• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Edyta Młynarczyk: Stawać się lepszym każdego dnia!
    • Beata Nadzieja-Szpila: Zawsze patrzę na dobro ludzi!
    • Agnieszka Owczarek: #JestemWystarczająca!
    • Beata Nadzieja-Szpila: Nigdy nie wolno tracić wiary w siebie!
    • Justyna Kalbarczyk dołącza do projektu #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji
    • Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!
    • Księgowy ma być empatycznym doradcą?
    • Zdrowa dieta to również zdrowy mózg
    • Perfekcjonizm: Zgubne skutki wygórowanych standardów
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Kampania edukacyjna „Poranek Po”
    • Kobiece nowotwory: bomba tykająca w genach
    • Przerwy w zdrowych nawykach żywieniowych
    • Grupa krwi ma wpływ na otyłość?
    • Bielizna damska: elegancja i komfort, które budują pewność siebie każdego dnia
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Niebezpieczny smartfon, zagrożenie dla dzieci
    • Niebezpieczne ekrany telefonów
    • Jedz wolniej, to zdecydowanie sprzyja zdrowiu
    • Retinol: złoty standard pielęgnacji skóry przez cały rok
    • Czy żywienie wpływa na ryzyko lęków i depresji?
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Kontrolowane granie jako część terapii
    • Jan Frycz z wyjątkowym apelem do prezydenta
    • Słońce może powodować kichanie
    • Kombucha może być źródłem fluoru w diecie
    • Czy kasza to rzeczywiście samo zdrowie?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Jak zarządzać stresem pracownika?

Jak zarządzać stresem pracownika?
Ela Prochowicz
27 marca 2019

Długie godziny pracy i wysokie wymagania przełożonych to jedne z głównych czynników, które mają znaczący wpływ na stres pracowników. Jak go niwelować? Radzą eksperci firmy specjalizującej się w doradztwie personalnym i digitalizacji procesów HR.

Wysoki poziom stresu u pracowników szkodzi nie tylko zdrowiu, ale także w dłuższej perspektywie czasu odbija się na działalności firmy. Pracownicy chorzy i zmęczeni nie tylko są mniej produktywni, ale również częściej zgłaszają nieobecność w pracy.

– Stres nie zawsze jest złym czynnikiem. Niekiedy pomaga nam w skupieniu się, pozyskaniu energii i sprostowaniu nowym wyzwaniom. To jest to, co dodaje nam siły oraz motywacji podczas wygłaszania prezentacji, czy ważnych spotkań biznesowych. W dzisiejszym gorączkowym świecie miejsce pracy zbyt często wydaje się „emocjonalną kolejką górską”. Długie godziny pracy, napięte terminy oraz wciąż rosnące wymagania sprawiają, że czujemy się zmęczeni, wyczerpani i przytłoczeni, a kiedy stres przekracza naszą zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, przestaje być pomocny i zaczyna powodować szkody, zarówno dla naszego umysłu, ciała, jak również satysfakcji z wykonywanej pracy. – komentuje Ewa Polanowska, Associate Consultant firmy specjalizującej się w doradztwie personalnym i digitalizacji procesów HR.

Wprowadź elastyczny czas pracy

Choć o elastycznym czasie pracy mówi się ostatnio dużo, nadal firmy są na początku drogi w jego wdrożeniu. Pozwalając pracownikom na pewną elastyczność możesz znacznie przyczynić się do zmniejszenia odczuwanego przez nich stresu. Często jego przyczyną, niekoniecznie jest sama praca, a życie prywatne. Przykładem może być brak czasu na załatwienie własnych spraw w urzędzie w godzinach pracy, czy też problem z odebraniem dziecka z przedszkola, które jest otwarte tylko do godz. 16:00, a my pracujemy do godz. 18:00. Sprawia to, że nie jesteśmy w stanie skupić się na wykonywanych obowiązkach. Warto pomyśleć o zapewnieniu pracownikom większej elastyczności czasu pracy tak, by mogli oni sami wybierać godziny przyjścia i wyjścia, oczywiście z zachowaniem ustalonego dziennego wymiaru czasu pracy.

Zachęć zespół do budowania relacji

Naszym codziennym wsparciem w pracy są koledzy z zespołu. Niekiedy zdarza się tak, że zespół jest nie do końca zgrany oraz występują w nim problemy na poziomie komunikacji, które mogą powodować stres. Przełożeni powinni zachęcać swoje zespoły do budowania trwałych i opartych na zaufaniu relacji, wówczas pomoże to pracownikowi zaangażować się w życie firmy co wpłynie na większą mobilizację i pozytywne myślenie danej osoby. Uwzględnij działania związane z budowaniem zespołu podczas spotkań z pracownikami, a nawet postaraj się zostawiać zespół na jakiś czas, dzięki temu pracownicy będą w stanie dzielić się doświadczeniami i rozwiązywać problemy, które uniemożliwiają im efektywną współpracę. Jeśli wiedzą, że mogą na sobie polegać oraz mają dobre stosunki pracy, konflikty międzyludzkie i inne problemy, które powodują stres, zmniejszą się.

Zastanów się również jakie posiadasz „umiejętności miękkie”, do których należy komunikacja, współpraca i rozwiązywanie konfliktów. Pamiętaj, że dobre relacje opierają się na dobrych umiejętnościach interpersonalnych. Postaraj odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wiesz czego potrzebujesz od innych lub czego inni potrzebują od ciebie. To z pewnością pomoże ci w budowaniu lepszych relacji. Na przykład możesz spędzić z kimś czas w biurze podczas lunchu lub zaprosić kolegę na filiżankę kawy/herbaty. Staraj się unikać plotek i bądź szczery. Chwal ludzi, kiedy na to sobie zasłużą. Każdy lubi czuć się doceniany i otrzymywać uznanie za okazaną pomoc. Pamiętaj o tym, że pozytywne nastawienie to podstawa, a także miej na uwadze to, że im więcej wysiłku wkładasz w budowanie relacji, tym więcej dostaniesz od ludzi, którzy Cię otaczają.

Stwórz przyjemne środowisko pracy

Nikt nie chce spędzać dni pracy w brudnej, hałaśliwej, zagraconej oraz nieprzyjemnej przestrzeni. W rzeczywistości nadmierny bałagan przyczynia się do stresu, lęku i utrudnia pracę. Zwróć uwagę na taki drobiazg jak oświetlenie. Światło, przy którym pracujemy ma duży wpływ na stan naszego zdrowia oraz czynności przez nas wykonywane. Zadbaj o kolory dominujące w pomieszczeniu, w którym przebywasz razem z zespołem. Mają one wpływ na dobre samopoczucie i nastrój, dlatego są niezwykle ważne. Jeżeli chcesz wyciszyć emocje i wprowadzić swobodę w zachowaniu pracowników koniecznie sięgnij po kolor biały. Pamiętaj jednak, że warto przełamać go innymi kolorami, aby nie ulec monotonii. Za wyciszenie i sprzyjanie koncentracji odpowiada kolor niebieski. Z kolei jeżeli potrzebujesz inspiracji oraz ożywienia to kolor żółty jest w stanie ci to zapewnić. Sprawia, że czujemy się sprawni umysłowo. Unikaj koloru szarego i czarnego, dzięki czemu pozbędziesz się znudzenia oraz przygnębienia! Warto też pamiętać o naturalnych elementach wystroju np. roślinach, które poprawiają wydajność pracownika i jakość powietrza. Dodatkowo zieleń roślin wpisuje się kolorystycznie w niemal każdą aranżację. Zastosowanie stylu domowego w dzisiejszych czasach zdecydowanie zalicza się do trendu. Stworzenie biura w niemal domowym klimacie, sprawa, że pracownicy czują komfort i swobodę. Pamiętaj, że firma, która dba o pracownika wpływa na jego efektywną pracę, a co za tym idzie wszelkie sukcesy przedsiębiorstwa. Nowoczesność, na którą obecnie stawia większość biur, sprawia, że pracownik przychodzi do miejsca pracy z przyjemnością, a stres pojawiający się w trakcie wykonywanych obowiązków może zostawić w specjalnych strefach relaksu, sięgając po sprzęty multimedialne, a nawet już gamingowe! Idealnie pokazuje to i potwierdza firma Google, która jako jedna z pierwszych postawiła na swobodę i czas wolny pracownika.

Bądź przykładem dla pracowników

Wielu pracowników, zwłaszcza młodszych, jest zachęcanych do podążania śladami szefa w przypadku sukcesu zawodowego. Biorąc pod uwagę, że tak wielu ludzi oczekuje od swoich szefów wskazówek, jak zachowywać się w pracy, zastanów się jakie przesłanie sobą niesiesz. Jeśli jesteś w biurze o świcie i codziennie jesz obiad przy biurku, prawdopodobne jest to, że pracownicy będą podążać twoim śladem. Pamiętaj, że jesteś odpowiedzialny za kulturę własnego miejsca pracy, a jeśli kultura, którą tworzysz, to nadgodziny i niewielka równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, możliwe jest to, że jesteś jednym z czynników powodującym stres u pracowników. Podnoszenie głosu, brak zaufania, czy też rozliczanie z każdej minuty pracy, świadczy tylko o tym, że jesteś kiepskim menadżerem, który nie radzi sobie ze swoją rolą. Miej na uwadze to, że dając przykład innym tworzysz nie tylko mniej stresujące miejsce pracy, ale również kreujesz swój i firmy wizerunek.

Jak widać istnieje wiele metod radzenia sobie ze stresem. Skuteczne zapobieganie stresowi w miejscu pracy wymaga zaangażowania, wysiłku oraz współdziałania zarówno pracodawcy, jak i pracowników. Jeżeli tego brakuje, ryzyko wystąpienia stresu wzrasta. Pomocą w jego zwalczeniu są czynniki takie jak: wprowadzenie elastycznych godzin pracy, budowanie trwałej relacji, stworzenie przyjemnego środowiska pracy i bycie przykładem dla innych. Jednym z błędów, które popełniają menadżerowie, jest ignorowanie stresu zawodowego pracowników, a także postrzeganie go jako czynnika mobilizującego do intensywnej pracy. Tymczasem, ignorując problem możemy liczyć się z szybką utratą pracowników.

Źródło: HRK S.A.

Related Itemsjak radzić sobie ze stresemPolecanestres pracownikówstres w pracystres zawodowywalka ze stresemzatrudnienie pracowników
W praktyce
27 marca 2019
Ela Prochowicz

Trzyma rękę na pulsie najciekawszych wydarzeń w Polsce i za granicą, śledzi ciekawostki ze świata nauki i przekłada je na język zrozumiały dla każdego z nas.

Related Itemsjak radzić sobie ze stresemPolecanestres pracownikówstres w pracystres zawodowywalka ze stresemzatrudnienie pracowników

More in W praktyce

Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji

Michal Karas7 listopada 2025
Read More

Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!

Michal Karas31 października 2025
Read More

Księgowy ma być empatycznym doradcą?

Michal Karas30 października 2025
Read More

Dr n. med. Anna Dudzińska-Filkiewicz: Sukces to proces

Michal Karas16 października 2025
Read More

Przedsiębiorstwa społeczne dla lokalnej społeczności

Michal Karas16 października 2025
Read More

Alicja Praszkiewicz: Rozwód: Od czego zacząć?

Michal Karas8 października 2025
Read More

Witamy Joannę Stypułę w 10. edycji książki „Sukces jest kobietą”!

Michal Karas8 października 2025
Read More

Joanna Idzik: Odwaga bycia sobą buduje pewność siebie

Michal Karas29 września 2025
Read More

Danuta Głownia: Koncentruję się na rozwiązaniach, nie na konflikcie

Magda Dzik-Kordas26 września 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Jak budować gminę z sercem: Maria Kłosiewicz o pracy i pasji
    W praktyce7 listopada 2025
  • Małgorzata Małuch odznaczona honorowo za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Klimatu!
    W praktyce31 października 2025
  • Księgowy ma być empatycznym doradcą?
    W praktyce30 października 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version