• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Biznes się nie poddaje: Dociekliwość rozwija świadomość
    • EWA GÓRSKA: Palestyna jest kobietą
    • Akademia Mistrzyń: Zawsze daję z siebie wszystko!
    • Kobiety kultury: Martyna Pastuszka
    • Siksa: Aleksandra Dudczak, Piotr Buratyński
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!
    • Kogo będą szukać w tym roku pracodawcy?
    • Dominika Flaczyk: Czyste intencje są najważniejsze
    • Dorota Bocian: Codziennie jestem lepsza od siebie z wczoraj
    • Katarzyna Mikołajczyk konsekwentnie dąży do celu!
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Rak jajnika: najważniejsze informacje
    • Podwyższone ciśnienie: powód do niepokoju?
    • Jak dbać o skórę, by najdłużej była młoda
    • Płodowy zespół poalkoholowy – da się wspomóc rozwój
    • Utrata węchu i smaku w COVID-19. Skąd bierze się ten objaw?
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Akademia Mistrzów: Maciej Maniewski i alfabet profesjonalizmu
    • Recepta na zdrowe małżeństwo
    • Sepsa: relatywnie rzadka, ale niezwykle groźna
    • M+P=LOVE: debiut literacki Anny Barczyk-Mews
    • Stres wpływa na kondycję włosów
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Miłość, epigenetyka, dom wpływają na to, jak kochamy
    • Błędy, jakie popełniamy w… toalecie
    • Jak pomóc sobie po przechorowaniu koronawirusa
    • Kiedy masochizm zawita do sypialni
    • COVID-19 przebyło prawdopodobnie ok. 11 proc. Polaków
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Moda

Czy moda znajdzie odpowiedzi na tworzone przez siebie problemy?

Czy moda znajdzie odpowiedzi na tworzone przez siebie problemy?
Magda Nowak
Magda Nowak
13 listopada 2019

Przemysł odzieżowy to dziś jeden z głównych winowajców w produkcji odpadów. Wprowadzenie tzw. fast fashion okazało się koszmarem nie tylko dla pracujących za grosze dziewcząt i kobiet w południowo-wschodniej Azji – to dziś problem nas wszystkich.

Z końcem października głośno zrobiło się o prezesie H&M Karlu-Johanie Perssonie, który nazwał rosnącą świadomość konsumencką „bardzo realnym zagrożeniem społecznym”. Okazuje się, że im więcej konsumenci wiedzą na temat szkodliwych praktyk sieciówek z tzw. szybką modą, tym bardziej te firmy odczuwają to w swoich spadających zyskach.

„I dobrze” – tak mniej więcej brzmiała odpowiedź konsumentów, tych krytykujących H&M za programową nadprodukcję, marnotrawienie surowców, nieprzejrzysty łańcuch produkcji i wiele innych kwestii. Wypowiedź tak ważnej osoby i jednocześnie jednego z głównych winowajców wprowadzenia szybkiej mody jako standardu, to jasny sygnał, że przemysł modowy coraz lepiej rozumie swoje problemy. A może inaczej: że trzeba coś z tym zrobić, skoro konsumenci też są świadomi negatywnej strony tańszych ubrań.

Sprawa nie jest jednak zamknięta, świadomość musi rosnąć dalej, by nawyki konsumenckie się zmieniały i wymusiły zmianę na producentach odzieży. Dziś jednak spojrzymy na modę nieco inaczej – nie tyle z krytyką, co z nadzieją. Nie brakuje bowiem twórców, którzy doskonale zdają sobie sprawę z katastrofalnego modelu funkcjonowania przemysłu. Oto kilka pomysłów, dla których rosnąca świadomość konsumencka jest szansą na sukces!

Cyrkuloza

Dziś mniej niż 1% odzieży jest poddawane recyklingowi, podczas gdy przemysł odzieżowy idzie w kierunku dostarczania 25% odpadów/emisji na całym świecie. Odpowiedzią szwedzkiej marki Re:newcell jest stworzenie nowego tworzywa, które bazuje w całości na odzieży już wyprodukowanej. Materiał nazwano cyrkulozą, czy też bawełną cyrkularną, a „cyrku-” w obu wariantach nazwy odnosi się do gospodarki cyrkularnej, w której jeden produkt wytwarza się z drugiego, nie produkując odpadów.

Cyrkulozę produkuje się z ubrań o wysokiej zawartości bawełny i/lub wiskozy poprzez chemiczne rozpuszczenie włókien. Po osuszeniu powstaje pulpa zwijana w bele i gotowa do ponownego przetworzenia na włókna o właściwościach podobnych do zwykłej bawełny. Co ważne, szwedzka marka ma nie tylko pomysł, ale funkcjonujący zakład przemysłowy, w którym już wytwarza ok. 7 tys. ton cyrkulozowej pulpy. Pierwsze ubrania z tego tworzywa mają trafić na rynki odzieżowe w wielu krajach już w 2020 roku.

Pajęcza nić przędna

Stworzenie materiału na bazie sieci tkanych przez pająki to marzenie wielu naukowców od dekad. Wyobraźcie sobie tylko materiał tak trwały i elastyczny jak cieniutkie włókienka białkowe wychodzące z odwłoków pająków. To włókna trwalsze niż stal (rzecz jasna, porównując materiał o tym samym przekroju) i jednocześnie niesłychanie rozciągliwe, a do tego w pełni stworzone z fibroiny, czyli biodegradowalnego białka. Sęk w tym, że pająków nie da się masowo hodować jak jedwabników, ponieważ pajęczaki… zjadają się nawzajem.

Są za to firmy, które w sposób sztuczny produkują włókna zbliżone do tych pajęczych, na bazie DNA pajęczej nici. Jedna z nich, Spiber, zamierza do 2021 roku uruchomić swoją pierwszą fabrykę w Tajlandii, a już dziś chwali się, że jest w stanie stworzyć na bazie sfermentowanej fibroiny wysokiej jakości odzież. Na razie to prototypy, ale po 4 latach badań Spiber zapewnia, że wchodzi do fazy produkcji masowej.

Buty bardziej eko

Co roku na świecie produkuje się ok. 20 miliardów par butów i ogromna większość z nich bazuje na plastiku/gumie przynajmniej w części (podeszwa) lub w całości. Dlatego jest kluczowe, by rynek obuwniczy szukał rozwiązań dla tworzonych przez siebie problemów.

Zła wiadomość – nie jest najlepiej pod tym względem. Dobra – niektórzy naprawdę się starają. Marka Reebok w zeszłym roku zaprezentowała swoje pierwsze tenisówki z podeszwą z włókien kukurydzianych, wyściółką z oleju i wierzchnią częścią z bawełny, dzięki czemu trzy czwarte buta można rozłożyć.

Z kolei Adidas (zresztą właściciel Reeboka) proponuje buty złożone z tzw. plastiku virgin, czyli nieprzetworzonego. To oznacza, że buty można poddać recyklingowi bez dużego spadku jakości kolejnego produktu. Nie likwiduje to jednak problemu, bo wciąż zakłada produkcję z plastiku, a jedynie przedłuża cykl życiowy materiału, z którym potem i tak trzeba będzie coś zrobić…

Nadzieja niekoniecznie matką głupich

Choć brutalne realia rynkowe weryfikują wiele pozytywnych inicjatyw i zasada ograniczonego zaufania wobec wielkich koncernów jest wysoce zalecana, to są też powody do optymizmu. Coraz częściej bowiem wśród projektantów odnajdujemy przeświadczenie, że dobry produkt to taki, który będzie też miał dalsze życie, po zakończeniu użytku w swej pierwotnej formie.

Włókien podobnych do tych wskazanych powyżej również przybywa na rynku. Odzież organiczna z konopi, alg czy grzybów to dziś już nie mrzonka, np. australijska projektantka Courtney Holm projektuje ubrania, które można prawie w całości wrzucić na kompost (tylko metka jest z poliestru).

Related Itemsbiznes modowybranża odzieżowagospodarka obiegu zamkniętegoPolecaneprzemysł modowyrecyclingrecykling
Moda
13 listopada 2019
Magda Nowak
Magda Nowak

Każdy przedmiot ma swoją historię i pomaga tworzyć wyjątkowe otoczenie. Dlatego design odgrywa w naszym życiu tak ważną rolę. Magda trzyma rękę na pulsie designowych nowości

Related Itemsbiznes modowybranża odzieżowagospodarka obiegu zamkniętegoPolecaneprzemysł modowyrecyclingrecykling

More in Moda

Przemysł modowy w Polsce – od projektu do realizacji

Michal Karas6 stycznia 2021
Read More

Biznes się nie poddaje: Kobiety mogą wiele!

Edyta Nowicka9 grudnia 2020
Read More

Czy swetry pasują do eleganckich stylizacji? Tak! Dowiedz się jak je nosić!

Dagna.Starowieyska30 listopada 2020
Read More

Na zimę: przegląd najciekawszych rajstop

Ela Prochowicz27 października 2020
Read More

Na stres i złe samopoczucie – trampolina!

Zofia Kicińska14 października 2020
Read More

Od sandałów dla mężczyzn do wysokich szpilek

Dagna.Starowieyska7 października 2020
Read More

Historia twoich dżinsów

Karol Pisarski30 września 2020
Read More

Stylizacje z kardiganem – z czym zestawiać długi sweter?

Dagna.Starowieyska25 września 2020
Read More

MADNEZZ to my!

Edyta Nowicka27 lutego 2020
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!
    W praktyce14 stycznia 2021
  • Kogo będą szukać w tym roku pracodawcy?
    W praktyce13 stycznia 2021
  • Dominika Flaczyk: Czyste intencje są najważniejsze
    W praktyce12 stycznia 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.