• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • ALICJA ANNA RECZEK, WHITE ALICE: Świadomość, tożsamość i sprawczość
    • ALEKSANDRA ŻELAZO: MOTYWUJĄ MNIE LUDZIE, KTÓRYCH PODZIWIAM
    • Katarzyna Szymańska-Ślesicka: To, co najważniejsze
    • Floating wydobywa zadowolenie, radość i spokój
    • Biznes się nie poddaje: Energia i pomysły płyną w świat
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Victoria Iwanowska: Zdeterminowana do realizacji marzeń!
    • Rzetelne przekazanie wiedzy to moje główne zadanie!
    • To nasz mózg podsuwa najgenialniejsze rozwiązania
    • Swoimi działaniami chcę zmieniać świat na lepsze!
    • Mój sposób na życie? Uczciwość i radość z każdego dnia
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Uważaj na kuracje oczyszczające!
    • Nowości kosmetyczne od marki tołpa
    • Katarzyna Mikołajczyk: Czerpię z życia garściami!
    • Warto odwiedzać psychologa!
    • Po przebyciu COVID-19 czas na rehabilitację. Oddechu.
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Siedem grzechów prowadzących do zawału i udaru
    • Na zdrowy rozum, czyli jak to jest z tymi decyzjami?
    • fot: R. Szymczak, InVidere
      Czy naukowczynie publikują mniej w czasach pandemii?
    • Jak dorastanie z psem wpływa na dziecko
    • Doceniam życie w każdej jego chwili!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Samotność znika, gdy pojawia się bliskość
    • Chcesz przestać się martwić? Przeczytaj!
    • Babcie i dziadkowie w świecie zwierząt
    • Gdzie w Polsce ubywa mieszkańców?
    • Reklam na Wikipedii nie ma i nigdy nie będzie
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Ciekawostki

Lęk przed odłączeniem

Lęk przed odłączeniem
Michal Karas
Michal Karas
17 października 2018

16 proc. polskich internautów, czyli ponad 4 mln osób, przejawia objawy tzw. syndromu FOMO – czyli lęku przed odłączeniem od Internetu i mediów społecznościowych – wynika z badania, którego wyniki przedstawiono we wtorek w Warszawie.

FOMO (ang. Fear of Missing Out) to lęk przed odłączeniem od Internetu i mediów społecznościowych: pragnienie pozostawania w stałej łączności z innymi, przy jednoczesnym wrażeniu, że kiedy nie przebywamy w mediach społecznościowych może omijać nas coś ważnego. Choć zjawisko to po raz pierwszy zostało zidentyfikowane w latach 90. XX w., to jego skala zaczęła rosnąć wraz ze wzrostem znaczenia mediów społecznościowych, z którymi w tym momencie jest niepodzielnie związane.

Problem wysokiego poziomu FOMO dotyczy 16 proc. polskich internautów – wskazują wyniki analizy przeprowadzonej przez badaczy z Uniwersytetu Warszawskiego oraz panelu badawczego Ariadna. Autorzy badania wskazują na to, że liczbę użytkowników Internetu w Polsce szacuje się aktualnie na 26,9 mln osób – co oznacza, że ponad 4 mln internautów odczuwa lęk przed odłączeniem.

Wysokie FOMO nie wydaje się być silnie uzależnione od płci ani od miejsca zamieszkania: wysoki poziom lęku przed odłączeniem odczuwa 17 proc. kobiet i 15 proc. mężczyzn oraz 14 proc. mieszkańców wsi, 16 proc. – małych i średnich miast i 18 proc. dużych miast. Duże są natomiast różnice pomiędzy grupami wiekowymi: wysokie FOMO zidentyfikowano u 21 proc. respondentów w wieku 15-24 lat, natomiast w grupie powyżej 55 lat odsetek ten spadł do 5 proc.

Jak podkreślają badacze, osoby z wysokim poziomem FOMO korzystają ze swoich smartfonów w okolicznościach, które zdają się temu nie sprzyjać: 20 proc. z nich przyznało się do korzystania z serwisów społecznościowych podczas mszy lub nabożeństw (w grupie ogólnej było to 8 proc.). 35 proc. respondentów z wysokim FOMO twierdzi również, że przez korzystanie z serwisów społecznościowych zaniedbuje obowiązki domowe, a 27 proc. – obowiązki służbowe (w grupie ogólnej jest to odpowiednio 12 i 8 proc.). 36 proc. badanych, u których zidentyfikowano wysokie FOMO, wprost deklaruje, że czuje się uzależnionymi od mediów społecznościowych (12 proc. w grupie ogólnej).

Około jedna piąta osób z wysokim FOMO przyznaje się też do tego, że przy niekorzystaniu z mediów społecznościowych występują u nich różnego rodzaju objawy somatyczne: nudności, zawroty głowy, bóle brzucha (23 proc.) czy zwiększona potliwość (21 proc.).

Badacze zaobserwowali również korelację pomiędzy wysokim poziomem FOMO a niską samooceną: 33 proc. osób z wysokim FOMO twierdzi, że czasami czuje się bezużyteczna, zaś 29 proc. chciałoby mieć więcej szacunku dla samego siebie. Naukowcy ostrzegają jednak, że potrzebne są dalsze badania, aby stwierdzić, czy to media społecznościowe powodują spadek samooceny. „Jesteśmy zafrapowani tym, w którą stronę to działa: czy to jest tak, że mamy pewne predyspozycje do FOMO – czy też media społecznościowe po prostu w nas tę negatywną samoocenę wzmacniają przy ekstensywnym użytkowaniu” – mówiła podczas prezentacji raportu dr Justyna Jasiewicz, jedna z autorek badania.

Raport „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań” powstał w wyniku współpracy badaczy z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, Wydziału Psychologii UW oraz panelu badawczego Ariadna, przy wsparciu Google Polska. Jak podkreślają autorzy raportu, jego podstawą są reprezentatywne, ilościowe badania polskich internautów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące FOMO.

„Zależało nam na tym, aby nie tylko straszyć mediami społecznościowymi – to absolutnie nie jest nasz cel. Pamiętajmy, że za mediami społecznościowymi, za każdym urządzeniem – od telefonu do komputera – stoi człowiek. To on tak naprawdę decyduje o tym, ile będzie czasu spędzał przed ekranem, co na nim będzie robił i kosztem czego” – podkreślała inicjatorka badania dr Anna Jupowicz-Ginalska.

Autorzy badania przedstawiają szereg rekomendacji dotyczących tego, jak przeciwdziałać FOMO. Zwracają m.in. uwagę na to, że edukacja szkolna w zakresie nowych technologii nie powinna być ograniczona wyłącznie do rozwoju umiejętności obsługi sprzętu i oprogramowania – ale powinna przekazywać również ideę tzw. cyfrowego dobrostanu, czyli umiejętności zachowania proporcji pomiędzy użytkowaniem mediów cyfrowych a aktywnością poza środowiskiem online.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Related Itemschoroby cywilizacyjneFOMOlęki społecznemedia społecznościowePolecaneuzależnienia
Ciekawostki
17 października 2018
Michal Karas
Michal Karas

Related Itemschoroby cywilizacyjneFOMOlęki społecznemedia społecznościowePolecaneuzależnienia

More in Ciekawostki

Babcie i dziadkowie w świecie zwierząt

Zofia Kicińska26 lutego 2021
Read More

Gdzie w Polsce ubywa mieszkańców?

Edyta Nowicka26 lutego 2021
Read More

Reklam na Wikipedii nie ma i nigdy nie będzie

Kalina Samek25 lutego 2021
Read More

Czy pandemia może skończyć się PTSD?

Julia Nieznalska22 lutego 2021
Read More

Pandemia tragiczna w skutkach dla psychiki Polaków

Dagna.Starowieyska18 lutego 2021
Read More

Chcesz wzmocnić związek? Przytulaj się!

Zofia Kicińska11 lutego 2021
Read More

Badania: U osób niewidomych kora wzrokowa „nasłuchuje” dźwięków

Magda Dzik-Kordas2 lutego 2021
Read More

Efekt nocebo? Niezaszczepieni też raportowali skutki uboczne

Michal Karas30 stycznia 2021
Read More

Jak długo trwa teraz i dlaczego nie kichamy śpiąc?

Karolina Nowakowska25 stycznia 2021
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Victoria Iwanowska: Zdeterminowana do realizacji marzeń!
    W praktyce5 marca 2021
  • Rzetelne przekazanie wiedzy to moje główne zadanie!
    W praktyce5 marca 2021
  • To nasz mózg podsuwa najgenialniejsze rozwiązania
    W praktyce3 marca 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.