• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Sylwia Nowak: Wytrwałość pomaga w realizacji celów
    • Dominika Rostocka: Nowe sytuacje to nowe możliwości!
    • Dominika Flaczyk o marzeniach, biznesie i szczęściu
    • Gabriela Kośmider: Pogoda ducha zawsze mi pomaga
    • Aleksandra Strzelec: Dostajemy to, co sami dajemy innym ludziom
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Biznes się nie poddaje: Wyróżniamy się na tle konkurencji
    • Te branże pracownicy wybierali najczęściej
    • Co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    • Biznes się nie poddaje: Sposób na równowagę
    • Kobiety w Polsce chętniej niż mężczyźni korzystają z nowych technologii
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Depresja może się pojawić nawet u małego dziecka
    • Po pierwszej dawce szczepionki. Można zacząć żyć jak przed pandemią?
    • Co powoduje nadmierne skażenie środowiska?
    • Tkanka tłuszczowa dobra dla seniora
    • Rak jajnika: najważniejsze informacje
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Niechlubny ranking: Polska w UE z nr 1 w spalaniu węgla
    • Dr Sutkowski: Musimy podnosić kulturę zdrowotną
    • Młodzi Polacy chętnie oddają krew
    • Andrzej Piliszek: Kreuję moją rzeczywistości!
    • Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje?
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jak długo trwa teraz i dlaczego nie kichamy śpiąc?
    • Materializm szkodzi młodzieży
    • Feminatywy: Jak ich używać poprawnie?
    • Niezwykłe wydarzenie w życiu Macieja Maniewskiego!
    • Czy wszyscy mamy jakieś mutacje genetyczne?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Ikony

Leni Riefenstahl: Geniuszka kamery i kina

Leni Riefenstahl: Geniuszka kamery i kina
Aneta Zadroga
Aneta Zadroga
1 grudnia 2020

Tancerka, aktorka, wybitna reżyserka, fotograficzka. Przez lata łączona z nazizmem. Aktywna zwolenniczka polityki Hitlera czy po prostu ofiara swoich czasów? Leni Riefenstahl

Leni (Bertha) urodziła się w 1902 roku w Berlinie. Jej ojciec był hydraulikiem i od początku sprzeciwiał się kształceniu córki w tańcu. Ta jednak uparła się i pobierała lekcje baletu oraz tańca współczesnego.

Aktorka i producentka

W latach 1923 – 26 występowała jako tancerka na wielu scenach europejskich. Jednocześnie była zafascynowana filmami Arnolda Fancka, który kręcił tzw. filmy górskie. Przekonała reżysera, aby dał jej małą rólkę w jednym z jego filmów. Potem zagrała jeszcze w pięciu jego obrazach. Leni była piękną, stanowczą kobietą. Wysoko stawiała sobie poprzeczkę i osiągała cele, które sobie założyła. Na początku lat 30. założyła własną firmę produkującą filmy Leni Riefenstahl-Produktion, a już w 1932 roku wypuściła na rynek film „The Blue Light”, który już wtedy pokazywał jej umiejętność eksperymentowania, co później stało się jej znakiem rozpoznawczym. Debiut był niezwykle udany i film wyświetlano w Niemczech przez 16 miesięcy.

Stanowcze przekonania

W tamtym okresie Leni uczestniczyła w jednym ze zjazdów partii nazistowskiej, na którym przemawiał Adolf Hitler. Jego wystąpienie uznała za elektryzujące. Skontaktowała się z Hitlerem listownie wyrażając zachwyt nad jego osobą, a ten w niedługim czasie zlecił jej nakręcenie relacji z jednego ze zjazdów partii. Film, który później został zniszczony, „Victory of Faith” powstał w 1933 roku. Riefenstahl twierdziła, że nie miał wielkiej artystycznej wartości. Kolejny sprawił, że jej nazwisko poznał cały świat. „Triumph of the Will” (Triumf woli) dokumentował zjazd partii nazistowskiej z 1934 roku w Norymberdze. Do dziś jest nazywany najlepszym propagandowym filmem, jaki powstał. Leni już wówczas zaprzeczała, że film jest czymkolwiek innym niż wytworem sztuki filmowej. Jednak sama później dostarczyła dowodów na to, że była kimś więcej niż tylko pasywnym obserwatorem za kamerą. W książce „Hinter den Kulissen des Reichsparteitag-Films” (dostępnej w Niemczech), w której opisywała powstanie „Triumfu woli”, przyznała, że brała udział w organizacji zjazdu. Krytyk filmowy Richard Meram Barsam podkreślał, że film w kontekście sztuki jest doskonały, ale ideologicznym – okrutny. „Triumf woli” przedstawiał Hitlera niemal jako nadczłowieka. Z kolei ludzi jako tłum, a nie indywidualne jednostki. Obraz gloryfikuje naród niemiecki, szczególnie osoby rasy aryjskiej.

Ulubienica nazistów

W 1936 roku faszyści kolejny raz zwrócili się do Leni, tym razem w celu zrealizowania obrazu na Olimpiadę. Efektem była dwuczęściowa „Olimpia”. Reżyserka wywalczyła dużą autonomię i dostała niemal wolną rękę przy realizacji dzieła. Dzięki temu, mimo sprzeciwów Goebbelsa, mogła w filmie poświęcić wystarczająco dużo uwagi np. czarnoskóremu atlecie Jessiemu Owensowi. Film, tak jak i wszystkie inne autorstwa Leni, był doskonale zrealizowany technicznie, przy czym reżyserka znów pozwoliła sobie na eksperymenty i duże szaleństwa z kadrami. Krytycy podkreślali z kolei, że Leni, dzięki odpowiednim soczewkom w kamerze, potrafiła idealnie uchwycić fanatyzm u nazistów. W trakcie wojny Leni zaczęła kręcić kilka filmów np. „Lowlands” („Dolina”), ale żadnego z nich nie ukończyła. Nie przyjmowała też nowych zleceń na dokumenty.

Okres powojenny i „Lowlands”

W 1944 roku wyszła za mąż, ale jej małżeństwo skończyło się zaledwie dwa lata później. Po wojnie siedziała w więzieniu za swoje nazistowskie koneksje, jednak w 1948 roku sąd uznał, że nie była aktywną członkinią partii i wypuścił ją na wolność. W tym samym roku komitet olimpijski przyznał jej nagrodę za „Olimpię”. W 1952 roku kolejny sąd uznał, że nie jest winna kolaboracji z nazistami i nie można jej sądzić za przestępstwa wojenne. W 1954 roku dokończyła „Lowlands”, który okazał się dużym sukcesem. W 1968 roku związała się z 40 lat młodszym partnerem, który towarzyszył jej do śmierci. Pasję do filmu zamieniła na fascynację fotografią. W 1972 roku London Times zatrudnił ją do dokumentowania Olimpiady w Monachium. Ale to fotografie z Afryki przyniosły jej nową sławę. Zbiór zdjęć ludności Nuba z południowego Sudanu zebrała w opublikowanej w 1973 roku książce „Die Nuba”.

Pod koniec lat 70., dobiegając 70 (!) nauczyła się nurkować i zaczęła fotografować podwodną naturę. Zarówno zdjęcia, jak i dokument „Impresje podwodne” z 25-letniej przygody z pływaniem pod wodą ujrzały światło dzienne w 2002 roku. Także w 2002 roku świat przypomniał sobie o Leni z dwóch powodów: 100. urodzin oraz skandalu związanego z filmem „Lowlands” („Dolina”). Leni miała „wypożyczyć” kilku Cyganów z obozu koncentracyjnego, którzy byli jej potrzebni do filmu, a potem odesłać ich z powrotem. Uznano ją za sympatyzującą z faszystami. W 1997 roku udzieliła wywiadu dla NYC, w którym podkreślała: „Nie wiedziałam nic o „tych” rzeczach. Nie miałam z nimi nic wspólnego”. Leni do końca swoich dni stała na stanowisku, że sztuka jest sztuką i należy oddzielać ją od polityki, a czegokolwiek dokonała w trakcie swojego życia, należy rozpatrywać to w kontekście artystycznym. Zmarła w 2003 roku, w wieku 101 lat. Od kilkunastu lat hollywoodzka aktorka Jodie Foster stara się przenieść historię Riefenstahl na srebrny ekran, jak na razie bez rezultatu.

Magda Nowak

Related ItemskinoLeni Riefenstahlreżyserka
Ikony
1 grudnia 2020
Aneta Zadroga
Aneta Zadroga

Zafascynowana możliwościami, jakie stwarzają dziś media. Wieloletnia dziennikarka i publicystka Gazety Wyborczej, zawodowo zainteresowana tematami gospodarczymi, jak również społecznymi.

Related ItemskinoLeni Riefenstahlreżyserka

More in Ikony

EWA GÓRSKA: Palestyna jest kobietą

Edyta Nowicka15 stycznia 2021
Read More
Pierwsza Polka w aptece

Antonina Leśniewska: Rewolucjonistka w aptece

Anna Chodacka-Penier2 grudnia 2020
Read More

Zaha Hadid: Odebrała mężczyznom monopol na architekturę

Michal Karas30 listopada 2020
Read More

Vivienne Westwood: Niepowtarzalna siła mody

Sylwia Cukierska27 listopada 2020
Read More

To one zmieniają świat: przeczytaj historie niezwykłych Bohaterek

Anna Chodacka-Penier26 listopada 2020
Read More

Delfina Potocka: Najwspanialsza muza romantyzmu

Dagna.Starowieyska25 listopada 2020
Read More

Polska super agentka: szpieg doskonały

Anna Chodacka-Penier23 listopada 2020
Read More

Światowa królowa burleski

Kalina Samek20 listopada 2020
Read More

Eleanor Roosvelt: Zmieniła oblicze USA

Anna Chodacka-Penier13 listopada 2020
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Biznes się nie poddaje: Wyróżniamy się na tle konkurencji
    W praktyce27 stycznia 2021
  • Te branże pracownicy wybierali najczęściej
    W praktyce26 stycznia 2021
  • Co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    W praktyce26 stycznia 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.