• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • 101 lat temu rodziła się Michalina Wisłocka, autorka „Sztuki kochania”
    • Dr Karolina Mikulska-Rumińska z międzynarodową nagrodą naukową!
    • WHITE ALICE: Sztuka to oręż w walce!
    • Małgorzata Kulis: Sukces to dziedzina zespołowa!
    • Katarzyna Paskuda: Świat malowany obiektywem
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Kariera dla kobiet ważniejsza niż dla mężczyzn
    • Zakładanie sklepu internetowego – pamiętaj o tych rzeczach
    • Monika Chajęcka: Do firm mówię językiem korzyści
    • Grzegorz Gajda: Profesjonalizm przede wszystkim!
    • Baker Tilly Legal Poland w projekcie „Łączy nas Biznes!”
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Nowa torebka na jesień? Sprawdź modne torby tego sezonu!
    • Borelioza – fakty i mity
    • Palenie w cukrzycy pogarsza sytuację chorego
    • Kto powinien poważnie obawiać się upałów?
    • Jak zadbać nawet o najbardziej wymagające tkaniny?
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Dzieci Afganistanu – kraj, w którym nie ma czasu by dorosnąć
    • Uzależnienia behawioralne i co im sprzyja?
    • Osoba z bulimią potrzebuje wsparcia żeby się wyleczyć
    • Nie lekceważ infekcji intymnych!
    • Isola Bella - rajska plaża w Taorminie
      La Dolce Vita: Isola Bella, perła w koronie Taorminy
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • „A jednak życie” – wystawa Wojciecha Cieśniewskiego w 80. rocznicę zagłady otwockich Żydów
    • Czy bonusy bukmacherskie online to dobry sposób na zarabianie w Internecie?
    • Jak stres wpływa na serce i co z tym robić
    • Co warto wiedzieć na temat tzw. „superżywności”
    • Cohousing trendem na starość millenialsów?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W teorii

Nie nabrać się na CV

Nie nabrać się na CV
Aneta Zadroga
27 czerwca 2015

Fałszywe CV to CV zawierające nieprawdziwe dane i fakty, które nie miały miejsca. I równie oczywiste jest, że takie CV jest kłopotem dla firmy, a gdy fałsz zostanie stwierdzony, także dla samego kandydata – Paweł Gniazdowski, ekspert zarządzania karierą, szef DBM Polska

Fałszywe CV nie są masowym problemem?

Paweł Gniazdowski: Nie są. Na stanowiskach niższych większość podstawowych faktów weryfikują świadectwa pracy i certyfikaty, wymagane już na etapie wstępnej rekrutacji. Na wyższych stanowiskach sama możliwość zebrania referencji przeciwdziała chęci fałszowania. Niemniej takie sytuacje zdarzają się i zdarzać się będą nawet jeśli firmy będą uciekały się do coraz bardziej wyrafinowanych form weryfikacji.

Firmy weryfikują CV?

Często czas i koszt takiej weryfikacji przekracza ryzyko wynikające z ewentualnego przeoczenia fałszerstwa, więc poza wspomnianymi wyżej metodami oraz krótkimi testami znajomości języków obcych (tu pokusa fałszerstwa jest stosunkowo duża) nie sądzę, aby większość firm inwestowała w bardziej wyrafinowane narzędzia. Oczywiście są stanowiska, które wymagają (nawet ustawowo) bardzo starannej weryfikacji danych (łącznie z kwerendą w archiwach policji i służb specjalnych), ale to sytuacje wyjątkowe.

Inna kategoria to CV, które zawierają czasem nieprawdziwe stwierdzenia…

Część, zwłaszcza młodszych, kandydatów, ma zwyczaj wplatać w swoje osobiste charakterystyki umiejętności typu: „jestem przebojowy, łatwo nawiązuję kontakty, świetnie współpracuję z ludźmi, energiczny, nastawiony na rozwiązywanie problemów”. Jeśli są to stwierdzenia jednoznacznie poparte konkretnymi i prawdziwymi osiągnięciami zawodowymi, można to uznać za mało potrzebną zresztą figurę retoryczną. Ale niezwykle często kandydaci w rozmowie nie potrafią przytoczyć sensownych faktów na poparcie tych opisów, co każe podejrzewać, ze piszą te stwierdzenia nieco bezrefleksyjnie.

To ich kompromituje?

Co więcej, bywa, że ocena kandydata w trakcie rozmowy, a nawet jego werbalna samoocena odbiega od zadeklarowanego w CV profilu. Jest tu więc pewien fałsz, będący jednak przejawem wiary w „marketing naiwny” niż chęcią oszukania pracodawcy. Do rozgrzeszenia moralnego, ale niekoniecznie dobrze świadczy o umiejętnościach refleksji kandydata.

A zatem pozostają suche fakty?

Z drugiej strony, słuszny postulat prawdziwości CV nie wyklucza jego konstruowania jako profesjonalnego dokumentu marketingowego. Kandydat ma pełne prawo w taki sposób skomponować CV, aby w ramach prawdziwych faktów i danych, eksponować to, co „sprzedaje” jego kandydaturę lepiej, a eksponować mniej to, co może wzbudzić wątpliwości. Jednym z najbardziej popularnych przykładów jest kwestia wieku. Mimo wielu słusznych zresztą wysiłków różnych środowisk, wiek pozostaje kryterium kwalifikacyjnym na rynku pracy, mimo że firmy oficjalnie zaprzeczają tej praktyce, a limity wiekowe praktycznie zniknęły z publikowanych w Polsce ogłoszeń. Z punktu widzenia kandydata zbliżającego się do niebezpiecznej granicy wiekowej (dla różnych typów stanowisk i branż mogą to być różne liczby) eksponowanie wieku jest strzałem w stopę i może spowodować odrzucenie CV w pierwszej, powierzchownej selekcji.

Dlaczego?

Nie podawanie wieku w CV ma też i merytoryczne uzasadnienie – jaki jest bowiem związek faktu urodzenia się 15 lipca 1965 roku w Lublinie z kwalifikacjami i kompetencjami zawodowymi? Bardzo trudno taki związek uzasadnić, a CV jest właśnie z definicji prezentacją zawodowych kompetencji, a nie policyjnym kwestionariuszem. Kandydat ma prawo, nie fałszując danych, dowolnie komponować układ CV, np. eksponując na jego pierwszej, uważniej czytanej stronie, te epizody zawodowe, które uważa za bardziej pasujące do swoich planów. Ma prawo poświęcić więcej miejsca na opis projektów, choćby krótkich, ale bardziej istotnych dla jego wizerunku, kosztem jedynie wzmiankowania okresów pracy zawodowej, które mniej pasują do jego obecnych aspiracji.

Nazywanie takich zabiegów fałszerstwem jest niesprawiedliwe?

Tak. W końcu, jeśli traktujemy rynek pracy jak rynek, to CV jest rodzajem folderu reklamowego czy materiału promocyjnego. A nikt poważny nie wymaga od firm działających na rynku, nawiasem mówiąc, często oburzających się na „marketingowe CV”, aby eksponowały w swoich materiałach promocyjnych fakty mogące wzbudzić wątpliwość co do produktu. Owszem, oczekujemy, żeby takich faktów nie ukrywały w procesie sprzedaży, tak jak podczas rekrutacji mamy okazję wypytać kandydata o fakty, których nie umieścił lub tylko o nich wzmiankował.

Related ItemsCVdobre CVjak czytać CVjak pisać CVPolecane
W teorii
27 czerwca 2015
Aneta Zadroga

Zafascynowana możliwościami, jakie stwarzają dziś media. Wieloletnia dziennikarka i publicystka Gazety Wyborczej, zawodowo zainteresowana tematami gospodarczymi, jak również społecznymi.

Related ItemsCVdobre CVjak czytać CVjak pisać CVPolecane

More in W teorii

Czy laserowa korekcja wzroku może pomóc w znalezieniu pracy?

Michal Karas13 maja 2022
Read More

Przyszłość: Czy robot zastąpi pracownika?

Ela Prochowicz22 kwietnia 2022
Read More

Internet rzeczy: Jak zmieni świat i czym grozi?

Dagna.Starowieyska1 marca 2022
Read More

Taka będzie przyszłość: Cały świat w internecie

Ela Prochowicz24 lutego 2022
Read More

Praca w nocy niebezpieczna dla zdrowia

Karol Pisarski19 stycznia 2022
Read More

Jedna trzecia Polaków nie lubi tzw. small talk

Zofia Kicińska21 maja 2021
Read More

Kiedy zastąpią nas roboty?

Zofia Kicińska12 kwietnia 2021
Read More

Jak bardzo się przyzwyczajamy?

Karolina Nowakowska7 kwietnia 2021
Read More

Ograniczenie przestrzeni biurowej? Pracodawcy mówią nie

Michal Karas15 marca 2021
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Kariera dla kobiet ważniejsza niż dla mężczyzn
    W praktyce5 sierpnia 2022
  • Zakładanie sklepu internetowego – pamiętaj o tych rzeczach
    W praktyce1 sierpnia 2022
  • Monika Chajęcka: Do firm mówię językiem korzyści
    W praktyce21 czerwca 2022

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT