• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • LAP32987 Agnieszka poziom
      Agnieszka Król: Moją wizytówką jest uśmiech!
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Merry poziom1
      Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • GM Lifestyle Bialowieza
      Lato w Królewskiej Białowieży!
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • bocian Adobe stock PAP
      Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?
    • usmiechnij sie 1
      Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Biznesu

Agnieszka Moryc: Po polsku na Wyspach

Agnieszka Moryc: Po polsku na Wyspach
Anna Chodacka-Penier
30 maja 2015

Szeroka fala Polaków wyjeżdżających na Wyspy pociąga za sobą zmiany i rodzi nowe potrzeby w zakresie dostępu do informacji. Przyglądamy się, jak wygląda rynek mediów polonijnych w Wielkiej Brytanii, gdzie według różnych danych mieszka obecnie ok. 550 tys. rodaków

Ilu jest obecnie Polaków na Wyspach?
Agnieszka Moryc, managing director, Zetha Media: Nie jestem niestety socjologiem, więc wolałabym po prostu odpowiedzieć, kim są Polacy, którzy nas czytają i co wiemy o tych, którzy nie sięgają po żaden z naszych tytułów. Wiedza, jaką my czerpiemy o Polakach w Wielkiej Brytanii, pochodzi bowiem z bardzo różnych źródeł. Przykładowo, oficjalne dane pochodzące z cenzusu z roku 2011, mówią o 546 tysiącach polskich emigrantów w UK, a portal społecznościowy Facebook wskazuje, że osób polskojęzycznych na Wyspach jest blisko 550 tysięcy. Nasze tygodniki rozchodzą się w nakładach 70 tysięcy dla Panoramy i 75 tysięcy dla Polish Express tylko w samym Londynie, a nasze serwisy mają w sumie około 915 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie z terenu całej Wielkiej Brytanii. Nie wszyscy Polacy szukają jednak kontaktu z językiem i kulturą kraju swojego pochodzenia – wtopili się w wielokulturowe społeczeństwo brytyjskie. Ta grupa zazwyczaj zna świetnie język, pracuje w środowisku, w którym nie spotyka wielu Polaków, niejednokrotnie ich partnerami życiowymi są Brytyjczycy lub po prostu nie-Polacy.

Czy Polacy są zainteresowani polską polityką, kulturą, show-biznesem, aktualnymi wydarzeniami w kraju w równym stopniu, jak wtedy, kiedy mieszkali jeszcze w Polsce?
Jesteśmy specyficznym narodem – tęsknimy, wspominamy z nostalgią, tak długo jak możemy, utrzymujemy stały kontakt z krajem pochodzenia. Większość polskich imigrantów na Wyspach przyjeżdżała i przyjeżdża tu z zamiarem pozostania tylko przez jakichś czas. Dopiero, gdy złudzenia nas opuszczają, więzi i potrzeba regularnego kontaktu z językiem, kulturą i Polską znacząco się osłabiają. Jest jednak zasadnicza zmiana między tym, jakie treści interesują Polaków na emigracji, od tego co interesuje Polaków pozostających w kraju. Polaków na Wyspach w pierwszej kolejności interesuje to, co dzieje się tu, gdzie żyją, ale chcą o tym czytać po polsku. Dopiero na drugim miejscu są informacje związane z tym, co dzieje się w Polsce, ale i tu kontekst powinien w jakiś sposób dotykać ich samych. Mieszkając poza swoim krajem, żyje się w pewnym otoczeniu miejscowej pop-kultury, polityki, wydarzeń, spraw codziennych i nawet bezwolnie staje się jej częścią. To, co dzieje się aktualnie w Polsce, schodzi mimowolnie na plan dalszy.

Jak wygląda rynek mediów skierowanych do Polaków w UK?
Zetha Media to wydawca największych mediów polskojęzycznych w Wielkiej Brytanii. Byliśmy na tym rynku pierwsi, ale szybko wyrosła nam konkurencja. Na Wyspach ukazuje się kilka tygodników o tematyce zbliżonej do Panoramy oraz wiele lokalnych wydawnictw o małym zasięgu i profilu bliższym Polish Express. Wśród portali mamy trochę silniejszą konkurencję. To jednak uważamy za atut – nie spoczywamy na laurach i ciągle się rozwijamy. Drzemie w nas duch sportowy.

Skąd pomysł stworzenia grupy medialnej Zetha?
Na początku nie myśleliśmy o grupie medialnej. Wraz z Tomaszem Kmiecikiem – obecnie CEO w Zetha Media – chcieliśmy początkowo tylko spróbować wydawać polskojęzyczną gazetę. Widzieliśmy niszę i wiedzieliśmy, że Polacy potrzebują polskojęzycznego medium w Wielkiej Brytanii, ale nie mieliśmy pewności, że czytelnicy nas pokochają. Tak narodził się Polish Express. Tygodnik się rozwijał, redakcja się rozwijała, nakłady rosły, a w nas kiełkowały nowe pomysły – m.in. na nowy tygodnik, o tematyce bardziej lifestylowej niż informacyjnej. Nie mogliśmy tego robić jako Polish Express. Zetha Media powstała, by objąć wszystkie nowe projekty, które wdrażaliśmy kolejno w życie. Dziś to już nie tylko prasa, ale także internet oraz np. agencja koncertowa znana w Londynie pod marką PolskaLive!.

Czy Polacy mieszkający w UK chętnie sięgają po tytuły i portale stworzone specjalnie dla nich czy też oglądają nadal polskie stacje tv, czytają portale typu Onet czy TVN24?
Polskie media w internecie nie są przez nas traktowane jako konkurencyjne. My tworzymy sprofilowany przekaz, do dokładnie określonej grupy docelowej. Uzupełniamy informacje, które Polacy z Wysp mogą pozyskać z polskich źródeł i katalizujemy to, co najważniejsze z punktu widzenia polskich imigrantów w mediach brytyjskich. Z dużym prawdopodobieństwem mogę powiedzieć, że jako polskojęzyczne media w Wielkiej Brytanii, jesteśmy doskonałym uzupełnieniem i wypełnieniem pustki między przekazem polskich, ogólnopolskich mediów, a przekazem brytyjskich mediów. Wiemy, że jesteśmy potrzebni, bo mówią o tym zarówno nakłady naszych gazet, jak i zasięgi, jakie budujemy w internecie.

Jakie idee przyświecają wydawnictwu? Co ma do zaoferowania swoim odbiorcom?
We wszystkich naszych mediach na pierwszym miejscu stawiamy czytelnika/odbiorcę. Staramy się słuchać jego potrzeb i na nie odpowiadać. W Polish Express przyjęliśmy rolę medium interweniującego w trudnych i ważnych dla Polaków na Wyspach sprawach. W Panoramie pytamy, jakich treści oczekuje, badamy nieustanie oczekiwania i zainteresowania, aby optymalnie zaspokajać głód wiedzy i informacji naszych czytelników. Przede wszystkich słuchamy, a dopiero później mówimy.

Kiedy przyglądam się państwa działalności widoczny jest mocny akcent stawiany na media cyfrowe, internet i aplikacje mobilne. Stawiacie na młodszego czytelnika czy to kolejny dowód na to, że tradycyjne media drukowane to za mało, by dotrzeć do współczesnego odbiorcy?
Ten wybór nie jest związany z wiekiem czytelników i odbiorców. W internecie mamy pełen przekrój wiekowy, nieodbiegający zasadniczo od przekroju wiekowego czytelników naszej prasy drukowanej. Dostęp do internetu – często darmowy, powszechne używanie smatrfonów i tabletów – zazwyczaj tańszych niż w Polsce – sprawiają, że cyfrowa obecność to zupełnie oczywista i naturalna ścieżka dla rozwoju mediów. Staramy się, by gazety i portale wzajemnie się uzupełniały. Nie da się jednak ukryć, że media elektroniczne dają nam możliwość docierania wszędzie tam, gdzie nie docierają nasze tygodnik Panorama i Polish Express.

Czy Polacy sięgają po brytyjską prasę, radio, telewizję lub portale czy też bariera językowa wciąż stanowi spory problem?
Kiedy zaczynaliśmy w 2003 roku, byliśmy pierwsi. Polacy nie mieli swoich mediów na Wyspach, potrzebowali nas – byliśmy niejednokrotnie pierwszym lub jedynym źródłem informacji o tym, co dzieje się w otaczającej ich rzeczywistości. Z czasem i z napływem nowych fal emigracji – często lepiej znającej język – ta sytuacja zaczęła się zmieniać na korzyć mediów anglojęzycznych, choć nadal nasi czytelnicy deklarowali nas jako pierwsze lub najistotniejsze źródło informacji. W tej chwili Polacy w Wielkiej Brytanii są podzieleni na dwie zasadnicze grupy – mniej liczna grupa, to ci całkowicie zasymilowani, utrzymujący sporadyczny kontakt z językiem i kulturą polską poza własnym domem. Druga – nadal liczna, to duża grupa Polaków na Wyspach, która nadal ogląda niemal wyłącznie polską telewizję, słucha polskich stacji i czyta polskojęzyczną prasę. Ostatnio widać też trzecią grupę – lokującą się między całkowicie zasymilowanymi, a tymi, dla których przywiązanie do polskości jest niezmiernie ważne. Ta grupa równie chętnie sięga po anglo-, jak i polskojęzyczne media, utrzymując równowagę.

Jakie są plany Zetha Media na najbliższy rok?
Rozpoczęliśmy ten proces już w roku poprzednim i zdecydowanie stawiamy w najbliższym czasie na rozwój mediów elektronicznych i większą synergię między wszystkimi naszymi projektami. Wbrew pozorom, powodem nie są tu galopujące zmiany w obszarze nowych technologii czy dostępie do internetu – przynajmniej nie jest to główny powód. Polacy integrują się ze społeczeństwem brytyjskim coraz lepiej, coraz odważniej sięgają po media anglojęzyczne. To stawia nas przed nowymi wyzwaniami – musimy odpowiadać na nowe potrzeby naszych odbiorców, dla których nie jesteśmy już pierwszym źródłem informacji, a raczej komentatorami rzeczywistości z perspektywy, która dotyczy ich jako emigrantów, Polaków, mniejszości w kraju, których ich gości.
Rozmawiała: Dagna Starowieyska

Zetha Media
Panorama (drukowany tygodnik) – wywiady, porady, publicystyka i informacja – to elementy składowe magazynu. Redakcja dba również, aby polscy wyspiarze nie stracili kontaktu z domem – ważne miejsce na szpaltach Panoramy zajmują starannie dobrane, najciekawsze artykuły z prasy krajowej.

Polish Express (drukowany tygodnik) – gazeta o profilu społeczno-informacyjnym, która przez ostatnie lata obecności na rynku zasłużyła sobie w świadomości Polaków w UK na miano najbardziej poczytnej. Co tydzień Polish Express czyta ponad 300 tysięcy osób.

Portal polishexpress.co.uk oraz aplikacja Polish Express News – informacja i interwencja – to słowa, które najlepiej definiują zawartość największego polskiego portalu dla Polaków w UK.

Portal lifestylowy panorama24.co.uk – odwiedzając serwis, przekonamy się jednak, że jest to strona, której profil w pełni odpowiada potrzebom młodych, energicznych mieszkańców Wysp, którzy chcą być na bieżąco ze wszelkimi trendami made in UK.

Portal społecznościowy polacy.co.uk – to polski Facebook skierowany do Polaków na Wyspach.

Portal ogłoszeniowy strefa.co.uk – miejsce, w którym polska społeczność Wielkiej Brytanii wymienia się informacjami o usługach i produktach kierowanych specjalnie do nich.

Agencja koncertowa PolskaLive! – jest ona promotorem i organizatorem koncertów polskich gwiazd na terenie Wysp Brytyjskich.

Related ItemsAgnieszka Morycmedia polonijnePanoramaPolacy na WyspachPolacy w UKPolecanePolish ExpresswywiadZetha Media
Kobiety Biznesu
30 maja 2015
Anna Chodacka-Penier

Redaktor Naczelna Sukces Jest Kobietą

Related ItemsAgnieszka Morycmedia polonijnePanoramaPolacy na WyspachPolacy w UKPolecanePolish ExpresswywiadZetha Media

More in Kobiety Biznesu

LAP32987 Agnieszka poziom

Agnieszka Król: Moją wizytówką jest uśmiech!

Michal Karas26 czerwca 2025
Read More
B01A1455 poziom fotograf

Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość

Michal Karas29 maja 2025
Read More
Lucyna Janik foto

Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą

Michal Karas26 maja 2025
Read More
Alina poziom

Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!

Michal Karas21 maja 2025
Read More
B01A9618 Joanna poziom1

Pokora i respekt kreują własną markę!

Michal Karas29 kwietnia 2025
Read More
BeataPotoczna poziom

Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą

Michal Karas27 marca 2025
Read More
kampania3

Sukces zaczyna się od zdrowej pewności siebie!

Michal Karas21 lutego 2025
Read More
AgnieszkaKrol poziom

Agnieszka Król w projekcie „Sukces jest kobietą”!

Magda Dzik-Kordas25 stycznia 2025
Read More
B01A7234 poziomAnita

Anita Petryszyn-Dopierała: Zmieniam życie kobiet na lepsze!

Michal Karas21 stycznia 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Merry poziom1
    Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    W praktyce26 czerwca 2025
  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version