• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • kobieta 001
      Jak rozpoznać depresję u nastolatka
    • kleszcz 1 1
      Co musisz wiedzieć o kleszczach?
    • ikona1234zdrowie.leki3
      O interakcjach leków z żywnością
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • 4otwarte klatki
      Do tego gangu dołączysz z czystym sumieniem
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • koloryowocow ikona
      Cytrusy i leki to złe połączenie
    • Hotel Bialowieza macnowphoto.pl 2
      Wykorzystaj bon turystyczny w Białowieży!
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Przedsiębiorstwa społeczne dla lokalnej społeczności

Przedsiębiorstwa społeczne dla lokalnej społeczności
Michal Karas
16 października 2024

Codzienne decyzje konsumenckie mają realny wpływ na nasze otoczenie i przyszłość. Coraz więcej osób zwraca uwagę na etyczne aspekty swoich wyborów[1], wspierając organizacje, które łączą działalność biznesową z troską o lokalne społeczności. Przykładami takich inicjatyw są warszawskie przedsiębiorstwa społeczne. Ich działalność jest bardzo różnorodna – od zajęć jogi dostosowanych do osób ze specjalnymi potrzebami, przedstawień teatralnych dla osób w kryzysie bezdomności po restauracje zatrudniające niewidomych kelnerów i uchodźczynie. O tym, jak założyć lub wspierać podmioty ekonomii społecznej, można dowiedzieć się w ramach kampanii „ES jak SukcES”.

Wybory, które mają znaczenie

Codziennie podejmujemy dziesiątki wyborów konsumenckich, od tego, co zjemy na obiad, gdzie wypijemy kawę, co kupimy przyjaciołom na urodziny i jak będziemy spędzać wolny czas. Te wybory mają wpływ nie tylko na naszą codzienność, ale także na świat, w którym żyjemy. W ostatnich latach rośnie świadomość na temat etycznej konsumpcji, zwłaszcza jeśli chodzi o ekologię i ochronę środowiska[2]. Aby ratować planetę, wiele osób ogranicza jedzenie mięsa, rezygnuje z plastiku i kupowania ubrań w sieciówkach lub bojkotuje koncerny, które przyczyniają się do degradacji środowiska. Dobrze jest myśleć globalnie, ale warto pamiętać, że nasze wybory konsumenckie mają wpływ na poziomie regionu, miasta czy dzielnicy. Dlatego warto wspierać przedsiębiorstwa społeczne – organizacje, które stawiają na zarabianie pieniędzy w taki sposób, aby jednocześnie przynosić korzyści lokalnej społeczności. Zamiast działać wyłącznie w oparciu o maksymalizację zysków, stawiają na pierwszym miejscu dobro wspólne. Właśnie do podejmowania społecznie dobrych wyborów konsumenckich zachęca kampania ES jak SukcES, której celem jest zachęcenie do tworzenia nowych podmiotów ekonomii społecznej, a także zwiększenie ich roli w realizacji usług społecznych.

Dotrzeć do tych, którzy tego potrzebują

Przykładem przedsiębiorstwa skoncentrowanego na rozwiązywaniu lokalnych problemów jest Mandala Joga na warszawskim Muranowie. Celem szkoły jest to, aby praktyka jogi mogła być dostępna dla wszystkich, dlatego stawia na  Szkoła oferuje zajęcia również osobom, które potrzebują specjalnej, dedykowanej praktyki ze względu na zły stan zdrowia, choroby przewlekłe, neuroatypowość czy zaburzenia psychiczne.

Zwiększanie dostępności to również misja warszawskiego Teatru Nowe Formy, który w swoich działaniach łączy przestrzeń sztuki, terapii i rozwoju osobistego. – Organizując spektakle, warsztaty oraz zajęcia dla różnych grup wiekowych, przyciągamy osoby, które mogą nie mieć łatwego dostępu do sztuki i rozwoju artystycznego. Budujemy więzi społeczne, pomagamy ludziom wyrażać siebie, rozwijać kompetencje komunikacyjne oraz radzić sobie z emocjami. Organizuje bezpłatne wydarzenia dla osób w spektrum autyzmu, dzieci z domów dziecka oraz młodych dorosłych w kryzysie bezdomności, a także dla wszystkich mieszkańców i mieszkanek Warszawy. Naszym celem jest stworzenie teatru, który odpowiada na realne problemy społeczne i emocjonalne, oferując widzom narzędzia do pracy nad sobą oraz przestrzeń do głębokiej przemiany – dodaje Rafał Pyka – mówi Rafał Pyka, prezes zarządu Fundacji Nowe Formy.

Miejsca pracy dla osób wykluczonych społecznie

W misję przedsiębiorstw społecznych wpisane jest nie tylko oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, ale też wsparcie lokalnego rynku pracy. Podmioty ekonomii społecznej są transparentne w swoich działaniach i oferują uczciwe warunki pracy, zarówno dla swoich pracowników, jak i kontrahentów. Działają na rynku, starając się przede wszystkim odpowiedzieć na konkretny problem społeczny, jak np. brak pracy do osób z określonych grup społecznych. Zatrudniają osoby długotrwale bezrobotne, z niepełnosprawnościami lub osoby z innych marginalizowanych grup. W ten sposób tworzą zamknięte koło społecznego wsparcia poprzez pracę, a nie zasiłki czy opiekę

Jest tak w przypadku restauracji Different, przy placu Zawiszy, w której posiłek je się w całkowitej ciemności, będąc obsługiwanym przez niewidomych kelnerów. – Pracuje u nas kilkanaście osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym. Dla tych osób praca u nas to szansa na normalność. Chcemy zaskakiwać, inspirować i edukować, zapewniając przy tym pełen komfort, świetne jedzenie i po prostu znakomitą atrakcję – mówi Anna Bocheńska-Wiatr, założycielka Different.

Inną nietypową opcją na warszawskiej mapie restauracyjnej, działającą w ramach ekonomii społecznej jest inicjatywa prowadzona przez Fundację Kobiety Wędrowne. Fundacja zajmuje się tworzeniem przestrzeni do rozwoju dla kobiet z różnych kultur, szczególnie migrantek i uchodźczyń, które chcą znaleźć swoje miejsce w polskim społeczeństwie, dając im pracę. – W ramach naszej restauracji nie chodzi tylko o zyski – chcemy tworzyć miejsce, które ma realny wpływ na życie kobiet i ich rodzin. Ekonomia społeczna pozwala nam zbudować środowisko, w którym nasze współpracowniczki mogą się rozwijać, zdobywać umiejętności, które pomogą im odnaleźć się na rynku pracy, a także odnaleźć pewność siebie i poczucie godności. Dzięki restauracji, którą prowadzimy, dajemy kobietom z różnych kultur przestrzeń do rozwijania się, a jednocześnie pokazujemy lokalnej społeczności, jak cenne jest otwarcie na inne tradycje, języki i zwyczaje. To nie jest zwykła praca – to budowanie zrozumienia i akceptacji – mówi Khedi Alieva, prezeska zarządu Fundacji Kobiety Wędrowne.

Ekonomia społeczna może być wyborem konsumenckim

O tym, jak założyć podmiot ekonomii społecznej lub wspierać ich funkcjonowanie można dowiedzieć się więcej w ramach kampanii społecznej „ES jak SukcES”. Celem kampanii jest popularyzacja idei ekonomii społecznej na Mazowszu, zachęcenie osób pracujących oraz szukających pracy do tworzenia nowych przedsiębiorstw społecznych oraz pokazanie, że alternatywna ścieżka kariery zawodowej jest możliwa. Kampania skierowana jest do osób zainteresowanych zmianą miejsca pracy, zdobyciem nowej pracy, osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów, studentów i studentek, młodych rodziców wracających na rynek pracy i osób 50+, często z niego wykluczonych. Więcej informacji i materiałów na stronie www.esjaksukces.pl.

Kampania powstała dzięki wsparciu finansowemu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Organizatorami kampanii są Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Stowarzyszenie BORIS, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Siedlce, Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego i Fundacja Fundusz Współpracy.

[1] EY Future Consumer Index –  badanie dla Polski: Marzec 2023, www.ey.com/pl_pl/consumer-products-retail/ey-future-consumer-index-2023-swiadoma-konsumpcja

[2]  tamże

 

Related Itemsekonomia społecznaESprzedsiębiorstwa społeczne
W praktyce
16 października 2024
Michal Karas

Related Itemsekonomia społecznaESprzedsiębiorstwa społeczne

More in W praktyce

sztuczna inteligencja 1

Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?

Michal Karas17 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca7

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek17 maja 2025
Read More
B01A9601 poziom

Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!

Michal Karas8 maja 2025
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?

Michal Karas8 maja 2025
Read More
ciaza

Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza

Michal Karas6 maja 2025
Read More
Renata poziom 5

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2025
Read More
Marta Rietz pion2

Marta Rietz: Najpierw doceń samą siebie

Ela Prochowicz8 kwietnia 2025
Read More
MM ramka

Małgorzata Małuch w projekcie #SukcesJestKobietą

Julia Nieznalska28 marca 2025
Read More
biznesikona15

Przywództwo skoncentrowane na człowieku

Ela Prochowicz20 marca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version