• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • LAP32987 Agnieszka poziom
      Agnieszka Król: Moją wizytówką jest uśmiech!
    • JKRobak poziom
      #SukcesJestKobietą: Joanna Krystyna Robak
    • BarbaraStelmach poziom
      Barbara Stelmach: ETERNO to smak, który łączy pokolenia
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Merry poziom1
      Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • GM Lifestyle Bialowieza
      Lato w Królewskiej Białowieży!
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • bocian Adobe stock PAP
      Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?
    • usmiechnij sie 1
      Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Newsy

Gdy linie lotnicze zawodzą – jakie masz prawa?

Gdy linie lotnicze zawodzą – jakie masz prawa?
Redakcja Sukces
17 sierpnia 2018

Opóźniony lub odwołany lot? Zgubiony, zniszczony lub opóźniony bagaż? A może rezygnacja z wycieczki samolotowej tuż przed wyjazdem? Wszystkie te sytuacje zdarzają się podróżnym, zwłaszcza w wakacje. Wtedy liczba lotów jest największa, a lotniska odprawiają miliony pasażerów.

Z danych opublikowanych na portalu Fly4free wynika, że w 2017 roku polskie lotniska obsłużyły ponad 40 mln pasażerów, czyli o 6 mln więcej niż rok wcześniej. Największy ruch notowano na warszawskim Okęciu (ponad 15 mln) oraz w Krakowie (5,8 mln), Gdańsku (4,6 mln) i Katowicach (3,8 mln). Jak przygotować się do podróży samolotem i jak dochodzić swoich praw lub odszkodowania, gdy ta podróż nie przebiega zgodnie z planem?

Prawo obliguje przewoźników do zwrotu pieniędzy lub zapewnienia innego środka transportu, jeśli samolot jest opóźniony lub odwołany, ale również do wypłaty odszkodowania, gdy nasz bagaż zaginie lub zostanie zniszczony podczas podróży. Akty prawne, które regulują prawa pasażerów w tych kwestiach to Konwencja Montrealska z 1999 r. oraz europejskie Rozporządzenie nr 261/2014. Wielu pasażerów decyduje się jednak na dodatkowe ubezpieczenie, ponieważ w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu, a także zgubienia czy kradzieży bagażu wolą mieć dodatkowe zabezpieczenie. Kiedy przyda nam się polisa, a kiedy możemy liczyć na odszkodowanie od przewoźnika? Jakie prawa ma pasażer i jak może ich dochodzić? Jakie obowiązki ma ubezpieczony i jakich formalności powinien dopełnić przed zgłoszeniem zdarzenia do ubezpieczyciela? Podpowiadamy.

Gdy nasz lot jest opóźniony

Przyczyn opóźnień może być wiele: złe warunki pogodowe, strajki, kwestie operacyjne lub organizacyjne leżące po stronie przewoźnika. Pasażerom, których lot jest opóźniony przysługuje szereg praw, które reguluje Konwencja Montrealska i Rozporządzenie nr 261/2014. Po pierwsze – linie lotnicze są zobowiązane do zorganizowania darmowych posiłków i napojów w ilości, która jest adekwatna do czasu oczekiwania. Po drugie – pasażerom przysługują dwie bezpłatne rozmowy telefoniczne oraz dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe, by mogli skontaktować się z rodziną lub współpracownikami. Jeśli opóźnienie jest większe niż 5 godzin, to podróżnym przysługuje prawo do zwrotu kosztów biletów i podróży, a jeśli opóźnienie trwa 1 dzień lub dłużej, to przewoźnik musi zapewnić podróżnym nocleg w hotelu wraz ze zorganizowaniem transportu z lotniska do miejsca zakwaterowania. Trzeba pamiętać, że kupując bilet lotniczy nie jesteśmy automatycznie ubezpieczani.

Gdy nasz lot jest odwołany

Gdy przewoźnik odwoła nasz lot, przysługuje nam prawo do zwrotu kosztu biletu i podróży lub zmiana planu podróży. Mamy wtedy możliwość lotu powrotnego w pierwszym możliwym terminie, lotu do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub lotu w późniejszym, ale dogodnym dla nas terminie. Podróżni, których lot odwołano mają prawo do odszkodowania od linii lotniczych w wysokości 250 EUR – w przypadku lotów do 1500 km, 400 EUR – w przypadku lotów od 1500 do 3500 km oraz 600 EUR dla wszystkich pozostałych lotów. Jeśli przewoźnik zaoferuje nam alternatywny lot do miejsca docelowego może pomniejszyć nasze odszkodowanie nawet do 50 proc. – Pamiętajmy również, że linie lotnicze nie wypłacą odszkodowania m.in. wtedy, gdy pasażer zostanie poinformowany o odwołanym locie co najmniej na dwa tygodnie przez podróżą lub gdy przewoźnik zaoferuje mu zmianę planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu. Na złożenie wniosku o odszkodowanie od linii lotniczych mamy 3 lata od daty zaplanowanego lotu – mówi Anna Materny, dyrektor biura ubezpieczeń detalicznych.

Gdy linie lotnicze uszkodzą lub zgubią nasz bagaż

Zgodnie z Konwencją Montrealską przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną opóźnieniem w przewozie pasażerów, towarów lub bagażu. Reklamacje dotyczące bagażu trzeba zgłaszać przewoźnikowi, u którego kupiliśmy bilet. Mamy na to 7 dni – gdy bagaż zostanie uszkodzony oraz 21 dni – w przypadku opóźnienia lub zgubienia. – Gdy linie lotnicze zgubią nasz bagaż, a wcześniej wykupiliśmy polisę turystyczną, to ubezpieczyciel zwróci koszty przedmiotów (głównie przedmioty osobistego użytku zwyczajowo zabierane w podróż) znajdujące się w zgubionym bagażu. Trzeba jednak pamiętać, że musimy posiadać zawiadomienie od przewoźnika oraz przedstawić wykaz utraconych przedmiotów. Zaletą ubezpieczenia bagażu jest również ochrona przed kradzieżą i zdarzeniami losowymi.. Z przedmiotów wartościowych ubezpieczeniu podlega np. laptop, tablet, telefon, kamera, czy aparat fotograficzny. Z ochrony ubezpieczeniowej wyłączona jest np. biżuteria, klucze, czy antyki zakupione w podróży. Należy pamiętać, żeby suma ubezpieczenia i zakres ochrony były adekwatne do wartości bagażu, który ubezpieczamy. Zazwyczaj bagaż ubezpiecza się na kwotę 200-400 euro, ale można go również ubezpieczyć na 1000 euro lub więcej – wylicza Materny.

Gdy to my rezygnujemy z lotu

Gdy decydujemy się na podróż, warto zastanowić się nad ubezpieczeniem od rezygnacji z biletu lotniczego. Taka polisa pozwoli nam odzyskać koszty zakupu biletu, ale tylko w niektórych przypadkach. – Dla towarzystwa ubezpieczeniowego nie ma znaczenia, czy kupiliśmy bilet w tanich liniach lotniczych czy u innych przewoźników, ale liczą się powody, dla których rezygnujemy z podróży. W przypadku nagłych zdarzeń takich jak nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie, poważna szkoda w miejscu zamieszkania, kradzież dokumentów koniecznych do przekroczenia granicy, czy śmierć kogoś bliskiego pasażer może ubiegać się o zwrot kosztów zakupionego biletu. W celu otrzymania zwrotu kosztów biletu należy przedstawić dokumentację potwierdzającą konieczność anulowania biletu, np. dokumentację medyczną, akt zgonu, zaświadczenie z policji dotyczące wystąpienia szkody w mieniu.

Źródło: Newsrm.tv

Related Itemsjak się ubezpieczaćlinie lotniczePolecanewakacyjny wyjazd
Newsy
17 sierpnia 2018
Redakcja Sukces

Related Itemsjak się ubezpieczaćlinie lotniczePolecanewakacyjny wyjazd

More in Newsy

bocian Adobe stock PAP

Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?

Edyta Nowicka26 czerwca 2025
Read More
usmiechnij sie 1

Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?

Sylwia Cukierska25 czerwca 2025
Read More
ikona123sport.zdrowie5

Sport to świetne lekarstwo na krążenie

Karol Pisarski23 czerwca 2025
Read More
dzieciulicyikonynowe123

Na świecie żyje 110 milionów uchodźców

Michal Karas20 czerwca 2025
Read More
klotnia123

Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone

Edyta Nowicka18 czerwca 2025
Read More
zdrowie po 40

Ile kosztują programy prozdrowotne?

Zofia Kicińska13 czerwca 2025
Read More
wilno

W Wilnie chłodnik doczekał się własnej parady

Michal Karas30 maja 2025
Read More
koloryowocow ikona

Cytrusy i leki to złe połączenie

Magda Nowak30 maja 2025
Read More
Hotel Bialowieza macnowphoto.pl 2

Wykorzystaj bon turystyczny w Białowieży!

Michal Karas29 maja 2025
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Merry poziom1
    Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    W praktyce26 czerwca 2025
  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version