• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • B01A9618 Joanna poziom1
      Pokora i respekt kreują własną markę!
    • BeataPotoczna poziom
      Beata Potoczna w projekcie #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Merry poziom1
      Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • ikona1234praca komputer
      Pole elektromagnetyczne bez wpływu na samopoczucie
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • bocian Adobe stock PAP
      Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?
    • usmiechnij sie 1
      Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Wydarzenia

WIDZISZ? SŁYSZYSZ? NAUCZ SIĘ JAK REAGOWAĆ!

WIDZISZ? SŁYSZYSZ? NAUCZ SIĘ JAK REAGOWAĆ!
Magda Dzik-Kordas
12 września 2022

Kampania Społeczna L’Oréal Paris oraz Centrum Praw Kobiet i międzynarodowej organizacji Right To Be

Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych!

W Polsce 84% kobiet doświadczyło molestowania w miejscach publicznych, raz albo wielokrotnie*. Tylko w 31% przypadków ktoś okazał im wsparcie. Aż 86%osób będących świadkami molestowania nie wie bowiem, jak reagować w takich sytuacjach. Pokazały to badania firmy Ipsos przeprowadzone w 2021 r. dla marki L’Oréal Paris. Z powodu ogromnej skali zjawiska i wciąż niewielkiej świadomości społecznej L’Oréal Paris wspólnie z organizacją Centrum Praw Kobiet zainicjowały kampanię społeczną Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych. Kampania została objęta patronatem honorowym Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Prezydenta m. st. Warszawy i Prezydentów Łodzi, Poznania, Gdańska, Krakowa i Wrocławia.

cpk plakat

Gdy podczas badań zapytano kobiety, czy były molestowane w miejscach publicznych, „tak” odpowiedziało 41%. Gdy jednak podane zostało więcej szczegółów, doświadczenie przemocy seksualnej zgłosiło ponad dwa razy więcej respondentek. Wciąż mała jest wiedza, że molestowanie seksualne to nie tylko fizyczna napaść. To także zaczepki, zagradzanie drogi, gwizdanie, oblizywanie się, cmokanie na widok idącej dziewczyny. To ocieranie się o nią w autobusie, wykonywanie przy niej gestów o charakterze seksualnym. To także niewybredne żarty z jej wyglądu czy ubioru. Większość kobiet styka się z tym regularnie. Jak tłumaczy Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet: molestowanie to wszystkie zachowania o charakterze seksualnym, na które nie wyrażamy zgody, a które naruszają godność i tworzą atmosferę zagrożenia. „Ta agresja werbalna i niewerbalna wciąż jest akceptowana społecznie, a kobiety często nie mają odwagi protestować. Czas najwyższy uświadomić sobie – nam wszystkim – że wszelkie zachowania godzące w poczucie własnej wartości i odbierające poczucie bezpieczeństwa są molestowaniem. W naszym wciąż patriarchalnym świecie wiążą się z manifestacją władzy i kontroli”– mówi Urszula Nowakowska. „Jest to przejaw dyskryminacji ze względu na płeć, bo najczęściej spotykają się z nim kobiety”.

DOTYCZY TO KAŻDEJ Z NAS!

Zjawisko molestowania w miejscach publicznych okazuje się być ogromne, ale jego świadomość ciągle jeszcze znikoma. Gdy w 2019 roku firma Ipsos na zlecenie marki L’Oréal Paris zaczęła badać skalę zjawiska w ośmiu krajach, okazało się, że aż 78% kobiet z liczącej 15 500 osób grupy badawczej doświadczyło molestowania seksualnego w przestrzeni publicznej. Jeszcze bardziej zaskakujące okazały się wyniki badań z Polski – u nas skala tego problemu jest nawet wyższa, 84%, a szacuje się, że statystyki te są zaniżone. W powszechnym odbiorze wiele zachowań noszących znamiona molestowania jest bowiem kulturowo dopuszczalnych lub lekceważonych („ciesz, przecież to był komplement”). Więcej: według badań 3 na 4 pytanych Polaków (78%) uważa, że to kobiety są obwiniane za akty molestowania seksualnego, które je spotykają. Panuje myślenie: „czemu się tak ubrała”, „po co tam szła po zmierzchu”, „to czemu piła alkohol”, „pewnie chciała, skoro nie reagowała”. Także wiele kobiet myśli: „moja wina, widać prowokowałam”, przez co jesteśmy ranione podwójnie: poczuciem krzywdy i poczuciem winy. Dlatego tak ważne jest zwiększanie świadomości społecznej, czym dokładnie jest molestowanie w przestrzeni publicznej, jakie są konsekwencje podmiotowego traktowania kobiet.

Kinoteka poziom

GŁÓWNE CELE KAMPANII SPOŁECZNEJ:

STAND UP SPRZECIW SIĘ MOLESTOWANIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH

Celem kampanii jest edukacja i uświadamianie problemu. Ale nie tylko: także przygotowanie kobiet i mężczyzn do przeciwstawiania się molestowaniu kobiet w przestrzeni publicznej, w tym najważniejsze: nauczenie skutecznej reakcji – gdy takiego molestowania doświadczają, ale też, gdy są jego świadkami. Jak pokazują wspomniane badania przeprowadzone przez Ipsos dla L’Oréal Polska: tylko w 31% przypadków osoby trzecie reagowały na molestowanie mające miejsce w ich obecności. Czas najwyższy skończyć z biernością wobec sprawców molestowania i otoczyć opieką każdą upokarzaną osobą. Jak to zrobić?

METODOLOGIA 5D, CZYLI JAK REAGOWAĆ, GDY JESTEŚMY ŚWIADKAMI MOLESTOWANIA

Według badań Ipsos aż 86% świadków molestowania nie wie, jak zachować się w takiej sytuacji. Dlatego globalna organizacja pozarządowa Right To Be_ opracowała METODĘ 5D, a szkolenia w zakresie jej stosowania prowadzone są przez Centrum Praw Kobiet oraz online na stronie standup-poland.com. Co to jest metoda 5D? To techniki będące z jednej strony wsparciem dla osoby molestowanej, ale z drugiej są sposobem pokazania sprawcy – oraz pozostałym świadkom zajścia – że jego zachowanie nie jest akceptowane.

Pierwsze D to dekoncentruj – przerwanie incydentu poprzez odwrócenie uwagi.

Może to być upuszczenie kluczy, zapytanie o drogę – cokolwiek, co wybije z rytmu sprawcę molestowania. Ta metoda w bezpieczny sposób może zakończyć zajście bez piętnowania sprawcy, a więc i bez ryzyka eskalacji agresji. Osoba molestowana zapewne zorientuje się, że chcemy jej w ten sposób pomóc.

Drugie D to DOŁĄCZ INNYCH – delegowanie działań na inne osoby.

Poproszenie o pomoc to też reakcja. Możemy poprosić o wsparcie zarówno innych świadków zdarzenia, jak i osoby mające narzędzia i/lub autorytet do podjęcia działań w danym miejscu (np. kierowca autobusu, barman). Jeśli uważamy, że sytuacja tego wymaga, możemy zadzwonić na policję z prośbą o interwencję.

Kolejne D to DOKUMENTUJ, czyli nagrywanie incydentu.

Nagranie może okazać się istotne, jeśli będzie potrzebny dowód rzeczowy. Warto pamiętać, by rejestrować cechy charakterystyczne miejsca, np. nazwę ulicy, a także godzinę i dzień. Uwaga: nagranie nie może trafić w niepowołane ręce, jego rozpowszechnianie bez zgody ofiary będzie dla niej wtórną wiktymizacją, poza wszystkim może pociągnąć za sobą konsekwencje prawne.

Czwarte D to DOJDŹ DO GŁOSU. Oznacza reakcję bezpośrednią: nazwanie rzeczy po imieniu, zwrócenie się do sprawcy molestowania i wyrażenie jasno, że nie akceptujemy jego zachowania.

Taka reakcja może jednak oznaczać zwrócenie się agresji przeciwko nam oraz jej niebezpieczne eskalowanie. Jak pokazuje praktyka, najczęściej sprawdza się reakcja wyraźna, ale krótka. Wdawanie się w kłótnie nie kończy sporu, lecz go zaognia.

Piąte D to DAJ WSPARCIE ofierze molestowania, jeśli nie w momencie zajścia, to po fakcie. Warto zapytać, jak się czuje, jakiego rodzaju pomocy potrzebuje. Może to być odprowadzenie w bezpieczne miejsce lub wykonanie telefonu do bliskiej osoby.

To, którą z metod wybierzemy, zależy od naszej intuicji i wyczucia szans powodzenia. Pamiętajmy jednak, że każda będzie dla ofiary cennym wyrazem wsparcia.

Kinoteka 4 jpg

WAŻNIEJSZE NIŻ MYŚLIMY!

Choć wciąż powszechne jest bagatelizowanie problemu molestowania w miejscach publicznych – łatwo ulegamy stereotypom („sama chciała”), to warto zdać sobie sprawę, że takie napaści potrafią ranić, a blizny po nich obciążają psychikę czasem na całe życie.

Pokazują to badania Ipsos: nawet niewinne, wydawałoby się, przejawy molestowania mogą mieć wpływ na jego ofiary. Są kobiety, które wskutek napaści cierpią na zaburzenia lękowe, depresje, zespół stresu pourazowego. Boją się wychodzić same z domu, korzystać z komunikacji miejskiej, wchodzić w pojedynkę do zatłoczonych miejsc. Pozornie niegroźne doświadczenia w przestrzeni publicznej mogą odkładać się w pamięci ciała, które całe sztywnieje na samo wspomnienie. Może utrudniać to życie społeczne i zawodowe. Jak mówi Urszula Nowakowska z Fundacji Centrum Praw Kobiet, są dziewczyny, które rezygnują z pracy, żeby nie narażać się na niepożądane zachowania, żeby nie wsiadać do pustego pociągu nocą. Wiele ponosi dodatkowe koszty jazdy samochodem, byle zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa. Czas najwyższy zdać sobie sprawę z problemu i zacząć mu przeciwdziałać. Systemowo, ale i pracą u podstaw.

Kinoteka 5

scena z: Grażyna Torbicka, SK:, , fot. Podlewski/AKPA

Przez cały czas trwania kampanii społecznej

Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych

Centrum Praw Kobiet będzie prowadzić szkolenia z METODY 5D – w szkołach, na uczelniach, w biurach, instytucjach publicznych, jak również w kawiarniach i barach w całej Polsce.

W planach jest przeszkolenie kilkudziesięciu tysięcy osób.

Kinoteka 6

scena z: Magda Mołek, SK:, , fot. Podlewski/AKPA

REAGUJ ŚWIADOMIE, PRZEJDŹ KRÓTKIE 10-minutowe szkolenie!

Więcej informacji: https://www.standup-international.com/pl/pl/

Inauguracja kampanii odbyła się 7 września w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki. Konferencję prowadziła Grażyna Torbicka, a wśród panelistów znaleźli się: Urszula Nowakowska (prezeska Centrum Praw Kobiet), Magda Mołek, Anna Karczmarczuk (prezeska IPSOS), Mateusz Banasiuk i Dominika Nockoska (Brand Business Director, Brand Champion L’Oréal Paris).

*Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Polska. N: 2000, marzec 2021 r.

Fot. Materiały własne

Related Itemsagresjacentrum pomocy kobietCPKdyskryminacjamobbingmolestowaniePolecanepomoc kobietomprzemocstandUP
Wydarzenia
12 września 2022
Magda Dzik-Kordas

Uwielbia wszystko, co nowe, fascynują ją wyzwania, przeszkody traktuje jak cenne lekcje. Nigdy nie ustaje w swoich dążeniach do wymarzonego celu!

Related Itemsagresjacentrum pomocy kobietCPKdyskryminacjamobbingmolestowaniePolecanepomoc kobietomprzemocstandUP

More in Wydarzenia

dzieciulicyikonynowe123

Na świecie żyje 110 milionów uchodźców

Michal Karas20 czerwca 2025
Read More
wilno

W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady

Michal Karas30 maja 2025
Read More
Podaruj nadzieje Podopieczna P. Basia Stowarzyszenie mali bracia Ubogich 2

Telefon Zaufania dla osób starszych

Zofia Kicińska15 kwietnia 2025
Read More
dzieciulicyikonynowe123

Niedożywienie: cichy zabójca dzieci

Michal Karas10 lutego 2025
Read More
Pomagam.pl gra z WOSP

Trwa zbiórka na 33. Finał WOŚP

Michal Karas23 stycznia 2025
Read More
Bracka sylw poziom

Kraków: Klub Bracka 4 zaprasza na zabawę sylwestrową!

Michal Karas9 grudnia 2024
Read More
9JestemPewnaPremiera1

#JestemPewna: kampania społeczna w Krakowie

Michal Karas21 listopada 2024
Read More
GM Lifestyle19

Fentanyl: kolejna fala kryzysu uzależnień

Magda Nowak15 listopada 2024
Read More
klub1

Zaproszenie do Klubu Przedsiębiorczości

Michal Karas5 listopada 2024
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Merry poziom1
    Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    W praktyce26 czerwca 2025
  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version