• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • kobieta 001
      Jak rozpoznać depresję u nastolatka
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Jak Polacy odbierają reklamy online?

Jak Polacy odbierają reklamy online?
Redakcja Sukces
23 kwietnia 2019

Na jakie nowe sposoby reklamodawcy mogą manipulować klientem w sieci – w dobie influencerów, zawierających reklamy aplikacji mobilnych czy mediów społecznościowych? Analizuje to w swoich badaniach ekonomista prof. Jan W. Wiktor z UEK.

„W Polsce na reklamę online przeznacza się już obecnie 30 proc. budżetu reklamowego (tj. 3,2 mld złotych, przy wartości polskiego rynku reklamy na poziomie 9,5 mld złotych). W roku 2021 nakłady na reklamę online w skali światowej wyniosą 330 mld dol., tj. 50 proc. wartości rynku reklamowego, szacowanego na poziomie 660 mld dol.” – podaje prof. Jan Wiktor z Katedry Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie powołując się na dane badawczej agencji medialnej Zenith. Dodaje, że teraz blisko 50 proc. rynku reklamy online stanowi reklama typu display (w tym social media, banery), 30 proc. tzw. SEM, czyli reklama w wyszukiwarkach i ogłoszeniach oraz 20 proc. – reklama wideo.

Zadaniem reklamy, także reklamy w sieci jest pozyskiwanie klientów. A to nie zawsze odbywa się tak uczciwie, jak odbiorca reklamy by sobie tego życzył. Prof. Wiktor w swoich badaniach analizuje to, jak reklamodawcy w sieci manipulują zachowaniem konsumentów.

Naukowiec zwraca uwagę, że w dobie internetu komunikacja reklamodawców z potencjalnymi użytkownikami znacznie się zmieniła. I tak np. młodsi uczestnicy „mody na cyfrowy styl życia” w serwisach społecznościowych zawierają „cyfrowe przyjaźnie z marką”, są aktywnymi widzami filmów i reklam na Youtube. A ze społeczną akceptacją spotyka się formuła: „oglądasz bezpłatnie dzięki reklamie”.

Z drugiej jednak strony odbiorcy też dzięki sieci zyskują nowe narzędzia reagowania na reklamę. Mają np. okazję odnieść się do reklam – chociażby w komentarzach pod konkretnymi reklamami. „Z drugiej strony wyniki badań empirycznych świadczą o narastającym krytycyzmie wobec różnych form reklamy w sieci, rośnie znaczenie programów do blokowania reklam, typu ad-block” – mówi specjalista.

Poza tym – jak wyjaśnia badacz z UEK – w sieci mamy do czynienia z dwiema strategiami kontaktu z odbiorcy reklamą. To strategie push i pull. Push to strategia „pchania” reklamy przez nadawcę przez różne kanały w sieci i próba dotarcia do właściwego segmentu adresatów. Z kolei pull to strategia „wyciągania” poszukiwanych informacji z sieci przez potencjalnych klientów. „Strategia pull daje internautom poczucie dużej, a nawet może i pełnej autonomii” – komentuje prof. Wiktor. Zwraca uwagę, że reklamodawcy korzystają np. ze znanych postaci – osobowości, celebrytów, influencerów, youtuberów – w określonym kontekście sytuacyjnym, czasowym, psychologicznym. A to stwarza wyraźne przesłanki do wywierania ukrytego wpływu na odbiorców reklam. „Przy braku transparentności informacji, jej dwuznaczności – jest to klasyczna manipulacja zachowaniem drugiego człowieka” – komentuje prof. Wiktor.

Kolejnym zjawiskiem związanym z reklamą w sieci jest personifikacja przekazu. „To dostawa określonego contentu, treści i formy `na życzenie`” – wyjaśnia rozmówca PAP. „Aktywność w sieci, jej czas i ścieżka odwiedzin, miejsca – portale społecznościowe, oglądane filmy, kliknięcia na oferty zawsze zostawiają trwały ślad informatyczny, który odpowiednie algorytmy powiążą w określony profil internauty. Czy uświadamiamy sobie – taką `subtelną` formę podpowiedzi ze strony sieci? Sądzę, że – w większości – nie” – zarysowuje problem prof. Jan Wiktor.

Badacz z UEK spodziewa się, że takie ukryte formy perswazji, niejawnego i nieuświadamianego wpływu na zachowania użytkownika sieci, mogą sprawiać, że z biegiem lat użytkownik stanie się klientem lojalnym marce czy miejscu zakupu. „W toku naszych będziemy poszukiwać empirycznej odpowiedzi na to pytanie” – mówi prof. Jan Wiktor.

W analizie manipulacji w reklamie ekonomista korzystać będzie z pojęcia asymetrii komunikacyjnej. „To pojęcie zaproponowane przez laureata Nagrody Nobla z 1970 r. George`a Akerlofa. Na przykładzie handlu używanymi uszkodzonymi samochodami zaproponował on spojrzenie na rynek, gdzie jego uczestnicy – sprzedawcy i nabywcy – posiadali różny poziom informacji o przedmiocie transakcji. Asymetria taka może być właśnie źródłem manipulacji i prowadzić do oszukania strony słabiej poinformowanej” – powiedział rozmówca PAP.

Naukowcy chcą poznać w praktyce odpowiedź, jaki jest wpływ asymetrii informacji w reklamie online na poszczególne fazy zachowania konsumenta na rynku. Chodzi więc o: rozbudzenie potrzeby, poszukiwania informacji, ocenę wariantów zakupu, dokonanie zakupu oraz jego ocenę w procesie użytkowania w różnych okresach. „Jest to ważne, a nawet kluczowe uszczegółowienie badań, które mają dostarczyć obiektywnej, uzasadnionej wiedzy na temat wpływu reklamy online na zachowanie e-konsumentów”.

Badania dopiero się zaczynają. Będą trwać przez dwa lata. Są realizowane w ramach grantu OPUS z Narodowego Centrum Nauki.

Autorka: Ludwika Tomala, PAP – Nauka w Polsce

Related Itemsaplikacje mobilnebiznes w sieciinfluence marketingmarkeing w nowych mediachmedia społecznościowePolecanereklamareklama w siecizakupy przez internet
W praktyce
23 kwietnia 2019
Redakcja Sukces

Related Itemsaplikacje mobilnebiznes w sieciinfluence marketingmarkeing w nowych mediachmedia społecznościowePolecanereklamareklama w siecizakupy przez internet

More in W praktyce

sztuczna inteligencja 1

Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?

Michal Karas17 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca7

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek17 maja 2025
Read More
B01A9601 poziom

Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!

Michal Karas8 maja 2025
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?

Michal Karas8 maja 2025
Read More
ciaza

Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza

Michal Karas6 maja 2025
Read More
Renata poziom 5

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2025
Read More
Marta Rietz pion2

Marta Rietz: Najpierw doceń samą siebie

Ela Prochowicz8 kwietnia 2025
Read More
MM ramka

Małgorzata Małuch w projekcie #SukcesJestKobietą

Julia Nieznalska28 marca 2025
Read More
biznesikona15

Przywództwo skoncentrowane na człowieku

Ela Prochowicz20 marca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version