• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Innovative gender

Innovative gender
Ela Makos
8 marca 2016

Z jednej strony równouprawnienie rozgościło się już w wielu dziedzinach życia, z drugiej jednak badania ciągle pokazują pewną dysproporcję. Wiele w tym wypadku zależy od samych kobiet. Nie do końca są one przekonane o istotności swojej roli w procesach innowacyjnych poszczególnych firm

„Innovative gender” należy rozumieć, jako innowacyjność analizowaną z punktu widzenia płci kulturowej. Polityki równościowe odnoszące się do przedsiębiorczości i innowacyjności zakładają, że innowatorzy i wynalazcy nie mają płci. To jednak tylko teoria, w praktyce sprawa wygląda zupełnie inaczej. Skąd się biorą te nierówności?  Wynikają z uprzedzeń, historii, stereotypów czy z braku infrastruktury w zakresie opieki nad dziećmi. W związku z tym część społeczeństwa gorzej wykorzystuje swoje możliwości. Jej zdaniem można zwiększyć innowacyjność kraju, regionu, przedsiębiorstwa, jeżeli lepiej będą wykorzystywane zdolności i talenty kobiet i mężczyzn.

Pojęcie „gender” rozszerza znaczenie płci biologicznej. Określa płeć jako zbiór cech, zachowań postaw i atrybutów przypisanych przez kulturę i oczekiwanych przez społeczeństwo zarówno od kobiety, jak i od mężczyzny. Fenomen płci kulturowej odnosi się też ściśle do relacji między nimi.

Wspomniane procesy ciągle badają naukowcy z Polski i Norwegii. Dzięki nim udało się ustalić jak do innowacji odnoszą się właśnie kobiety. Często to one same wycofują się z różnych projektów. Dzieje się to zazwyczaj, gdy na przykład fundusze są zorganizowane. To tak, jakby ich rola w całej inicjatywie nie była ważna. Wyjątkami są tu sytuacje, w których to kobiety są wynalazcami, wtedy zostają one na swoim miejscu.

Męski model tworzenia innowacji uznany jest za wzorzec dominujący. Polityki wspierające innowacyjność nie uwzględniają zachowań twórczych i innowacyjnych reprezentowanych przez kobiety, przez co uprzywilejowana jest jedna z płci. Po raz kolejny widoczne jest więc potwierdzenie tradycyjnego myślenia, iż innowacyjność czy kreatywność nie ma nic wspólnego z płcią… Z tego względu aktywność innowacyjna może być trudniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn. Badają to jednak naukowcy.

Badacze zestawili wymagania kompetencyjne poszczególnych etapów innowacji z naukowo opisanymi cechami osobowymi istotnymi w środowisku pracy. Zestawienie objęło też systemy wartości, zdolności – zakres umiejętności – kompetencje, role pełnione w procesie innowacji oraz warunki otoczenia instytucjonalnego. Znajomość różnic i cech wspólnych pozwala na daleko idące wnioskowanie o kreatywności kobiet i mężczyzn. Innowatorki, innowatorzy, a także pomocniczy członkowie zespołów mogą – wzajemnie się uzupełniając i wspierając się poprzez współpracę merytoryczną – osiągnąć efekty synergiczne dla postępu. Chodzi o to, aby zyskiwać na różnicach.

Zyskiwać na różnicach chcą także niektórzy przedsiębiorcy. Zwracają oni uwagę na brak rozwiązań instytucjonalnych, które sprzyjają kreatywności kobiet albo mężczyzn. Problem równego traktowania jest zauważany przez przedstawicieli obu płci. Skoro aspekt ten został już zauważony pozostało tylko zabrać się za eliminowanie barier, które blokują postęp w kulturze innowacji.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Related Itemsbiznesgenderinnowacjepracarównouprawnienie
W praktyce
8 marca 2016
Ela Makos

Related Itemsbiznesgenderinnowacjepracarównouprawnienie

More in W praktyce

Jak angażują się pracownicy?

Sylwia Cukierska15 marca 2023
Read More

Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi

Karolina Nowakowska14 marca 2023
Read More

Polki przepracowane i pragnące zmian

Dagna.Starowieyska13 marca 2023
Read More

Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!

Michal Karas9 marca 2023
Read More

Czego spodziewać się w światowej gospodarce

Karol Pisarski27 lutego 2023
Read More

Zarobki juniorów w branży IT zaskakują

Dagna.Starowieyska22 lutego 2023
Read More

Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi

Ela Prochowicz8 lutego 2023
Read More

O kogo będą walczyć pracodawcy?

Dagna.Starowieyska6 lutego 2023
Read More

Mobbing: przemoc w białych rękawiczkach

Karol Pisarski6 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT