• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Nikola Graf: Innowacyjność to moje motto!
    • Joanna Tynor dołączyła do kampanii #KobietyWGrze!
    • Sylwia Jędrzejewska: Sztuka jest Kobietą
    • Monika Grzęda: Twardo stąpamy nawet po błocie!
    • Wioletta Flach: Woda to nasze życie!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Czy branżę IT czeka kryzys?
    • Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • Emilia Bartosiewicz-Brożyna: Polki współpracują!
    • Przedsiębiorczynie współpracują!
    • Aleksandra Bacańska: „You don’t ask, you don’t get”
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Polacy (nie) dbają o środowisko?
    • Jak rozpoznać depresję u nastolatka
    • Pandemia rozleniwiła naszą odporność
    • Fatalne skutki zażywania narkotyków
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Legendy Mazur: Jak zwierzaki znalazły Mortęgi
    • Kiedy dojrzewanie zaczyna się za szybko
    • Problem nastoletniej przemocy w social mediach
    • Dawkuj dziecku urządzenia cyfrowe!
    • Lemon Resort Spa dołącza do SUKCES JEST KOBIETĄ!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • B!WELL WOMEN: Konwent na rzecz rozwoju Kobiet!
    • Położna na medal o porodach domowych
    • Jak wygląda szkoła marzeń?
    • Szczyt pewności siebie w KLIFie
    • 20 urodziny Fundacji Mam Marzenie!
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Biznes się nie poddaje: JEŚLI NIE MOŻESZ ZMIENIĆ WIATRU, SPRÓBUJ PRZESTAWIĆ ŻAGIEL!

Biznes się nie poddaje: JEŚLI NIE MOŻESZ ZMIENIĆ WIATRU, SPRÓBUJ PRZESTAWIĆ ŻAGIEL!
Karolina Nowakowska
20 kwietnia 2020

KARINA POPIELUCH – KONSULTANT, WYKŁADOWCA AKADEMICKI, AUTOR, COACH I MENTOR. ZAŁOŻYCIELKA FIRM DORADCZO-SZKOLENIOWYCH KAIZEN HR I KAIZEN ITORAZ, PARTNER MERYTORYCZNY AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO. W KWIETNIU 2018 JEJ OSIĄGNIĘCIA ZOSTAŁY UHONOROWANE NAGRODĄ POLISH BUSINESSWOMEN AWARDS W KATEGORII: „LIDER W OBSZARZE STRATEGICZNEGO ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI”. JEJ ŻYCIOWE MOTTO TO SOMETIMES YOU WIN, SOMETIMES YOU LEARN, CZYLI CZASEM WYGRYWASZ, A CZASEM SIĘ UCZYSZ.

Redakcja: Pani Karino, jaka była Pani reakcja na ogłoszenie stanu epidemii w Polsce?

Karina Popieluch, KEIZEN HR: Od lat w ramach prowadzonej działalności, nie tylko wykładam na studiach MBA i HR, ale współpracuję z funduszami inwestycyjnymi i organizacjami komercyjnymi wspierając transformacje funkcji HR. Realizuję również projekty budujące przewagę organizacji w oparciu o efektywne Zarządzanie Zmianą, Przywództwo i Kapitał Ludzki, więc zmiana i związane z nią emocje czy procedury postępowania są dla mnie czymś zupełnie naturalnym. Stąd wydaje mi się, że przyjęłam tę wiadomość lepiej, niż inni.

Wiem, że w sytuacji nagłej zmiany jest trochę tak, jak w spadającym samolocie – najpierw potrzebujemy podać tlen samemu sobie, żeby następnie móc pomagać innym. Zdecydowanie unikam szalonych ruchów dyktowanych paniką, bo te zazwyczaj przynoszą więcej strat niż pożytku. W pierwszym momencie kluczowe było zadbanie o mój zespół.

Wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa poprzez przekazanie informacji o tym, że firma jest w dobrej kondycji i że mamy plan awaryjny. Mówiąc inaczej – leci z nami pilot, siedzimy na pokładzie Boeinga i mamy pełen bak – nie musimy panikować i szukać spadochronów tylko dlatego, że zamknięto nam najbliższe lotnisko. W sytuacjach kryzysowych obecność spokojnego i odpowiedzialnego lidera oraz rzetelna i bieżąca informacja są podstawą.

Pierwszy moment to głęboki oddech, dystans i rzetelna analiza sytuacji. Kolejne kroki to już standard zarządzania kryzysowego czyli:

• ustalenie planu działania,

• operacjonalizacja planu na zadania i harmonogram

• właściwa alokacja zasobów

Jak przyjęli to Pani Klienci?

Różnie, bo to zależy od prezentowanych wartości i kultury organizacyjnej, poziomu dojrzałości praktyk menedżerskich, a i ekonomicznie w zależności od branży, ta sytuacja co innego dla nich oznacza.

Regulacjom rządowym i kwestiom związanym z bezpieczeństwem podlegamy wszyscy, ale inne wyzwania stoją obecnie przed firmami z branży nowych technologii (telekomunikacja, gaming, VOD), spożywczej czy FMCG z rozwiniętym e-commerce, a inne przed np. obszarem transportu pasażerskiego, retailu, eventów czy beauty.

Dla niektórych czas się zatrzymał i idą ciężkie czasy, a innych wciągnął wir pracy i szalone tempo wzrostu.

Czy umie Pani już oszacować straty w Pani firmie z powodu koronawirusa? Jak polskie państwo może pomóc przedsiębiorcom z Pani branży?

Na szacowanie całości strat przyjdzie pora, kiedy sytuacja uznana zostanie za ustabilizowaną. Póki co, kolejne tygodnie przynoszą kolejne restrykcje, a czas zakończenia pandemii jest bliżej nieokreślony. Niektóre firmy szkoleniowe straciły 100% zleceń w ciągu pierwszych 2 dni, inne przynajmniej częściowo realizują swoje usługi w formule online, ale na dzisiaj nie znam takiej, która utrzymała wszystkie planowane czy zakontraktowane wcześniej przychody.

Wielkość strat zależna jest również od realnej pomocy państwa polskiego. Większość mojej branży to mikro i małe firmy oraz samozatrudnieni freelancerzy. Jesteśmy na etapie weryfikowania, co realnie oznaczają dla nas zapisy tarczy antykryzysowej, a negocjując z najemcami powierzchni biurowych i odraczając spłaty leasingów itd. minimalizujemy obecnie koszty operacyjne.

Gdybym miała rekomendować działania, które mogłyby pomóc branży doradczo-szkoleniowej to zamiast zwalniania z obciążeń czy pożyczek, pomyślałabym o rozwiązaniach, które nie tylko łagodzą skutki kryzysu, ale mogą nieść konkretną wartość dodaną. Mówiąc inaczej, środki na pomoc przeznaczyłabym na możliwość sfinansowania dla firm, które tego potrzebują, działań rozwojowych w zakresie np. modyfikacji modelu biznesowego, sposobu zarządzania czy nabycia kompetencji umożliwiających funkcjonowanie w nowej rzeczywistości.

To pozwoliłoby konsultantom i trenerom nie tylko przeżyć za jałmużnę, ale uczciwie na siebie zarobić, wspierając jednocześnie wzrost ekonomiczny, kreowany przez dostosowujące się podmioty gospodarcze. Wędka – nie ryba. Zawsze!

Jak wygląda Pani i zespołu dzień pracy?

Każdy inaczej (śmiech). Na początku skupiliśmy się na całkowicie bezpłatnej i bezpośredniej pomocy naszym Klientom. To, czego najbardziej potrzebowali w pierwszej chwili, to często porady psychologiczne, wytyczne do komunikacji wewnętrznej, ustalenie planu działania kryzysowego czy pomoc przy wypracowaniu konkretnych dokumentów, formalizujących bezpieczne i zgodne z wymogami prawnymi funkcjonowanie organizacji.

Potem przyszedł czas na doradztwo w zakresie efektywnego funkcjonowania zespołów rozproszonych, rozwój nowych kompetencji czy redefinicję benefitów. Projektowo i koncepcyjnie pracujemy głównie z domów, ale z racji warunków technicznych, jakie mamy w biurze, zamienia się ono powoli w studio transmisji dla bezpłatnych webinarów i komercyjnych szkoleń online. Na szczęście nie jest to dla nas zupełna nowość. Praca online od dawna była integralną częścią naszej działalności, mogliśmy więc dość szybko przeorganizować nasz biznes.

O ile do tej pory pracowaliśmy w ten sposób głównie w coachingu i mentoringu lub na spotkaniach projektowych, to ostatnie wydarzenia wymusiły przeniesienie się z sal szkoleniowych do przestrzeni wirtualnej i prowadzenia nie tylko szkoleń, ale praktycznych, interaktywnych warsztatów w digitalroomach. Dzięki dobremu przygotowaniu technicznemu i uprzednim doświadczeniom przejście to było dosyć płynne.

Dlaczego obecny czas to dobry czas na rozwój kompetencji i nowych umiejętności?

Każdy czas jest dobry, ale ten wprost nowe umiejętności wymusza. Czas kryzysu to zawsze szansa i zagrożenie. Z szansy skorzystają ci, którzy najszybciej się adaptują i nauczą działać po nowemu. Ci, którzy ten moment prześpią lub nie sprostają nowym oczekiwaniom, czeka pożegnanie z rynkiem. To brutalne, ale prawdziwe prawo biznesowego przetrwania.

W jaki sposób dba Pani o zdrowie w tym czasie? W jaki sposób dba Pani o równowagę i pogodę ducha?

O zdrowie i równowagę ducha dbamy cały czas, w momencie kryzysu jesteśmy już raczej beneficjentami tego, na co zapracowaliśmy wcześniej. Kondycja naszego organizmu i jego zdolność do adaptacji są oprócz tego, co wrodzone, wynikiem jakości relacji z innymi, naszych nawyków myślowych i przygotowania fizycznego.

Ja własną energię staram się budować w oparciu o pogłębianą systematycznie uważność i pracę nad sobą, rozwój intelektualny stymulowany różnorodnością i mnogością doświadczeń oraz prawidłowe odżywianie i aktywność fizyczną. W sytuacji nadzwyczajnej, a z taką się właśnie mierzymy, staram się być dla siebie dobra. Odpuszczam lekko wrodzony perfekcjonizm i mam zgodę na to, aby nowe rzeczy były po prostu wystarczająco dobre, a nie od razu doskonałe.

Źródłem siły jest czas z bliskimi, a antidotum na stres optymizm, humor i małe relaksacyjne rytuały. Brak mi ukochanych dalekich podróży, ale jako, że w ubiegłym roku byłam na wakacjach aż 6 razy (4 kontynenty, 10 krajów) to teraz moją przestrzenią jest niewielki przydomowy ogród i wyprawy w głąb siebie…

O działalności naszej Bohaterki można przeczytać tu:

www.KaiZenHR.pl

www.KaiZenIT.pl

https://www.linkedin.com/in/karinapopieluch/

Foto – Ewa Piekut

Foto z książką Bohaterki – Marcin Gorgolewski

 

Related Items#biznessięniepoddaje#kobietysięniepoddająbiznes się nie poddajebranża HRjak przetrwać kryzysKarina PopieluchKEIZEN HRkobiety się nie poddająkobiety sukcesuPolecanesukces jest kobietąsukcesjestkobietą
W praktyce
20 kwietnia 2020
Karolina Nowakowska

Wolontariuszka, dziennikarka, społeczniczka. Zafascynowana podróżami i ludźmi, którzy zawsze mają ciekawą historię do opowiedzenia.

Related Items#biznessięniepoddaje#kobietysięniepoddająbiznes się nie poddajebranża HRjak przetrwać kryzysKarina PopieluchKEIZEN HRkobiety się nie poddająkobiety sukcesuPolecanesukces jest kobietąsukcesjestkobietą

More in W praktyce

Czy branżę IT czeka kryzys?

Michal Karas5 czerwca 2023
Read More

Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy

Kalina Samek27 maja 2023
Read More

Emilia Bartosiewicz-Brożyna: Polki współpracują!

Michal Karas18 maja 2023
Read More

Przedsiębiorczynie współpracują!

Michal Karas15 maja 2023
Read More

Aleksandra Bacańska: „You don’t ask, you don’t get”

Michal Karas6 maja 2023
Read More

Finanse są dla kobiet niezwykle ważne!

Magda Dzik-Kordas20 kwietnia 2023
Read More

Ubezpieczenia na życie – jak wybrać najlepszą polisę?

Michal Karas17 kwietnia 2023
Read More

Renata Zielezińska: Zalety wirtualnej asystentki

Kalina Samek13 kwietnia 2023
Read More

Rekordowy ruch na portalach pracy

Kalina Samek30 marca 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Czy branżę IT czeka kryzys?
    W praktyce5 czerwca 2023
  • Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce27 maja 2023
  • Emilia Bartosiewicz-Brożyna: Polki współpracują!
    W praktyce18 maja 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT