• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Alona Zozulia: Pomaganie przez sztukę
    • Anna Zalewska: Inspiracją może być wszystko
    • Ashwaq Haji: Twarzą w twarz z potworem
    • Monika Chajęcka: Najważniejsza jest komunikacja
    • Nancy Levin: Silna i wrażliwa
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Czy laserowa korekcja wzroku może pomóc w znalezieniu pracy?
    • Marta Omachel: Przez mieszkanie do serca
    • Małgorzata Kulis: Samomotywacja jest kluczowa!
    • Przyszłość: Czy robot zastąpi pracownika?
    • Katarzyna Mikołajczyk: Oczyszczenie organizmu to podstawa!
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Praca mózgu: dysortografia to nie lżejsza forma dysleksji
    • W końcu autyzm trafił pod strzechy
    • Uzależnienie od tytoniu: trendy, problemy i dylematy
    • Urządzenia stymulujące serce a kuchnie indukcyjne i komórki
    • Milek Design: Zapanuj nad elektryzującymi się włosami
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Jak zaradzić wypaleniu rodzicielskiemu
    • Nie ma jak przyszłość: Michael J. Fox i jego historia
    • Chemioterapia zabija więcej pacjentów niż rak?
    • Stan krytyczny: Opowieści z pogranicza ludzkiego życia
    • Przestrzeń dla debaty nad etyką w technologii
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Dlaczego dom jest skarbnicą wiedzy o człowieku?
    • Polscy artyści w centrum uwagi: Wyjątkowa aukcja dzieł sztuki w Warszawie
    • Vaclav Smil: Liczby nie kłamią!
    • Startują Targi Książki Empiku
    • Oto ważne fakty o witaminach: A, E, D i K
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Kiedy naprawdę warto odejść z pracy?

Kiedy naprawdę warto odejść z pracy?
Edyta Nowicka
Edyta Nowicka
11 stycznia 2022

Toksyczny przełożony wpływa nie tylko na nastrój pracowników. Kiedy szef jest psychopatą lub narcyzem, lepiej rozejrzeć się za inną pracą. W przeciwnym grożą nie tylko problemy zdrowotne, ale i niezbyt miłe dla otoczenia zmiany zachowania.

Szacuje się, że w populacji jest około 1 proc. psychopatów. Według prof. Clive’a Boddy’ego ze Szkoły Biznesu Uniwersytetu Middlesex w Londynie wśród mężczyzn psychopatów jest czterokrotnie więcej niż wśród kobiet, zaś w korporacjach psychopaci mogą stanowić aż 4 proc. wyższej kadry menedżerskiej.

Mają oni niezaprzeczalne zalety w korporacji (dążenie do celu, umiejętność pracy w warunkach stresu, determinacja), niemniej jednak szef psychopata potrafi zamienić najprzyjemniejszą i najlepiej płatną pracę na świecie w koszmar. Konsekwencjom biurowego współżycia z takim trudnym przełożonym postanowiła się przyjrzeć bliżej Abigail Phillips z uniwersytetu w Manchesterze.

Depresja i nie tylko

Jej zespół przeprowadził trzy różne badania ankietowe z udziałem 1200 pracowników. Pytania dotyczyły stanu psychicznego respondenta, przypadków nękania i poniżania w pracy, a także osobowości przełożonego.

Analiza uzyskanych danych ujawniła, że ludzie, którzy pracują z szefami o psychopatycznych cechach osobowości, nie tylko wykazują objawy klinicznej depresji spowodowanej niewłaściwym, upokarzającym zachowaniem przełożonego, ale i sami bardziej dręczą kolegów.

– Całościowy obraz jest jasny: liderzy wykazujący niewłaściwe cechy to zła wiadomość dla danego środowiska pracy. Osoby z wysokim poziomem narcyzmu i psychopatii manifestują silne pragnienie władzy, a także cechują się brakiem empatii. Ta toksyczna kombinacja może oznaczać, że będą wykorzystywać swoich podwładnych, przypisywać sobie zasługi za ich pracę, będąc jednocześnie nadmiernie krytycznymi i zachowując się agresywnie w stosunku do innych. Innymi słowy, szefowie o cechach psychopatycznych i narcystycznych, najprawdopodobniej będą dręczyć i upokarzać – mówi Abigail Philips.

Uczona zaprezentowała wyniki swoich badań na dorocznej konferencji poświęconej psychologii pracy organizowanej przez jedną z sekcji Brytyjskiego Stowarzyszenia Psychologicznego.

Na tej samej konferencji dr Fiona Beddoes-Jones z Cognitive Fitness Consultancy przedstawiły wyniki własnych dociekań naukowych, w ramach których egzaminowała szefów. Okazało się, że mniej więcej 80 procent z przepytanych 300 managerów uważała, że liderzy powinni być uczeni współczucia i uprzejmości dla podwładnych.

– Ludzie oczekują jasnego przekazu od logicznego i pragmatycznego menadżera, ale chcą również czuć, że ów menager i firma o nich dbają. Tego często brakuje – mówi dr Fiona Beddoes-Jones.

Lekcje psychologii dla kadry zarządzającej? Pewnie nie byłaby to inicjatywa bez sensu.

Anna Piotrowska, PAP, Zdrowie.pap.pl

Related Itemsjak zmienić pracękiedy odejść z pracykiedy zmienić pracęPolecanepracarezygnacja z pracyzmiana pracy
W praktyce
11 stycznia 2022
Edyta Nowicka
Edyta Nowicka

Related Itemsjak zmienić pracękiedy odejść z pracykiedy zmienić pracęPolecanepracarezygnacja z pracyzmiana pracy

More in W praktyce

Marta Omachel: Przez mieszkanie do serca

Michal Karas5 maja 2022
Read More

Małgorzata Kulis: Samomotywacja jest kluczowa!

Sylwia Cukierska29 kwietnia 2022
Read More

Katarzyna Mikołajczyk: Oczyszczenie organizmu to podstawa!

Ela Prochowicz5 kwietnia 2022
Read More

Karolina Mikołajczyk: Kobiety mają w sobie ogromną moc!

Redakcja Sukces30 marca 2022
Read More

Justyna Grondke-Trąbska: Kluczem jest świadomość!

Michal Karas17 marca 2022
Read More

Monika Chajęcka: Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie

Julia Nieznalska16 marca 2022
Read More

Stawiamy na jakość edukacji!

Michal Karas14 marca 2022
Read More

Danuta Hądzlik: Mam Zielone Pojęcie!

Edyta Nowicka11 marca 2022
Read More

Jak pragnienie sukcesu przeradza się w nałóg

Kalina Samek10 marca 2022
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Czy laserowa korekcja wzroku może pomóc w znalezieniu pracy?
    W teorii13 maja 2022
  • Marta Omachel: Przez mieszkanie do serca
    W praktyce5 maja 2022
  • Małgorzata Kulis: Samomotywacja jest kluczowa!
    W praktyce29 kwietnia 2022

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.