• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Maria Curie Skłodowska
      156 lat temu urodziła się Maria Skłodowska–Curie
    • Agata DHL poziom
      Agata Wydmańska z DHL Supply Chain w kampanii #JestemPewna!
    • AgnieszkaOwczarek poziom
      Agnieszka Owczarek dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • Katarzyna Szulim Fot PiotrWroniewicz Camera Piotrka
      Katarzyna Szulim w kampanii #JestemPewna!
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • poziom B Gozdzikowska
      Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    • biznes1 ikona 123 21
      Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    • kobieta 123ikonanowe 2015 10
      Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    • biznes 123ikonanowe 2015 00
      Współczesna Polka: liderka, partnerka, matka
    • fot Niedobor programistow na rynku pracy
      K2 – spotkanie na szczycie nowoczesnych technologii
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • witamina d
      Skąd się wzięła witamina D
    • Pałac Mortęgi - tu historia żyje do dziś
      Nowa pasja klasy średniej czyli jak Polacy pokochali konie
    • Spa L poziom
      Manaw Spa – wysokiej klasy oaza spokoju i wyciszenia
    • dłuższy sen
      Sen, czyli remedium na odporność
    • wesele
      Wesela z klasą!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Sernik na smalcu z gęsi
      Dzyndzołki, zupa pistou, kabuni. Świat kocha potrawy lokalne
    • Kopia Seniorka3 MbU foto poziom logo 1080x1920 07
      Wesprzeć seniorów w święta
    • zdrowie warzywa2 ikona 123nowe
      Warzywa z własnego ogródka najzdrowsze?
    • syc
      Ludzie i dziewicze ostoje przyrody
    • nowyrok
      Rozpocznij Nowy Rok 2024 w Białowieży!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Asya Kozina konie
      Kto i kiedy udomowił konie?
    • nauka
      Jak biologia molekularna wychodzi z laboratorium
    • ptakiikona
      Czego uczymy się od ptaków?
    • prow8
      Co nauka mówi o kotach?
    • zielony las 1
      Kłusownicy nadal niebezpieczni
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Showbiznesu

Alina Strześniewska: Czuję się spełniona

Alina Strześniewska: Czuję się spełniona
Avatar of Ela Makos
Ela Makos
20 lutego 2017

O regułach w biznesie, polskich realiach w świecie mediów, pasji oraz kobietach, rozmawiamy z Aliną Strześniewską – Prezesem Zarządu MFM Sp. z o.o. (Radio Kolor).

Karierę medialną rozpoczęła pani w USA. Jak nabyte tam doświadczenia wpłynęły na pani pracę jako Dyrektor Generalną w Radiu Kolor? Czy praca w mediach w USA różniła się od polskich realiów?

Alina Strześniewska, Radio Kolor: Rozpoczynając  pracę w radiu, w Nowym Orleanie nie zdawałam sobie sprawy, że „rozpoczynam karierę medialną”. Dla mnie sukcesem był sam fakt, że po kilku miesiącach starań dostałam pracę jako handlowiec w radiu WBYU. Zanim jednak podjęłam pracę w spółce radiowej, zajmowałam się zakupem mediów dla dużej korporacji, prowadzącej działalność w branży samochodowej i finansowej. Potem doszedł jeszcze zawodowy klub futbolu amerykańskiego, a ja wraz z kolegą tworzyliśmy dwuosobowy dom mediowy. Dowiedziałam się zatem jak funkcjonuje rynek mediowy od strony klienta. Wspominam o tym epizodzie dlatego, aby pokazać, że inwestowanie w siebie poprzez naukę i zdobywanie doświadczenia może wypłacić nam dywidendę na dalszych etapach kariery. Mogę powiedzieć, że pracę w spółce radiowej podjęłam już jako osoba dobrze orientująca się w funkcjonowaniu branży medialnej.

Jeśli chodzi o różnice pracy w mediach (prywatnych) w USA i Polsce, to w połowie lat 90. dzieliła nas przepaść. Nic dziwnego, skoro gros prywatnych  stacji radiowych powstało w Stanach w latach 20. i 30., a nasze dopiero powstawały. Ale z dumą przyznaję, że nadrobiliśmy te kilkadziesiąt lat błyskawicznie!

Jak ocenia pani zatem funkcjonalność radia w Polsce na tle zagranicznych dziś? 

Zacznę od obowiązujących nas regulacji prawnych. Są one w porównaniu do innych rynków zbyt restrykcyjne. Państwo zbytnio ingeruje w naszą działalność zamiast pozwolić, jak powinno się to odbywać w gospodarce wolnorynkowej, na to, żeby zadziałały mechanizmy rynkowe. Takim przykładem jest obowiązek ustawowy, dotyczący dżinglii sponsorskich, które muszą być emitowane zarówno przed, jak i po danym punkcie programu czy nakaz oznakowania słowem „autopromocja” informacji dotyczących poszczególnych punktów programowych. Wymagane jest nawet oznakowanie bloku reklamowego słowem „reklama”. Czyżby ustawodawca postrzegał polskich słuchaczy jako osoby niezbyt rozgarnięte? Podobnie oceniam obowiązek emitowania 33 proc. polskiej muzyki. Aby spełnić te wymagania nadawcy emitują utwory, które na to nie zasługują. Ale są i aspekty pozytywne. Słuchacze oceniają radio bardzo wysoko. Każdego dnia ponad 22 mln Polaków powyżej 15 roku życia słucha radia średnio 4,5 godz. dziennie. Im wyższa pozycja społeczna, tym więcej czasu takie osoby poświęcają na słuchanie radia, a mniej na oglądanie telewizji. Jak widać przepowiednie głoszące śmierć radia jako medium zapowiadane tuż popowstaniu telewizji, a ostatnio wzmocnione rozwojem Internetu, nie sprawdzają się. W badaniach „Trust in media 2016” badano poziom zaufania do mediów w 33 krajach. Aż w 20 z nich radio zajęło pozycję lidera jako medium obdarzone największym zaufaniem! Również w Polsce radio zajęło najwyższą pozycję, a na tle pozostałych państw uplasowało się z ósmym najwyższym indeksem. Biorąc pod uwagę, że prywatni nadawcy funkcjonują na naszym rynku zaledwie od dwudziestu kilku lat, te wyniki robią wrażenie!

Jak zmieniało się Radio Kolor na przestrzeni lat? I jak wyobraża sobie pani dalszy jego rozwój?

Radio KOLOR zmieniało się tak, jak zmieniał się polski kapitalizm i rynek mediów. Stacja rozpoczęła emisję jako jeszcze jeden start-up bardzo energicznego polskiego biznesmena. Potem pojawiły się fundusze inwestycyjne, które nabyły większościowy pakiet i przez kilka lat zarządzały spółką. Jak to się elegancko mówi w języku finansistów: koncentrowali się na zwiększaniu wartości dla udziałowców i generowaniu atrakcyjnego zwrotu na inwestycji. Mówiąc językiem bardziej prozaicznym – patrzyli na stację jak na każdy inny biznes, który ma przynosić zyski w krótkim terminie. A takie podejście rzadko przynosi pożądane rezultaty. W biznesie radiowym najważniejsze są relacje ze słuchaczami, którzy muszą rozumieć i akceptować zmiany zachodzące w programie. Potem są relacje z klientami. A wszystko to opiera się na dobrych relacjach z pracownikami. W podejściu funduszy tego zabrakło. Kiedy pojawiła się okazja, wraz z firmą męża odkupiliśmy pakiet strategiczny od funduszy i od tego czasu można powiedzieć, że realizuję projekt autorski. Co do przyszłości, to pozwolę sobie zacytować Aleksandra Benckendorffa: „przeszłość jest wspaniała, teraźniejszość więcej niż świetna, a co do przyszłości, to przekracza najśmielsze wyobrażenia”.

Jakimi regułami kieruje się pani w zarządzaniu zespołem?

Jak wspominałam, budowanie dobrych relacji z pracownikami jest kluczowe w zarządzaniu organizacją. Po pierwsze pracownicy muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje. Po drugie muszą być przygotowani merytorycznie, aby tym zadaniom podołać. I po trzecie, muszą być spełnione ich oczekiwania w stosunku do organizacji. Prowadzę politykę otwartych drzwi i każdy może przyjść do mnie ze swoim problemem. Ale oczekuję, że oprócz przedstawienia problemu, zaproponuje jakieś rozwiązanie. To nie musi być rozwiązanie najlepsze, ani ostateczne. Ale oczekuję pro-aktywności. Chętnie wsłuchuję się w opinię współpracowników, ale decyzje strategiczne firmuję swoim nazwiskiem.

Radio Kolor wspiera także wiele kobiecych inicjatyw, m.in. promowanie książki o silnej kobiecie „Nefrytowa Szpilka”, zachęca też do udziału w wielu wydarzeniach jak np. ” Women Love… Health&Beauty”…

Jesteśmy postrzegani na rynku jako radio kobiece. Wynika to nie tylko z rodzaju wrażliwości, jaką prezentujemy na antenie, czy gatunków muzyki, jaką gramy, ale również z naszego zaangażowania w życie społeczne i kulturalne stolicy oraz kobiet tu mieszkających. Oprócz wymienionych inicjatyw wymienię jeszcze „Kolory Kobiet” – cykliczną imprezę, która jest mi szczególnie bliska. Szczegóły tych inicjatyw można znaleźć na naszej stronie internetowej lub słuchając naszych audycji.

Czy uważa się pani za kobietę sukcesu? Co dla pani jest jego wyznacznikiem i bez czego osiągnięcie sukcesu byłoby niemożliwe?

Uważam za dużą niezręczność mówienie o sobie, jako kobiecie sukcesu. To powinni oceniać inni. Mogę natomiast powiedzieć, że czuję się spełniona w tym co robię. Czuję się również spełniona w życiu prywatnym, jako żona i matka.

Co sądzi pani o kobietach na stanowisku szefa? 

W swojej karierze spotkałam kobiety kompetentnie zarządzające firmami i takie, które sobie nie radziły. To samo mogę powiedzieć o mężczyznach. Kobiet jest oczywiście dużo mniej. Wynika to z uwarunkowań społecznych oraz z mniejszej liczby kandydatek. Ale ponieważ kobietom jest dużo trudniej dotrzeć na szczyt organizacji i selekcja jest dużo bardziej rygorystyczna, to kiedy już tam dotrą, jest duże prawdopodobieństwo, że będą sobie świetnie radzić.

Czasem decyzja o założeniu własnej działalności nie jest łatwa, pojawiają się liczne wątpliwości, pytania. Co pani zdaniem ogranicza nas przed założeniem własnej firmy? 

Największym ograniczeniem jest brak kapitału. Większość nowo-założonych firm upada z braku funduszy. Często młodzi czy początkujący przedsiębiorcy planują ze zbyt dużym rozmachem, nie posiadając środków na sfinansowanie przedsięwzięcia. Dobry pomysł i entuzjazm to zwykle za mało.

Czy istnieje zatem idealny przepis na dobrze funkcjonujący biznes?

Idealnego przepisu oczywiście nie ma, ale są zasady, które pomagają osiągnąć sukces. Jeśli biznes dobrze prosperuje, to najczęściej wynika z dobrej koniunktury, a niekoniecznie z talentów menadżerskich. Trzeba wykorzystać krótkie okresy prosperity na budowanie solidnych podstaw: ciekawej oferty dla klientów, kompletowania efektywnego zespołu i zabezpieczania funduszy na okresy kryzysowe, które na pewno przyjdą.

Słyszałam, że w wolnym czasie ma pani ciekawe zainteresowania i sposoby na relaks… 

Moje zainteresowania mogą się wydawać nietypowe dla osób myślących stereotypowo. Dla mnie są one naturalne. Wspomniałam na początku wywiadu, że od najmłodszych lat lubiłam sprawdzać, jak działają różne mechanizmy. Próbowałam reperować te zepsute i czasami psułam te funkcjonujące. Nadal pełnię w domu rolę „złotej rączki”. Ale prawdziwą pasję odkryłam w pracy z drewnem. Stolarstwo i ciesiółka to jest to, co robię w trakcie urlopów. Wolę wyjechać do naszej posiadłości na Suwalszczyźnie i tam poświęcić się mojej pasji niż wyjechać na egzotyczną wyspę.

Rozmawiała: Agnieszka Słodyczka
Fot. Archiwum Aliny Strześniewskiej

Related ItemsAlina StrześniewskabiznesksiążkaPolecaneradio kolorsukces jest kobietąwywiad
Kobiety Showbiznesu
20 lutego 2017
Avatar of Ela Makos
Ela Makos

Related ItemsAlina StrześniewskabiznesksiążkaPolecaneradio kolorsukces jest kobietąwywiad

More in Kobiety Showbiznesu

mam tak samo jak ty

Dorota Masłowska: Mam tak samo jak ty

Michal Karas14 czerwca 2023
Read More
prace 1

Sylwia Jędrzejewska: Sztuka jest Kobietą

Edyta Nowicka16 maja 2023
Read More
Natalia Szroeder 1 1

Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna

Dagna.Starowieyska9 lutego 2023
Read More
Dorota Maslowska

Kreator Kultury dla Doroty Masłowskiej

Michal Karas18 stycznia 2023
Read More
LiMaVii

LiMaVii: Uratowana przez nauczycielkę

Dagna.Starowieyska17 stycznia 2023
Read More
sztuki wizualne potencja fot leszek zych polityka

Potencja: Surrealna banalność

Ela Prochowicz12 stycznia 2023
Read More
sztuki wizualne solidarny dom kultury slonecznik fot leszek zych polityka

Solidarny Dom Kultury Słonecznik

Magda Nowak7 stycznia 2023
Read More
muzyka powazna anna sulkowska migon fot leszek zych polityka

Anna Sułkowska-Migoń: Od skrzypiec do dyrygentury

Magda Dzik-Kordas1 stycznia 2023
Read More
muzyka powazna lilianna krych fot leszek zych polityka

Lilianna Krych: Little Thunder

Ela Prochowicz29 grudnia 2022
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • poziom B Gozdzikowska
    Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    W praktyce24 listopada 2023
  • biznes1 ikona 123 21
    Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    W praktyce23 listopada 2023
  • kobieta 123ikonanowe 2015 10
    Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    W praktyce22 listopada 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version