• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Anna Belda: Daję Pacjentom dobrą energię
    • Aleksandra Bacańska: Zawsze pamiętajmy o celu!
    • Irena Kurdziel: Konsekwencja i jeszcze raz konsekwencja!
    • Natalia Szroeder ambasadorką Czujesz Klimat? Rossmanna
    • Backstage #ToTylkoPłeć: Agnieszka Kośnik-Zając
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak angażują się pracownicy?
    • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    • Polki przepracowane i pragnące zmian
    • Bądźmy dobrzy dla siebie i innych ludzi!
    • Czego spodziewać się w światowej gospodarce
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Prosty sposób na poprawę zdrowia i urody
    • Owocny dzień zacznij od śniadania
    • Ile soli w diecie niemowląt i małych dzieci?
    • Czyste miasta dzięki rowerom to realna przyszłość
    • Nieswoiste choroby zapalne jelit: dobre zmiany w leczeniu
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Irak na trudnej drodze do odbudowy
    • Dlaczego Polacy pokochali mini zoo?
    • Bigoreksja: kiedy dotyka mężczyzn?
    • Jak żyć lepiej, będąc singlem?
    • Dla samotnych seniorów „nadzieja” to drugi człowiek
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jedz kamczatkę przez cały rok
    • Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?
    • GASTROTARGI SMAKKi już w marcu w Warszawie
    • A ty znasz swoje prawa konsumenta?
    • Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Ciekawostki

Naukowcy: dom skarbnicą wiedzy o człowieku

Naukowcy: dom skarbnicą wiedzy o człowieku
Dagna.Starowieyska
5 maja 2021

„To, jakimi przedmiotami ktoś się otacza, wiąże się z jego systemem wartości, z odczuciami estetycznymi” – komentuje antropolog kultury prof. Wojciech Burszta.

EPIDEMICZNE NIEDYSKRECJE

W czasie pandemii COVID-19, kiedy konieczne stało się utrzymanie dystansu społecznego – popularność gwałtownie zyskały wideotransmisje prowadzone z domów. Eksperci wypowiadający się dla telewizji siedzą nie w studiu, ale w swoim pokoju czy ogrodzie, artyści zapraszają na występy kręcone w swoich salonach. A ludzie, którzy pracują zdalnie, spotkania służbowe prowadzą często w ramach telekonferencji przy domowym biurku czy stole. Nigdy wcześniej podglądanie tego, jak mieszkają inni, nie było takie proste.

„Przyjemność z podglądania, jak ludzie żyją w swoich domach, jak organizują sobie przestrzeń prywatną, to doświadczenie bardzo bliskie większości ludzi” – komentuje w rozmowie z PAP antropolog kultury prof. Wojciech Burszta z Uniwersytetu SWPS. Według niego to, jak ktoś mieszka, wiele może nam powiedzieć o człowieku: jakie ma on podejście do porządku, dyscypliny, czy ma rodzinę, jakie ma zainteresowania czy gust estetyczny. „Już nawet sama sfera ikonograficzna mieszkania jest skarbnicą wiedzy o ludziach” – komentuje badacz. Tłumaczy, że to, jakimi przedmiotami się otaczamy, ma pewien związek z naszym systemem wartości i z estetyką.

Prof. Burszta dodaje, że ludzie czasami nie chcą pokazywać dokładnie tego, jak żyją. Kiedy do domu zaproszeni są goście, dom jest posprzątany, nie ma na wierzchu rzeczy niepotrzebnych. Gość trafia więc do przestrzeni, którą gospodarz uważa za reprezentacyjną.

Podobnie jest zwykle podczas wideokonferencji – fragment domu, który ludzie decydują się prezentować, też jest odpowiednio wybrany i zaaranżowany. „Kiedy więc oglądamy ekspertów w telewizji, widzimy ten fragment domu, którzy oni wybrali, żeby nam pokazać” – zwraca uwagę antropolog. I dodaje, że zazwyczaj raz dobranego kadru rozmówcy w kolejnych rozmowach nie zmieniają. „Przecież przenieść laptop w inne miejsce domu to sekunda. Ale ci ludzie czują się komfortowo, pokazując obcym tylko konkretny fragment swojego domu. I więcej rąbka tajemnicy nie zamierzają uchylić” – mówi.

„To, co uznajemy za swój dom, może być pojedynczym pokojem, a może być pałacem. To jednak miejsce, które uważamy za naszą własną przestrzeń prywatną. Możemy ją wprawdzie otworzyć dla innych, ale jednocześnie zazdrośnie jej strzeżemy” – zwraca uwagę prof. Wojciech Burszta.

KSIĄŻKI, KUCHNIA

„Słyszymy narzekanie, że Polacy czytają mało książek. Tymczasem z tego co obserwuję, to znaczna większość ludzi, którzy wypowiadają się ze swoich domów jako goście stacji telewizyjnych – występuje na tle książek. Wszyscy chcą mieć w tle książki. Nie tylko profesorowie, ale i lekarze, dziennikarze czy ratownicy” – zauważa antropolog.

Jak ocenia, biblioteki mają bardzo różny status. „Można się domyślić, w których domach te książki są rzeczywiście używane, a gdzie służą raczej jako element wystroju wnętrza. Jeśli jednak od tego miałby się zacząć trend, że ludzie zaczną naprawdę te książki czytać, to by był wreszcie jakiś pozytywny efekt pandemii” – komentuje naukowiec.

Zauważa, że drugim ulubionym domowym ujęciem jest pokazywanie fragmentu nowoczesnej, dobrze zorganizowanej kuchni, np. z widocznym w tle dobrym zaparzaczem do kawy. A to również pozwala wyciągać pewne wnioski o właścicielu mieszkania. Innym tłem, na którym ludzie lubią się pokazywać, jest też ogród. „Czasem można się domyślić, że ktoś siedzi na swojej działce na Mazurach” – komentuje rozmówca PAP.

„Ludzie chętniej rozmawiają w tych dekoracjach i wnętrzach, które są im najbliższe, w swoim orbis interior, świecie wewnętrznym, w którym czują się najbezpieczniej” – tłumaczy.

BĄDŹ JAK ETNOGRAF

Badania dotyczące przestrzeni domowej to popularna tematyka tradycyjnych badań etnograficznych. Naukowiec opowiada, że kiedy odwiedzano ludzi w domach, badano często sferę estetyczno-artystyczną, a więc to, jak się zmieniają wzory aranżowania wnętrz, jak ludzie organizują przestrzeń, jakie mają meble albo czy w ich domach istnieją tak zwane sfery sacrum.

Dziś jednak – jak zauważa naukowiec – takie badania cieszą się mniejszym zainteresowaniem, bo wnętrza zaczęły się do siebie upodabniać. „Kiedyś etnografowie przychodząc do wiejskiego domu szukali egzotyki. A dziś z przykrością musieliby stwierdzić, że w domach tych są podobne obiekty, jak w ich własnych domach – np. meble z Ikei. Różnica między wsią a miastem bardzo się zatarła” – mówi. Jego zdaniem jednak ciągle można – zaglądając do mieszkań – analizować je pod kątem tego, jakie ich mieszkańcy mają aspiracje, czy jakie wartości wyznają.

Prof. Burszta pytany, co pomaga naukowcom przy interpretacji tego, jak urządzone są mieszkania, odpowiada: „Ważne jest, żebyśmy – zanim wejdziemy do domu, nie mieli uprzedzeń i z góry założonej tezy. Warto się otworzyć na to, co zobaczymy. A wtedy czekać nas mogą niespodzianki”.

PAP – Nauka w Polsce, Ludwika Tomala, lt/ zan/

Related Itemsdesigndomjak mieszkamyPolecanewnętrzewystrój domu
Ciekawostki
5 maja 2021
Dagna.Starowieyska

Specjalistka od kreowania wizerunku, a w wolnych chwilach zapalona dziennikarka, która dba o to, żeby w dziale „IKONY” pojawiały się fascynujące i inspirujące historie.

Related Itemsdesigndomjak mieszkamyPolecanewnętrzewystrój domu

More in Ciekawostki

Jedz kamczatkę przez cały rok

Julia Nieznalska24 marca 2023
Read More

Inteligencja i życiowy sukces to sprawka genów?

Magda Dzik-Kordas21 marca 2023
Read More

A ty znasz swoje prawa konsumenta?

Zofia Kicińska15 marca 2023
Read More

Czy tzw. roślinne mięso jest zdrowe?

Edyta Nowicka14 marca 2023
Read More

Jak młodzież zachęca do aktywności

Karolina Nowakowska7 marca 2023
Read More

Pałac Mortęgi Hotel & SPA – Przyjaźni Dzieciom!

Julia Nieznalska5 marca 2023
Read More

To mit, że witamina C zapobiega przeziębieniu

Sylwia Cukierska2 marca 2023
Read More

Opłaca się pomagać innym: dla zdrowia!

Dagna.Starowieyska28 lutego 2023
Read More

Jak nasz mózg ulega iluzjom?

Michal Karas16 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak angażują się pracownicy?
    W praktyce15 marca 2023
  • Jak skandynawscy pracodawcy inspirują ludzi
    W praktyce14 marca 2023
  • Polki przepracowane i pragnące zmian
    W praktyce13 marca 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT