• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Sylwia Mokrysz poziom
      Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!
    • Donata3POZIOM
      Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!
    • Wioletta fbPOZIOM
      Wioletta Żurek: Tworzę naturalne smaki!
    • Marzena Kulesza poziom glowne
      Marzena Kulesza: Warto się uśmiechać!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • KrystynaSzeja poziom
      Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • koktajk spk
      Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    • wakacje poziom RenataZ
      Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    • Monika Chajecka poziomback
      Monika Chajęcka: Realizuję się na wielu płaszczyznach!
    • Iwona GoldentulipWarszawa intro poziom
      Iwona Janosiewicz z Louvre Hotels Group zaprasza do wypoczynku!
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona1 123nowe
      Niewyspane nastolatki jedzą więcej cukru
    • ikona123kobieta.uroda4
      Wirtualne obcowanie ze sztuką poprawia jakość życia
    • MaciejM poziom
      Pielęgnacja włosów po lecie by Maniewski
    • warzywa123male
      Warzywa na drugie śniadanie
    • ikona123zdrowie.sport .kobieta
      Chirurgia plastyczna piersi a zdrowie
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • zwierzeta fot.PAP
      Przyroda traci coraz więcej zasobów
    • libia
      Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii
    • etiopia
      Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria
    • 47894681 l 1
      Robimy za mało, by powstrzymać suszę
    • Tunel29 okladka
      Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • las2 n
      Naturalne procesy regeneracji lasów
    • libia
      Pomoc dla powodzian z Libii
    • 08 szlak do Chatki Zima
      Kiedy zniknie polski biegun zimna?
    • przyjaciółki
      Boimy się globalnego ocieplenia?
    • maroko
      Trzęsienie ziemi w Maroku. Czego potrzebują ofiary?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Michał Wójcik: Sytuacja na polskim rynku Gamedev

Michał Wójcik: Sytuacja na polskim rynku Gamedev
Redakcja Sukces
2 grudnia 2022

Okres koronawirusa dla wielu sektorów finansowych nie może zostać zaliczony do udanych. Polskie (i nie tylko) przedsiębiorstwa w większości pochwalić mogą się najwyżej niskimi do średnich zarobkami na plus, o ile wcale. Jeden sektor jednak wybija się ponad nie, i to nabierając rokrocznie coraz to większego rozpędu. Jak na przestrzeni lat zmieniła się pozycja Polski w branży gier?

Ostatnie lata to definitywnie piękny okres dla Polaków jako twórców gier, gry takie jak „Cyberpunk 2077”, „Dying Light 2” lub „Outriders” dały o sobie znać na całym świecie. Dawno minęły już czasy gdy o Polsce mówiono co najwyżej jako o kraju gier małych lub średnich. Poza wielkością premier możemy pochwalić się również wzrostem samej ilości studiów gier (440 w 2020 do 470 w 2021), ilością osób produkujących gry (ponad 12.1 tyś), oraz drugim najwyższym procentem zatrudnionych kobiet w gamedevie (25% wszystkich pracujących osób) na świecie. Spośród nich możemy wymienić chociażby Joannę Tynor (prezes DRAGO entertainment), Aleksandrę Cwalinę (prezes zarządu Detalion Games), Karolinę Koszutę (członkinię zarządu Carbon Studio i prezes zarządu Iron VR) lub Julię Leszczyńską (prezes zarządu SimFabric). Panie zajmują się również w dużej ilości Concept Artem, Story Writingiem lub animacjami.

Kwestia zarobków dla zwykłych pracowników też nie stoi najgorzej, nie sięgając co prawda tych z większych krajów zagranicznych ale stojących na atrakcyjnym poziomie dla potencjalnych pracowników. Na największe zarobki liczyć mogą programiści i modelarze 3D. Jednym z problemów który dotknął nie tylko Polskę ale i resztę świata były bardzo wysokie koszta kart graficznych oraz komponentów komputerowych w związku z gigantyczną popularnością kopania kryptowalut, jednak i ten problem powoli dobiega końca w związku ze spadkiem wartości m.in. bitcoina.

Ponadto na naszym rynku mamy wiele firm zajmujących się akcesoriami dla graczy, skupiających się na sprzęcie gamingowym (słuchawki, myszki, podkładki chłodzące itp.), oraz na meblach docelowo tworzonych właśnie dla graczy. Wiele osób może kojarzyć firmy takie jak Komputronik, Kruger&Matz, Easydesk czy Manta.

Polska Twórczość Gamingowa

Docelową platformą i dominatorem dla polskich twórców na ten moment wciąż pozostają komputery osobiste (71.8%). Na drugim miejscu mamy konsole Playstation oraz Xbox (19.1%), na trzecim sektor gier mobilnych (11.8%) oraz Nintendo Switch (11.8), w dalszej części gry VR i AR. Wśród największych twórców gier możemy wymienić oczywiście CD Projekt, Techland, PCF Group jako firmy specjalizujące się w grach AAA (największe gry z największym budżetem). Mimo tego to nie budżet zawsze stanowi o sukcesie polskich gier. Świetnym przykładem może być tutaj duży odsetek udanych gier z sektora Indie (potocznie nazywane indykami, gry „mniejsze”, tworzone w mniejszych zespołach/z mniejszym budżetem), takie jak „We the Revolution” (nagrodzone w 2014 nagrodą BAFTA), „Blair Witch”, „Green Hell” (po dużym sukcesie wypuszczone również w wersji VR). Jednak nie samymi grami akcji/rpg/przygodowymi człowiek żyje.

Duża część polskich twórców skupia się na grach z gatunku symulacji. Największe przykłady to np. „House Flipper”, “Thief Simulator” lub„Garage Flipper” wydane przez PlayWay. Eksperci dopatrują się sukcesu tego gatunku m.in. w niskim progu wejścia dla niedzielnych graczy (gry nie wymagają wielkiego doświadczenia lub nie stanowią bardzo dużego wyzwania dla graczy). Polacy lubią również dotykać tematów mniej mainstreamowych w gamedevie, takie jak np. „Weedcraft inc.” oraz “Growing Up” studia Vile Monarch. Pomimo „niszowości” konsoli Nintendo Switch, niektórzy twórcy decydują się na tworzenie gier głównie na nią. Doskonałym przykładem jest tu studio „7 Levels” z flagową produkcją „Castle Of Heart”. Natomiast pozostałe studia zajmują się głównie (o ile w ogóle) portowaniem swoich istniejących już tytułów, jak np. 11bit ze swoim fenomenalnym „This War Of Mine”.

W ostatnich latach nie obyło się również bez kontrowersji dotyczących naszych gier, szczególnie na wspomnienie zasługują gry studia Madmind Studio: „Succubus” oraz „Agony”. Nie można również zapomnieć o „Cyberpunk 2077” CD Projektu, które mimo kontrowersji było dużym wydawniczym sukcesem (dodatkowo niedługo będzie miała miejsce premiera serialu animowanego tworzonego we współpracy CD Projekt z Netflixem – „Cyberpunk: Edgerunners”). Schodząc z tematu kontrowersji ale pozostając w grach długo oczekiwanych, w styczniu 2021 Bloober Team wypuścił „The Medium”, kreatywny i ambitny tytuł utrzymany w klimatach porównywalnych do zagranicznych „Silent Hill” lub „Alan Wake”, a Techland pochwalić się może wydaniem „Dying Light 2: Stay Human”.

Polska w grach

Nie wszystkie gry muszą być osadzone w odległych galaktykach lub Ameryce, niektóre nasze tytuły skupiają się bezpośrednio na naszym kraju, z akcją osadzoną w głównych polskich miastach. Mamy „World War 3” studia The Farm 51, gdzie gracze walczyć mogą m.in. w dobrze znanych Złotych Tarasach, lub „WARSAW” od Pixelated Milk w którym gracze wcielają się w role dowódcy oddziału biorącego udział w Powstaniu Warszawskim w 1944 roku. Dodatkowo zagraniczni twórcy nie mają problemu z osadzeniem Polaków jako bohaterów swoich tytułów, gdzie kultowym bohater B. J. Blazkowicz (seria Wolfenstein) jest synem polskich imigrantów.

Polskie akcenty możemy znaleźć w innych dużych grach, takich jak „Call of Duty”, „Tekken 7”, „Command & Conquer”, wcześniej wspomniany „Wolfenstein” i wiele innych. Nie można tu również zapomnieć o rodzimym „Wiedźminie 3” (CD Projekt), gdzie co rusz przewijają się wiersze, postacie i wydarzenia rodem z polskich wierzeń i historii.

Z roku na rok polski sektor gier rośnie zarówno w wielkości i w znaczeniu światowym, na czym zyskują i twórcy i gracze. Nadchodzące lata mogą być tylko lepsze dla naszych twórców, co powinno cieszyć i ludzi z branży i graczy.

*Dane z raportu „The Game Industry of Poland”
Autor analizy: Michał Wójcik

Related Itemsbranża gier w PolsceGamedevgry w PolscePolecanerynek gier w Polsce
W praktyce
2 grudnia 2022
Redakcja Sukces

Related Itemsbranża gier w PolsceGamedevgry w PolscePolecanerynek gier w Polsce

More in W praktyce

KrystynaSzeja poziom

Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!

Michal Karas21 września 2023
Read More
koktajk spk

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!

Magda Dzik-Kordas21 września 2023
Read More
wakacje poziom RenataZ

Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl

Michal Karas18 września 2023
Read More
Monika Chajecka poziomback

Monika Chajęcka: Realizuję się na wielu płaszczyznach!

Michal Karas28 sierpnia 2023
Read More
Iwona GoldentulipWarszawa intro poziom

Iwona Janosiewicz z Louvre Hotels Group zaprasza do wypoczynku!

Michal Karas28 sierpnia 2023
Read More
Wioletta Flach poziom

Wioletta Flach: Odważna optymistka to ja!

Michal Karas25 sierpnia 2023
Read More
Monika Grzeda POZIOM

Monika Grzęda: Wygrywamy logistyką!

Michal Karas24 sierpnia 2023
Read More
BEATA HN poziom publikacja

Beata Hudziak-Nagórska: Życie to fantastyczna przygoda!

Michal Karas23 sierpnia 2023
Read More
Wioletta Podstawka DHL poziom2mat

Historia w DHL: od pomysłu do obecnego momentu

Karol Pisarski22 sierpnia 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • KrystynaSzeja poziom
    Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    W praktyce21 września 2023
  • koktajk spk
    Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    W praktyce21 września 2023
  • wakacje poziom RenataZ
    Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    W praktyce18 września 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version