• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Moda

Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość

Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
Michal Karas
18 marca 2023

Wiele miast boryka się z wysokim poziomem zanieczyszczenia powietrza. Na daleki od oczekiwań stan środowiska w znacznym stopniu mają wpływ uprzemysłowienie i transport. I choć rozwój miast jest nieunikniony, może się odbywać w sposób zrównoważony. Rozwiązaniem jest zwiększenie świadomości ekologicznej i wprowadzenie nowego modelu mobilności, gdzie rowery wraz z komunikacją publiczną staną się kluczowymi i uprzywilejowanymi elementami transportu. Kraków, Wrocław i Warszawa podjęły już działania, aby ten plan przekuć w konkretną strategię i realną zmianę, a kolejne miasta – Bydgoszcz, Gdańsk, Gliwice czy Rzeszów – chcą iść w ślady polskich prekursorów stref czystego transportu.

Za 80% zanieczyszczeń powietrza w Polsce odpowiada transport drogowy. Przyczynia się to do regularnego przekraczania norm jakości powietrza w aż 70% polskich miast i zajmowania niechlubnych pozycji w rankingach najbardziej zanieczyszczonych miejsc do życia. Problemu skażenia powietrza nie sposób zbagatelizować czy nie zauważyć – pojęcie smogu znają już przedszkolaki, a oczyszczacze powietrza stają się podstawowym elementem wyposażenia mieszkań i biur.

Po ulicach jeździ wiele starych, często wadliwych samochodów. Coraz częściej na jedno gospodarstwo domowe przypada więcej niż jeden samochód. A duża dostępność wiekowych aut z krajów Europy Zachodniej i ich niska cena przekonuje do zakupu mimo całkowicie nieekologicznego charakteru nie nowego nabytku i niekorzystnej finansowo perspektywy wizyt w warsztatach. Dlaczego tak się dzieje, skoro Polacy deklarują, że stan powietrza jest dla nich ważny?

Polacy są gotowi przesiąść się na rower, ich otwartość na zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych wzrosła w czasie pandemii i nadal rośnie. Z roku na rok coraz tłoczniej robi się na ścieżkach rowerowych. Polacy doceniają przewagi zdrowotne, ekologiczne i ekonomiczne jednośladów. Jednak czynnik finansowy wciąż odgrywa znaczną rolę. Badanie wykonane w ubiegłym roku podczas kampanii Rowerowa Rewolucja wykazało, że 62% ankietowanych Polaków skłaniałaby się do zakupu roweru elektrycznego, jeśli jego cena byłaby niższa dzięki dopłatom. W tym samym sondażu aż 81% badanych Polaków zadeklarowało, że chciałoby mieć wpływ na poziom czystości powietrza we własnym mieście. A trzy czwarte wszystkich ankietowanych przyznało, że temat ekologii i natężenia ruchu w miastach jest dla nich istotny. Zmiany przepisów, wprowadzenie e-bike’ów do ustawy o elektromobilności i wdrożenie programu dopłat radykalnie przyspieszyłyby oczekiwane przez Polaków zmiany – mówi Mateusz Pytko, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Rewolucja na rzecz czystego transportu już się rozpoczęła

Jednym z istotnych działań, mających na celu poprawę jakości powietrza jest wprowadzanie Stref Czystego Transportu. Na podstawie przyjętej nowelizacji ustawy od stycznia 2022 roku polskie samorządy mogą je tworzyć zarówno w dużych, jak i małych miejscowościach. SCT, czyli obszary w mieście, do których mogą wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, mają na celu zmniejszenie zanieczyszczeń i poprawę jakości życia mieszkańców. Ograniczenie możliwości wjazdu najstarszym autom lub tym pozbawionym filtrów przyczyni się także do rozwoju mikromobilności. Samochody nadal będą uczestniczyć w ruchu miejskim, ale w ograniczonym stopniu. W ich miejsce pojawią środki komunikacji przyjazne środowisku i ludziom – priorytet zyskają rowerzyści oraz komunikacja zbiorowa. Korki się zmniejszą, a stan powietrza się poprawi – miasta staną się lepszymi miejscami do życia.

Polskie miasta nie tylko planują, ale wprowadzają SCT

Obecnie w Warszawie transport generuje 77% emisji tlenków azotu, w Krakowie niewiele mniej – 75%. Samochody poruszające się po Warszawie odpowiadają za 37% emisji PM 2,5 i 40% emisji PM10, a mieszkaniec Krakowa średnio wdycha 2 kg zanieczyszczeń powietrza rocznie – i to tylko pochodzących z transportu. Te dane nie świadczą najlepiej o kondycji powietrza w polskich miastach. Aby ta sytuacja uległa zmianie władze miast zdecydowały się podjąć działania – takie jak wprowadzenie stref czystego transportu.

Pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na to rozwiązanie, jest Kraków. Początkowy etap SCT w stolicy Małopolski ruszy 1 lipca 2024 r., następny zaś będzie obowiązywał od lipca 2026 r. Wrocław, przymierzając się do wdrożenia strefy, zakłada perspektywę czasową 2025-2028-2032. Warszawski projekt także przewiduje stopniowe wdrażanie kolejnych restrykcji. Strefa ma zacząć funkcjonować od połowy 2024 r., a jej kolejne etapy są zaplanowane na lata 2026-2032.

Na początek do SCT w stolicy nie wjadą samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle mające więcej niż 18 lat. To dopiero początek ekspansji stref czystego transportu w polskich miastach. Podjęte działania przez stolice Mazowsza, Małopolski i Dolnego Śląska inspirują kolejne samorządy. Bydgoszcz, Gdańsk, Gliwice czy Rzeszów obecnie przeprowadzają analizy i konsultacje z mieszkańcami, aby pójść w ślady polskich prekursorów SCT.

Sprawdzone scenariusze z Europy

W Europie jest aż 320 stref czystego transportu, do końca dekady liczba ta ma przekroczyć 500. Berlin, Londyn, Sztokholm czy Mediolan – to tylko kilka z przykładów miast, które wprowadziły strefy czystego transportu i już mogą pochwalić się znaczącymi korzyściami i wymiernymi efektami. Jedynie dwa lata funkcjonowania berlińskiej SCT pozwoliły na zmniejszenie emisji cząstek stałych z pojazdów o 173 tony rocznie. Ruch uliczny w centrum Londynu zmniejszył się o 15%, a emisja CO2 zmalała o 6%.

W Sztokholmie emisja pyłu zawieszonego spadła o ok. 15-20%, a tlenków azotu o ok. 5-8%. Władze Mediolanu, dzięki wprowadzonemu systemowi opłat (uzależnionych od klasy emisyjności pojazdów) zapewniły swoim mieszkańcom zmniejszenie ruchu o 30%, spadek liczby ofiar wypadków drogowych o 25%, a także ograniczenie stężenia pyłów zawieszonych PM10 o połowę.

Ponadto wyniki badań w europejskich miastach pokazują, że ograniczenie ruchu samochodowego pozytywnie wpływa nie tylko na kondycję jakości powietrza, lecz także na lokalną gospodarkę – w obszarach o mniejszym ruchu samochodowym mieszkańcy czują się lepiej, chętniej przebywają i swobodniej się przemieszczają, a dzięki temu sklepy i punkty usługowe w strefach czystego transportu generują większe zyski.

Related Itemsmiastomiasto i rowerrower w mieścierowery
Moda
18 marca 2023
Michal Karas

Related Itemsmiastomiasto i rowerrower w mieścierowery

More in Moda

Sukienka letnia na 7 sposobów — oto propozycje stylizacji na wiosnę

Karolina Nowakowska15 marca 2023
Read More

Magia Kina w wydaniu Deni Cler

Redakcja Sukces30 stycznia 2023
Read More

Piżama damska – idealny prezent świąteczny dla niej. Jaki model wybrać? Podpowiadamy!

Julia Nieznalska24 listopada 2022
Read More

Energetyzujące zielenie i szmaragd w kobiecym wydaniu – poznaj gorące trendy jesieni!

Julia Nieznalska16 listopada 2022
Read More

QΠШ Robert Kupisz na zimę

Ela Prochowicz3 października 2022
Read More

Pierwsza kolekcja sportowa w historii Deni Cler

Dagna.Starowieyska29 września 2022
Read More

Jakie buty damskie na jesień?

Ela Prochowicz28 września 2022
Read More

5 najmodniejszych kolorów na sezon jesień/zima 2022

Dagna.Starowieyska2 września 2022
Read More

Nowa torebka na jesień? Sprawdź modne torby tego sezonu!

Ela Prochowicz19 sierpnia 2022
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT