• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • ciaza
      Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • kobieta 001
      Jak rozpoznać depresję u nastolatka
    • kleszcz 1 1
      Co musisz wiedzieć o kleszczach?
    • ikona1234zdrowie.leki3
      O interakcjach leków z żywnością
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • 4otwarte klatki
      Do tego gangu dołączysz z czystym sumieniem
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • zdrowie po 40
      Ile kosztują programy prozdrowotne?
    • wilno
      W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady
    • koloryowocow ikona
      Cytrusy i leki to złe połączenie
    • Hotel Bialowieza macnowphoto.pl 2
      Wykorzystaj bon turystyczny w Białowieży!
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Biznes

„Fake news” w biznesie to broń obosieczna

„Fake news” w biznesie to broń obosieczna
Michal Karas
5 grudnia 2017

W dobie coraz powszechniejszego stosowania fałszywych informacji, również firmom zdarza się sięgać po to narzędzie w walce z konkurencją. Kiedy jednak prawda wychodzi na jaw, inicjatorzy takich kampanii mogą wiele stracić…

Ciekawe wnioski płyną z nowych badań prowadzonych na UBC Sauder School of Business. Badacze sprawdzili prawdziwy przypadek z Korei Południowej z 2012, gdy klient rzekomo znalazł zdechłego szczura w bochenku chleba od jednej z największych sieci piekarń w kraju. Sytuacja firmy mocno się pogorszył aż wyszło na jaw, że to konkurenci zlecili całą historię. Role się odwróciły i to właśnie zleceniodawca stanął w ogniu krytyki.

– Ludzie zaczęli wątpić w wiarygodność tej firmy i jej modelu zarządzania. Co więcej, firma winna korzystania z „fake news” była franczyzobiorcą, który przez swoje działanie zniszczył wizerunek większej marki. Analiza tego przypadku pokazuje jasno, że takie nieuczciwe praktyki najzwyczajniej nie popłacają – twierdzi dr Gene Moo Lee, współautor badania.

Choć to tylko jeden przypadek, został on zbadany wyjątkowo solidnie. Analitycy sprawdzali wizerunek firmy nakrytej na brudnych działaniach przez kolejne trzy lata. Artykuły w mediach, blogi, media społecznościowe – wszystko to, co dało się ustalić. Z tej ogromnej puli danych wybierali pozytywne i negatywne określenia wykorzystywane wobec każdej z dwóch marek.

Wynik analizy można było przewidzieć. Rozpowszechnienie nieprawdziwych informacji na początku zaszkodziło pierwszej z firm, jednak znacznie gorsze konsekwencje poniósł konkurent, który stał za sytuacją. Uszczerbek na wizerunku „ofiary” trwał ok. 12 miesięcy, a w przypadku drugiej firmy aż dwukrotnie dłużej.

I choć to z pewnością nie odstręczy wszystkich od stosowania brudnych sztuczek, autorzy badania ostrzegają, że rozwija się nie tylko narzędzie, jakim jest fake news. Środki ochrony przed fałszywymi informacjami również idą naprzód i coraz łatwiej odkryć, że ktoś podał nieprawdę.

– Operatorzy mediów społecznościowych, jak facebook, twitter i Google cały czas budują coraz bardziej wyrafinowane algorytmy, więc coraz łatwiej dać się złapać. Prawdę mówiąc, a także mówiąc etycznie, po prostu nie warto tego robić. Prawda wypływa na wierzch – przestrzega współautorka, dr Sungha Jang z Kansas State University.

Źródło: Journal of Business Ethics

Related Itemsetyczny biznesetykafake newsnieuczciwośćPolecane
Biznes
5 grudnia 2017
Michal Karas

Related Itemsetyczny biznesetykafake newsnieuczciwośćPolecane

More in Biznes

sztuczna inteligencja 1

Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?

Michal Karas17 czerwca 2025
Read More
ikona1234praca7

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek17 maja 2025
Read More
B01A9601 poziom

Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!

Michal Karas8 maja 2025
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?

Michal Karas8 maja 2025
Read More
ciaza

Ciąża i macierzyństwo a działalność gospodarcza

Michal Karas6 maja 2025
Read More
Renata poziom 5

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2025
Read More
Marta Rietz pion2

Marta Rietz: Najpierw doceń samą siebie

Ela Prochowicz8 kwietnia 2025
Read More
MM ramka

Małgorzata Małuch w projekcie #SukcesJestKobietą

Julia Nieznalska28 marca 2025
Read More
biznesikona15

Przywództwo skoncentrowane na człowieku

Ela Prochowicz20 marca 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025
  • B01A9601 poziom
    Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    W praktyce8 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version