• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Wydarzenia

Prokofiew w Operze Krakowskiej

Prokofiew w Operze Krakowskiej
Aneta Zadroga
14 marca 2016

Opera Krakowska to jedyny polski teatr muzyczny, który posiada w swoim repertuarze operę Sergiusza Prokofiewa „Miłość do trzech pomarańczy”. Premiera spektaklu, która  odbyła się w kwietniu 2014 roku, była pierwszym wystawieniem dzieła Prokofiewa w Polsce od czasu jego światowej prapremiery w Lyric Opera w Chicago przed prawie stu laty. Opera Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego to szalona bajka dla dorosłych, utwór wielowarstwowy, balansujący między surrealistyczną farsą, groteskowym humorem i parodią. Krakowska realizacja została znakomicie oceniona przez publiczność i krytykę. „Miłość do trzech pomarańczy” została również owacyjnie przyjęta podczas prezentacji na 22. Bydgoskim Festiwalu Operowym w 2015 roku, co potwierdziło fakt, że jest to jedna z najmocniejszych pozycji w repertuarze teatru przy Lubicz 48.

Przedstawienie będzie można ponownie zobaczyć w Operze Krakowskiej już 18 i 19 marca 2016 r.

„W spektaklu bierze udział 16 solistów, których partie – w większości epizodyczne – stawiają przed śpiewakiem niezwykle trudne zadania. Muzyka napisana jest specyficznym językiem Prokofiewa, idealnie podkreśla charakter postaci. Bardzo ważna jest też rola chóru, który jest dosłownie wszędzie – na scenie, w orkiestronie, na widowni” – powiedział Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej.

Wystąpią: Wołodymyr Pankiv (Król Treflowy), Vasyl Grokholskyi (Książę), Małgorzata Ratajczak (Księżniczka Clarissa), Mariusz Godlewski (Leander), Janusz Ratajczak (Truffaldino), Bartłomiej Misiuda (Pantalone), Wojtek Śmiłek (Celio), Magdalena Barylak (Fata Morgana), Monika Korybalska (Linetta), Karin Wiktor-Kałucka (Nicoletta), Katarzyna Oleś-Blacha (Ninetta), Przemysław Firek (Kucharka), Michał Kutnik (Farfarello), Agnieszka Cząstka (Smeraldina), Krzysztof Dekański (Herold) oraz Krzysztof Kozarek (Mistrz ceremonii). Solistom towarzyszyć będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

Opera Krakowska

Opera Krakowska

Fragmenty recenzji ze spektaklu „Miłość do trzech pomarańczy”:

„Reżyser Michał Znaniecki stworzył spektakl zwarty, rozwijający się konsekwentnie. Dobrze wykorzystał elementy commedii dell’arte. Łącząc je z odniesieniami do czasów Prokofiewa, ale i do współczesności, szczególnie wyraźnymi w zaprojektowanych przez siebie kostiumach, podkreślił ironiczno-satyryczną wymowę dzieła. Nawet nieoczekiwana zmiana zakończenia – zło w postaci Fata Morgany jednak zwycięża – wydaje mi się przy takim odczytaniu opery uzasadniona. Oglądając „Miłość do trzech pomarańczy” w Operze Krakowskiej można się dobrze zabawić, można się też zadumać nad światem, w którym tak łatwo miernoty zdobywają władzę”.
Anna Woźniakowska, „Portal Polska Muza”, 27.04.2014

***

„ 'Miłość do trzech pomarańczy’, jak zapowiadał reżyser, nie jest bajką dla dzieci – jest metaforą naszej inicjacji i rozczarowania dorosłością. Krakowska inscenizacja przenosi nas w czasy sowieckiej Rosji. Wiedźma Fata Morgana uosabia zło i opresję systemu, królewski minister nie tylko wygląda, ale zachowuje się jak Stalin. To ciekawy koncept, szczególnie jeśli będziemy pamiętać, że sam Prokofiew był jedną z ofiar tego systemu, a jego początkowe sukcesy na scenach ZSRR zamieniły się w odrzucenie i upokorzenie. Tragikomiczna konwencja utworu doskonale współbrzmi z historycznymi realiami – w Rosji epoki Prokofiewa cała rzeczywistość była przecież trochę śmieszna, ale chyba jeszcze bardziej straszna.
Otrzymujemy więc ciekawą i konsekwentną interpretację klasycznego już utworu, choć inaczej niż w oryginale – „Miłość do trzech pomarańczy” w Krakowie nie kończy się happy endem. (…) By przeprowadzić na scenie ten dość skomplikowany koncept Michał Znaniecki uruchamia prawdziwe pandemonium teatru – najpierw umiejscawia akcję w domu starców, potem z domu starców transponuje ją do wielkiego telewizora. Bogata, fenomenalnie zrytmizowana faktura utworu, otrzymuje na scenie oprawę w postaci nieustającej karuzeli pomysłów, choreograficznych komplikacji, przebieranek i migających ekranów, dopowiadających do warstwy muzycznej, proponowane przez Znanieckiego sensy”.
Justyna Nowicka, Radio Kraków, 27.04.2014

***

„Na „Miłości do trzech pomarańczy” publiczność w Krakowie śmieje się często. Aż do zaskakującego finału. Rzadko zdarza się tak żywiołowa reakcja w operze. Ale też reżyser Michał Znaniecki wydobył wszystkie walory teatralne „Miłości do trzech pomarańczy”, a dyrygent Tomasz Tokarczyk z solistami, chórem i orkiestrą Opery Krakowskiej zatroszczył się, by ukazać blask muzyki Sergiusza Prokofiewa”.
Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”, 28.04.2014

***

„Kto zna produkcje Znanieckiego, ten wie, że w jego inscenizacjach aż roi się od pomysłów
i inspiracji ze świata popkultury. Tym razem akcję opery osadził w moskiewskim domu starców. Jego pacjenci zdenerwowani zepsutym telewizorem domagają się atrakcji, w związku z czym personel postanawia zainscenizować tytułową bajkę.
Świetnym zabiegiem był pomysł, by kilkudziesięcioosobowy chór śpiewał na wózkach inwalidzkich, a także wpuszczenie kilkunastu chórzystów na widownię (w II akcie)”.
Mateusz Borkowski, „Gazeta Wyborcza”, 28.04.2014

Related ItemsMiłość do trzech pomarańczyOpera Krakowskaopera ProkofiewaProkofiew
Wydarzenia
14 marca 2016
Aneta Zadroga

Zafascynowana możliwościami, jakie stwarzają dziś media. Wieloletnia dziennikarka i publicystka Gazety Wyborczej, zawodowo zainteresowana tematami gospodarczymi, jak również społecznymi.

Related ItemsMiłość do trzech pomarańczyOpera Krakowskaopera ProkofiewaProkofiew

More in Wydarzenia

GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie

Kalina Samek15 marca 2023
Read More

in Digital Marketing Conference – kolejna edycja już wkrótce!

Karol Pisarski10 marca 2023
Read More

Pomagam.pl i Fundacja ITAKA mówią razem STOP DEPRESJI

Zofia Kicińska23 lutego 2023
Read More

Rozwiń siebie, pomysł, biznes: Business Market Night Edition

Michal Karas22 lutego 2023
Read More

Wielkie gotowanie w Mortęgach

Karolina Nowakowska22 lutego 2023
Read More

Syryjscy medycy: potrzeba paliwa, leków, bandaży

Michal Karas17 lutego 2023
Read More

Szekspir w nieco skróconej wersji w Polonii

Magda Dzik-Kordas15 lutego 2023
Read More

Lekarze bez Granic apelują o pomoc: brakuje schronienia, żywności i lekarstw

Michal Karas13 lutego 2023
Read More

Olga Tokarczuk i sanah z nagrodami Empiku

Dagna.Starowieyska8 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT