• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • Renata poziom 5
      Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • kleszcz 1 1
      Co musisz wiedzieć o kleszczach?
    • ikona1234zdrowie.leki3
      O interakcjach leków z żywnością
    • mezczyznaikonynowe123
      Przerzuty nowotworowe w kościach się leczy?
    • Fot.PAP
      Praca mózgu: dysortografia to nie lżejsza forma dysleksji
    • 3 DSC04560
      Gratka dla fanów fotografii na Fabrycznej 13 w Krakowie!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • naukowczyni
      Przestrzeń dla debaty nad etyką w technologii
    • wlosypolecie123
      Pijawki lekarskie – dawna metoda stosowana i dziś
    • HOTEL BIALOWIESKI4 poziom
      Boże Ciało w Królewskiej Białowieży!
    • Woda dla dzieci
      Jak zaradzić wypaleniu rodzicielskiemu
    • nauka
      Świńskie organy będą ratować ludzkie życie?
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • koloryowocow ikona
      Cytrusy i leki to złe połączenie
    • Hotel Bialowieza macnowphoto.pl 2
      Wykorzystaj bon turystyczny w Białowieży!
    • wlosypawie123
      Dietą powstrzymasz siwienie włosów?
    • ból głowy 1
      Można mieć zawał serca i o tym nie wiedzieć?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Biznesu

Mary Anderson: Wyprzedziła mężczyzn w motoryzacji

Mary Anderson: Wyprzedziła mężczyzn w motoryzacji
Michal Karas
9 lipca 2018

Mało kto wie, że to właśnie kobiety stoją za ważnymi wynalazkami na rynku motoryzacyjnym. Jedną z nich jest Mary Anderson, której cały świat zawdzięcza wycieraczki samochodowe. Gdy mężczyźni mówili „to się nie przyda”, ona miała inny pomysł. Choć nie zarobiła na nim wcale…

Druga połowa XIX wieku, Alabama. Stan budzi się do życia po bolesnej wojnie secesyjnej. Wielu mężczyzn zginęło, niewolnictwo zdelegalizowano, więc odpowiedzialność za okres wielkiej odbudowy spadła w dużej mierze na kobiety. Podołały jej imponująco, a Mary Anderson należy do najciekawszych przykładów.

Osierocona przez ojca jako dziecko, w wieku 23 lat Mary przeprowadziła się z siostrą i matką do Birmingham, Alabama. Rodzinną fortunę zainwestowały w budowę mieszkań na Highland Avenue, którą później Mary zarządzała aż do śmierci w wieku 87 lat. Nie z mieszkań jest jednak znana, ponieważ miała wyjątkowy zmysł do szukania nowych możliwości. Założyła więc spore ranczo, stworzyła jedną z pierwszych powojennych winnic w Alabamie, ale świat zapamiętał ją za jeden wynalazek: wycieraczkę samochodową.

W tej historii nie jest najważniejszy aspekt techniczny, ponieważ Mary nie odpowiadała za projektowanie wycieraczki – zleciła to komu innemu. Do niej należał jednak pomysł, że pojazdy powinny mieć sterowane od wewnątrz wycieraczki, które umożliwiłyby kierowcy czyszczenie szyby bez opuszczania kabiny.

Idea zrodziła się podczas jej wizyty w Nowym Jorku. Tam, zamiast zachwycać się pnącym się do góry miastem, Mary przyglądała się motorniczemu tramwaju, którym jechała w niekorzystnej, zimowej aurze. Motorniczy musiał w mrozie otwierać przednią szybę lub wychylać się poza kabinę, by widzieć drogę przed sobą.

Uznała, że tak być nie powinno i rozrysowała, jak jej zdaniem powinno wyglądać urządzenie, które temu zaradzi. Technik przeniósł to na działający mechanizm sprężynowy z dźwignią w kabinie. Jedno przesunięcie dźwigni to jedno poruszenie wycieraczek. Mary wynalazek natychmiast opatentowała, jeszcze w 1903 roku, a następnie postanowiła sprzedać. Tyle że żaden koncern motoryzacyjny nie chciał go kupić.

Dominujący w branży mężczyźni nie uznawali tego za „komercyjnie wartościowe”, a i samo podejście do bezpieczeństwa na drogach było wtedy wyjątkowo luźne. Trudno zresztą się dziwić – epoka masowej produkcji aut była dopiero przyszłością, a prędkości osiągane przez samochody były na tyle niskie, że wycieraczki uznano za zbędny wydatek w skali wciąż prymitywnych samochodów.

Mary nie zarobiła na swoim pomyśle, podobnie zresztą jak inna kobieta – Charlotte Bridgwood – autorka pierwszej automatycznej wycieraczki z 1913 roku. Obie z nich doczekały się zastosowania dla swoich pomysłów dopiero po wygaśnięciu patentów w latach 20. i 30. XX wieku, gdy auta były już szybsze, powszechnie dostępne i wycieraczka okazała się doskonałym pomysłem. Choć obie panie wyprzedziły swój czas bardzo znacząco, należy im się miejsce w naszej świadomości. Ot, nie tylko mężczyźni mają wkład w najbardziej męską z branż!

Related ItemsCharlotte BridgwoodMary Andersonmotoryzacjamotoryzacja kobiecym okiemPolecanewynalazczynie
Kobiety Biznesu
9 lipca 2018
Michal Karas

Related ItemsCharlotte BridgwoodMary Andersonmotoryzacjamotoryzacja kobiecym okiemPolecanewynalazczynie

More in Kobiety Biznesu

B01A1455 poziom fotograf

Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość

Michal Karas29 maja 2025
Read More
Lucyna Janik foto

Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą

Michal Karas26 maja 2025
Read More
Alina poziom

Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!

Michal Karas21 maja 2025
Read More
B01A9618 Joanna poziom1

Pokora i respekt kreują własną markę!

Michal Karas29 kwietnia 2025
Read More
BeataPotoczna poziom

Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą

Michal Karas27 marca 2025
Read More
kampania3

Sukces zaczyna się od zdrowej pewności siebie!

Michal Karas21 lutego 2025
Read More
AgnieszkaKrol poziom

Agnieszka Król w projekcie „Sukces jest kobietą”!

Magda Dzik-Kordas25 stycznia 2025
Read More
B01A7234 poziomAnita

Anita Petryszyn-Dopierała: Zmieniam życie kobiet na lepsze!

Michal Karas21 stycznia 2025
Read More
Magdalena tabaka poziom

Magdalena Wiśniewska-Baran dołącza w projekcie Sukces jest kobietą!

Michal Karas20 stycznia 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025
  • kobieta sukcesu w biznesie
    Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version