• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Biznesu

Aditi Wanchoo: Technologią zwalcza niewolnictwo

Aditi Wanchoo: Technologią zwalcza niewolnictwo
Michal Karas
7 czerwca 2017

Kierowniczka Adidasa Aditi Wanchoo wyruszyła na misję. Jej cel to wyeliminowanie niewolniczej pracy z łańcucha logistycznego firmy. Uważa, że zrobi to, dając ludziom technologię do walki o swoje

Z doświadczeniem w corporate social responsibility w firmie konsultingowej Accenture, Aditi Wanchoo przyszła do pracy na nowo stworzonym stanowisku w firmie Adidas 18 miesięcy temu. Marka sportowa należy do nielicznych, które stworzyły posadę dedykowaną walce z niewolnictwem.

W ostatnich latach współczesne wcielenie niewolnictwa zyskało spory rozgłos, powodując wzmożone zainteresowanie tym procederem instytucji regulujących, a także samych konsumentów. Chodzi o zagwarantowanie, że w łańcuchu logistycznym wielkich firm nie będzie pracy przymusowej, pracy dzieci czy innych form niewolnictwa.

Ponieważ firmy obuwnicze i odzieżowe polegają na outsourcingu, właśnie odzież i obuwie sportowe stały się przedmiotem krytyki. Wanchoo zapewnia, że Adidas dokłada starań w celu poprawy sytuacji od kiedy ujawniono, że piłki na Mistrzostwa Świata 1998 zostały wykonane przez dzieci w Indiach i wyszło na jaw, że firmy nie mają kontroli nad powstawaniem swoich produktów.

Rządy tworzą nowe prawa do walki z tym problemem, jak ustawa podpisana w Wielkiej Brytanii w 2015 roku, która wymusza na firmach dokumentowanie, że ich produkty powstają bez udziału pracy niewolniczej.

– Okazało się, że Ustawa o Współczesnym Niewolnictwie w Wielkiej Brytanii czy niedawne inicjatywy legislacyjne z Francji i Australii pomogły wprowadzić ten temat na spotkania zarządów wielkich firm – mówi Wanchoo w rozmowie z Thomson Reuters Foundation.

– Moje stanowisko powstało, by zbudować partnerstwa i niwelować ryzyko udziału pracy niewolniczej w łańcuchu logistycznym, zwłaszcza na drugim i trzecim szczeblu produkcji, tj. u dostawców materiałów i w szwalniach/fabrykach – mówi Wanchoo.

Walk Free Foundation szacuje w swoim Global Slavery Index, że na świecie jest aktualnie ok. 46 mln niewolników. Z kolei ONZ postawił za cel wyeliminowanie problemu pracy dzieci do 2025 roku, a pracy niewolniczej do 2030.

Wanchoo mówi, że walka z problemem ma wiele frontów, a jeden z nich to współpraca z innymi instytucjami. Chodzi o instytucje pozarządowe, same rządy, a także podwykonawców/dostawców. Ci ostatni są szkoleni w zakresie takich praktyk, jak wymuszone odpracowywanie długów czy obowiązkowe opłaty rekrutacyjne dla pracowników.

Technologia ma dać pracownikom głos

Aditi Wanchoo zapewnia, że Adidas dąży do zaoferowania robotnikom narzędzi do zgłaszania takich problemów i tym samym eliminowania niewolnictwa na rzecz lepszych warunków pracy. Firma ma „gorące linie” dla pracowników, których w Chinach, Indonezji, Wietnami i Kambodży ma ok. 300 tysięcy! Tym samym daje im możliwość anonimowego zadawania pytań, zgłaszania sugestii czy obaw za pomocą SMS-a czy aplikacji mobilnych do komunikacji.

Okazało się jednak, że to nie wystarcza. Dlatego Adidas w 2016 wdrożył w Chinach pilotażowy projekt specjalnych aplikacji umożliwiających zgłaszanie problemów. Dane są później zbierane i analizowane. Docelowo Wanchoo chce wprowadzić to narzędzie we wszystkich 105 głównych fabrykach Adidasa w ciągu pięciu lat, by następnie przejść do drugiego szczebla, czyli dostawców półproduktów.

W Turcji podobne narzędzia pozwoliły ujawnić przypadki zatrudniania dzieci czy odkryć nielegalnie zatrudnionych imigrantów z Turkmenistanu. Tymczasem w Azji zgłaszane są przypadki nadużyć przez przełożonych, problemy z pensjami czy żywieniem.

Wanchoo poinformowała, że takie działania bardzo szybko przynoszą korzyści. W zeszłym roku kampania KnowTheChain uznała Adidasa za najlepszą spośród 20 wielkich firm, właśnie dzięki wysiłkom na rzecz eliminacji pracy przymusowej czy handlu ludźmi. – Chcemy, by dla pracownika było to tak łatwe i tak pozbawione ryzyka, jak to tylko możliwe – mówi Wanchoo o pomyśle aplikacji do zgłaszania nadużyć. Na co dzień pracuje w Hong Kongu, gdzie ma oficjalny tytuł „senior manager – development partnerships, social and environmental affairs”.

Przyznała podczas rozmowy, że jej zabiegi niekoniecznie spotykają się z radością podwykonawców czy dostawców, którzy za wszelką cenę chcą zaoferować jak najniższe ceny za swoje usługi. – Czasami napotykamy na opór dostawców, ale chcemy z nimi pracować i pokazać, że w dłuższej perspektywie pomoże im to, choćby dzięki lepszej komunikacji, transparentności, produktywności i utrzymywaniu pracowników na dłużej – relacjonuje Wanchoo.

Reportaż autorstwa Belindy Goldsmith, redakcja Alisy Tang, zdjęcie Shanshan Chen, Thomson Reuters Foundation. Tłumaczenie na polski Michał Karaś

Related ItemsAditi WanchooCSRfair tradePolecaneprawa człowiekaprawa pracownicze
Kobiety Biznesu
7 czerwca 2017
Michal Karas

Related ItemsAditi WanchooCSRfair tradePolecaneprawa człowiekaprawa pracownicze

More in Kobiety Biznesu

Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię

Julia Nieznalska10 marca 2023
Read More

Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!

Michal Karas3 marca 2023
Read More

Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!

Magda Dzik-Kordas21 lutego 2023
Read More

Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając

Zofia Kicińska19 stycznia 2023
Read More

Anna Belda: Dobro zawsze wraca!

Julia Nieznalska30 grudnia 2022
Read More

Joanna Nogaj-Ossowska: Warto walczyć o marzenia!

Michal Karas15 grudnia 2022
Read More

Mariola Koziatka: Stale się rozwijam, by pomagać ludziom!

Karolina Nowakowska28 listopada 2022
Read More

Alina Szynaka: Prowokuję nowe możliwości!

Sylwia Cukierska15 listopada 2022
Read More

Adriana Stempkowska: Dbam o wolność moich wyborów

Edyta Nowicka14 listopada 2022
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT