• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Warto przeczytać

Kreatywność dobrze działa na mózg

Kreatywność dobrze działa na mózg
Ela Prochowicz
24 listopada 2020

Motorem, który napędzał ewolucyjny rozwój kreatywności u ludzi, może być to, że odkrywcze pomysły pobudzają mózgowy ośrodek nagrody, wywołując silne uczucie satysfakcji i zachęcając do dalszych działań – wykazały najnowsze badania oparte na neuroobrazowaniu.

Kreatywność jest jedną z najbardziej charakterystycznych, ale też tajemniczych zdolności ludzi. Innowacyjne pomysły i rozwiązania umożliwiły naszemu gatunkowi przetrwanie egzystencjalnych zagrożeń i rozwój cywilizacyjny. Jednak cecha ta nie jest wcale konieczna do przetrwania, ponieważ wielu gatunkom, które jej nie posiadają, udaje się istnieć na Ziemi znacznie dłużej niż ludziom. Co zatem napędza ewolucyjny rozwój kreatywności?

Odpowiedzi na to pytanie dostarczają wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Yongtaek Oh, doktoranta z Drexel University oraz dr John’a Kounios’a z Drexel`s College of Arts and Sciences (USA), opublikowane na łamach pisma „NeuroImage” (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811920302445?via%3Dihub).

Badanie wykazało, że u niektórych osób twórcze pomysły, zwane potocznie „zjawiskami aha” (albo iluminacjami, olśnieniami, efektami aha!), wywołują gwałtowny wzrost aktywności w mózgowym ośrodku nagrody – tym samym, który reaguje na pyszne jedzenie, substancje uzależniające, uniesienie seksualne czy inne podstawowe przyjemności.

Ponieważ aktywność ośrodka nagrody motywuje zachowania, które go pobudzają, osoby doświadczające związanej z kreatywnością przyjemności prawdopodobnie będą angażować się w dalsze działania tego typu, często kosztem innych aktywności.

„To coś, co na pewno dobrze zrozumieją zapaleni miłośnicy puzzli i łamigłówek, wielbiciele zagadek detektywistycznych, ale też głodujący artyści i kiepsko opłacani badacze” – żartuje dr Kounios.

„Fakt, że ewolucja połączyła generowanie nowych pomysłów z układem nagrody w ludzkim mózgu, może tłumaczyć rozprzestrzenianie się kreatywności oraz postęp nauki i kultury” – dodaje.

Badanie Kounios’a i Oh koncentrowało się na analizie „zjawisk aha”, które są typowymi przypadkami kreatywności. To właśnie te nagłe doświadczenia nieoczywistych perspektyw, pomysłów lub rozwiązań prawdopodobnie doprowadziły do większości przełomowych wynalazków i odkryć.

Naukowcy rejestrowali elektroencefalogramy o dużej gęstości (EEG) podczas rozwiązywania zagadek anagramowych przez uczestników. Zagadki te wymagały rozszyfrowania zestawu liter w celu znalezienia ukrytego słowa.

Dzięki obrazowaniu badacze zauważyli, które rozwiązania osiągnięto jako nagle pojawiające się w świadomości „efekty aha!”, a które (w kontraście do tych pierwszych) zostały wygenerowane przez metodyczne porządkowanie liter w celu znalezienia właściwej kolejności.

Co ważne, uczestnicy badania wypełniali również kwestionariusze mierzące ich „wrażliwość na nagrodę”. Jest to podstawowa cecha osobowości, która odzwierciedla stopień, w jakim dana osoba jest ogólnie motywowana do zdobywania nagród.

Okazało się, że wszyscy uczestnicy, którzy doznali „zjawiska aha”, wykazywali w tym konkretnym momencie aktywność fal mózgowych gamma o wysokiej częstotliwości. Jednak osoby bardzo wrażliwe na nagrody wykazywały dodatkowy impuls fal gamma o wysokiej częstotliwości około 100 milisekund po pierwszym. Ten drugi impuls powstawał w korze oczodołowo-czołowej, która jest częścią ośrodka nagrody w mózgu.

Jak tłumaczą autorzy pracy, ich badanie wyraźnie pokazało, że niektórzy ludzie odbierają twórcze pomysły i spostrzeżenia jako wewnętrznie satysfakcjonujące. Ponieważ jednak ten związany z ośrodkiem nagrody wybuch aktywności neuronalnej następuje u nich tak szybko (1/10 sekundy) po „zjawisku aha”, nie może wynikać ze świadomej oceny danego rozwiązania. Tak szybka reakcja układu nagrody jest raczej wyzwalana przez samo pojawienie się twórczej myśli.

Eksperyment wykazał również, że uczestnicy o niskiej wrażliwości na nagrody doświadczyli prawie tyle samo „zjawisk aha”, co osoby o wysokiej wrażliwości, ale ich iluminacje nie wywołały istotnej reakcji w układzie nagrody.

„To sugeruje, że pomiary ogólnej wrażliwości na nagrodę mogą pomóc przewidzieć, kto będzie chętniej ćwiczyć, rozwijać i rozszerzać swoje zdolności twórcze w miarę upływu czasu” – podsumowują autorzy badania. (PAP)

kap/ ekr/, PAP Nauka w Polsce

Related Itemskreatywne myśleniekreatywnośćkreatywność i mózgmózgPolecane
Warto przeczytać
24 listopada 2020
Ela Prochowicz

Trzyma rękę na pulsie najciekawszych wydarzeń w Polsce i za granicą, śledzi ciekawostki ze świata nauki i przekłada je na język zrozumiały dla każdego z nas.

Related Itemskreatywne myśleniekreatywnośćkreatywność i mózgmózgPolecane

More in Warto przeczytać

dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok

Skok na główkę? Tylko w basenie

Ela Prochowicz23 czerwca 2025
Read More
Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3

Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny

Karolina Nowakowska19 czerwca 2025
Read More
Depositphotos 24644669 original

Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!

Magda Dzik-Kordas16 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca komputer

Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie

Sylwia Cukierska14 czerwca 2025
Read More
ekologia

Czy zawróciliśmy na drodze do Zielonego Społeczeństwa?

Dagna.Starowieyska12 czerwca 2025
Read More
gimnastyka w biurze

Kiedy dojrzewanie zaczyna się za szybko

Edyta Nowicka9 czerwca 2025
Read More
facebook tabletki

Problem nastoletniej przemocy w social mediach

Julia Nieznalska7 czerwca 2025
Read More
psiak i dziecko

Dawkuj dziecku urządzenia cyfrowe!

Kalina Samek6 czerwca 2025
Read More
GMLifestyle13

Bezpieczny powrót do domu

Ela Prochowicz4 czerwca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version