• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Maria Curie Skłodowska
      156 lat temu urodziła się Maria Skłodowska–Curie
    • Agata DHL poziom
      Agata Wydmańska z DHL Supply Chain w kampanii #JestemPewna!
    • AgnieszkaOwczarek poziom
      Agnieszka Owczarek dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • Katarzyna Szulim Fot PiotrWroniewicz Camera Piotrka
      Katarzyna Szulim w kampanii #JestemPewna!
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • poziom B Gozdzikowska
      Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    • biznes1 ikona 123 21
      Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    • kobieta 123ikonanowe 2015 10
      Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    • biznes 123ikonanowe 2015 00
      Współczesna Polka: liderka, partnerka, matka
    • fot Niedobor programistow na rynku pracy
      K2 – spotkanie na szczycie nowoczesnych technologii
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • witamina d
      Skąd się wzięła witamina D
    • Pałac Mortęgi - tu historia żyje do dziś
      Nowa pasja klasy średniej czyli jak Polacy pokochali konie
    • Spa L poziom
      Manaw Spa – wysokiej klasy oaza spokoju i wyciszenia
    • dłuższy sen
      Sen, czyli remedium na odporność
    • wesele
      Wesela z klasą!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Sernik na smalcu z gęsi
      Dzyndzołki, zupa pistou, kabuni. Świat kocha potrawy lokalne
    • Kopia Seniorka3 MbU foto poziom logo 1080x1920 07
      Wesprzeć seniorów w święta
    • zdrowie warzywa2 ikona 123nowe
      Warzywa z własnego ogródka najzdrowsze?
    • syc
      Ludzie i dziewicze ostoje przyrody
    • nowyrok
      Rozpocznij Nowy Rok 2024 w Białowieży!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Asya Kozina konie
      Kto i kiedy udomowił konie?
    • nauka
      Jak biologia molekularna wychodzi z laboratorium
    • ptakiikona
      Czego uczymy się od ptaków?
    • prow8
      Co nauka mówi o kotach?
    • zielony las 1
      Kłusownicy nadal niebezpieczni
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Pracownik w social media a interes firmy

Pracownik w social media a interes firmy
Michal Karas
15 lutego 2018

Nie ma szczegółowych regulacji prawnych, jednak są sposoby. Czyli o tym, czego pracodawca może wymagać, a czego zabronić pracownikowi w kontekście jego aktywności w social media.

Przepisy prawa pracy nie zawsze nadążają za dynamicznie zmieniającą się dzięki technologii rzeczywistością. W polskich przepisach brakuje szczególnych uregulowań, które określałyby zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników, na przykład w zakresie dzielenia się informacjami o pracodawcy lub wykonywanej pracy.

Brak ustawowej regulacji nie oznacza jednak, że pracodawca nie może w żaden sposób wpływać na aktywność pracowników w kanałach społecznościowych. Czego może on wymagać, a czego zabronić pracownikowi w kontekście jego aktywności w social media?

Popularność portali społecznościowych wśród pracowników pracodawcy mogą wykorzystać nie tylko do zwiększenia kontroli nad podwładnymi, lecz także do budowania wizerunku lub promocji swojej firmy. Ujawnienie przez pracowników ich miejsca pracy na prywatnych profilach w mediach społecznościowych czy podejmowane przez nich aktywności w powiązaniu z działalnością firmy (np. dzielenie się treściami promocyjnymi pracodawcy, umieszczanie wpisów lub komentarzy) z powodzeniem mogą wspierać działalność promocyjną lub marketingową przedsiębiorstwa. O ile tylko pracodawca umiejętnie zarządza tym aspektem działalności pracowników.

Promocja firmy w social media

Co do zasady, szef nie może nakazać pracownikom założenia pod własnym imieniem i nazwiskiem konta – na przykład na Facebooku – i aktywnego używania go do promowania działalności pracodawcy w prywatnych postach. Zarządzający firmą może tego wymagać od pracowników zajmujących się polityką informacyjną lub działalnością marketingową firmy (mówimy na przykład o pracownikach działu marketingu czy działu PR).

W ich przypadku używane konto staje się doskonałym narzędziem pracy umożliwiającym budowanie profesjonalnego profilu pracodawcy. Na przykład poprzez zamieszczanie komentarzy, udostępnianie określonych treści lub śledzenie informacji na temat pracodawcy publikowanych w sieci. W przypadku pozostałych zatrudnionych zwierzchnik może jedynie zachęcać ich do używania kont prywatnych w celach promocyjnych pracodawcy.

Informacja o firmie na profilu prywatnym vs. aktywność pracownika w sieci

Pracodawca nie powinien też ingerować w większość treści zamieszczanych na prywatnych kontach pracowników, na przykład publikowane posty, zdjęcia czy komentarze. Istnieją jednak sytuacje, w których nie stosuje się tej reguły. Jeżeli pracownik na swoim profilu zdecyduje się zamieścić informację o swoim pracodawcy (na przykład określając zajmowane w organizacji stanowisko), musi liczyć się z tym, że niektóre z jego prywatnych wypowiedzi mogą być odbierane jako wypowiedzi jego pracodawcy (albo co najmniej jako wypowiedzi przez pracodawcę akceptowane).

Jeżeli mogą one obiektywnie szkodzić wizerunkowi pracodawcy, na przykład z uwagi na naruszenie przepisów prawa, zasad współżycia społecznego lub dobrego wychowania, pracodawca ma wówczas prawo chronić swój wizerunek i ingerować w aktywność pracownika w Internecie – także poprzez interwencję na jego prywatnym profilu (komentarz, sprostowanie, itp.). A pracownik musi liczyć się z tym, że za taką działalność – realizowaną przecież poza pracą i w czasie wolnym – może ponieść konsekwencje służbowe. Pracodawca może podjąć decyzję o ukaraniu pracownika, a w skrajnych przypadkach nawet o rozwiązaniu z nim umowy o pracę, jeżeli aktywność pracownika w mediach społecznościowych negatywnie wpływa na wizerunek pracodawcy.

Działania niepożądane

Pracodawca może oczekiwać, że aktywność pracownika w mediach społecznościowych nie będzie wprost sprzeczna z interesem pracodawcy. Nie powinna też stawiać pracodawcy w negatywnym świetle ze względu na kontrowersyjne wypowiedzi na tematy społeczne, polityczne lub obyczajowe albo łączyć pracodawcy z niechcianymi inicjatywami.

Przykładowo zwierzchnik może wymagać, aby pracownik na profilu, gdzie jest ujawniona informacja o firmie, powstrzymał się od „lajkowania”, udostępniania informacji czy wręcz promowania inicjatyw lub wydarzeń marketingowych konkurencji. Może to dotyczyć również oceniania działalności klientów, kontrahentów lub innych pracowników.

W oczywisty sposób pracodawca może też zakazać pracownikom ujawniania na kontach prywatnych informacji poufnych, na przykład szczegółów działalności pracodawcy, informacji o projektach, w które jest zaangażowany pracownik albo klientach, z którymi się spotyka. Oczywiście nie każdy wpis pracownika odnoszący się do konkurencji lub klientów będzie powodem zwolnienia pracownika. Każda tego typu sytuacja wymaga jednak szczegółowego rozważenia pod kątem naruszenia przez pracownika obowiązku dbałości o dobro zakładu, zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa lub lojalności wobec pracodawcy.

Jasne zasady ochronią przed faux pas

Aby zminimalizować ryzyko związane z niepożądanymi zachowaniami pracownika w sieci, warto z góry określić dokładnie, jakie aktywności i zachowania podwładnych są dopuszczalne lub zabronione. Zasady korzystania z portali społecznościowych przez pracowników pracodawca może określić w regulaminie pracy lub w dokumencie określającym politykę firmy. Taka polityka może określać wytyczne dotyczące oznaczania pracodawcy na profilach prywatnych czy korzystania przez pracownika z takich profili. W szczególności może również wprowadzać zasady co do upubliczniania wpisów na temat pracodawcy, innych pracowników, klientów a nawet konkurencji.

Konstruktywna krytyka ma swoje prawa

Należy podkreślić, że w polityce firmy pracodawca nie może zabronić pracownikowi krytykowania pracodawcy w portalach społecznościach, jeżeli wypowiedzi krytyczne są konstruktywne, rzeczowe i mają na celu uzyskanie określonego pozytywnego skutku. W jednej ze spraw rozpoznawanych przez polski sąd, pracownik będący na zwolnieniu lekarskim, zamieścił na portalu społecznościowym obraźliwy wpis na temat swego pracodawcy. Wskazał w nim, że nie poleciłby swojego pracodawcy najgorszemu wrogowi, a firma jest jedynie lepszą wersją chińskiego obozu pracy. O wpisie pracodawca dowiedział się od swojego kontrahenta, co świadczyło o tym, jak szerokie grono osób mogło zapoznać się z tym postem. Zamieszczenie przez pracownika wpisu stanowiło przyczynę zwolnienia go w trybie dyscyplinarnym, a sam post został uznany przez sąd za niedopuszczalną krytykę pracodawcy.

Sąd stwierdził, że wypowiedź powinna być wyważona. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy trafia do szerszego grona osób. Obowiązek pracownika odpowiedniej moderacji wypowiedzi dotyczy nie tylko działalności w pracy lub w czasie wykonywania przez pracownika pracy, ale obejmuje cały okres związania umową o pracę.

Interesy obu stron w polityce firmy

Postanowienia polityki powinny być wyważone i zostać opracowane w sposób nienaruszający zarówno interesów pracodawcy, jak również praw pracownika. Polityka nie powinna też ingerować w sferę prywatnego życia podwładnych w zakresie, w jakim pracodawca nie jest do tego uprawniony. Zakres ten w praktyce budzi najwięcej wątpliwości i jest źródłem nie tylko nieporozumień z pracownikami, ale może przyczynić się do ewentualnej przegranej pracodawcy w sądzie pracy. Dlatego często w tym zakresie potrzebna jest pomoc profesjonalnego doradcy.

Źródło: Newsrm.tv

Related Itemsmedia społecznościoweopinia pracownikówpracownik delikatne tematyprawa pracowniczesocial media
W praktyce
15 lutego 2018
Michal Karas

Related Itemsmedia społecznościoweopinia pracownikówpracownik delikatne tematyprawa pracowniczesocial media

More in W praktyce

poziom B Gozdzikowska

Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!

Michal Karas24 listopada 2023
Read More
biznes1 ikona 123 21

Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF

Dagna.Starowieyska23 listopada 2023
Read More
kobieta 123ikonanowe 2015 10

Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką

Michal Karas22 listopada 2023
Read More
biznes 123ikonanowe 2015 00

Współczesna Polka: liderka, partnerka, matka

Ela Prochowicz22 listopada 2023
Read More
fot Niedobor programistow na rynku pracy

K2 – spotkanie na szczycie nowoczesnych technologii

Karolina Nowakowska21 listopada 2023
Read More
GM Lifestyle11

Integracja: Joga na Mazurach, poszukiwanie minerałów w Sudetach

Michal Karas10 listopada 2023
Read More
DominikFlaczyk poziom bwell

B!WELL WOMEN: II edycja Konwentu na rzecz rozwoju kobiet!

Michal Karas24 października 2023
Read More
pracaikony123nowe8

Jakie znaczenie w pracy ma to, ile masz lat?

Kalina Samek18 października 2023
Read More
A Koronowska poziom

Anna Koronowska: Optymistka i tytan pracy!

Michal Karas16 października 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • poziom B Gozdzikowska
    Łączy nas Biznes: Barbara Goździkowska: Realizuję swoje pasje!
    W praktyce24 listopada 2023
  • biznes1 ikona 123 21
    Właściciele polskich firm na pewno poradzą sobie z KSeF
    W praktyce23 listopada 2023
  • kobieta 123ikonanowe 2015 10
    Wynagrodzenie za pomoc sąsiedzką
    W praktyce22 listopada 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version