• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Sylwia Mokrysz poziom
      Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!
    • Donata3POZIOM
      Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!
    • Wioletta fbPOZIOM
      Wioletta Żurek: Tworzę naturalne smaki!
    • Marzena Kulesza poziom glowne
      Marzena Kulesza: Warto się uśmiechać!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • KrystynaSzeja poziom
      Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • koktajk spk
      Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    • wakacje poziom RenataZ
      Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    • Monika Chajecka poziomback
      Monika Chajęcka: Realizuję się na wielu płaszczyznach!
    • Iwona GoldentulipWarszawa intro poziom
      Iwona Janosiewicz z Louvre Hotels Group zaprasza do wypoczynku!
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona1 123nowe
      Niewyspane nastolatki jedzą więcej cukru
    • ikona123kobieta.uroda4
      Wirtualne obcowanie ze sztuką poprawia jakość życia
    • MaciejM poziom
      Pielęgnacja włosów po lecie by Maniewski
    • warzywa123male
      Warzywa na drugie śniadanie
    • ikona123zdrowie.sport .kobieta
      Chirurgia plastyczna piersi a zdrowie
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • zwierzeta fot.PAP
      Przyroda traci coraz więcej zasobów
    • libia
      Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii
    • etiopia
      Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria
    • 47894681 l 1
      Robimy za mało, by powstrzymać suszę
    • Tunel29 okladka
      Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • las2 n
      Naturalne procesy regeneracji lasów
    • libia
      Pomoc dla powodzian z Libii
    • 08 szlak do Chatki Zima
      Kiedy zniknie polski biegun zimna?
    • przyjaciółki
      Boimy się globalnego ocieplenia?
    • maroko
      Trzęsienie ziemi w Maroku. Czego potrzebują ofiary?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W teorii

Jak rozładować konflikt ze współpracownikiem?

Jak rozładować konflikt ze współpracownikiem?
Michal Karas
30 czerwca 2017

Gdy ktoś wybucha z krytyką w Twoim kierunku w miejscu pracy, trudno zachować równowagę. Nie daj się jednak reakcjom „samoobronnym”, możesz rozładować taką trudną sytuację

Podczas rozmowy z kolegą lub koleżanką z pracy w pewnym momencie wyłączasz się, zaczynasz dostrzegać czerwieniejącą twarz rozmówcy, który głośno i publicznie wyraża niezadowolenie z Twojej pracy. Na pewno coś wyprowadziło go z równowagi, teraz musisz wymyślić, jak doprowadzić do deeskalacji. Jak to zrobić?

Na początek nie daj się ponieść, bo łatwo dać się wciągnąć w kłótnię czy nawet pyskówkę, w której może paść o kilka słów za dużo. Położenie uszu po sobie też wcale nie musi pomóc. Nie daj się takim odruchom, spróbuj przekierować rozmowę znów na lepsze tory. Oto kilka wskazówek autorstwa Liane Davey, uznanej autorki książek o zarządzaniu zespołem.

Nie neguj

Pierwszą reakcją na ostrą i niekoniecznie racjonalną krytykę może być sprzeciw, czasami równie ostry. Na pewno masz powody, dla których nie zgodzisz się z zarzutami, a tym bardziej z emocjonalnym atakiem. Ale nawet jeśli jesteś przekonana o swojej racji i umiesz to spokojnie, sensownie uzasadnić, w takiej wymianie nie ma to najzwyczajniej sensu. Równie dobrze (czy raczej: równie źle) możesz stwierdzić, że nerwy są nie na miejscu, a efektem w obu przypadkach może być dalsza eskalacja konfliktu.

Jeśli ktoś reaguje silnie emocjonalnie i wybucha, to najpewniej czuje się dotknięty, a nie liczy na rzeczową dyskusję. Jeśli doświadczasz czyjegoś gniewu, to najpewniej jest on podszyty frustracją, wstydem czy innym uczuciem wywołującym silnie negatywne reakcje. Jeśli spróbujesz umniejszyć słowom osoby atakującej czy zbić jej zarzuty, najpewniej tylko zaostrzysz jej negatywne postrzeganie. Najlepszym wyjściem jest spokojnie wysłuchać takiej osoby, okazując jej zainteresowanie i możliwie dużo zrozumienia.

Okaż wsparcie

Zamiast reagować negatywnie, postaraj się okazać wsparcie słowami. Możesz powtórzyć zarzuty osoby, która właśnie „wybuchła”. – Rozumiem, czyli uważasz, że [tu wymieniamy argumenty rozmówcy] – tak może brzmieć pierwsze zdanie po silnie emocjonalnym monologu drugiej osoby. Rozmówca zauważy, być może ku swojemu zdziwieniu, że został wysłuchany i jego argumenty dotarły. Masz już trochę miejsca na dialog.

Uważaj na mowę ciała

Możesz nawet nieświadomie okazać komuś brak szacunku, co na pewno nie pomoże w rozładowaniu emocji. Jeśli mówisz przez zaciśnięte zęby i ze zmarszczonymi brwiami, to bez znaczenia, co masz do powiedzenia. Można też niechcący zabrzmieć przesadnie spokojnie i chłodno, co da rozmówcy poczucie, że nie jest traktowany poważnie, a przecież on właśnie przeżywa coś trudnego.

By nie dopuścić do eskalacji konfliktu trzeba uważać na sygnały pozawerbalne. Staraj się zachować naturalną postawę, bez skulonych ramion czy napinania się. Walcz z pokusą, by gestykulować rękami czy skrzyżować je przed sobą. To samo dotyczy głosu – staraj się go nie unosić i mów na tyle naturalnie, na ile nerwy pozwalają. Daj koledze do zrozumienia, że dla Ciebie to kolejna rozmowa, którą warto odbyć i na którą jesteś gotowa.

Nie „naprowadzaj świadka”

Podobnie jak adwokaci w sądzie, możesz mieć pokusę, by zadawać rozmówcy pytania, które skierują jego myśli na Twój tok rozumowania. To może się udać, ale może równie dobrze podburzyć kolegę do bardziej gwałtownych reakcji.

Zamiast próbować skierować rozmowę na swój tok rozumowania, postaw otwarte pytanie, by odkryć, skąd bierze się gniew współpracownika. Użyj jego zarzutu i spytaj, co w jego opinii powinno się stać, by omawianą sytuację naprawić. Wysłuchaj odpowiedzi i zastanów się nad nią.

Idź w stronę emocji

Jeśli skupisz się tylko na racjonalnym aspekcie takiej nerwowej wymiany, to pominiesz jej sedno. Jakikolwiek problem nie byłby omawiany, to nie on spowodował wybuch. Poszło o emocje, a nie o fakty. Jeśli ktoś reaguje agresywnie, najpewniej coś istotnego dla niego zostało naruszone.

Nie pytaj wprost, ale pozwól rozmówcy zdradzić, dlaczego jest aż tak poirytowany. „Jak to wygląda po Twojej stronie?” czy „Czego Twoim zdaniem nie dostrzegłam?” to pytania, które mogą naprowadzić współpracownika na zdradzenie podłoża jego emocji.

Jeśli uda się odkryć sedno, możecie przejść do poszukiwania rozwiązań satysfakcjonujących obie strony. Nierzadko okazuje się, że ta część jest łatwiejsza od rozładowania negatywnych emocji. Gdy te schodzą na bok, znacznie łatwiej znaleźć płaszczyznę porozumienia. Tym sposobem przejdziesz od konfliktu do współpracy.

Na podstawie poradnika opublikowanego w Harvard Business Review

Related Itemskłótnia w pracyPolecanerelacje międzyludzkiesytuacja konfliktowazarządzanie zespołem
W teorii
30 czerwca 2017
Michal Karas

Related Itemskłótnia w pracyPolecanerelacje międzyludzkiesytuacja konfliktowazarządzanie zespołem

More in W teorii

ikona1234kobieta19

Narzędzie do pomiaru równości płci w nauce

Magda Dzik-Kordas2 sierpnia 2023
Read More
praca6ikonanowe123

Kiedy nie masz siły na pracę

Karol Pisarski21 lutego 2023
Read More
biuro open space

Zadbaj o kręgosłup przy pracy biurowej

Magda Nowak2 lutego 2023
Read More
dobry wzrok

Czy laserowa korekcja wzroku może pomóc w znalezieniu pracy?

Michal Karas13 maja 2022
Read More
praca trzy

Przyszłość: Czy robot zastąpi pracownika?

Ela Prochowicz22 kwietnia 2022
Read More
Depositphotos 7945251 original

Internet rzeczy: Jak zmieni świat i czym grozi?

Dagna.Starowieyska1 marca 2022
Read More
blue media photo 1522198734915 76c764a8454d

Taka będzie przyszłość: Cały świat w internecie

Ela Prochowicz24 lutego 2022
Read More
praca nocą

Praca w nocy niebezpieczna dla zdrowia

Karol Pisarski19 stycznia 2022
Read More
Foto 01

Jedna trzecia Polaków nie lubi tzw. small talk

Zofia Kicińska21 maja 2021
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • KrystynaSzeja poziom
    Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    W praktyce21 września 2023
  • koktajk spk
    Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    W praktyce21 września 2023
  • wakacje poziom RenataZ
    Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    W praktyce18 września 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version