• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Sylwia Nowak: Wytrwałość pomaga w realizacji celów
    • Dominika Rostocka: Nowe sytuacje to nowe możliwości!
    • Dominika Flaczyk o marzeniach, biznesie i szczęściu
    • Gabriela Kośmider: Pogoda ducha zawsze mi pomaga
    • Aleksandra Strzelec: Dostajemy to, co sami dajemy innym ludziom
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Biznes się nie poddaje: Wyróżniamy się na tle konkurencji
    • Te branże pracownicy wybierali najczęściej
    • Co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    • Biznes się nie poddaje: Sposób na równowagę
    • Kobiety w Polsce chętniej niż mężczyźni korzystają z nowych technologii
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Depresja może się pojawić nawet u małego dziecka
    • Po pierwszej dawce szczepionki. Można zacząć żyć jak przed pandemią?
    • Co powoduje nadmierne skażenie środowiska?
    • Tkanka tłuszczowa dobra dla seniora
    • Rak jajnika: najważniejsze informacje
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Dr Sutkowski: Musimy podnosić kulturę zdrowotną
    • Młodzi Polacy chętnie oddają krew
    • Andrzej Piliszek: Kreuję moją rzeczywistości!
    • Dlaczego podejmujemy nieracjonalne decyzje?
    • Dlaczego rodzice cię wkurzają? – jedyny taki poradnik w księgarniach!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Jak długo trwa teraz i dlaczego nie kichamy śpiąc?
    • Materializm szkodzi młodzieży
    • Feminatywy: Jak ich używać poprawnie?
    • Niezwykłe wydarzenie w życiu Macieja Maniewskiego!
    • Czy wszyscy mamy jakieś mutacje genetyczne?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W praktyce

Gender balance czyli Dziewczyny w IT

Gender balance czyli Dziewczyny w IT
Avatar
Ela Makos
22 grudnia 2016

Ostatnio sporo pisze się o kobietach w IT – że stanowią mniejszość, że są gorzej opłacane, a hasło „dziewczyna w startupie” wywołuje skojarzenie z asystentką zarządu albo marketingowcem. Czy faktycznie jesteśmy marginalizowane? Na ile stereotyp dziewczyny w IT jest zgodny z rzeczywistością? W końcu – czy mamy szanse na przejęcie typowo męskich stanowisk?

Gender balance
Nie spotkałam jeszcze przerażonego developera. Programiści i spece IT wiedzą, że to oni dyktują warunki na rynku. Czasem przemknie im przez myśl, że tańsza siła robocza z Indii, Ukrainy czy Rosji wyrwie z rąk stołeczek, ale strach szybko mija, bo przecież od razu wyhaczy ich ktoś inny – z wygodniejszym stołkiem i lepszymi benefitami. Jeszcze mniej boją się kobiet (sic!), bo stereotyp kobiety niezdolnej do logicznego myślenia wciąż ma się całkiem nieźle.

Tymczasem za pięć lat w samych Stanach będzie milion nowych miejsc pracy w IT. A zasoby dziarskich programistów nie wypełnią tej luki.

Jest to główny powód, dla którego firmy bardzo silnie starają się już teraz przyciągnąć do siebie kobiety i obcokrajowców. O ile w Polsce zauważalny jest trend, aby firmy współpracowały z kobiecymi organizacjami technologicznymi, takimi jak Geek Girls Carrots, o tyle zagraniczne spółki idą o krok dalej. Dobrym przykładem jest szwedzka firma NetEnt, która weszła do Polski z zamiarem zatrudnienia kobiet i mężczyzn w każdym obszarze pracy. Liczą, że uda im się tego dokonać już w 2020.

Oddajmy głos dziewczynom, które w branży zdominowanej przez mężczyzn pokazały, że dają radę.

Pracując w marketingu internetowym w od ponad czterech, mam do czynienia z uprzedzeniami dotyczącymi mojego poziomu profesjonalizmu. Sama początkowo byłam przekonana, że tylko mężczyźni mogą byś skutecznymi SEOwcami i z sukcesem prowadzić duże projekty. Po pewnym czasie zdałam sobie  sprawę, że się myliłam. Rozpoczynając pracę w Preply.com, szybko stało się jasne, że płeć ma niewielki znaczenie, kiedy przychodzi do oceny rezultatów pracy – mówi Aleksandra, Head of SEO platformy korepetycji Preply.com. W naszym zespole proporcje kobiet i mężczyzn to 30/70, zatem mężczyźni przeważają ponad dwukrotnie – dodaje Aleksandra Malomuzh.

Biznes IT na świecie
Amerykański biznes IT pozostaje czysto męską domeną: liczba firm technologicznych w Dolinie Krzemowej założona przez kobiety to tylko 3%. Jarno Heinonen, fiński profesor z Uniwersytetu w Turku, wyjaśnia to zjawisko na dwa sposoby: Po pierwsze, kobiety mają tendencję do wyboru zawodów w sektorze publicznym, takich jak edukacja i zdrowie, które dają znacznie mniejsze szanse, aby by na którymś etapie swojej drogi zawodowej  stały się przedsiębiorcami. Drugi powód wiąże się ze stereotypowym postrzeganiem płci żeńskiej, które konotują uprzedzenia w branży technologicznej: większość startupów młode zespoły w przewadze męskie, a wszystko, co odbiega od tej „normy” wygląda dziwnie.

Popkultura pielęgnuje stereotypy
Stereotyp młodego geniusza, który żyje w piwnicy i potrafi zhakować serwery NATO to wizja utrwalana przez dzisiejsze media. O ile może to być pociągające dla młodych chłopców, o tyle trudno oczekiwać, aby było to atrakcyjne dla wykształconych kobiet. Nie walczą z tym nawet popularne sitcomy, takie jak Silicon Valley czy Big Bang Theory, gdzie wśród męskich, mało atrakcyjnych geniuszy, jest niewiele kobiet. A jeżeli są, to prawdopodobnie nie grzeszą mądrością. Z kolei jeżeli pojawia się wśród nich mądra kobieta, często jest uważana za totalny wybryk natury.

Prawniczka w świecie startupów
O stereotypach w świecie IT opowiada Monika Świędrych, prawniczka, założycielka startupu Prawos.pl – platformy, która łączy klientów z prawnikami:

Myślę, że nie musiałam nigdy walczyć z żadnym stereotypem, ponieważ pracuję w branży internetowej, gdzie z mojej obserwacji nie liczy się wiek, płeć i wykształcenie, natomiast intuicja, kreatywność, ciężka praca, świeżość pomysłów oraz innowacyjne rozwiązania. Jako młoda kobieta prawniczka postanowiłam zrewolucjonizować rynek poprzez przełamanie wizerunku sztywnej branży prawnej za pomocą mojego portalu Prawos.pl. Internet stał się moim ulubionym narzędziem pracy, ponieważ stwarza dla mnie nieograniczony zasięg, mogę dotrzeć do wszystkich Polaków nawet tych poza granicami kraju. W Internecie moje kompetencje nie są oceniane przez nieistotne kryteria jak bycie kobietą, lecz twarde dane oraz skuteczność stworzonego przeze mnie narzędzia, które pomaga każdego miesiąca ponad 40 000 ludzi.

monika_swiedrych

A może brakuje wzorców?
Stereotyp kobiety w IT powoli zanika, głównie dzięki takim dziewczynom jak Monika i mediom amerykańskim, które zmieniają nastawienie i promują feminizację branży IT. Niedawno w Techrunch ukazał się artykuł poświęcony zwiększeniu liczby kobiet na kierowniczych stanowiskach startupów technologicznych. Wynika z niego, że w ciągu ostatnich pięciu lat liczba firm zarejestrowanych na Crunchbase kierowanych przez kobiety wzrosła pięciokrotnie, od 117 do 555. W chwili obecnej, średnio 18% nowych firm na całym świecie to inicjatywy dziewczyn.

Jeżeli jednak nie widzimy silnych kobiet w IT, trudno wyobrazić sobie, że jest tam dla nich miejsce. Nawet jeżeli w sali konferencyjnej siedzą kobiety i mężczyźni, to wiele osób z góry zakłada, że kobiety są tam zaledwie asystentkami prezesów. Tymczasem na kierowniczych stanowiskach zasiada coraz więcej kobiet. Wiemy wiele o ważnych mężczyznach w IT, kiedy w cieniu pozostają kobiety takie, jak Sheryl Sandberg, była wiceprezeska Google, a obecnie szefowa operacyjna Facebooka, Virginia M. Rometty, pierwsza w historii prezeska zarządu IBM, Margaret Whitman, CEO Hewlett-Packard, Susan Wojcicki, wiceprezeska Google czy Åsa Bredin, guru branży cyfrowej w Szwecji i Naczelna Dyrektorka ds. rozwoju w NetEnt.

Wschodnia Europa też nie pozostaje w tyle.  Ciekawa inicjatywą ukraińskiego oddziału Google była akcja #googlewomenua, czyli konferencja, podczas której kobiety z branży opowiadały o swoich doświadczeniach. Jak się okazało – kobietom w IT całkiem do twarzy i po drodze do sukcesu.

ulka_krystaszekCo na temat doświadczeń kobiety w IT ma do powiedzenia Ulyana, Ukrainka, która po przyjeździe do Polski zaczęła tworzyć gry dla jeden z największych polskich firm z branży gier komputerowych GameDesire?
Od samego początku mojej pracy w IT byłam w mniejszości, ale nigdy jakoś specjalnie nie identyfikowałam się z grupa „dziewczyna w IT”. Nie zauważam, aby miałam dostępne dla siebie określone role zawodowe tylko ze względu na płeć. Ze względu na umiejętności, doświadczenie, wiedzę, podejście do ludzi i rozwiązywanie problemów – tak, ale bez podziału na pleć. Niestety na ukraińskim rynku pracy sytuacja wygląda gorzej niż na polskim, dość popularna opinia o „kobiecych/niekobiecy zawodach”, nadal można spotkać ogłoszenia o pracy, gdzie poszukiwana jest „dziewczyna w wieku 18-25 lat na stanowisko asystentki”. Jednak wydaje się ze sytuacja powoli zmienia się wraz z zwiększeniem akceptacji europejskich wartości. Na przykładzie międzynarodowych konferencji branżowych widać jak dużo kobiet bierze aktywny udział w rozwoju gamedev’u. To szczególnie ważne ze względu na coraz bardziej różnorodną społeczność graczy. Coraz więcej kobiet interesuje się grami, wynika zapotrzebowanie na nowe rodzaje rozgrywki. Aby sprostać tym nowym wyzwaniom, zapewnić zróżnicowany i zrównoważony rozwój branży, przedstawienie różnych perspektyw, dziś potrzebujemy obecności kobiet w gamedevie jak jeszcze nigdy dotąd – mówi Ulyana Krystaszek.

A może po prostu jesteśmy sobie potrzebni?
Nie ma co się oszukiwać, że branża IT potrzebuje artystów. Potrzebuje specjalistów. W kraju, gdzie ludzie nie zarabiają kokosów, nie ma co się silić na sentymenty. Praca w IT to szansa dla wielu ludzi na godne życie, a firmy technologiczne wiedzą o tym i chętnie edukują swoich pracowników.

Dlatego zarówno mężczyźni, jak i kobiety, muszą wiedzieć jak bardzo są sobie potrzebni. Zróżnicowane płciowo zespoły są wydajniejsze, pracują lepiej, szybciej, jest w nich mniej konfliktów. Pozwalają robić rzeczy innowacyjne i dostrzegają problemy większego spektrum klientów. To fakty.
Więc, niezależnie od płci, wspierajmy się. Nowe technologie dają światu tak wiele, że każdy może partycypować w ich tworzeniu.

Related ItemsbalancegenderITkobietypraca
W praktyce
22 grudnia 2016
Avatar
Ela Makos

Related ItemsbalancegenderITkobietypraca

More in W praktyce

Biznes się nie poddaje: Wyróżniamy się na tle konkurencji

Karolina Nowakowska27 stycznia 2021
Read More

Te branże pracownicy wybierali najczęściej

Kalina Samek26 stycznia 2021
Read More

Co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?

Karol Pisarski26 stycznia 2021
Read More

Biznes się nie poddaje: Sposób na równowagę

Karolina Nowakowska25 stycznia 2021
Read More

Kobiety się nie poddają: Nie czekajmy z życiem, żyjmy!

Magda Dzik-Kordas23 stycznia 2021
Read More

Biznes się nie poddaje: Największe dopiero przede mną!

Sylwia Cukierska22 stycznia 2021
Read More

Biznes się nie poddaje: Pomoc innym napędza mnie do działania!

Magda Nowak21 stycznia 2021
Read More

Mentor projektu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE: Darek Chornicki

Magda Nowak19 stycznia 2021
Read More

Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!

Magda Dzik-Kordas14 stycznia 2021
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Biznes się nie poddaje: Wyróżniamy się na tle konkurencji
    W praktyce27 stycznia 2021
  • Te branże pracownicy wybierali najczęściej
    W praktyce26 stycznia 2021
  • Co tak naprawdę robimy podczas pracy zdalnej?
    W praktyce26 stycznia 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.