• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Sylwia Mokrysz poziom
      Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!
    • Donata3POZIOM
      Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!
    • Wioletta fbPOZIOM
      Wioletta Żurek: Tworzę naturalne smaki!
    • Marzena Kulesza poziom glowne
      Marzena Kulesza: Warto się uśmiechać!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • biznes1 ikona 123 21
      Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    • praca ikona
      Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    • KrystynaSzeja poziom
      Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • koktajk spk
      Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    • wakacje poziom RenataZ
      Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona1 123nowe
      Niewyspane nastolatki jedzą więcej cukru
    • ikona123kobieta.uroda4
      Wirtualne obcowanie ze sztuką poprawia jakość życia
    • MaciejM poziom
      Pielęgnacja włosów po lecie by Maniewski
    • warzywa123male
      Warzywa na drugie śniadanie
    • ikona123zdrowie.sport .kobieta
      Chirurgia plastyczna piersi a zdrowie
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • zwierzeta fot.PAP
      Przyroda traci coraz więcej zasobów
    • libia
      Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii
    • etiopia
      Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria
    • 47894681 l 1
      Robimy za mało, by powstrzymać suszę
    • Tunel29 okladka
      Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • las2 n
      Naturalne procesy regeneracji lasów
    • libia
      Pomoc dla powodzian z Libii
    • 08 szlak do Chatki Zima
      Kiedy zniknie polski biegun zimna?
    • przyjaciółki
      Boimy się globalnego ocieplenia?
    • maroko
      Trzęsienie ziemi w Maroku. Czego potrzebują ofiary?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Warto przeczytać

Kreatywność dobrze działa na mózg

Kreatywność dobrze działa na mózg
Ela Prochowicz
24 listopada 2020

Motorem, który napędzał ewolucyjny rozwój kreatywności u ludzi, może być to, że odkrywcze pomysły pobudzają mózgowy ośrodek nagrody, wywołując silne uczucie satysfakcji i zachęcając do dalszych działań – wykazały najnowsze badania oparte na neuroobrazowaniu.

Kreatywność jest jedną z najbardziej charakterystycznych, ale też tajemniczych zdolności ludzi. Innowacyjne pomysły i rozwiązania umożliwiły naszemu gatunkowi przetrwanie egzystencjalnych zagrożeń i rozwój cywilizacyjny. Jednak cecha ta nie jest wcale konieczna do przetrwania, ponieważ wielu gatunkom, które jej nie posiadają, udaje się istnieć na Ziemi znacznie dłużej niż ludziom. Co zatem napędza ewolucyjny rozwój kreatywności?

Odpowiedzi na to pytanie dostarczają wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Yongtaek Oh, doktoranta z Drexel University oraz dr John’a Kounios’a z Drexel`s College of Arts and Sciences (USA), opublikowane na łamach pisma „NeuroImage” (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811920302445?via%3Dihub).

Badanie wykazało, że u niektórych osób twórcze pomysły, zwane potocznie „zjawiskami aha” (albo iluminacjami, olśnieniami, efektami aha!), wywołują gwałtowny wzrost aktywności w mózgowym ośrodku nagrody – tym samym, który reaguje na pyszne jedzenie, substancje uzależniające, uniesienie seksualne czy inne podstawowe przyjemności.

Ponieważ aktywność ośrodka nagrody motywuje zachowania, które go pobudzają, osoby doświadczające związanej z kreatywnością przyjemności prawdopodobnie będą angażować się w dalsze działania tego typu, często kosztem innych aktywności.

„To coś, co na pewno dobrze zrozumieją zapaleni miłośnicy puzzli i łamigłówek, wielbiciele zagadek detektywistycznych, ale też głodujący artyści i kiepsko opłacani badacze” – żartuje dr Kounios.

„Fakt, że ewolucja połączyła generowanie nowych pomysłów z układem nagrody w ludzkim mózgu, może tłumaczyć rozprzestrzenianie się kreatywności oraz postęp nauki i kultury” – dodaje.

Badanie Kounios’a i Oh koncentrowało się na analizie „zjawisk aha”, które są typowymi przypadkami kreatywności. To właśnie te nagłe doświadczenia nieoczywistych perspektyw, pomysłów lub rozwiązań prawdopodobnie doprowadziły do większości przełomowych wynalazków i odkryć.

Naukowcy rejestrowali elektroencefalogramy o dużej gęstości (EEG) podczas rozwiązywania zagadek anagramowych przez uczestników. Zagadki te wymagały rozszyfrowania zestawu liter w celu znalezienia ukrytego słowa.

Dzięki obrazowaniu badacze zauważyli, które rozwiązania osiągnięto jako nagle pojawiające się w świadomości „efekty aha!”, a które (w kontraście do tych pierwszych) zostały wygenerowane przez metodyczne porządkowanie liter w celu znalezienia właściwej kolejności.

Co ważne, uczestnicy badania wypełniali również kwestionariusze mierzące ich „wrażliwość na nagrodę”. Jest to podstawowa cecha osobowości, która odzwierciedla stopień, w jakim dana osoba jest ogólnie motywowana do zdobywania nagród.

Okazało się, że wszyscy uczestnicy, którzy doznali „zjawiska aha”, wykazywali w tym konkretnym momencie aktywność fal mózgowych gamma o wysokiej częstotliwości. Jednak osoby bardzo wrażliwe na nagrody wykazywały dodatkowy impuls fal gamma o wysokiej częstotliwości około 100 milisekund po pierwszym. Ten drugi impuls powstawał w korze oczodołowo-czołowej, która jest częścią ośrodka nagrody w mózgu.

Jak tłumaczą autorzy pracy, ich badanie wyraźnie pokazało, że niektórzy ludzie odbierają twórcze pomysły i spostrzeżenia jako wewnętrznie satysfakcjonujące. Ponieważ jednak ten związany z ośrodkiem nagrody wybuch aktywności neuronalnej następuje u nich tak szybko (1/10 sekundy) po „zjawisku aha”, nie może wynikać ze świadomej oceny danego rozwiązania. Tak szybka reakcja układu nagrody jest raczej wyzwalana przez samo pojawienie się twórczej myśli.

Eksperyment wykazał również, że uczestnicy o niskiej wrażliwości na nagrody doświadczyli prawie tyle samo „zjawisk aha”, co osoby o wysokiej wrażliwości, ale ich iluminacje nie wywołały istotnej reakcji w układzie nagrody.

„To sugeruje, że pomiary ogólnej wrażliwości na nagrodę mogą pomóc przewidzieć, kto będzie chętniej ćwiczyć, rozwijać i rozszerzać swoje zdolności twórcze w miarę upływu czasu” – podsumowują autorzy badania. (PAP)

kap/ ekr/, PAP Nauka w Polsce

Related Itemskreatywne myśleniekreatywnośćkreatywność i mózgmózgPolecane
Warto przeczytać
24 listopada 2020
Ela Prochowicz

Trzyma rękę na pulsie najciekawszych wydarzeń w Polsce i za granicą, śledzi ciekawostki ze świata nauki i przekłada je na język zrozumiały dla każdego z nas.

Related Itemskreatywne myśleniekreatywnośćkreatywność i mózgmózgPolecane

More in Warto przeczytać

zwierzeta fot.PAP

Przyroda traci coraz więcej zasobów

Ela Prochowicz21 września 2023
Read More
libia

Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii

Michal Karas19 września 2023
Read More
etiopia

Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria

Michal Karas17 września 2023
Read More
47894681 l 1

Robimy za mało, by powstrzymać suszę

Ela Prochowicz15 września 2023
Read More
Tunel29 okladka

Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!

Karolina Nowakowska14 września 2023
Read More
w drodze do bytomia odrzanskiego

Stan większości rzek w Polsce jest zły

Sylwia Cukierska12 września 2023
Read More
przyjaciółki 4

Polacy ufają nauce ws. zmian klimatu

Zofia Kicińska11 września 2023
Read More
otwarta książka 1

Uczniowie z Ukrainy – NGO wypełniają integracyjną lukę

Zofia Kicińska5 września 2023
Read More
sAC Australia 11

Nowe badania o klimacie w Polsce

Julia Nieznalska5 września 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • biznes1 ikona 123 21
    Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    W praktyce27 września 2023
  • praca ikona
    Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    W praktyce26 września 2023
  • KrystynaSzeja poziom
    Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    W praktyce21 września 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version