• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Edyta Młynarczyk: Stawać się lepszym każdego dnia!
    • Beata Nadzieja-Szpila: Zawsze patrzę na dobro ludzi!
    • Agnieszka Owczarek: #JestemWystarczająca!
    • Beata Nadzieja-Szpila: Nigdy nie wolno tracić wiary w siebie!
    • Justyna Kalbarczyk dołącza do projektu #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji
    • Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!
    • Księgowy ma być empatycznym doradcą?
    • Zdrowa dieta to również zdrowy mózg
    • Perfekcjonizm: Zgubne skutki wygórowanych standardów
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Kampania edukacyjna „Poranek Po”
    • Kobiece nowotwory: bomba tykająca w genach
    • Przerwy w zdrowych nawykach żywieniowych
    • Grupa krwi ma wpływ na otyłość?
    • Bielizna damska: elegancja i komfort, które budują pewność siebie każdego dnia
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Niebezpieczny smartfon, zagrożenie dla dzieci
    • Niebezpieczne ekrany telefonów
    • Jedz wolniej, to zdecydowanie sprzyja zdrowiu
    • Retinol: złoty standard pielęgnacji skóry przez cały rok
    • Czy żywienie wpływa na ryzyko lęków i depresji?
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Fentanyl: kolejna fala kryzysu uzależnień
    • Kontrolowane granie jako część terapii
    • Jan Frycz z wyjątkowym apelem do prezydenta
    • Słońce może powodować kichanie
    • Kombucha może być źródłem fluoru w diecie
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Rekrutacja na podstawie zapachu

Rekrutacja na podstawie zapachu
Karol Pisarski
1 lipca 2016

Teoretycznie zmysł węchu nie jest zbyt przydatny podczas procesu rekrutacji. Tak naprawdę dzięki niemu również możemy się dowiedzieć z kim mamy do czynienia

„Do CV proszę dołączyć zdjęcie” – bez tego rekruterzy mogą nawet nie barć kandydata pod uwagę. Zamiast zdjęcia znacznie trafniej można ocenić kogoś po… zapachu. Badania na ten temat przeprowadziła dr Agnieszka Sorokowska z Uniwersytetu Wrocławskiego. Sprawdziła ona czy ludzie umieją ocenić wybrane cechy osobowości na podstawie zapachu, a także czy trafniejszych ocen dokonują mężczyźni, kobiety czy dzieci. W eksperymentach uczestniczyły dwie grupy osób: badani oraz tzw. dawcy zapachu. Dawcy zapachu wypełniali kwestionariusze osobowości, dzięki którym można było stwierdzić, jak bardzo ktoś jest dominujący, ekstrawertyczny, neurotyczny czy otwarty na nowe doświadczenia. Od osób tych pobierano próbki zapachów – były nimi albo koszulki, w których dawcy zapachu spali przez trzy noce, albo umieszczane wcześniej pod pachami waciki. Badani dostawali do powąchania próbki zapachów i na ich podstawie mieli ocenić cechy osobowości dawcy zapachu.

Ekstrawertyzmu ani otwartości na nowe doświadczenia nie udawało się badanym „zwąchać” dość trafnie. Nosy badanych okazały się bardzo sprawnymi narzędziami do oceny neurotyzmu oraz dominacji innej osoby. Neurotyzm jest cechą osobowości związaną z niestabilnością emocjonalną, wrażliwością i podatnością na zranienie. Z kolei dominacja to cecha związana z chęcią kierowania innymi i zdobywania wysokiej pozycji w hierarchii.

Badaczka przyjęła, że poziom hormonów oraz emocje są tymi dwoma czynnikami, które łączą zapach człowieka i jego osobowość. Na podstawie uprzednio przeprowadzonych badań wiadomo też, że człowiek jest w stanie rozpoznać emocje drugiej osoby – np. czy ktoś się bał albo czy był zestresowany. Zdaniem psycholog osoby neurotyczne mogą w większym stopniu ulegać stresowi i lękom, a to może być wyczuwalne w ich zapachu.

Jeśli chodzi o zapach dominacji, to najtrafniej umiały go ocenić kobiety w próbkach pobranych od mężczyzn, a także mężczyźni w próbkach pobranych od kobiet. Słabiej rozpoznawany był zapach dominacji u osób tej samej płci. Jeśli zaś chodzi o dzieci (w wieku 6-7 lat), to nie umiały one trafnie odgadnąć, czy dany zapach pochodzi od osoby dominującej – niezależnie od jej płci (choć z rozpoznawaniem zapachu neurotyków radziły sobie całkiem dobrze).  Może to sugerować, że dominacja ma znaczenie tylko wtedy, kiedy zachodzi w pewnym kontekście płciowym.

 – Osoby, których zapach podobał się badanym najbardziej, cechowały się wysoką dominacją i niską neurotycznością – powiedziała po zakończonych badaniach dr Sorokowska.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Related Itemsdominacjaneurotycznośćrekrutacjazapach
W praktyce
1 lipca 2016
Karol Pisarski

Related Itemsdominacjaneurotycznośćrekrutacjazapach

More in W praktyce

Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji

Michal Karas7 listopada 2025
Read More

Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!

Michal Karas31 października 2025
Read More

Księgowy ma być empatycznym doradcą?

Michal Karas30 października 2025
Read More

Dr n. med. Anna Dudzińska-Filkiewicz: Sukces to proces

Michal Karas16 października 2025
Read More

Przedsiębiorstwa społeczne dla lokalnej społeczności

Michal Karas16 października 2025
Read More

Alicja Praszkiewicz: Rozwód: Od czego zacząć?

Michal Karas8 października 2025
Read More

Witamy Joannę Stypułę w 10. edycji książki „Sukces jest kobietą”!

Michal Karas8 października 2025
Read More

Joanna Idzik: Odwaga bycia sobą buduje pewność siebie

Michal Karas29 września 2025
Read More

Danuta Głownia: Koncentruję się na rozwiązaniach, nie na konflikcie

Magda Dzik-Kordas26 września 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji
    W praktyce7 listopada 2025
  • Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!
    W praktyce31 października 2025
  • Księgowy ma być empatycznym doradcą?
    W praktyce30 października 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version