
Zapraszamy do przeczytania kolejnego inspirującego wywiadu z Martą Gawłowską, utalentowaną założycielką marki „Malowane Włosy Fryzjerstwo Ekologiczne i Trychologia”, członkinią Zespołu Grupy Medialnej Lifestyle, odpowiedzialnej za stylowe uczesania Bohaterek i Bohaterów projektów w ramach inicjatywy #SukcesJestKobietą i „Dzień Mężczyzny”, z realizacjami w Polsce i w Nowym Jorku.
Czyje wsparcie było i jest dla Pani ważne w budowaniu kariery zawodowej?
Marta Gawłowska, założycielka marki Malowane Włosy Fryzjerstwo Ekologiczne i Trychologia: Zdecydowanym wsparciem dla mnie jest rodzina, zwłaszcza mój mąż, Michał Gawłowski. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której rozpoczynam działalność bez niego i bez jego wsparcia. Wsparcie to nie było tylko w zakresie finansowym, ale przede wszystkim mentalnym i emocjonalnym. W mojej opinii najważniejsze było to wsparcie emocjonalne, wiara w moje możliwości, w to, że podołam wszystkim przeciwnościom losu i po prostu osiągnę sukces.
Nie ukrywam, że było wiele osób, które wątpiło w to, że uda mi się poprowadzić własną działalność. Właśnie to zwątpienie było dla mnie motywujące, żeby pokazać zarówno sobie i innym, że jednak dam radę. Na początku było wiele wątpliwości i pytań bez odpowiedzi. Jednak te odpowiedzi przyszły z czasem. Mój mąż przejął też wiele obowiązków, chociażby domowych, żebym mogła rozwijać się i rozwijać biznes.
Dziś jestem mu za to ogromnie wdzięczna. Więc nie mogę jednoznacznie stwierdzić, że jest to tylko mój sukces. Za sukcesem stoi też mój mąż Michał Gawłowski. W moim życiu pojawiło się wiele osób, między innymi moje klientki z czasów pracy na etacie i przyjaciele. Te osoby motywowały i zagrzewały do podjęcia decyzji, że powinnam odejść z tamtego miejsca. Zacząć działać „na swoim”. Dziś jestem im za to również niesamowicie wdzięczna. Osoby te, można by rzec dla mnie wówczas obce, znacząco wpłynęły na to, że uwierzyłam w siebie i własne możliwości. Chciałam podkreślić fakt, jak ważne jest jakimi ludźmi się otaczamy. Szczególnie, prowadząc swój biznes. Dobra energia od ludzi, którzy widzą w nas potencjał, może przynieść ogromne plony.
Jakie cechy, według Pani, powinna mieć skuteczna kobieta biznesu?
Kobietę Biznesu powinny cechować przede wszystkim ambicja, wytrwałość, konsekwencja i motywacja do osiągnięcia celu. Uważam, że kobieta która chce osiągnąć sukces w biznesie musi również być uparta. W dzisiejszym świecie jest wiele czynników, które mogą stanąć jej na przeszkodzie. Ambicja jest niezbędna, głównie po to, żeby kobieta chciała osiągnąć coś więcej, coś ponad, chciała być wyżej. To ambicja napędza nas do wyjścia ze strefy komfortu i bycia tylko elementem układanki. Ambicja pozwala kobiecie zobaczyć szerzej horyzont i wzbić się ponad swoje ograniczenia. Wytrwałość zaś pomaga ambicji, żeby ona nie poległa, gdy tylko pojawią się pierwsze trudności. Ambicja, upór, konsekwencja i motywacja do osiągnięcia celu są po prostu niezbędnymi elementami do osiągnięcia sukcesu.
Jak kobiety mogą uczyć się współpracy, żeby zastępować nią rywalizację?
No to jest bardzo ciekawe pytanie, dlatego że w branży, w której pracuję czyli w branży beauty, branży fryzjerskiej niestety bardzo wiele osób nie kieruje się zasadami współpracy, tylko właśnie rywalizacji – nawet bym powiedziała, że niezdrowej rywalizacji.
W świecie beauty musimy się jeszcze wiele nauczyć w tym zakresie, choć nie ukrywam, że widzę postępy. Kiedy rozpoczynałam swoją przygodę z fryzjerstwem, towarzystwo wydawało mi się bardzo hermetyczne, ciężko mi było się w nie wbić. Uważam, że system wzajemnego polecenia się i doceniania swojej pracy, zamiast rywalizacji i zazdrości jest zdecydowanie ważniejszy. Niesamowicie ważne jest to, żebyśmy też umiały doceniać innych, potrafiły zauważyć, że ktoś coś robi dobrze, potrafiły to skomplementować i obdarować go dobrą energią. Zamiast zazdrości, powinno pojawić się docenienie, że ktoś też robi coś dobrze. Jeśli zaś będziemy się skupiać na tym, że to my jesteśmy najważniejsze, najlepsze to w danej dziedzinie to nie zauważymy tego, co się dzieje dookoła. Będziemy zamknięte na rozwój i zdecydowanie skupimy się na rywalizacji, zamiast współpracy. Myślę, że gdyby wszyscy zauważyli że Współpraca buduje a rywalizacja rujnuje to moglibyśmy osiągnąć dużo więcej.
Gdzie młode kobiety powinny szukać wiedzy i inspiracji podczas startu z własnym biznesem?
Na pewno ważnym elementem szukania wiedzy i inspiracji jest po prostu badanie rynku i konkurencji. Ja w moim biznesie odwiedziłam bardzo wiele salonów jako klientka i szczerze mówiąc, wyciągnęłam z tego wnioski. Chciałam sprawić, żeby mój biznes był inny. Ważnym jest to, ażeby się wyróżnić, nie być jak wszyscy inni. W internecie też szukałam swojej niszy, do której mogłabym dotrzeć. Szybko okazało się, że wielu klientów poszukuje niestandardowych usług i rozwiązań, które w zwykłym salonie fryzjerskim nie zostałyby zaspokojone.
Internet jest dziś ogromnym źródłem wiedzy i informacji. Warto też podkreślić, że należy wymieniać doświadczenia z innymi, prowadzącymi biznes. To właśnie ta Współpraca o której była mowa w poprzednim pytaniu też jest kluczem do otwarcia czegoś swojego. Nie ukrywam, że również podróże i obserwacja biznesów w mojej branży za granicą pozwoliła mi otworzyć oczy i zobaczyć, że można poprowadzić biznes w zupełnie inny sposób, niż robią to w Polsce. Inspiracje są naprawdę wszędzie a zwłaszcza w ludziach, bo to dla nich tworzymy swoje biznesy. Ponieważ biznes jest odpowiedzią na zapotrzebowanie drugiego człowieka.
Jak uchronić się przed błędami i zminimalizować ryzyko, idąc „na swoje”?
Przed błędami zdecydowanie nie da się uchronić, można jedynie minimalizować ryzyko ich popełnienia. W myśl zasady, że nie popełnia błędów tylko ten, kto nic nie robi. Jednak minimalizowaniem ryzyka popełnienia błędów jest edukacja, samorozwój i zdobycie wiedzy w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. Należy mieć świadomość obowiązujących przepisów danej branży oraz nieustannie rozwijać się, edukować i podnosić kwalifikacje. Bez podstawowej wiedzy z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej narażamy się na popełnienie bardzo wielu błędów. Wiadomym jest, że najbezpieczniej byłoby uczyć się na cudzych błędach, lecz nie zawsze się tak da. Najważniejsze jest również wyciąganie wniosków ze swoich błędów, które się pojawiają. Nie należy się również tych błędów nadmiernie obawiać ponieważ po prostu to one nas uczą i dają nam bezcenne doświadczenie.
Po więcej informacji o działalności naszej Bohaterki zapraszamy tutaj:
https://www.facebook.com/malowanewlosy
https://www.instagram.com/malowanewlosy/
Fot. zdjęcie główne – Nowy Jork, 2024 r. Archiwum prywatne.
Fot. portretowe – Julia Szałowska
Facebook
RSS