• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Showbiznesu

Alina Strześniewska: Czuję się spełniona

Alina Strześniewska: Czuję się spełniona
Ela Makos
20 lutego 2017

O regułach w biznesie, polskich realiach w świecie mediów, pasji oraz kobietach, rozmawiamy z Aliną Strześniewską – Prezesem Zarządu MFM Sp. z o.o. (Radio Kolor).

Karierę medialną rozpoczęła pani w USA. Jak nabyte tam doświadczenia wpłynęły na pani pracę jako Dyrektor Generalną w Radiu Kolor? Czy praca w mediach w USA różniła się od polskich realiów?

Alina Strześniewska, Radio Kolor: Rozpoczynając  pracę w radiu, w Nowym Orleanie nie zdawałam sobie sprawy, że „rozpoczynam karierę medialną”. Dla mnie sukcesem był sam fakt, że po kilku miesiącach starań dostałam pracę jako handlowiec w radiu WBYU. Zanim jednak podjęłam pracę w spółce radiowej, zajmowałam się zakupem mediów dla dużej korporacji, prowadzącej działalność w branży samochodowej i finansowej. Potem doszedł jeszcze zawodowy klub futbolu amerykańskiego, a ja wraz z kolegą tworzyliśmy dwuosobowy dom mediowy. Dowiedziałam się zatem jak funkcjonuje rynek mediowy od strony klienta. Wspominam o tym epizodzie dlatego, aby pokazać, że inwestowanie w siebie poprzez naukę i zdobywanie doświadczenia może wypłacić nam dywidendę na dalszych etapach kariery. Mogę powiedzieć, że pracę w spółce radiowej podjęłam już jako osoba dobrze orientująca się w funkcjonowaniu branży medialnej.

Jeśli chodzi o różnice pracy w mediach (prywatnych) w USA i Polsce, to w połowie lat 90. dzieliła nas przepaść. Nic dziwnego, skoro gros prywatnych  stacji radiowych powstało w Stanach w latach 20. i 30., a nasze dopiero powstawały. Ale z dumą przyznaję, że nadrobiliśmy te kilkadziesiąt lat błyskawicznie!

Jak ocenia pani zatem funkcjonalność radia w Polsce na tle zagranicznych dziś? 

Zacznę od obowiązujących nas regulacji prawnych. Są one w porównaniu do innych rynków zbyt restrykcyjne. Państwo zbytnio ingeruje w naszą działalność zamiast pozwolić, jak powinno się to odbywać w gospodarce wolnorynkowej, na to, żeby zadziałały mechanizmy rynkowe. Takim przykładem jest obowiązek ustawowy, dotyczący dżinglii sponsorskich, które muszą być emitowane zarówno przed, jak i po danym punkcie programu czy nakaz oznakowania słowem „autopromocja” informacji dotyczących poszczególnych punktów programowych. Wymagane jest nawet oznakowanie bloku reklamowego słowem „reklama”. Czyżby ustawodawca postrzegał polskich słuchaczy jako osoby niezbyt rozgarnięte? Podobnie oceniam obowiązek emitowania 33 proc. polskiej muzyki. Aby spełnić te wymagania nadawcy emitują utwory, które na to nie zasługują. Ale są i aspekty pozytywne. Słuchacze oceniają radio bardzo wysoko. Każdego dnia ponad 22 mln Polaków powyżej 15 roku życia słucha radia średnio 4,5 godz. dziennie. Im wyższa pozycja społeczna, tym więcej czasu takie osoby poświęcają na słuchanie radia, a mniej na oglądanie telewizji. Jak widać przepowiednie głoszące śmierć radia jako medium zapowiadane tuż popowstaniu telewizji, a ostatnio wzmocnione rozwojem Internetu, nie sprawdzają się. W badaniach „Trust in media 2016” badano poziom zaufania do mediów w 33 krajach. Aż w 20 z nich radio zajęło pozycję lidera jako medium obdarzone największym zaufaniem! Również w Polsce radio zajęło najwyższą pozycję, a na tle pozostałych państw uplasowało się z ósmym najwyższym indeksem. Biorąc pod uwagę, że prywatni nadawcy funkcjonują na naszym rynku zaledwie od dwudziestu kilku lat, te wyniki robią wrażenie!

Jak zmieniało się Radio Kolor na przestrzeni lat? I jak wyobraża sobie pani dalszy jego rozwój?

Radio KOLOR zmieniało się tak, jak zmieniał się polski kapitalizm i rynek mediów. Stacja rozpoczęła emisję jako jeszcze jeden start-up bardzo energicznego polskiego biznesmena. Potem pojawiły się fundusze inwestycyjne, które nabyły większościowy pakiet i przez kilka lat zarządzały spółką. Jak to się elegancko mówi w języku finansistów: koncentrowali się na zwiększaniu wartości dla udziałowców i generowaniu atrakcyjnego zwrotu na inwestycji. Mówiąc językiem bardziej prozaicznym – patrzyli na stację jak na każdy inny biznes, który ma przynosić zyski w krótkim terminie. A takie podejście rzadko przynosi pożądane rezultaty. W biznesie radiowym najważniejsze są relacje ze słuchaczami, którzy muszą rozumieć i akceptować zmiany zachodzące w programie. Potem są relacje z klientami. A wszystko to opiera się na dobrych relacjach z pracownikami. W podejściu funduszy tego zabrakło. Kiedy pojawiła się okazja, wraz z firmą męża odkupiliśmy pakiet strategiczny od funduszy i od tego czasu można powiedzieć, że realizuję projekt autorski. Co do przyszłości, to pozwolę sobie zacytować Aleksandra Benckendorffa: „przeszłość jest wspaniała, teraźniejszość więcej niż świetna, a co do przyszłości, to przekracza najśmielsze wyobrażenia”.

Jakimi regułami kieruje się pani w zarządzaniu zespołem?

Jak wspominałam, budowanie dobrych relacji z pracownikami jest kluczowe w zarządzaniu organizacją. Po pierwsze pracownicy muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje. Po drugie muszą być przygotowani merytorycznie, aby tym zadaniom podołać. I po trzecie, muszą być spełnione ich oczekiwania w stosunku do organizacji. Prowadzę politykę otwartych drzwi i każdy może przyjść do mnie ze swoim problemem. Ale oczekuję, że oprócz przedstawienia problemu, zaproponuje jakieś rozwiązanie. To nie musi być rozwiązanie najlepsze, ani ostateczne. Ale oczekuję pro-aktywności. Chętnie wsłuchuję się w opinię współpracowników, ale decyzje strategiczne firmuję swoim nazwiskiem.

Radio Kolor wspiera także wiele kobiecych inicjatyw, m.in. promowanie książki o silnej kobiecie „Nefrytowa Szpilka”, zachęca też do udziału w wielu wydarzeniach jak np. ” Women Love… Health&Beauty”…

Jesteśmy postrzegani na rynku jako radio kobiece. Wynika to nie tylko z rodzaju wrażliwości, jaką prezentujemy na antenie, czy gatunków muzyki, jaką gramy, ale również z naszego zaangażowania w życie społeczne i kulturalne stolicy oraz kobiet tu mieszkających. Oprócz wymienionych inicjatyw wymienię jeszcze „Kolory Kobiet” – cykliczną imprezę, która jest mi szczególnie bliska. Szczegóły tych inicjatyw można znaleźć na naszej stronie internetowej lub słuchając naszych audycji.

Czy uważa się pani za kobietę sukcesu? Co dla pani jest jego wyznacznikiem i bez czego osiągnięcie sukcesu byłoby niemożliwe?

Uważam za dużą niezręczność mówienie o sobie, jako kobiecie sukcesu. To powinni oceniać inni. Mogę natomiast powiedzieć, że czuję się spełniona w tym co robię. Czuję się również spełniona w życiu prywatnym, jako żona i matka.

Co sądzi pani o kobietach na stanowisku szefa? 

W swojej karierze spotkałam kobiety kompetentnie zarządzające firmami i takie, które sobie nie radziły. To samo mogę powiedzieć o mężczyznach. Kobiet jest oczywiście dużo mniej. Wynika to z uwarunkowań społecznych oraz z mniejszej liczby kandydatek. Ale ponieważ kobietom jest dużo trudniej dotrzeć na szczyt organizacji i selekcja jest dużo bardziej rygorystyczna, to kiedy już tam dotrą, jest duże prawdopodobieństwo, że będą sobie świetnie radzić.

Czasem decyzja o założeniu własnej działalności nie jest łatwa, pojawiają się liczne wątpliwości, pytania. Co pani zdaniem ogranicza nas przed założeniem własnej firmy? 

Największym ograniczeniem jest brak kapitału. Większość nowo-założonych firm upada z braku funduszy. Często młodzi czy początkujący przedsiębiorcy planują ze zbyt dużym rozmachem, nie posiadając środków na sfinansowanie przedsięwzięcia. Dobry pomysł i entuzjazm to zwykle za mało.

Czy istnieje zatem idealny przepis na dobrze funkcjonujący biznes?

Idealnego przepisu oczywiście nie ma, ale są zasady, które pomagają osiągnąć sukces. Jeśli biznes dobrze prosperuje, to najczęściej wynika z dobrej koniunktury, a niekoniecznie z talentów menadżerskich. Trzeba wykorzystać krótkie okresy prosperity na budowanie solidnych podstaw: ciekawej oferty dla klientów, kompletowania efektywnego zespołu i zabezpieczania funduszy na okresy kryzysowe, które na pewno przyjdą.

Słyszałam, że w wolnym czasie ma pani ciekawe zainteresowania i sposoby na relaks… 

Moje zainteresowania mogą się wydawać nietypowe dla osób myślących stereotypowo. Dla mnie są one naturalne. Wspomniałam na początku wywiadu, że od najmłodszych lat lubiłam sprawdzać, jak działają różne mechanizmy. Próbowałam reperować te zepsute i czasami psułam te funkcjonujące. Nadal pełnię w domu rolę „złotej rączki”. Ale prawdziwą pasję odkryłam w pracy z drewnem. Stolarstwo i ciesiółka to jest to, co robię w trakcie urlopów. Wolę wyjechać do naszej posiadłości na Suwalszczyźnie i tam poświęcić się mojej pasji niż wyjechać na egzotyczną wyspę.

Rozmawiała: Agnieszka Słodyczka
Fot. Archiwum Aliny Strześniewskiej

Related ItemsAlina StrześniewskabiznesksiążkaPolecaneradio kolorsukces jest kobietąwywiad
Kobiety Showbiznesu
20 lutego 2017
Ela Makos

Related ItemsAlina StrześniewskabiznesksiążkaPolecaneradio kolorsukces jest kobietąwywiad

More in Kobiety Showbiznesu

WSPOLNE1

#KOBIETYwGRZE: Dla nich niemożliwe nie istnieje!

Michal Karas21 marca 2025
Read More
BIOKLINIKA Brodzik poziom

Joanna Brodzik: Jestem kosmetyczną minimalistką

Michal Karas23 lutego 2025
Read More
JoannaModrzewska

Joanna Modrzewska z Pucharem Świata w sportach motocyklowych

Ela Prochowicz27 grudnia 2024
Read More
mam tak samo jak ty

Dorota Masłowska: Mam tak samo jak ty

Michal Karas14 czerwca 2024
Read More
KrystynaZbylut

Krystyna Zbylut: Pasja do piękna tego świata

Michal Karas19 marca 2024
Read More
Ewelina Klimko

Ewelina Klimko: Historia z książkami w tle

Michal Karas22 lutego 2024
Read More
Marta5poziom

Marta Gawłowska: Fryzura idealna jest możliwa!

Michal Karas6 grudnia 2023
Read More
prace 1

Sylwia Jędrzejewska: Sztuka jest Kobietą

Edyta Nowicka16 maja 2023
Read More
Natalia Szroeder 1 1

Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna

Dagna.Starowieyska9 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version