• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • AgnieszkaOwczarek poziom
      Agnieszka Owczarek dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • Katarzyna Szulim Fot PiotrWroniewicz Camera Piotrka
      Katarzyna Szulim w kampanii #JestemPewna!
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Sylwia Mokrysz poziom
      Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!
    • Donata3POZIOM
      Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • biznes1 ikona 123 21
      Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    • praca ikona
      Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    • KrystynaSzeja poziom
      Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • koktajk spk
      Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    • wakacje poziom RenataZ
      Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • podstawowe badania ginekologiczne w diagnostyce plodnosci foto
      Podstawowe badania ginekologiczne w diagnostyce płodności
    • starzyludzieikonanowe123
      Leczenie nadciśnienia opóźnia demencję
    • Choroby zza biurka fot.
      Jeśli lekarz coś zaleca, lepiej go słuchać
    • zdrowie cukier ikona1 123nowe
      Niewyspane nastolatki jedzą więcej cukru
    • ikona123kobieta.uroda4
      Wirtualne obcowanie ze sztuką poprawia jakość życia
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • zwierzeta fot.PAP
      Przyroda traci coraz więcej zasobów
    • libia
      Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii
    • etiopia
      Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria
    • 47894681 l 1
      Robimy za mało, by powstrzymać suszę
    • Tunel29 okladka
      Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • pazdz2023 SOME
      Kongres For Social Media już wkrótce!
    • las2 n
      Naturalne procesy regeneracji lasów
    • libia
      Pomoc dla powodzian z Libii
    • 08 szlak do Chatki Zima
      Kiedy zniknie polski biegun zimna?
    • przyjaciółki
      Boimy się globalnego ocieplenia?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W teorii

Nie trzeba korzyści finansowych, by działać etycznie

Nie trzeba korzyści finansowych, by działać etycznie
Michal Karas
27 września 2017

W podejściu do CSR czy etycznej konkurencji częstym argumentem jest: ale co z tego mamy? Jak twierdzi na łamach Harvard Business Review dr Alison Taylor – wiele, choć trudno wskazać jedną wymierną i łatwo przeliczalną korzyść

Przekonanie władz firmy do odpowiedniej etycznie postawy może stanowić nie lada wyzwanie. Nieważne, czy chodzi o akcję charytatywną, zabranie głosu w debacie publicznej czy najzwyczajniej działanie statutowe organizacji, które będzie bardziej etyczne od innego.

Wyzwaniem jest samo wskazanie, dlaczego coś warto zrobić, dlatego bardzo częstą tendencją jest próba znalezienia korzyści biznesowej takiego działania. Jak wskazuje dr Alison Taylor z Fordham Law School, to nie jest najlepsze rozwiązanie. Zdaniem tek ekspertki w dziedzinie transparentności, etyki, zrównoważonego rozwoju i zarządzania ryzykiem w firmach, etyka nie powinna w ogóle wymagać wykazania wymiernych korzyści. Przez samo szukanie argumentu finansowego dla tego, co „słuszne” spłyca się sprawę. Dlaczego?

Liczby nie są po stronie etyki

Choć statystyki wskazują, że etyczne firmy w długiej perspektywie wychodzą na swojej polityce lepiej, to wskazanie krótkoterminowych korzyści właściwej postawy jest karkołomne. Nawet jeśli uda się znaleźć jakąś wymierną korzyść etycznego działania, to z pewnością znajdą się równie wymierne argumenty przeciw. CSR czy większy wysiłek włożony w działalność firmy to przecież realne koszty.

Na przykład: dbanie o prawa pracowników w łańcuchu logistycznym kosztuje, więc argument o wzroście wydajności pracy osób zabezpieczonych socjalnie nie będzie przeciwwagą. Dbałość o środowisko to poprawa wizerunku, ale jak wykazać, że rosnące zaufanie klientów spowodowało wzrost sprzedaży? Trudno o znalezienie sytuacji, w której korzyści są wyższe od kosztów przy liczbowym porównaniu.

To nie przekona sceptyka

Nawet znalezienie realnej i krótkoterminowej korzyści nie przekona kogoś, kto jest sceptyczny. – Nigdy nie byłam jeszcze na spotkaniu, podczas którego ktoś zgodziłby się na konkretny krok tylko za sprawą argumentu o wymiernych korzyściach, nawet przekazanego najbardziej przekonująco. […] Są dowody naukowe, że już samo sprowadzenie etyczności do korzyści krótkoterminowych jest grząskim gruntem. W końcu skupianie się na korzyściach podważa samą etyczność działania – pisze Taylor w „HBR”.

Podobnie trudno przekonać do etycznego działania zapewnieniem, że to obniża ryzyko. Niezależnie, czy mówimy o ryzyku strat wizerunkowych, kar finansowych czy jeszcze innych konsekwencji. Mało kto kieruje się w zarządzaniu firmą pragnieniem zażegnania potencjalnego ryzyka. Statystycznie znacznie częściej przeceniamy swoje szanse na uniknięcie negatywnych konsekwencji, więc hipotetyczne ryzyko problemów łatwo przełknąć, gdy po drugiej stronie są korzyści.

Biznes nie jest najlepszym argumentem

Kluczowa część: czy naprawdę trzeba wykazać, że słuszne postępowanie daje wyraźne, fizyczne korzyści? Nie, przecież nie da się wycenić prawości, bycia wzorem, wychodzenia przed szereg.

Spójrzmy na przykład z ostatnich tygodni w USA. Apple czy Microsoft mocno sprzeciwiły się decyzji Donalda Trumpa o zakończeniu programu, który pozwalał dzieciom imigrantów na legalne życie w USA. Ta decyzja dotyczy realnie tylko garstki ich pracowników, a Trump – choć nielubiany – ma poparcie sporej części konsumentów dóbr wytwarzanych przez obie firmy.

– Zalecanie etyczności tylko dlatego, że „tak należy się zachować” nie mogłoby być mniej popularne. Nic dziwnego, że tego unikamy – pisze dr Taylor.

Jednocześnie zapewnia, że słuszność pewnych postaw można dobrze sprzedać zarządom firm. W dużym skrócie: karmiąc ich ego, nawet jeśli słusznymi argumentami. To kwestia silnego przywództwa, długoterminowego wizerunku firmy, wytworzenia silnej tożsamości i wartości wokół instytucji funkcjonującej dla zysku. W końcu dla otoczenia firmy jej wartość rośnie wtedy, gdy ma jakiś cel poza samym zarabianiem, gdy jest w stanie przekazać jakąś wartość innym.

Źródło: Harvard Business Review

Related Itemsbiznes społecznyCSRetyczny biznesPolecanewartości w biznesie
W teorii
27 września 2017
Michal Karas

Related Itemsbiznes społecznyCSRetyczny biznesPolecanewartości w biznesie

More in W teorii

ikona1234kobieta19

Narzędzie do pomiaru równości płci w nauce

Magda Dzik-Kordas2 sierpnia 2023
Read More
praca6ikonanowe123

Kiedy nie masz siły na pracę

Karol Pisarski21 lutego 2023
Read More
biuro open space

Zadbaj o kręgosłup przy pracy biurowej

Magda Nowak2 lutego 2023
Read More
dobry wzrok

Czy laserowa korekcja wzroku może pomóc w znalezieniu pracy?

Michal Karas13 maja 2022
Read More
praca trzy

Przyszłość: Czy robot zastąpi pracownika?

Ela Prochowicz22 kwietnia 2022
Read More
Depositphotos 7945251 original

Internet rzeczy: Jak zmieni świat i czym grozi?

Dagna.Starowieyska1 marca 2022
Read More
blue media photo 1522198734915 76c764a8454d

Taka będzie przyszłość: Cały świat w internecie

Ela Prochowicz24 lutego 2022
Read More
praca nocą

Praca w nocy niebezpieczna dla zdrowia

Karol Pisarski19 stycznia 2022
Read More
Foto 01

Jedna trzecia Polaków nie lubi tzw. small talk

Zofia Kicińska21 maja 2021
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • biznes1 ikona 123 21
    Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    W praktyce27 września 2023
  • praca ikona
    Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    W praktyce26 września 2023
  • KrystynaSzeja poziom
    Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    W praktyce21 września 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version