• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Marta5poziom
      Marta Gawłowska: Fryzura idealna jest możliwa!
    • Sylwia Mokrysz poziom 1 intenet
      Sylwia Mokrysz: Odwaga i działanie!
    • Maria Curie Skłodowska
      156 lat temu urodziła się Maria Skłodowska–Curie
    • Agata DHL poziom
      Agata Wydmańska z DHL Supply Chain w kampanii #JestemPewna!
    • AgnieszkaOwczarek poziom
      Agnieszka Owczarek dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Skuteczna windykacja. Cz. I
      Przestępczość ubezpieczeniowa w 2023 roku
    • szczescie w pracy 2023 jobhouse zdjecie 3
      Jak praca uszczęśliwia Polaków?
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Czy i jak biznes wspiera energię społeczną?
    • poziom B Gozdzikowska
      Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    • biznes1 ikona 123 21
      Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • uroda adobe whitepress
      Modelowanie sylwetki – przegląd zabiegów, wskazania, efekty. Czy naprawdę warto?
    • desery
      Drożdże i ich zastosowanie w przemyśle spożywczym
    • ikona1234jedzenie owoce
      Ekspertka o przetwarzaniu owoców i warzyw
    • witamina d
      Skąd się wzięła witamina D
    • Pałac Mortęgi - tu historia żyje do dziś
      Nowa pasja klasy średniej czyli jak Polacy pokochali konie
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Zimowa pomoc grafika
      Zimowa pomoc dla osób w kryzysie bezdomności
    • wspolne gotowanie
      Propozycje ekspertów polityki społecznej dla nowego rządu
    • Sylwester gt poziom
      Świętuj w The Complex w Golden Tulip Warsaw Centre!
    • kobieta smartfon
      Ja – najlepszy ekspert od samego siebie?
    • petropolis 4
      Jak na życie zwierząt wpływają pyły z opon
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • wielki ptak
      Komu dziś śpiewają ptaki?
    • Asya Kozina konie
      Kto i kiedy udomowił konie?
    • nauka
      Jak biologia molekularna wychodzi z laboratorium
    • ptakiikona
      Czego uczymy się od ptaków?
    • prow8
      Co nauka mówi o kotach?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Zdrowie

Coraz częściej sprawdzamy, od kogo kupujemy żywność

Coraz częściej sprawdzamy, od kogo kupujemy żywność
Sylwia Cukierska
9 grudnia 2021

Polacy chcieliby, by żywność, którą kupują, pochodziła prosto ze źródeł. Szukają potwierdzenia, że produkty spożywcze trafiają do nich niemal bezpośrednio – wynika z prowadzonych przez naukowców z UW badań nt. zaufania do łańcucha dostaw w sektorze spożywczym.

Lokalni producenci, rodzime firmy z tradycją, rolnicy – komu i dlaczego ufają polscy konsumenci? Odpowiedzi na te pytania szukali naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu EIT Food “Increasing consumer trust and support for the food supply chain and for food companies” (The Consumer Trust Grand Challenge).

EIT Food to część Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) – organu Unii Europejskiej, który składa się z ponad 90 organizacji partnerskich i ponad 50 start-upów z 16 państw członkowskich UE. Jego celem jest tworzenie i promowanie w Europie środowiska sprzyjającego innowacyjności i przedsiębiorczości.

W badaniach dokonano szczegółowej analizy czynników zaufania do podmiotów łańcucha dostaw żywności. Bazą był materiał zebrany w ramach zogniskowanych wywiadów grupowych z udziałem konsumentów, wywiadów z przedstawicielami kluczowych organizacji branżowych, rządowych i mediów, panelu delfickiego z udziałem respondentów z 6 krajów oraz warsztatów dla liderów sektora spożywczego.

Kluczowe wnioski wskazują na brak ugruntowanego pojęcia zaufania do podmiotów łańcucha dostaw żywności – informują autorzy projektu w materiale przesłanym PAP.

„Istnieje przekonanie i potrzeba budowania zaufania do sektora rolno-spożywczego i żywności, zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. Jednak świadome działania producentów, mające na celu budowanie tego zaufania, np. poprzez systemy certyfikacji, promocję zdrowego żywienia itp., wskazują na brak ewidentnego przekonania, że ma to znaczenie dla konsumentów” – informuje kierownik projektu, dr Magdalena Klimczuk-Kochańska z Wydziału Zarządzania UW.

„W konsekwencji niewystarczający poziom informacji, wiedzy i edukacji prowadzi do zmniejszania poziomu zaufania wśród konsumentów. Z badań wynika, że różne podmioty – konsumenci, przedstawiciele branży spożywczej, eksperci branży spożywczej – wyrażają potrzebę większej liczby inicjatyw budujących zaufaniedo żywności” – dodaje.

Z analizy materiału badawczego wynika, że aspektami budującymi zaufanie są głównie bezpieczeństwo i jakość żywności, kojarzone z czynnikiem lokalności. „W naszym badaniu potwierdziła się hipoteza mówiąca o tym, że masowa produkcja i dystrybucja kojarzą się polskim konsumentom negatywnie” – mówi socjolog z Wydziału Socjologii UW, dr hab. Mikołaj Lewicki.

Jak dodaje, w opozycji do tego „silnie pozytywnie oceniany jest wątek lokalności – dostawców, produktów, ale też lokalnych sklepów spożywczych”. Badani konsumenci podkreślali wartość osobistych doświadczeń i tradycji, jakie stoją za lokalnymi produktami. „Z drugiej strony to, co lokalne, produkowane na mniejszą skalę, podlega w większym stopniu kontroli, zarówno konsumenckiej, jak i instytucjonalnej. Dlatego też w kwestii zaufania trudno konkurować z lokalnym targiem bądź oddolnymi inicjatywami dystrybucji żywności. Ten wątek badania jest o tyle ciekawy, że zaufania do lokalnych dostawców nie osłabia świadomość, że na targach – jak sugerują konsumenci – często sprzedają nie sami rolnicy, a handlarze, oferujący towar pochodzący z hurtowni lub giełd. Dotyczy to jednak tylko części produktów” – mówi M. Lewicki.

Z badań wynika również, że konsumenci mają stosunkowo niski poziom świadomości i wiedzy o regulacjach oraz systemach informacji, takich jak certyfikaty, które gwarantują wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości produktów spożywczych. Oczekują od podmiotów z sektora, by te oferowały pełny przegląd informacji o produktach i ich łańcuchach dostaw. „Nasze badania wskazują, że w istocie chodzi o poczucie kontroli nad tym co się spożywa, a brak wiarygodnych instytucji 'autoryzujących’ informacje od przedsiębiorców sprawia, że konsumenci deklarują, że chcą pełnej informacji, podczas gdy w istocie opierają się na własnej rutynie, opinii zaufanych podmiotów oraz wierze w sprawdzonych pośredników” – wyjaśnia Lewicki.

„Respondenci wskazywali, że umiejętność budowania relacji z konsumentem jest ważna w procesie zwiększania zaufania do branży spożywczej. Niektórzy uczestnicy badań pozytywnie oceniali techniki marketingowe, takie jak reklama czy udział osób szanowanych społecznie i znanych z ekranów telewizji w promocji produktów. Zaznaczali, że pomagają im one w wyborze produktów z szerokiej gamy. Jednak część respondentów oceniła tego typu działania negatywnie, uznając je za niegodne zaufania, z uwagi na ich komercyjny charakter. Konsumenci negatywnie oceniają również te formy budowania relacji, które opierają się na jednostronnej korzyści producenta, czy stosowaniu technik reklamowych, wprowadzających konsumenta w błąd” – podsumowuje Klimczuk-Kochańska.

Dane zebrane w badaniu wskazują, że przejściowe kryzysy stanowią zagrożenie dla budowania zaufania, jednak jest to skutek tymczasowy. Konsumenci często szybko wracają do rutyny i przyzwyczajeń zakupowych.

Nauka w Polsce – PAP, zan

Related Itemskonsumencizakupyżywność
Zdrowie
9 grudnia 2021
Sylwia Cukierska

Każda kobieta chce być piękna, a my, z pomocą Sylwii podpowiadamy, jak to zrobić. Kosmetyki, zabiegi, a może domowe spa? Polecamy nasz dział „URODA”.

Related Itemskonsumencizakupyżywność

More in Zdrowie

desery

Drożdże i ich zastosowanie w przemyśle spożywczym

Julia Nieznalska6 grudnia 2023
Read More
ikona1234jedzenie owoce

Ekspertka o przetwarzaniu owoców i warzyw

Karol Pisarski4 grudnia 2023
Read More
witamina d

Skąd się wzięła witamina D

Edyta Nowicka23 listopada 2023
Read More
dłuższy sen

Sen, czyli remedium na odporność

Ela Prochowicz6 listopada 2023
Read More
LasVegas6

Hazardziści mają problemy z euforią

Kalina Samek2 listopada 2023
Read More
dieta bialkowa

Jajko to najdoskonalszy wytwór natury

Zofia Kicińska25 października 2023
Read More
Syv rak fiszka

Miesiąc Świadomości Raka Piersi z marką Sylveco

Magda Dzik-Kordas23 października 2023
Read More
kompleksy

Zaburzenia lękowe częstsze niż depresja

Julia Nieznalska19 października 2023
Read More
zielona herbata

Herbata naprawdę odchudza?

Magda Dzik-Kordas13 października 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Skuteczna windykacja. Cz. I
    Przestępczość ubezpieczeniowa w 2023 roku
    W praktyce7 grudnia 2023
  • szczescie w pracy 2023 jobhouse zdjecie 3
    Jak praca uszczęśliwia Polaków?
    W praktyce6 grudnia 2023
  • kobieta sukcesu w biznesie
    Czy i jak biznes wspiera energię społeczną?
    W praktyce5 grudnia 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version