
Wyznacznikiem atrakcyjności nie jest postawa niewyrażająca żadnych emocji. Ludziom imponują osoby uśmiechnięte. To właśnie one są postrzegane jako jednostki warte zainteresowania – przekonują amerykańscy badacze.
Nie wiedzieć czemu, w ostatnich latach utarło się, że aby sprawiać wrażenie osoby godnej podziwu, należy ukrywać swoje emocje. Królujące na wybiegach modelki, celebryci, czy inne znane postaci rzadko pokazują się publicznie z uśmiechem na twarzy. Zazwyczaj przyjmują postawę obojętną, bo sądzą, że w ten sposób zdobędą uznanie swoich fanów. Popularny raper Kanye West powiedział nawet w trakcie jednego z wywiadów, że nie uśmiecha się na zdjęciach, bo nie wygląda wtedy tak fajnie.
Naukowcy z Uniwersytetu Arizony, Uniwersytetu A&M w Teksasie (USA) oraz Uniwersytetu Chilijskiego postanowili sprawdzić, czy pozorna obojętność rzeczywiście przekłada się na wyższy poziom „fajności”.
W tym celu poprosili ochotników uczestniczących w badaniu o przejrzenie zestawu fotografii przedstawiających znanych lub nieznanych modeli reklamujących różne marki odzieżowe. Badani mieli za zadanie ocenić, w 7-stopniowej skali, jak fajnie wyglądają prezentowane osoby na poszczególnych zdjęciach.
Badanie pokazało, że uczestnicy konsekwentnie uznawali uśmiechniętych modeli za fajniejszych od ich poważnych i niewzruszonych odpowiedników. Preferowali fotografie, na których ta sama osoba uśmiechała się, od tych, na których zachowywała obojętny wyraz twarzy. Lepiej postrzegali też marki odzieżowe reklamowane przez uśmiechniętych modeli.
– Wykazaliśmy, że ludzie biorący udział w reklamach są uznawani za fajniejszych, gdy się uśmiechają, a nie gdy nie wyrażają żadnych emocji. Osoby niewyrażające emocji są postrzegane jako chłodne i nieprzyjazne, a nie fajne – komentuje Caleb Warren z Uniwersytetu Arizony.
Jedyną sytuacją, w której uśmiech nie popłacał, było spotkanie na konferencji prasowej zawodników MMA (mieszanych sztuk walki). W kontekście rywalizacyjnym lepsze wrażenie na obserwatorach sprawiali sportowcy, którzy zachowywali tzw. kamienną twarz. Byli oni oceniani jako fajniejsi i bardziej dominujący, niż ich uśmiechnięci rywale.
Źródło: Journal of Consumer Psychology / PAP – Nauka w Polsce
Facebook
RSS