• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Maria Curie Skłodowska
      156 lat temu urodziła się Maria Skłodowska–Curie
    • Agata DHL poziom
      Agata Wydmańska z DHL Supply Chain w kampanii #JestemPewna!
    • AgnieszkaOwczarek poziom
      Agnieszka Owczarek dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • Katarzyna Szulim Fot PiotrWroniewicz Camera Piotrka
      Katarzyna Szulim w kampanii #JestemPewna!
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • poziom B Gozdzikowska
      Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    • biznes1 ikona 123 21
      Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    • kobieta 123ikonanowe 2015 10
      Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    • biznes 123ikonanowe 2015 00
      Współczesna Polka: liderka, partnerka, matka
    • fot Niedobor programistow na rynku pracy
      K2 – spotkanie na szczycie nowoczesnych technologii
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • witamina d
      Skąd się wzięła witamina D
    • Pałac Mortęgi - tu historia żyje do dziś
      Nowa pasja klasy średniej czyli jak Polacy pokochali konie
    • Spa L poziom
      Manaw Spa – wysokiej klasy oaza spokoju i wyciszenia
    • dłuższy sen
      Sen, czyli remedium na odporność
    • wesele
      Wesela z klasą!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Sernik na smalcu z gęsi
      Dzyndzołki, zupa pistou, kabuni. Świat kocha potrawy lokalne
    • Kopia Seniorka3 MbU foto poziom logo 1080x1920 07
      Wesprzeć seniorów w święta
    • zdrowie warzywa2 ikona 123nowe
      Warzywa z własnego ogródka najzdrowsze?
    • syc
      Ludzie i dziewicze ostoje przyrody
    • nowyrok
      Rozpocznij Nowy Rok 2024 w Białowieży!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Asya Kozina konie
      Kto i kiedy udomowił konie?
    • nauka
      Jak biologia molekularna wychodzi z laboratorium
    • ptakiikona
      Czego uczymy się od ptaków?
    • prow8
      Co nauka mówi o kotach?
    • zielony las 1
      Kłusownicy nadal niebezpieczni
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Warto przeczytać

Dr Sutkowski: Musimy podnosić kulturę zdrowotną

Dr Sutkowski: Musimy podnosić kulturę zdrowotną
Karol Pisarski
27 stycznia 2021

Jeśli chcemy się uporać z koronawirusem jak najszybciej, to niezależnie od szczepień powinniśmy podnosić kulturę epidemiczną i zdrowotną – powiedział PAP prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych dr Michał Sutkowski.

W środę premier poinformował, że rząd planuje zakup 45 mln dawek szczepionki na COVID-19 oraz, że każda szczepionka ma być podawana w dwóch porcjach, w odstępie 3 tygodni. Z informacji przekazanych przez szefa resortu zdrowia Adama Niedzielskiego wynika, że pierwsze dostawy szczepionek do Polski będą na przełomie stycznia i lutego.

„Jeżeli będziemy stawiali tylko na szczepienia i dalej się tak zachowywali, jak się zachowujemy to jakąś ulgę przyniesie dopiero lato. Powinniśmy niezależnie od szczepień dalej podnosić swoją kulturę epidemiczną i zdrowotna na wyższy poziom, bo tak to będziemy jeszcze bardzo długo w tych kleszczach koronawirusa” – powiedział PAP prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych dr Michał Sutkowski.

Dodał, że realna poprawa nastąpi być może za rok, półtora – ale jak dodał – jest to uzależnione od bardzo wielu czynników, na przykład od liczby osób zaszczepionych.

„Jeżeli się zaszczepi 20 proc. – to będziemy mieli problem duży, jeżeli się zaszczepi 70 proc. – będziemy mieli problem krótko” – skwitował.

Szef MZ od długiego czasu informuje, że szczepienia nie będą obowiązkowe, a w pierwszej kolejności będą mogli skorzystać z nich m.in. pracownicy medyczni i seniorzy. Dr Sutkowski zapytany przez PAP, czy taka strategia szczepień jest odpowiednia powiedział, że jest to dobry kierunek. „Najpierw zawsze muszą być szczepione te grupy największego ryzyka i wszyscy ci, którzy się wokół nich kręcą – lekarze, służby zielone, białe mundurki. Taki kierunek jest na całym świecie” – stwierdził.

Podkreślił, że szczepienie tylko tych grup „to za mało, to nie wystarcza.” Przyznał, że aby szczepienia miały sens, równolegle powinno się zaszczepić jak najwięcej osób w całym społeczeństwie. Wyszczepienie na poziomie 60-70 proc. będzie oznaczało, że wirus będzie pod kontrolą, z kolei zaszczepienie na poziomie 30 proc. „nie ma za dużego sensu, ale lepsze coś, niż nic” – zauważył.

Dr Sutkowski zwrócił uwagę na to, że Polacy nie szczepią się na grypę, więc nie jest jasne jak będzie w przypadku szczepionki na koronawirusa. „W Polsce się nie szczepimy na grypę. Mamy to w nosie. Szczepimy na poziomie 4 proc., w związku z tym 5,5 mln Polaków ma grypę i choroby grypopodobne” – wskazał. To – jak mówił – wiąże się z różnorodnymi powikłaniami.

Z kolei w krajach zachodniej Europy szczepi się zdecydowanie więcej osób – na przykład w Niemczech ponad 60 proc. „W takiej populacji, jak Niemcy choruje 1-1,5 mln, czyli jest zdecydowanie mniej kłopotu” – zauważył.

W ocenie dr Sutkowskiego szczepienie prawdopodobnie nie wyeliminuje całkowicie koronawirusa, ale jest szansa, że będzie on pod kontrolą.

Zapytany, czy dobrowolność szczepień jest odpowiednim podejściem stwierdził: „Innej strategii nie ma. Nie możemy z łapanki ludzi szczepić. To nie te metody, nie ten świat. Czy to jest dobra strategia na Polaków? Na Polaków nie ma dobrej strategii – połowa i tak się nie chce zaszczepić, więc to jest ogromny problem i ja bym powiedział, że to jest program podstawowy” – zaznaczył.

Z listopadowego sondażu przeprowadzonego dla Dziennika Gazety Prawnej i RMF wynika, że 50,2 proc. Polaków nie chce się zaszczepić przeciwko COVID-19.

„Komunikacja społeczna odnośnie szczepień od wielu lat sprowadzała się do gloryfikowania takich postaw, albo przynajmniej mrugania do takich osób, a powinniśmy reagować zupełnie inaczej. Powinniśmy traktować ich jako jednak pewien wyłom, a nie jako pewną tendencję i zasadę” – zaznaczył ekspert.

Wiceszef resortu zdrowia Waldemar Kraska zapowiedział w listopadzie kampanię medialną, która ma przekonać większość Polaków do tego, by zaszczepili się przeciwko koronawirusowi.

W ocenie dr. Sutkowskiego to dobra decyzja ministerstwa. Według niego na okres pół roku można przygotować profesjonalną kampanię medyczną. Ale należy też natychmiast zacząć edukację o zdrowiu w szkołach – zaapelował.

Autor: Szymon Zdziebłowski, PAP Nauka w Polsce

Related Itemskoronawiruskultura zdrowiaPolecaneszczepieniezdrowie
Warto przeczytać
27 stycznia 2021
Karol Pisarski

Related Itemskoronawiruskultura zdrowiaPolecaneszczepieniezdrowie

More in Warto przeczytać

Sernik na smalcu z gęsi

Dzyndzołki, zupa pistou, kabuni. Świat kocha potrawy lokalne

Michal Karas1 grudnia 2023
Read More
zdrowie warzywa2 ikona 123nowe

Warzywa z własnego ogródka najzdrowsze?

Dagna.Starowieyska24 listopada 2023
Read More
syc

Ludzie i dziewicze ostoje przyrody

Kalina Samek20 listopada 2023
Read More
plastikowe odpady

Puste butelki groźne dla zwierząt

Magda Dzik-Kordas15 listopada 2023
Read More
zielony las 2

Mniej ludzi w lasach dobre dla zwierząt

Magda Nowak13 listopada 2023
Read More
ikona1234facet

Kiedy nawet twardziele panikują

Karol Pisarski1 listopada 2023
Read More
ekologia

Potrzeba więcej odnawialnych źródeł energii

Magda Dzik-Kordas30 października 2023
Read More
prow3

Wieś się zmienia, cierpią ptaki

Magda Nowak27 października 2023
Read More
zakupy 1

Kobiety bardziej zagrożone zakupoholizmem

Ela Prochowicz6 października 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • poziom B Gozdzikowska
    Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    W praktyce24 listopada 2023
  • biznes1 ikona 123 21
    Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    W praktyce23 listopada 2023
  • kobieta 123ikonanowe 2015 10
    Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    W praktyce22 listopada 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version