• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Ikony

Urszula Nowakowska: Zmieniamy się na lepsze, jednak nadal bardzo powoli!

Urszula Nowakowska: Zmieniamy się na lepsze, jednak nadal bardzo powoli!
Sylwia Cukierska
29 maja 2020

Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet – prawniczka i feministka, współzałożycielka jednej z pierwszych w Polsce organizacji zajmującej się prawami kobiet – Polskiego Stowarzyszenia Feministycznego.

Pomimo wrodzonej nieśmiałości działa, kiedy widzi niesprawiedliwość. Współzałożycielka Europejskiej Organizacji Kobiet Przeciwko Przemocy (WAVE) i założycielka Fundacji Centrum Praw Kobiet – organizacji zajmującej się udzielaniem kompleksowej pomocy kobietom, których prawa są łamane a w szczególności tym, które doświadczają przemocy i dyskryminacji ze względu na płeć. Założona przez nią fundacja świadczy nie tylko pomoc prawną, psychologiczną, ale zapewnia bezpieczne schronienie, oferuje w ramach Akademii Mocy Kobiet możliwość udziału w różnego rodzaju warsztatach doświadczającym przemocy porad prawnych i psychologicznych kobietom będącym ofiarami przemocy, przestępstw na tle seksualnym czy mobbingu. Jest autorką licznych publikacji, m.in. poradników dla kobiet, raportów na temat stosowania prawa w sprawach o przemoc wobec kobiet. Była także autorką projektu Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w bliskich związkach, licznych poprawek do Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz zmian w przepisach dotyczących gwałtu.

Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Największą satysfakcję dają jej historie kobiet, którym Fundacji udało się pomóc i później same angażują się w działania na rzecz praw kobiet i mają odwagę nazwać się feministkami. Chciałaby, aby jak najwięcej kobiet wspierało się wzajemnie i angażowało w działania na rzecz budowania świata wolnego od przemocy i dyskryminacji, wrażliwego na potrzeby słabszych i wykluczonych społecznie. Wierzy, że to właśnie kobiety są obecnie motorem zmian społecznych i działając razem mogą zmienić świat na lepszy.

CPK poziom

Pani Urszulo, Pani Fundacja rozpoczęła właśnie kampanię „Równość zaczyna się w domu”, której mamy zaszczyt patronować. Proszę opowiedzieć o Pani zamyśle przy jej stworzeniu.

Głównym zamysłem kampanii jest zwrócenie uwagi na poważny problem nierównego podziału obowiązków domowych – mimo upływu lat, rosnącej świadomości i liberalizacji polskiego społeczeństwa, większość prac domowych wciąż wykonywana jest przez kobiety. Potwierdzają to wyniki badań CBOS-u z 2018 r.: raptem 5% mężczyzn w polskich gospodarstwach domowych zazwyczaj przygotowuje posiłki, 4% sprząta domu, 2% robi pranie… Problem ten dotyka więc zdecydowanej większości polskich domów. Pomysł na kampanię realizujemy wspólnie z naszym „wolontariuszem” – agencją reklamową Dziadek do orzechów, która wspiera nasze działania na rzecz zmiany świadomości społecznej w obszarze przeciwdziałania przemocy wobec kobiet. To właśnie oni wpadli na pomysł wykreowania męskiej linii fikcyjnych produktów dla gospodarstwa domowego. Kreacje te są w oczywisty sposób absurdalne i „przegięte”, aby przyciągnąć uwagę odbiorców i przekazać przesłanie naszej kampanii: równość zaczyna się w domu oraz zaapelować do mężczyzn, aby na równi z kobietami dzielili się obowiązkami domowymi.

CPK rakieta

Czy w ciągu 25 lat działania Centrum Praw Kobiet zmieniło się postrzeganie pracy kobiet w domu i sprawiedliwego rozkładu obowiązków? 

Niestety, zmiany w tym obszarze następują bardzo wolno. Praca kobiet w domu wciąż jest niedoceniana i niezauważana, a obowiązki związane z prowadzeniem domu oraz opieką nad osobami zależnymi – dziećmi, osobami starszymi, z niepełnosprawnościami – wciąż spoczywa w przytłaczającej większości na barkach kobiet. Proszę zwrócić uwagę na język, jakim mówimy o kobiecie, która nie pracuje zawodowo – mówimy, że „siedzi w domu”. Mierzymy się z wciąż bardzo głęboko zakorzenionym, utrwalonym kulturowo podziałem świata na sferę publiczną, będącą domeną mężczyzn, oraz na sferę domową, czyli stereotypowo kobiecą. To sfera męska jest tą, która ma rzeczywistą wartość, jest ceniona i zauważana. Podział ten jest tak mocno utrwalony, że wielu osobom wydaje się wręcz naturalny – tą kampanią chcemy powiedzieć: nie, to nie jest naturalny podział! To podział niesprawiedliwy, bo niosący za sobą poważne konsekwencje dla życia kobiet oraz ich możliwości zawodowych i społeczno-politycznych. Tym z nas, które pracują zawodowo lub chcą się realizować w polityce, jest dużo trudniej godzić obowiązki domowe z innymi formami aktywności. To przecież od kobiet wciąż się oczekuje, że po powrocie do domu zajmą się gotowaniem, sprzątaniem i opieką nad dziećmi. Narzędzia polityki społecznej, które mogłyby pomóc chociażby w większym zaangażowaniu ojców w wychowanie dzieci, takie jak urlopy ojcowskie lub rodzicielskie tylko dla mężczyzn, z trudem przebijają się do świadomości społecznej w Polsce. Cieszy nas fakt, że kobiety w Polsce stają się coraz bardziej świadome swoich praw i coraz więcej oczekują od mężczyzn, ale im też często brakuje asertywności i ulegają społecznym oczekiwaniom dotyczącym społecznej roli kobiety i mężczyzny.

CPK plyn

Dlaczego społecznie funkcjonujące pojęcie dotyczące „pomocy w domu” ze strony partnera jest tak szkodliwe dla kobiet? 

Takie twierdzenia tylko umacniają ten nierówny podział obowiązków domowych, ponieważ zakładają, że ich wykonywanie należy do kobiety – mężczyźni co najwyżej mogą im w tym pomóc. Niestety, wielu mężczyznom wydaje się, że owo „pomaganie” jest rozwiązaniem problemu. Mówią: „czego ode mnie chcecie, przecież pomagam mojej żonie w zakupach”, „wyręczam ją w zmywaniu”. Nam nie chodzi o „pomaganie” matkom, partnerkom czy żonom, chodzi o wzięcie przez mężczyzn odpowiedzialności za dom nie tylko w formie wkładu finansowego, ale za codzienne żmudne prace domowe, opiekę nad dziećmi. Chcemy skończyć z drugim etatem dla kobiet, które, jak pokazują badania, średnio poświęcają 160 godzin na nieodpłatną pracę w domu. Nieprzypadkowo wybrałyśmy na start kampanii Dzień Matki – to właśnie w rodzinach posiadających dzieci te dysproporcje w czasie poświęcanym na prace domowe są największe pomiędzy kobietami i mężczyznami. Dzień Matki to święto, kiedy często matki obdarowywane są „zwolnieniem” z konieczności wykonywania domowych obowiązków. To jednak prezent, wyjątek, bo regułą wciąż pozostaje, że to na ich barkach spoczywa ciężar domowych obowiązków. Dom to wspólne miejsce i wspólne dobro – związane z nim obowiązki też powinny być równo dzielone.

CPK odkurzacz

Co jako kobiety, społeczeństwo oraz rząd możemy zrobić, by praca kobiet (domowa i zawodowa) była sprawiedliwie nagradzana i doceniana?

Dużą rolę do odegrania w przeciwdziałaniu stereotypom dotyczącym ról płciowych, promowaniu partnerskiego modelu rodziny, równego traktowania kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w życiu politycznym mają media. Z całą pewnością szerzenie świadomości i edukacja równościowa to ważne aspekty zmiany wiadomości społecznej w tym zakresie. Potrzebne są kampanie społeczne, ale także jak najwcześniejsza edukacja dzieci, zmiany w podręcznikach szkolnych, metodyce nauczania, aktywna polityka społeczna państwa, zmiany w urlopach rodzicielskich promujące i obligujące ojców do większego angażowania się w opiekę nad dziećmi oraz mężczyzn w opiekę nad innymi zależnymi członkami rodziny. Równego podziału obowiązków domowych nie da się raczej ustawowo uregulować, ale aktywna polityka polskiego państwa i rozwiązania prawne takie jak urlopy tylko dla ojców z pewnością będą sprzyjały zmianom w tym obszarze. Jestem również przekonana, że większe zaangażowanie mężczyzn w prace domowe i opiekę nad dziećmi przyczyni się do dowartościowania tych prac. Może warto się zastanowić nad takim rozwiązaniem, aby przy podziale majątku, szczególnie kiedy kobieta pracuje zawodowo, jej nieodpłatna praca, czyli ten tzw. drugi etat, były z mocy prawa uwzględniane i sprawiały, że część majątku wspólnego, która by jej przypadała byłaby większa. A może dobrym motywatorem dla mężczyzn byłyby specjalne dodatki emerytalne dla kobiet potrącane z emerytury partnera za nieodpłatną pracę na rzecz rodziny? Nieodpłatna praca w domu ma przecież swoją wymierną wartość.

CPK kaktus

Dlaczego traktowanie pracy domowej jako „niewidzialnej” to również przemoc?

To przede wszystkim nierówne traktowanie kobiet, ale także przemoc psychiczna i ekonomiczna wobec nich. Jednym z jej wymiarów jest właśnie zrzucanie „niewidzialnej pracy” na barki kobiet. Kobiety nimi dociążone mają ograniczone możliwości awansu, rozwoju osobistego i zawodowego, udziału w życiu społecznym, politycznym. W konsekwencji mniej zarabiają, mają niższe emerytury i są częściej uzależnione finansowo od mężczyzn, co z kolei utrudnia im odejście z przemocowego związku. Niewłaściwe w ocenie mężczyzn wywiązywanie się przez kobiety z obowiązków domowych bywa z kolei wykorzystywane jako pretekst do stosowania nie tylko przemocy psychicznej, a także fizycznej. Centrum Praw Kobiet już ponad 20 lat temu zwracało uwagę na fakt, że ta niewidzialna praca kobiet ma swoją wartość. Pokazują to również dane GUS wg „Budżetu czasu ludności w 2013 r.” (GUS, 2015) domowa praca kobiety (bezdzietnej) miała wartość 384 zł tygodniowo, czyli 1 670 zł miesięcznie. W przypadku posiadania jednego dziecka, wartość ta rosła już do 667 zł tygodniowo, co daje już niemal 3000 zł miesięcznie. To bardzo poważne sumy, a przecież nikt ich kobietom nie wypłaca. Kobiety zajmujące się wyłącznie domem i dziećmi często wypadają z rynku pracy, ich kompetencje się dezaktualizują, co pogłębia zawodową izolację, stają się zależne od zarobków męża lub partnera, nie dysponują własnymi funduszami. To wszystko czynniki sprzyjające przemocy ekonomicznej.

CPK mop

Więcej informacji o działaniach Centrum Praw Kobiet można znaleźć na stronie:

www.cpk.org.pl

Fot. Michał Charyton – Urszula Nowakowska, zdjęcie z Senatu, materiały kampanii RÓWNOŚĆ ZACZYNA SIĘ W DOMU

Related Itemsbiznes się nie poddajecentrum praw kobietCPKkampania społecznakobiety się nie poddająkobiety w równośćPolecaneprawa kobietrówność kobiet i mężczyznrówność zaczyna się w domuUrszula Nowakowska
Ikony
29 maja 2020
Sylwia Cukierska

Każda kobieta chce być piękna, a my, z pomocą Sylwii podpowiadamy, jak to zrobić. Kosmetyki, zabiegi, a może domowe spa? Polecamy nasz dział „URODA”.

Related Itemsbiznes się nie poddajecentrum praw kobietCPKkampania społecznakobiety się nie poddająkobiety w równośćPolecaneprawa kobietrówność kobiet i mężczyznrówność zaczyna się w domuUrszula Nowakowska

More in Ikony

Go Vilnius Barbara Radziwillowna i Zygmunt II August

Miłość silniejsza niż konwenanse: Barbara Radziwiłłówna i Zygmunt II August

Michal Karas8 marca 2025
Read More
2PMM

Ewa Piekarska-Dymus: Pomoc humanitarna jest kobietą

Michal Karas12 lutego 2025
Read More
kobieta15 ikona123 2014

Pomoc humanitarna jest kobietą

Michal Karas15 stycznia 2025
Read More
jestem pewna

#JestemPewna i #JestemWystarczająca!

Aneta Zadroga18 kwietnia 2024
Read More
5MilkaM

Miłka O. Malzahn: Kobiety z Kiedyś

Michal Karas4 marca 2024
Read More
TEO 1029 mini

Znamy laureatów Paszportów Polityki 2023

Dagna.Starowieyska17 stycznia 2024
Read More
kobiety biznesu

Co Raisa Ghazi mówi o piątej rewolucji technologicznej?

Julia Nieznalska11 grudnia 2023
Read More
Maria Curie Skłodowska

156 lat temu urodziła się Maria Skłodowska–Curie

Dagna.Starowieyska7 listopada 2023
Read More
Magdalena Mortęska - Pałac Mortęgi

O tym jak Magdalena łyżeczkami żonglowała

Michal Karas9 kwietnia 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version