• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Gabriela Kośmider: Pogoda ducha zawsze mi pomaga
    • Aleksandra Strzelec: Dostajemy to, co sami dajemy innym ludziom
    • Mentorka raportu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE o sile Kobiet
    • Biznes się nie poddaje: Dociekliwość rozwija świadomość
    • EWA GÓRSKA: Palestyna jest kobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Biznes się nie poddaje: Największe dopiero przede mną!
    • Biznes się nie poddaje: Pomoc innym napędza mnie do działania!
    • Mentor projektu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE: Darek Chornicki
    • Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!
    • Kogo będą szukać w tym roku pracodawcy?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Co powoduje nadmierne skażenie środowiska?
    • Tkanka tłuszczowa dobra dla seniora
    • Rak jajnika: najważniejsze informacje
    • Podwyższone ciśnienie: powód do niepokoju?
    • Jak dbać o skórę, by najdłużej była młoda
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Dr Julia Borcherding laureatką Honorowego Stypendium im. Leszka Kołakowskiego
    • Trzeba zaszczepić 70 proc. społeczeństwa, by powstrzymać pandemię
    • Coraz więcej dzieci doświadcza kryzysów psychicznych
    • Wyśpiewaj sobie zdrowie!
    • Akademia Mistrzów: Maciej Maniewski i alfabet profesjonalizmu
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Materializm szkodzi młodzieży
    • Feminatywy: Jak ich używać poprawnie?
    • Niezwykłe wydarzenie w życiu Macieja Maniewskiego!
    • Czy wszyscy mamy jakieś mutacje genetyczne?
    • Miłość, epigenetyka, dom wpływają na to, jak kochamy
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W teorii

Chief Fun Officer – powinien być w każdej firmie?

Chief Fun Officer – powinien być w każdej firmie?
Karol Pisarski
Karol Pisarski
15 stycznia 2020

Od dawna już wiadomo, że sama praca bez rozrywki może prowadzić do obniżenia produktywności i satysfakcji pracowników. Już w latach 30. XX wieku badacze zarządzania pokroju Eltona Mayo czy Mary Parker Follett zwracali uwagę, że aspekty ludzkiej natury – jak relacje – mają istotny wpływ motywujący w miejscu pracy. To było radykalne odejście od założenia Henry’ego Forda, że „ludzie pracują z dwóch powodów. Jednym jest pensja, a drugim obawa przed stratą pracy”.

Na początku XX wieku, gdy zegar odmierzał czas zmiany, a nauka skupiała się na wydajności pracy, nie było miejsca na rozrywkę. Ale scenariusz dla miejsca pracy jako przestrzeni zabawy został rozpisany przez liczne startupy z Doliny Krzemowej w dobie tzw. dot-com boom. Dziś firmy pokroju Google są utożsamiane z ciekawymi rozwiązaniami w biurach. Te uwzględniają studia muzyki i sztuki, pola do minigolfa, stoły do pingponga, piłkarzyki, ścianki wspinaczkowe czy nawet kabiny do drzemania.

Poza dawaniem większej radości z chodzenia do pracy, zabawa w miejscu zatrudnienia może dawać niemałego kopa w kwestii korzyści organizacyjnych. Dla przykładu, badałem rynek restauracyjny (we współpracy z Johnem Michelem z Loyola University i Michaelem Tewsem z Penn State w USA), gdzie roczna rotacja pracowników sięga ponad 60%. Odkryliśmy, że pracownicy bardziej zżyci z resztą załogi i postrzegający miejsce pracy jako przyjazne nie byli skłonni odchodzić.

Zabawa w miejscu pracy może też pielęgnować pozytywne nastawienie, spajać zespoły, pomagać w radzeniu sobie ze stresem, a w tym samym czasie tworzyć silniejsze relacje międzyludzkie.

Jak więc firmy mogą stworzyć kulturę pracy i przestrzeń sprzyjającą rozrywce, by te korzyści wychwycić? Jedna istotna lekcja dla managerów jest taka, że pojęcie zabawy w miejscu pracy jest silnie subiektywne. Niektórzy pracownicy mogą z niecierpliwością czekać na spotkania z innymi podczas happy hour, widząc w tym szansę na rozrywkę i budowanie braterstwa, ducha zespołu. Inni jednak na samą myśl o tym mogą się wzdrygać.

Dlatego trzeba rozważyć, jak ludzie mogą postrzegać konkretną aktywność, która pozornie jest zabawą – zanim ją wprowadzimy, w trakcie czy po niej. Nasze badania wskazały na szereg czynników, które mają wpływ na odbiór czynności jako zabawy lub nie.

1. Zabawa musi być dobrowolna

Im większa dowolność, tym większe prawdopodobieństwo, że osoby zainteresowane odbiorą to jako zabawę i będą czerpały satysfakcję z uczestnictwa. Musi to być jednak naprawdę dobrowolne, a nie dobrowolne w teorii, ale z wyczuwaną przez pracowników presją wzięcia udziału.

2. Manager też musi to czuć

Pracownicy są bardziej skłonni oddać się chwili na rozrywkę w miejscu pracy, gdy wiedzą, że kierownictwo to popiera. Innymi słowy, reakcja na zabawę jest inna zależnie od postawy szefa. Gdy ludzie częstują się czyimś tortem urodzinowym, manager może powiedzieć „świetnie, świętujmy, a potem wracamy do pracy”, ale może też powiedzieć „no i znowu się zaczyna, tracimy kolejne pół godziny”.

Rozrywka organiczna – zainicjowana przez samych pracowników – jest bardziej skuteczna. Dlatego kierownicy powinni stworzyć otoczenie, w którym podwładni nie będą się krępować wychodzić z inicjatywą. To lepsze niż narzucanie aktywności z góry.

Oczywiście ilość pracy jest istotnym czynnikiem. Pracownicy przeładowani obowiązkami zawodowymi mogą postrzegać rozrywkę jako przeszkodę w sprostaniu i tak wysokim wymaganiom.

3. Osobowość ma znaczenie

Cechy charakteru są istotne. Optymiści z pozytywnym nastawieniem do życia chętniej będą postrzegać rozrywkę w pracy pozytywnie. Organizacje z silną kulturą rozrywki, wierzące w zalety jej wprowadzania w miejscu pracy, są z kolei bardziej skłonne zatrudniać osoby, które podzielają ten pogląd.

4. Typy zabawy

Rodzaj aktywności może mieć istotne znaczenie. Wspomniane już badanie wskazuje, że najlepiej postrzegane są wydarzenia z udziałem jedzenia i picia, świętowanie osobistych osiągnięć czy wspólne wypady. Należy unikać sytuacji, w których pracownicy mogą ośmieszyć się przed innymi.

Firmy mogą również projektować przestrzeń, która będzie sprzyjać socjalizowaniu się i interakcjom – tak, nawet w czasie pracy. Inny pomysł to wprowadzanie nowych pracowników poprzez przedstawienie im firmy właśnie z tej, bardziej luźnej strony. Może okazać się dobrym pomysłem pielęgnowanie pracownika, który swoim zachowaniem wprowadza pozytywny nastrój i jest liderem w sferze rozluźnienia.

Milenialsi i Pokolenie Z to nowi liderzy, managerowie i pracownicy na kolejne dekady. Charakteryzuje ich zacieranie granic pomiędzy pracą a nie-pracą, a także chęć bycia sobą w miejscu pracy. Są też mobilni i niestrudzeni.

W rywalizacji o talenty na rynku pracy i budowanie świetnych zespołów, organizacje wspierające zabawę w miejscu pracy mogą śmiać się ostatnie.

Autor: Prof. David Allen, Warwick Business School, University of Warwick (tekst przetłumaczony i przedrukowany na licencji creative commons, oryginał dostępny na The Conversation)

Related Itemsatmosfera w pracybenefity w pracyjak walczyć ze stresemrelacje interpersonalnerozrywkastres w pracyzabawazarządzanie zespołem
W teorii
15 stycznia 2020
Karol Pisarski
Karol Pisarski

Related Itemsatmosfera w pracybenefity w pracyjak walczyć ze stresemrelacje interpersonalnerozrywkastres w pracyzabawazarządzanie zespołem

More in W teorii

Rośnie znaczenie testerów na rynku pracy

Michal Karas1 stycznia 2021
Read More

Jak przyciągnąć inwestorów do Polski

Dagna.Starowieyska21 października 2020
Read More

Jak język obcy pomaga w biznesowej rozmowie?

Michal Karas27 września 2020
Read More

Mobilizacja firm i naukowców, by ulepszyć fotosyntezę

Dagna.Starowieyska21 września 2020
Read More

Opracowano Plan Równości Płci dla UW

Aneta Zadroga9 września 2020
Read More

Wirtualna rzeczywistość u lekarza

Sylwia Cukierska2 września 2020
Read More

Polacy pracują nawet na urlopie

Kalina Samek1 września 2020
Read More

Sztuczna inteligencja nie przewidzi przyszłości

Sylwia Cukierska24 sierpnia 2020
Read More

Młodzi pracownicy kontra COVID: Czy są bez perspektyw?

Magda Dzik-Kordas11 sierpnia 2020
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Biznes się nie poddaje: Największe dopiero przede mną!
    W praktyce22 stycznia 2021
  • Biznes się nie poddaje: Pomoc innym napędza mnie do działania!
    W praktyce21 stycznia 2021
  • Mentor projektu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE: Darek Chornicki
    W praktyce19 stycznia 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.