• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Ikony

Urszula Nowakowska: Zmieniamy się na lepsze, jednak nadal bardzo powoli!

Urszula Nowakowska: Zmieniamy się na lepsze, jednak nadal bardzo powoli!
Sylwia Cukierska
29 maja 2020

Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet – prawniczka i feministka, współzałożycielka jednej z pierwszych w Polsce organizacji zajmującej się prawami kobiet – Polskiego Stowarzyszenia Feministycznego.

Pomimo wrodzonej nieśmiałości działa, kiedy widzi niesprawiedliwość. Współzałożycielka Europejskiej Organizacji Kobiet Przeciwko Przemocy (WAVE) i założycielka Fundacji Centrum Praw Kobiet – organizacji zajmującej się udzielaniem kompleksowej pomocy kobietom, których prawa są łamane a w szczególności tym, które doświadczają przemocy i dyskryminacji ze względu na płeć. Założona przez nią fundacja świadczy nie tylko pomoc prawną, psychologiczną, ale zapewnia bezpieczne schronienie, oferuje w ramach Akademii Mocy Kobiet możliwość udziału w różnego rodzaju warsztatach doświadczającym przemocy porad prawnych i psychologicznych kobietom będącym ofiarami przemocy, przestępstw na tle seksualnym czy mobbingu. Jest autorką licznych publikacji, m.in. poradników dla kobiet, raportów na temat stosowania prawa w sprawach o przemoc wobec kobiet. Była także autorką projektu Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w bliskich związkach, licznych poprawek do Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz zmian w przepisach dotyczących gwałtu.

Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Największą satysfakcję dają jej historie kobiet, którym Fundacji udało się pomóc i później same angażują się w działania na rzecz praw kobiet i mają odwagę nazwać się feministkami. Chciałaby, aby jak najwięcej kobiet wspierało się wzajemnie i angażowało w działania na rzecz budowania świata wolnego od przemocy i dyskryminacji, wrażliwego na potrzeby słabszych i wykluczonych społecznie. Wierzy, że to właśnie kobiety są obecnie motorem zmian społecznych i działając razem mogą zmienić świat na lepszy.

Pani Urszulo, Pani Fundacja rozpoczęła właśnie kampanię „Równość zaczyna się w domu”, której mamy zaszczyt patronować. Proszę opowiedzieć o Pani zamyśle przy jej stworzeniu.

Głównym zamysłem kampanii jest zwrócenie uwagi na poważny problem nierównego podziału obowiązków domowych – mimo upływu lat, rosnącej świadomości i liberalizacji polskiego społeczeństwa, większość prac domowych wciąż wykonywana jest przez kobiety. Potwierdzają to wyniki badań CBOS-u z 2018 r.: raptem 5% mężczyzn w polskich gospodarstwach domowych zazwyczaj przygotowuje posiłki, 4% sprząta domu, 2% robi pranie… Problem ten dotyka więc zdecydowanej większości polskich domów. Pomysł na kampanię realizujemy wspólnie z naszym „wolontariuszem” – agencją reklamową Dziadek do orzechów, która wspiera nasze działania na rzecz zmiany świadomości społecznej w obszarze przeciwdziałania przemocy wobec kobiet. To właśnie oni wpadli na pomysł wykreowania męskiej linii fikcyjnych produktów dla gospodarstwa domowego. Kreacje te są w oczywisty sposób absurdalne i „przegięte”, aby przyciągnąć uwagę odbiorców i przekazać przesłanie naszej kampanii: równość zaczyna się w domu oraz zaapelować do mężczyzn, aby na równi z kobietami dzielili się obowiązkami domowymi.

Czy w ciągu 25 lat działania Centrum Praw Kobiet zmieniło się postrzeganie pracy kobiet w domu i sprawiedliwego rozkładu obowiązków? 

Niestety, zmiany w tym obszarze następują bardzo wolno. Praca kobiet w domu wciąż jest niedoceniana i niezauważana, a obowiązki związane z prowadzeniem domu oraz opieką nad osobami zależnymi – dziećmi, osobami starszymi, z niepełnosprawnościami – wciąż spoczywa w przytłaczającej większości na barkach kobiet. Proszę zwrócić uwagę na język, jakim mówimy o kobiecie, która nie pracuje zawodowo – mówimy, że „siedzi w domu”. Mierzymy się z wciąż bardzo głęboko zakorzenionym, utrwalonym kulturowo podziałem świata na sferę publiczną, będącą domeną mężczyzn, oraz na sferę domową, czyli stereotypowo kobiecą. To sfera męska jest tą, która ma rzeczywistą wartość, jest ceniona i zauważana. Podział ten jest tak mocno utrwalony, że wielu osobom wydaje się wręcz naturalny – tą kampanią chcemy powiedzieć: nie, to nie jest naturalny podział! To podział niesprawiedliwy, bo niosący za sobą poważne konsekwencje dla życia kobiet oraz ich możliwości zawodowych i społeczno-politycznych. Tym z nas, które pracują zawodowo lub chcą się realizować w polityce, jest dużo trudniej godzić obowiązki domowe z innymi formami aktywności. To przecież od kobiet wciąż się oczekuje, że po powrocie do domu zajmą się gotowaniem, sprzątaniem i opieką nad dziećmi. Narzędzia polityki społecznej, które mogłyby pomóc chociażby w większym zaangażowaniu ojców w wychowanie dzieci, takie jak urlopy ojcowskie lub rodzicielskie tylko dla mężczyzn, z trudem przebijają się do świadomości społecznej w Polsce. Cieszy nas fakt, że kobiety w Polsce stają się coraz bardziej świadome swoich praw i coraz więcej oczekują od mężczyzn, ale im też często brakuje asertywności i ulegają społecznym oczekiwaniom dotyczącym społecznej roli kobiety i mężczyzny.

Dlaczego społecznie funkcjonujące pojęcie dotyczące „pomocy w domu” ze strony partnera jest tak szkodliwe dla kobiet? 

Takie twierdzenia tylko umacniają ten nierówny podział obowiązków domowych, ponieważ zakładają, że ich wykonywanie należy do kobiety – mężczyźni co najwyżej mogą im w tym pomóc. Niestety, wielu mężczyznom wydaje się, że owo „pomaganie” jest rozwiązaniem problemu. Mówią: „czego ode mnie chcecie, przecież pomagam mojej żonie w zakupach”, „wyręczam ją w zmywaniu”. Nam nie chodzi o „pomaganie” matkom, partnerkom czy żonom, chodzi o wzięcie przez mężczyzn odpowiedzialności za dom nie tylko w formie wkładu finansowego, ale za codzienne żmudne prace domowe, opiekę nad dziećmi. Chcemy skończyć z drugim etatem dla kobiet, które, jak pokazują badania, średnio poświęcają 160 godzin na nieodpłatną pracę w domu. Nieprzypadkowo wybrałyśmy na start kampanii Dzień Matki – to właśnie w rodzinach posiadających dzieci te dysproporcje w czasie poświęcanym na prace domowe są największe pomiędzy kobietami i mężczyznami. Dzień Matki to święto, kiedy często matki obdarowywane są „zwolnieniem” z konieczności wykonywania domowych obowiązków. To jednak prezent, wyjątek, bo regułą wciąż pozostaje, że to na ich barkach spoczywa ciężar domowych obowiązków. Dom to wspólne miejsce i wspólne dobro – związane z nim obowiązki też powinny być równo dzielone.

Co jako kobiety, społeczeństwo oraz rząd możemy zrobić, by praca kobiet (domowa i zawodowa) była sprawiedliwie nagradzana i doceniana?

Dużą rolę do odegrania w przeciwdziałaniu stereotypom dotyczącym ról płciowych, promowaniu partnerskiego modelu rodziny, równego traktowania kobiet i mężczyzn na rynku pracy, w życiu politycznym mają media. Z całą pewnością szerzenie świadomości i edukacja równościowa to ważne aspekty zmiany wiadomości społecznej w tym zakresie. Potrzebne są kampanie społeczne, ale także jak najwcześniejsza edukacja dzieci, zmiany w podręcznikach szkolnych, metodyce nauczania, aktywna polityka społeczna państwa, zmiany w urlopach rodzicielskich promujące i obligujące ojców do większego angażowania się w opiekę nad dziećmi oraz mężczyzn w opiekę nad innymi zależnymi członkami rodziny. Równego podziału obowiązków domowych nie da się raczej ustawowo uregulować, ale aktywna polityka polskiego państwa i rozwiązania prawne takie jak urlopy tylko dla ojców z pewnością będą sprzyjały zmianom w tym obszarze. Jestem również przekonana, że większe zaangażowanie mężczyzn w prace domowe i opiekę nad dziećmi przyczyni się do dowartościowania tych prac. Może warto się zastanowić nad takim rozwiązaniem, aby przy podziale majątku, szczególnie kiedy kobieta pracuje zawodowo, jej nieodpłatna praca, czyli ten tzw. drugi etat, były z mocy prawa uwzględniane i sprawiały, że część majątku wspólnego, która by jej przypadała byłaby większa. A może dobrym motywatorem dla mężczyzn byłyby specjalne dodatki emerytalne dla kobiet potrącane z emerytury partnera za nieodpłatną pracę na rzecz rodziny? Nieodpłatna praca w domu ma przecież swoją wymierną wartość.

Dlaczego traktowanie pracy domowej jako „niewidzialnej” to również przemoc?

To przede wszystkim nierówne traktowanie kobiet, ale także przemoc psychiczna i ekonomiczna wobec nich. Jednym z jej wymiarów jest właśnie zrzucanie „niewidzialnej pracy” na barki kobiet. Kobiety nimi dociążone mają ograniczone możliwości awansu, rozwoju osobistego i zawodowego, udziału w życiu społecznym, politycznym. W konsekwencji mniej zarabiają, mają niższe emerytury i są częściej uzależnione finansowo od mężczyzn, co z kolei utrudnia im odejście z przemocowego związku. Niewłaściwe w ocenie mężczyzn wywiązywanie się przez kobiety z obowiązków domowych bywa z kolei wykorzystywane jako pretekst do stosowania nie tylko przemocy psychicznej, a także fizycznej. Centrum Praw Kobiet już ponad 20 lat temu zwracało uwagę na fakt, że ta niewidzialna praca kobiet ma swoją wartość. Pokazują to również dane GUS wg „Budżetu czasu ludności w 2013 r.” (GUS, 2015) domowa praca kobiety (bezdzietnej) miała wartość 384 zł tygodniowo, czyli 1 670 zł miesięcznie. W przypadku posiadania jednego dziecka, wartość ta rosła już do 667 zł tygodniowo, co daje już niemal 3000 zł miesięcznie. To bardzo poważne sumy, a przecież nikt ich kobietom nie wypłaca. Kobiety zajmujące się wyłącznie domem i dziećmi często wypadają z rynku pracy, ich kompetencje się dezaktualizują, co pogłębia zawodową izolację, stają się zależne od zarobków męża lub partnera, nie dysponują własnymi funduszami. To wszystko czynniki sprzyjające przemocy ekonomicznej.

Więcej informacji o działaniach Centrum Praw Kobiet można znaleźć na stronie:

www.cpk.org.pl

Fot. Michał Charyton – Urszula Nowakowska, zdjęcie z Senatu, materiały kampanii RÓWNOŚĆ ZACZYNA SIĘ W DOMU

Related Itemsbiznes się nie poddajecentrum praw kobietCPKkampania społecznakobiety się nie poddająkobiety w równośćPolecaneprawa kobietrówność kobiet i mężczyznrówność zaczyna się w domuUrszula Nowakowska
Ikony
29 maja 2020
Sylwia Cukierska

Każda kobieta chce być piękna, a my, z pomocą Sylwii podpowiadamy, jak to zrobić. Kosmetyki, zabiegi, a może domowe spa? Polecamy nasz dział „URODA”.

Related Itemsbiznes się nie poddajecentrum praw kobietCPKkampania społecznakobiety się nie poddająkobiety w równośćPolecaneprawa kobietrówność kobiet i mężczyznrówność zaczyna się w domuUrszula Nowakowska

More in Ikony

Anna i Jakub Górniccy (Outriders)

Dagna.Starowieyska9 stycznia 2023
Read More

Emma Summerton: Love Letters to the Muse

Dagna.Starowieyska17 listopada 2022
Read More

Shonda Rhimes: Kobiety grają pierwsze skrzypce

Aneta Zadroga16 listopada 2022
Read More

Jaga Hupało: Tworzenia piękna czyni świat lepszym

Michal Karas7 listopada 2022
Read More

#ToTylkoPłeć: Polki promują równość w biznesie!

Magda Dzik-Kordas24 października 2022
Read More

Pokonały raka, teraz pomagają walczyć innym kobietom

Kalina Samek18 października 2022
Read More

Tippi Hedren – obsesja seksualna Alfreda Hitchcocka

Kalina Samek30 września 2022
Read More

101 lat temu rodziła się Michalina Wisłocka, autorka „Sztuki kochania”

Dagna.Starowieyska1 lipca 2022
Read More

Dr Karolina Mikulska-Rumińska z międzynarodową nagrodą naukową!

Karol Pisarski29 czerwca 2022
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT