• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • LAP32987 Agnieszka poziom
      Agnieszka Król: Moją wizytówką jest uśmiech!
    • BarbaraStelmach poziom
      Barbara Stelmach: ETERNO to smak, który łączy pokolenia
    • B01A1455 poziom fotograf
      Agnieszka Owczarek-Cząstka: Wartości, wizja i wytrwałość
    • Lucyna Janik foto
      Lucyna Janik dołączyła do projektu #SukcesJestKobietą
    • Alina poziom
      Alina Szynaka: Motywuje mnie odpowiedzialność za rozwój firmy!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Merry poziom1
      Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    • sztuczna inteligencja 1
      Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    • ikona1234praca7
      Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    • B01A9601 poziom
      Szczerość w komunikacji to klucz do sukcesu!
    • kobieta sukcesu w biznesie
      Spółka czy jednoosobowa działalność? Co wybrać?
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zebyikona
      Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom?
    • nogi wakacje
      Udar czy osłabienie cieplne? Poznaj objawy
    • ludzieikonynowe123
      Rady na problemy seniorów ze snem
    • zdrowie cukier ikona 123nowe
      Nie masz cukrzycy? A może o niej nie wiesz?
    • nastolatka
      Słabe narkotyki? Nie istnieją!
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • GM Lifestyle Bialowieza
      Lato w Królewskiej Białowieży!
    • dziecko na basenie dla niektorych gosci najgorszy widok
      Skok na główkę? Tylko w basenie
    • Pustynia Wielkiego Jeziora Słonego3
      Zdrowie seniorów zagrożone przez kryzys klimatyczny
    • Przypadkiem poziom3
      Jak przypadkowe odkrycia zmieniły świat?
    • Depositphotos 24644669 original
      Boli, więc żyjesz? Tak nie musi być!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • bocian Adobe stock PAP
      Gdzie i jak sypiają bociany w podróży?
    • usmiechnij sie 1
      Dlaczego Polaków uważa się za ironistów?
    • ikona123sport.zdrowie5
      Sport to świetne lekarstwo na krążenie
    • dzieciulicyikonynowe123
      Na świecie żyje 110 milionów uchodźców
    • klotnia123
      Kłótnie w związku: o tym, co ważne i niedostrzeżone
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

W teorii

Chief Fun Officer – powinien być w każdej firmie?

Chief Fun Officer – powinien być w każdej firmie?
Karol Pisarski
15 stycznia 2020

Od dawna już wiadomo, że sama praca bez rozrywki może prowadzić do obniżenia produktywności i satysfakcji pracowników. Już w latach 30. XX wieku badacze zarządzania pokroju Eltona Mayo czy Mary Parker Follett zwracali uwagę, że aspekty ludzkiej natury – jak relacje – mają istotny wpływ motywujący w miejscu pracy. To było radykalne odejście od założenia Henry’ego Forda, że „ludzie pracują z dwóch powodów. Jednym jest pensja, a drugim obawa przed stratą pracy”.

Na początku XX wieku, gdy zegar odmierzał czas zmiany, a nauka skupiała się na wydajności pracy, nie było miejsca na rozrywkę. Ale scenariusz dla miejsca pracy jako przestrzeni zabawy został rozpisany przez liczne startupy z Doliny Krzemowej w dobie tzw. dot-com boom. Dziś firmy pokroju Google są utożsamiane z ciekawymi rozwiązaniami w biurach. Te uwzględniają studia muzyki i sztuki, pola do minigolfa, stoły do pingponga, piłkarzyki, ścianki wspinaczkowe czy nawet kabiny do drzemania.

Poza dawaniem większej radości z chodzenia do pracy, zabawa w miejscu zatrudnienia może dawać niemałego kopa w kwestii korzyści organizacyjnych. Dla przykładu, badałem rynek restauracyjny (we współpracy z Johnem Michelem z Loyola University i Michaelem Tewsem z Penn State w USA), gdzie roczna rotacja pracowników sięga ponad 60%. Odkryliśmy, że pracownicy bardziej zżyci z resztą załogi i postrzegający miejsce pracy jako przyjazne nie byli skłonni odchodzić.

Zabawa w miejscu pracy może też pielęgnować pozytywne nastawienie, spajać zespoły, pomagać w radzeniu sobie ze stresem, a w tym samym czasie tworzyć silniejsze relacje międzyludzkie.

Jak więc firmy mogą stworzyć kulturę pracy i przestrzeń sprzyjającą rozrywce, by te korzyści wychwycić? Jedna istotna lekcja dla managerów jest taka, że pojęcie zabawy w miejscu pracy jest silnie subiektywne. Niektórzy pracownicy mogą z niecierpliwością czekać na spotkania z innymi podczas happy hour, widząc w tym szansę na rozrywkę i budowanie braterstwa, ducha zespołu. Inni jednak na samą myśl o tym mogą się wzdrygać.

Dlatego trzeba rozważyć, jak ludzie mogą postrzegać konkretną aktywność, która pozornie jest zabawą – zanim ją wprowadzimy, w trakcie czy po niej. Nasze badania wskazały na szereg czynników, które mają wpływ na odbiór czynności jako zabawy lub nie.

1. Zabawa musi być dobrowolna

Im większa dowolność, tym większe prawdopodobieństwo, że osoby zainteresowane odbiorą to jako zabawę i będą czerpały satysfakcję z uczestnictwa. Musi to być jednak naprawdę dobrowolne, a nie dobrowolne w teorii, ale z wyczuwaną przez pracowników presją wzięcia udziału.

2. Manager też musi to czuć

Pracownicy są bardziej skłonni oddać się chwili na rozrywkę w miejscu pracy, gdy wiedzą, że kierownictwo to popiera. Innymi słowy, reakcja na zabawę jest inna zależnie od postawy szefa. Gdy ludzie częstują się czyimś tortem urodzinowym, manager może powiedzieć „świetnie, świętujmy, a potem wracamy do pracy”, ale może też powiedzieć „no i znowu się zaczyna, tracimy kolejne pół godziny”.

Rozrywka organiczna – zainicjowana przez samych pracowników – jest bardziej skuteczna. Dlatego kierownicy powinni stworzyć otoczenie, w którym podwładni nie będą się krępować wychodzić z inicjatywą. To lepsze niż narzucanie aktywności z góry.

Oczywiście ilość pracy jest istotnym czynnikiem. Pracownicy przeładowani obowiązkami zawodowymi mogą postrzegać rozrywkę jako przeszkodę w sprostaniu i tak wysokim wymaganiom.

3. Osobowość ma znaczenie

Cechy charakteru są istotne. Optymiści z pozytywnym nastawieniem do życia chętniej będą postrzegać rozrywkę w pracy pozytywnie. Organizacje z silną kulturą rozrywki, wierzące w zalety jej wprowadzania w miejscu pracy, są z kolei bardziej skłonne zatrudniać osoby, które podzielają ten pogląd.

4. Typy zabawy

Rodzaj aktywności może mieć istotne znaczenie. Wspomniane już badanie wskazuje, że najlepiej postrzegane są wydarzenia z udziałem jedzenia i picia, świętowanie osobistych osiągnięć czy wspólne wypady. Należy unikać sytuacji, w których pracownicy mogą ośmieszyć się przed innymi.

Firmy mogą również projektować przestrzeń, która będzie sprzyjać socjalizowaniu się i interakcjom – tak, nawet w czasie pracy. Inny pomysł to wprowadzanie nowych pracowników poprzez przedstawienie im firmy właśnie z tej, bardziej luźnej strony. Może okazać się dobrym pomysłem pielęgnowanie pracownika, który swoim zachowaniem wprowadza pozytywny nastrój i jest liderem w sferze rozluźnienia.

Milenialsi i Pokolenie Z to nowi liderzy, managerowie i pracownicy na kolejne dekady. Charakteryzuje ich zacieranie granic pomiędzy pracą a nie-pracą, a także chęć bycia sobą w miejscu pracy. Są też mobilni i niestrudzeni.

W rywalizacji o talenty na rynku pracy i budowanie świetnych zespołów, organizacje wspierające zabawę w miejscu pracy mogą śmiać się ostatnie.

Autor: Prof. David Allen, Warwick Business School, University of Warwick (tekst przetłumaczony i przedrukowany na licencji creative commons, oryginał dostępny na The Conversation)

Related Itemsatmosfera w pracybenefity w pracyjak walczyć ze stresemrelacje interpersonalnerozrywkastres w pracyzabawazarządzanie zespołem
W teorii
15 stycznia 2020
Karol Pisarski

Related Itemsatmosfera w pracybenefity w pracyjak walczyć ze stresemrelacje interpersonalnerozrywkastres w pracyzabawazarządzanie zespołem

More in W teorii

pracaikony123nowe2

Dobrostan nauczyciela przekłada się na uczniów

Zofia Kicińska23 grudnia 2024
Read More
ikony1234ksiazki wakacje

Kilka tricków na to, by uczyć się lepiej

Julia Nieznalska17 grudnia 2024
Read More
ikona1234zdrowie.facet .sport kopia

Sterydy i sport to słowa na „s”, którym nie po drodze

Dagna.Starowieyska28 listopada 2024
Read More
dieta123

Zdrowa dieta to również zdrowy mózg

Anna Chodacka-Penier23 października 2024
Read More
praca6ikonanowe123

Perfekcjonizm: Zgubne skutki wygórowanych standardów

Ela Prochowicz18 października 2024
Read More
ikona1234kobieta19

Narzędzie do pomiaru równości płci w nauce

Magda Dzik-Kordas20 sierpnia 2024
Read More
KoniecFacebooku 3

Co dalej ze zbiórkami w social mediach?

Ela Prochowicz4 sierpnia 2024
Read More
kobieta sukcesu w biznesie

Wykształcenie ważne dla sukcesu

Edyta Nowicka22 grudnia 2023
Read More
praca6ikonanowe123

Kiedy nie masz siły na pracę

Karol Pisarski21 lutego 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Merry poziom1
    Maria Borys-Piątkowska: Niezależna, zdolna, szczęśliwa
    W praktyce26 czerwca 2025
  • sztuczna inteligencja 1
    Kto się boi AI, a kto z niej skorzysta?
    W praktyce17 czerwca 2025
  • ikona1234praca7
    Cyberbezpieczeństwo na rynku pracy
    W praktyce17 maja 2025

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version