• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • LAP32987 Agnieszka poziom
      Agnieszka Król: Moją wizytówką jest uśmiech!
    • JKRobak poziom
      #SukcesJestKobietą: Joanna Krystyna Robak
    • BarbaraStelmach poziom
      Barbara Stelmach: ETERNO to smak, który łączy pokolenia
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Merry poziom1
      Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • GM Lifestyle Bialowieza
      Lato w Królewskiej Białowieży!
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • bocian Adobe stock PAP
      Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?
    • usmiechnij sie 1
      Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Polscy przedsiębiorcy w czasie pandemii odporni psychicznie

Polscy przedsiębiorcy w czasie pandemii odporni psychicznie
Michal Karas
26 maja 2021

W czasie pandemii wśród polskich przedsiębiorców nie spadła kreatywność, witalność; nie wzrosło również poczucie niepewności, co wskazuje na ich odporność psychiczną – wynika z międzynarodowego badania ponad 5 tys. przedsiębiorców z 23 krajów.

Badania wśród właścicieli małych i średnich firm oraz osób samozatrudnionych przeprowadzili naukowcy z King’s College London oraz z 22 uczelni w 23 krajach pod kierownictwem profesorów Ute Stephan i Przemysława Zbierowskiego. W czasie od kwietnia do sierpnia 2020 r. pytali oni przedsiębiorców o wpływ pandemii i wywołanego nią kryzysu na ich samych, ich firmy, a także na sposób ich funkcjonowania, w tym na ich dobrostan i kondycję psychiczną.

Jeden z autorów raportu dr hab. prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach Przemysław Zbierowski wskazał, że Polska wypadła „bardzo dobrze” na tle innych krajów.

„Można powiedzieć, że wyniki te są spodziewane i zgodne z danymi makroekonomicznymi. I tak 44 proc. polskich przedsiębiorców dostrzega zagrożenie istnienia swoich firm (średnia dla wszystkich krajów to 61 proc.), a 64 proc. doświadczyło spadku przychodów (średnia 75 proc.). Co więcej, niemal jedynie co piąty właściciel małych i średnich firm musiał zwolnić pracowników (18 proc. wobec średniej światowej 28 proc.). Ponadto polscy przedsiębiorcy znacznie częściej aplikowali o wsparcie rządowe: 87 proc. w porównaniu do średniej 62 proc.” – podał prof. Zbierowski.

Dodał, że jednocześnie wśród polskich przedsiębiorców nie spadła satysfakcja z życia. „Cechą charakterystyczną polskich przedsiębiorców jest to, że w czasie pandemii nie spadła ich kreatywność i witalność, nie wzrosło również poczucie niepewności. Wskazuje to na odporność psychiczną polskich przedsiębiorców” – ocenił.

Również wyniki dotyczące średnich wartości dla świata były dla prof. Zbierowskiego częściowo spodziewane. „Na przykład to, że 61 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że istnienie ich firmy jest zagrożone przez pandemię, a także to, że 75 proc. z nich doświadczyło spadku obrotów. Spodziewany był również spadek satysfakcji z życia – okazało się, że spadła ona średnio o 12 proc. w porównaniu do stanu sprzed pandemii” – mówił.

Zaskakujące dla niego były natomiast różne reakcje przedsiębiorców na pandemię. „Część z nich dokonała adaptacji swoich planów biznesowych. Inni wykorzystali szansę na szybki rozwój związany z przyspieszonym rozpowszechnieniem korzystania z narzędzi komunikacji online. Jeszcze inni skrócili łańcuchy swoich dostaw i ograniczyli się do lokalnych dostawców i klientów. Wreszcie część przedsiębiorców wykorzystała pandemię jako okazję do refleksji zarówno biznesowej, jak i życiowej. Efektem tego było często ograniczenie działalności gospodarczej do tego, co sprawia im największą satysfakcję” – podkreślił prof. Zbierowski.

Jak mówił, największe wrażenie zrobiła na nim odporność przedsiębiorców i ich zdolność do adaptacji do nowych warunków. „68 proc. przedsiębiorców zmieniało swoje plany biznesowe, a 39 proc. stwierdziło, że pandemia stwarza szanse biznesowe. Z drugiej strony nawet przedsiębiorcy, którzy negatywnie odczuli skutki pandemii mają pozytywny obraz przyszłości – 70 proc. z nich deklaruje wzrost zatrudnienia po ustaniu pandemii” – wskazał.

„Kolejną rzeczą, która zrobiła na nas wielkie wrażenie było zaangażowanie przedsiębiorców w pomoc potrzebującym w czasie pandemii. 51 proc. właścicieli małych i średnich firm przekazało nieodpłatnie swoje produkty, towary lub usługi, a 43 proc. z nich zaangażowało się osobiście w pomoc potrzebującym” – podkreślił prof. Zbierowski.

Badania objęły 5206 przedsiębiorców (3796 właścicieli-menedżerów MŚP i 1410 osób samozatrudnionych; dominują przedsiębiorstwa usługowe) z 23 krajów: Australia, Bangladesz, Bośnia i Hercegowina, Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Kolumbia, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Nowa Zelandia, Norwegia, Pakistan, Polska, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, i USA.

Jak podano w raporcie, wymienione kraje reprezentują trzy czwarte światowego PKB i ponad połowę populacji świata. Uczestników projektu badacze rekrutowali na różne sposoby, korzystali m.in. z baz danych przedsiębiorców, z mediów społecznościowych czy z pomocy organizacji zrzeszających przedsiębiorców.

Jak tłumaczył prof. Zbierowski badania prowadzone były na dwa sposoby. „We wszystkich krajach objętych badaniem prosiliśmy przedsiębiorców o wypełnienie ankiety online. W niektórych krajach (Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, Szwecja, Brazylia, Australia, Nowa Zelandia) rozszerzyliśmy również badania o tzw. badania dziennikowe (daily diary study). Ankieterzy przeprowadzali z przedsiębiorcami codzienne rozmowy telefoniczne przez dwa tygodnie (poniedziałek-piątek)” – mówił.

Badania z czasów pandemii są rozszerzeniem kilkuletniej pracy prof. Zbierowskiego i prof. Ute Stephan z King’s College London dotyczącej badania dobrostanu przedsiębiorców i ich bliskich.

W Polsce przeprowadzone zostały dwie tury badań (przed pandemią i w jej czasie), co pozwoliło naukowcom porównać wyniki. W pierwszej turze wzięło udział 120 przedsiębiorców, w drugiej – 88.Raport dostępny jest na stronie.

PAP – Nauka w Polsce, Agnieszka Kliks-Pudlik, akp/ ekr/

Related ItemsbiznesepidemiapandemiaPolecaneprzedsiębiorcy
W praktyce
26 maja 2021
Michal Karas

Related ItemsbiznesepidemiapandemiaPolecaneprzedsiębiorcy

More in W praktyce

Merry poziom1

Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa

Michal Karas26 czerwca 2025
Read More
sztuczna inteligencja 1

Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?

Michal Karas17 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca7

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek17 maja 2025
Read More
B01A9601 poziom

Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!

Michal Karas8 maja 2025
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?

Michal Karas8 maja 2025
Read More
ciaza

Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza

Michal Karas6 maja 2025
Read More
Renata poziom 5

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2025
Read More
Marta Rietz pion2

Marta Rietz: Najpierw doceń samą siebie

Ela Prochowicz8 kwietnia 2025
Read More
MM ramka

Małgorzata Małuch w projekcie #SukcesJestKobietą

Julia Nieznalska28 marca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Merry poziom1
    Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    W praktyce26 czerwca 2025
  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version