• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

#ToTylkoPłeć: Dzielę się doświadczeniem zawodowym

#ToTylkoPłeć: Dzielę się doświadczeniem zawodowym
Dagna.Starowieyska
15 lutego 2022

Sabina Obwiosło-Budzyń, Prokurent i Dyrektor ds. organizacyjno-prawnych, współwłaścicielka i współtwórczyni Przedsiębiorstwa Budowlanego ANBUD Sp. z o.o. to Bohaterka kampanii społecznej „To tylko płeć”, którą mamy szczególny zaszczyt przedstawić naszym Czytelniczkom i Czytelnikom w kolejnym już wywiadzie. Uważa, że tylko uczciwość i prawdziwa pewność siebie, wypływające z wewnętrznie zbudowanej siły, mogą doprowadzić do sukcesu, szeroko pojmowanego a biznes powinien mieć „ludzką twarz”.

Jak postrzega Pani sytuację kobiet na polskim rynku pracy?

Sabina Obwiosło-Budzyń: Trudno jest mi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Myślę, że ta sytuacja różni się w firmach i w branżach. Zdaję sobie sprawę z tego, wiele z nas – Kobiet, chociaż raz mogło znaleźć się w sytuacji jasno wskazującej na dyskryminację ze względu na płeć. Ta dyskryminacja przybiera różne formy, od finansowej aż do tej najbardziej przerażającej, czyli molestowania w miejscu pracy. Ja jednak miałam to szczęście, że mnie bezpośrednio nigdy taka sytuacja nie spotkała. I dlatego właśnie – trochę z wdzięczności, trochę z poczucia zobowiązania, a przede wszystkim ze świadomości współodpowiedzialności za kształtowanie sytuacji kobiet na rynku pracy, strategię naszej firmy buduję w oparciu również o kobiety.

Pragnę jednak podkreślić, że pod hasłem „to tylko płeć” rozumiem równouprawnienie w pełni – dla każdej płci. Dla mnie, dla osoby zarządzającej kapitałem ludzkim, najważniejsze są kompetencje i osobowość. Zawsze. Niezależnie od stanowiska pracy. Praktyczny wyraz tej zasadzie dajemy tym, że stale zatrudniamy kobiety na stanowiskach technicznych. Ale to też nie jest tak, że powiedzieliśmy sobie: „od dzisiaj zatrudniamy tylko panie, bo chcemy mieć parytet”. No nie. Zatrudniamy osoby wpisujące się naszą wizję biznesu i osoby o określonych kompetencjach.

Wracając jednak do ogólnopolskiego trendu, czy też zjawiska, to niestety w tym zakresie musimy jeszcze wiele zrobić. Zarówno jako pracodawcy, przedsiębiorcy, zarówno jako kandydatki do pracy, ale też jako całe społeczeństwo. Wiele jeszcze musimy zrobić, aby nikt nie czuł się „gorszy” i nie był traktowany gorzej w miejscu pracy, czy na rynku pracy. I to nie tylko ze względu na płeć, ale na przykład również ze względu na wiek.

Co by Pani zmieniła, gdyby miała Pani taką możliwość?

W sytuacji kobiet na rynku pracy? Tutaj trzeba działać moim zdaniem na kilku płaszczyznach. Pierwsza z nich to praca z kobietami. I tu niestety trochę przytyczka w naszą stronę. Jest tak, że kobiety w biznesie mają tendencję i zapędy do kreowania swojego wizerunku jako „żelaznej damy”. Trochę takiej terminatorki bez skrupułów. To jedno. Drugie, co obserwuję, to niestety też budowanie murów i stawianie swojej osoby na piedestale. Wiem, taka opinia może nie jest popularna i może boleć. Ale tak jest. Kobiety, którym „się udało”, często są postrzegane jako niedoścignione wzory do naśladowania. Czasem na ich własne życzenie. A to nie jest motywujące dla innych. Zatem jeden obszar działań to budowanie wspólnoty, ale takiej prawdziwej i otwartej na inne dziewczyny.

Wiele jest inicjatyw, które temu służą i myślę, że je właśnie trzeba rozwijać, pokazując, że te „bizneswoman” to zwyczajne matki, żony, przyjaciółki, dziewczyny z sąsiedztwa, które chętnie podzielą się z innymi swoimi doświadczeniami – bez barier i bez tego „biznesowego blichtru”. Druga sprawa to świadomość przedsiębiorców i pracodawców. Odniosę się znowu do kwestii dyskryminacji ze względu na wiek, bo opublikowany ostatnio wynik badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny bardzo mnie poruszył. Trzeba uczyć zarządzających, czym jest doświadczenie i czym jest determinacja. A kobiety tej determinacji mają bardzo dużo. Trzeba zwiększać świadomość pracodawców w zakresie tego, czym są lojalność i kompetencje.

Trzeba stale przypominać, że płeć nie ma znaczenia, a liczą się osobowość i umiejętności. Pokazujmy przykłady firm, które na to stawiają. Róbmy seminaria, uświadamiajmy wszystkich, że dyspozycyjność na przykład, to nie tylko dostępność po 12 godzin dziennie, a efektywność nie musi być mierzona godzinami spędzonymi w firmie. No i trzecia strona to same kandydatki i pracownice. Myślę, że tutaj też jest sporo do zrobienia. Szczególnie w aspekcie pozbawienia dziewczyn kompleksów i lęków, które mogą być przykrywane albo nadmierną agresją, albo przybieraniem innych masek w miejscach pracy. Uważam, że kobiety powinny nauczyć się być sobą. Bo tylko wtedy będą wiarygodne i szczęśliwe. Również w pracy.

Jak możemy wpływać na poprawę sytuacji Polek, tak w pracy u innych, jak i przy prowadzeniu własnej firmy?

Przede wszystkim nie różnicując ich. Z perspektywy osoby zarządzającej również zasobami ludzkimi w firmie takiej, jak moja, myślę że właśnie to jest bardzo ważne. Nie pokazujmy i nie podkreślajmy ciągle tej różnicy płci. Nawet, gdy mamy dobre intencje. Pracujące u nas kobiety na budowie są inżynierami i kierownikami budowy. Ich kompetencje i osobowość doprowadziły je do miejsca, w którym są. I nie wiem, czy byłyby zadowolone z ciągłego podkreślania, że są kobietami.

One są zwyczajnie najlepszymi pracownikami, jakich można mieć. Tylko tyle i aż tyle. Wiem, że to też może nie być popularne, ale nie jestem zwolenniczką feminatywów. Uważam bowiem, że one szczególnie zwracają uwagę na różnicowanie płci i czasem mam wrażenie, że budują obraz kobiet walczących ze wszystkim, wszędzie i na każdym polu. My kobiety pracownice – róbmy swoje najlepiej, jak potrafimy, my – pracodawcy, doceniajmy pracę wszystkich osób tak samo.

Czy doświadczyła Pani sytuacji biznesowej, w której została Pani potraktowana inaczej niż mężczyźni?

Nie doświadczyłam. Nigdy. Wynikać to może z tego, że nie jest łatwo potraktować mnie inaczej (śmiech), chociaż od samego początku swojej kariery pracuję raczej w tak zwanych męskich branżach. Myślę, że to zasługa mojej pewności siebie. I to jest właśnie to, nad czym powinniśmy się skupiać: „Jak budować pewność siebie wśród kobiet”. Ale taką prawdziwą. Bo często jest ona pozorna i przykrywa tylko kompleksy i lęki, a to prowadzi do zachowań przynoszących zupełnie odmienne skutki.

Jaką ma Pani radę dla kobiet, które spotykają się z przejawami nierównego traktowania ze względu na płeć?

Cokolwiek by się tutaj nie powiedziało, zabrzmi jak banał. Bo należy walczyć o siebie. Nie należy się poddawać. Trzeba być merytoryczną. I tak dalej. Tylko czasem zwyczajnie można nie mieć ani siły, ani determinacji ani śmiałości. Co wtedy? Wtedy dobrze mieć jakieś miejsce, w którym się to uzyska. Jakąś mentorkę/mentora, może coacha, który nas wzmocni. Fajnie byłoby tworzyć jeszcze więcej takich grup i miejsc, w który „doświadczone kobiety sukcesu” będą się dzielić swoim doświadczeniem z innymi.

A ostatecznie zawsze zostaje nam kodeks pracy i otwarta walka o swoje. Chociaż wiadomo, że to też nie jest takie proste.

Po więcej informacji o działalności naszej Bohaterki zapraszamy tutaj:

https://www.anbud.net.pl

Fot. Ewa Miketa

Related Items#ToTylkoPłećANBUDkampania społecznaPolecaneSabina Obwiosło-Budzyńsukces jest kobietąto tylko płeć
W praktyce
15 lutego 2022
Dagna.Starowieyska

Specjalistka od kreowania wizerunku, a w wolnych chwilach zapalona dziennikarka, która dba o to, żeby w dziale „IKONY” pojawiały się fascynujące i inspirujące historie.

Related Items#ToTylkoPłećANBUDkampania społecznaPolecaneSabina Obwiosło-Budzyńsukces jest kobietąto tylko płeć

More in W praktyce

Jak angażują się pracownicy?

Sylwia Cukierska15 marca 2023
Read More

Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi

Karolina Nowakowska14 marca 2023
Read More

Polki przepracowane i pragnące zmian

Dagna.Starowieyska13 marca 2023
Read More

Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!

Michal Karas9 marca 2023
Read More

Czego spodziewać się w światowej gospodarce

Karol Pisarski27 lutego 2023
Read More

Zarobki juniorów w branży IT zaskakują

Dagna.Starowieyska22 lutego 2023
Read More

Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi

Ela Prochowicz8 lutego 2023
Read More

O kogo będą walczyć pracodawcy?

Dagna.Starowieyska6 lutego 2023
Read More

Mobbing: przemoc w białych rękawiczkach

Karol Pisarski6 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT