• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • kobieta 001
      Jak rozpoznać depresję u nastolatka
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Michał Wójcik: Sytuacja na polskim rynku Gamedev

Michał Wójcik: Sytuacja na polskim rynku Gamedev
Redakcja Sukces
2 grudnia 2022

Okres koronawirusa dla wielu sektorów finansowych nie może zostać zaliczony do udanych. Polskie (i nie tylko) przedsiębiorstwa w większości pochwalić mogą się najwyżej niskimi do średnich zarobkami na plus, o ile wcale. Jeden sektor jednak wybija się ponad nie, i to nabierając rokrocznie coraz to większego rozpędu. Jak na przestrzeni lat zmieniła się pozycja Polski w branży gier?

Ostatnie lata to definitywnie piękny okres dla Polaków jako twórców gier, gry takie jak „Cyberpunk 2077”, „Dying Light 2” lub „Outriders” dały o sobie znać na całym świecie. Dawno minęły już czasy gdy o Polsce mówiono co najwyżej jako o kraju gier małych lub średnich. Poza wielkością premier możemy pochwalić się również wzrostem samej ilości studiów gier (440 w 2020 do 470 w 2021), ilością osób produkujących gry (ponad 12.1 tyś), oraz drugim najwyższym procentem zatrudnionych kobiet w gamedevie (25% wszystkich pracujących osób) na świecie. Spośród nich możemy wymienić chociażby Joannę Tynor (prezes DRAGO entertainment), Aleksandrę Cwalinę (prezes zarządu Detalion Games), Karolinę Koszutę (członkinię zarządu Carbon Studio i prezes zarządu Iron VR) lub Julię Leszczyńską (prezes zarządu SimFabric). Panie zajmują się również w dużej ilości Concept Artem, Story Writingiem lub animacjami.

Kwestia zarobków dla zwykłych pracowników też nie stoi najgorzej, nie sięgając co prawda tych z większych krajów zagranicznych ale stojących na atrakcyjnym poziomie dla potencjalnych pracowników. Na największe zarobki liczyć mogą programiści i modelarze 3D. Jednym z problemów który dotknął nie tylko Polskę ale i resztę świata były bardzo wysokie koszta kart graficznych oraz komponentów komputerowych w związku z gigantyczną popularnością kopania kryptowalut, jednak i ten problem powoli dobiega końca w związku ze spadkiem wartości m.in. bitcoina.

Ponadto na naszym rynku mamy wiele firm zajmujących się akcesoriami dla graczy, skupiających się na sprzęcie gamingowym (słuchawki, myszki, podkładki chłodzące itp.), oraz na meblach docelowo tworzonych właśnie dla graczy. Wiele osób może kojarzyć firmy takie jak Komputronik, Kruger&Matz, Easydesk czy Manta.

Polska Twórczość Gamingowa

Docelową platformą i dominatorem dla polskich twórców na ten moment wciąż pozostają komputery osobiste (71.8%). Na drugim miejscu mamy konsole Playstation oraz Xbox (19.1%), na trzecim sektor gier mobilnych (11.8%) oraz Nintendo Switch (11.8), w dalszej części gry VR i AR. Wśród największych twórców gier możemy wymienić oczywiście CD Projekt, Techland, PCF Group jako firmy specjalizujące się w grach AAA (największe gry z największym budżetem). Mimo tego to nie budżet zawsze stanowi o sukcesie polskich gier. Świetnym przykładem może być tutaj duży odsetek udanych gier z sektora Indie (potocznie nazywane indykami, gry „mniejsze”, tworzone w mniejszych zespołach/z mniejszym budżetem), takie jak „We the Revolution” (nagrodzone w 2014 nagrodą BAFTA), „Blair Witch”, „Green Hell” (po dużym sukcesie wypuszczone również w wersji VR). Jednak nie samymi grami akcji/rpg/przygodowymi człowiek żyje.

Duża część polskich twórców skupia się na grach z gatunku symulacji. Największe przykłady to np. „House Flipper”, “Thief Simulator” lub„Garage Flipper” wydane przez PlayWay. Eksperci dopatrują się sukcesu tego gatunku m.in. w niskim progu wejścia dla niedzielnych graczy (gry nie wymagają wielkiego doświadczenia lub nie stanowią bardzo dużego wyzwania dla graczy). Polacy lubią również dotykać tematów mniej mainstreamowych w gamedevie, takie jak np. „Weedcraft inc.” oraz “Growing Up” studia Vile Monarch. Pomimo „niszowości” konsoli Nintendo Switch, niektórzy twórcy decydują się na tworzenie gier głównie na nią. Doskonałym przykładem jest tu studio „7 Levels” z flagową produkcją „Castle Of Heart”. Natomiast pozostałe studia zajmują się głównie (o ile w ogóle) portowaniem swoich istniejących już tytułów, jak np. 11bit ze swoim fenomenalnym „This War Of Mine”.

W ostatnich latach nie obyło się również bez kontrowersji dotyczących naszych gier, szczególnie na wspomnienie zasługują gry studia Madmind Studio: „Succubus” oraz „Agony”. Nie można również zapomnieć o „Cyberpunk 2077” CD Projektu, które mimo kontrowersji było dużym wydawniczym sukcesem (dodatkowo niedługo będzie miała miejsce premiera serialu animowanego tworzonego we współpracy CD Projekt z Netflixem – „Cyberpunk: Edgerunners”). Schodząc z tematu kontrowersji ale pozostając w grach długo oczekiwanych, w styczniu 2021 Bloober Team wypuścił „The Medium”, kreatywny i ambitny tytuł utrzymany w klimatach porównywalnych do zagranicznych „Silent Hill” lub „Alan Wake”, a Techland pochwalić się może wydaniem „Dying Light 2: Stay Human”.

Polska w grach

Nie wszystkie gry muszą być osadzone w odległych galaktykach lub Ameryce, niektóre nasze tytuły skupiają się bezpośrednio na naszym kraju, z akcją osadzoną w głównych polskich miastach. Mamy „World War 3” studia The Farm 51, gdzie gracze walczyć mogą m.in. w dobrze znanych Złotych Tarasach, lub „WARSAW” od Pixelated Milk w którym gracze wcielają się w role dowódcy oddziału biorącego udział w Powstaniu Warszawskim w 1944 roku. Dodatkowo zagraniczni twórcy nie mają problemu z osadzeniem Polaków jako bohaterów swoich tytułów, gdzie kultowym bohater B. J. Blazkowicz (seria Wolfenstein) jest synem polskich imigrantów.

Polskie akcenty możemy znaleźć w innych dużych grach, takich jak „Call of Duty”, „Tekken 7”, „Command & Conquer”, wcześniej wspomniany „Wolfenstein” i wiele innych. Nie można tu również zapomnieć o rodzimym „Wiedźminie 3” (CD Projekt), gdzie co rusz przewijają się wiersze, postacie i wydarzenia rodem z polskich wierzeń i historii.

Z roku na rok polski sektor gier rośnie zarówno w wielkości i w znaczeniu światowym, na czym zyskują i twórcy i gracze. Nadchodzące lata mogą być tylko lepsze dla naszych twórców, co powinno cieszyć i ludzi z branży i graczy.

*Dane z raportu „The Game Industry of Poland”
Autor analizy: Michał Wójcik

Related Itemsbranża gier w PolsceGamedevgry w PolscePolecanerynek gier w Polsce
W praktyce
2 grudnia 2022
Redakcja Sukces

Related Itemsbranża gier w PolsceGamedevgry w PolscePolecanerynek gier w Polsce

More in W praktyce

sztuczna inteligencja 1

Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?

Michal Karas17 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca7

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek17 maja 2025
Read More
B01A9601 poziom

Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!

Michal Karas8 maja 2025
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?

Michal Karas8 maja 2025
Read More
ciaza

Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza

Michal Karas6 maja 2025
Read More
Renata poziom 5

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2025
Read More
Marta Rietz pion2

Marta Rietz: Najpierw doceń samą siebie

Ela Prochowicz8 kwietnia 2025
Read More
MM ramka

Małgorzata Małuch w projekcie #SukcesJestKobietą

Julia Nieznalska28 marca 2025
Read More
biznesikona15

Przywództwo skoncentrowane na człowieku

Ela Prochowicz20 marca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version