• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Biznes się nie poddaje: Dociekliwość rozwija świadomość
    • EWA GÓRSKA: Palestyna jest kobietą
    • Akademia Mistrzyń: Zawsze daję z siebie wszystko!
    • Kobiety kultury: Martyna Pastuszka
    • Siksa: Aleksandra Dudczak, Piotr Buratyński
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!
    • Kogo będą szukać w tym roku pracodawcy?
    • Dominika Flaczyk: Czyste intencje są najważniejsze
    • Dorota Bocian: Codziennie jestem lepsza od siebie z wczoraj
    • Katarzyna Mikołajczyk konsekwentnie dąży do celu!
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • Rak jajnika: najważniejsze informacje
    • Podwyższone ciśnienie: powód do niepokoju?
    • Jak dbać o skórę, by najdłużej była młoda
    • Płodowy zespół poalkoholowy – da się wspomóc rozwój
    • Utrata węchu i smaku w COVID-19. Skąd bierze się ten objaw?
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • Wyśpiewaj sobie zdrowie!
    • Akademia Mistrzów: Maciej Maniewski i alfabet profesjonalizmu
    • Recepta na zdrowe małżeństwo
    • Sepsa: relatywnie rzadka, ale niezwykle groźna
    • M+P=LOVE: debiut literacki Anny Barczyk-Mews
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • Miłość, epigenetyka, dom wpływają na to, jak kochamy
    • Błędy, jakie popełniamy w… toalecie
    • Jak pomóc sobie po przechorowaniu koronawirusa
    • Kiedy masochizm zawita do sypialni
    • COVID-19 przebyło prawdopodobnie ok. 11 proc. Polaków
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Newsy

Brakuje wykwalifikowanych rąk do pracy w branży modowej

Brakuje wykwalifikowanych rąk do pracy w branży modowej
Redakcja Sukces
Redakcja Sukces
2 stycznia 2019

Polski rynek odzieżowo-tekstylny należy do najatrakcyjniejszych w Europie Środkowo-Wschodniej. Ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw z sektora przemysłu mody jest jednak brak wykwalifikowanych pracowników. Bez wykształcenia nowej, wyspecjalizowanej kadry, rozwój firm z branży może być zagrożony.

W 2016 r. w branży tekstylnej pracowało 60,1 tys. osób w ponad 5 tys. firm. W przeszło 13 tys. zakładach odzieżowych pracowało 100 tys. osób, a w przemyśle skórzanym niecałe 3 tys. firm zatrudniało 27,5 tys. osób (dane GUS na koniec 2016 r.). Statystyki te nie obejmują jednak całej grupy osób związanej z branżą mody w sposób inny niż zatrudnienie w produkcji, która jest trudno mierzalna ze względu na rodzaj wykonywanej działalności (blogosfera, influencerzy, osoby związane z marketingiem modowym) oraz rotację i dynamikę zmian w branży – wynika z najnowszego raportu pt. „Rynek mody w Polsce”, przygotowanego przez KPMG we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Nowe specjalizacje w branży mody

Branża modowa, zarówno w Polsce, jak i na świecie, przechodzi obecnie istotne zmiany. Wpływa na to m.in. rozwój nowoczesnych technologii. Dynamika zmian zachodzących w samej branży, a także ich interdyscyplinarność oraz nowe narzędzia sprzedaży i marketingu rodzą duże zapotrzebowanie na nową, wyspecjalizowaną kadrę, bez której rozwój firm z branży mody może być zagrożony.

Szkolnictwo, zarówno zawodowe, średnie, jak i wyższe staje się dzisiaj w niespotykanym dotąd stopniu odpowiedzialne za właściwe przygotowanie kadry zawodowej, z uwzględnieniem nowych specjalizacji przystosowanych do potrzeb rynku pracy. Nowe zawody w przemyśle mody powstają w wyniku połączenia lub przekształcenia istniejących specjalizacji. Dodatkowo pojawiają się nowe specjalizacje, których powstanie wymusiły zmiany zachodzące na rynku.

– Szeroko rozumiana branża mody stwarza duże możliwości kreowania nowatorskich specjalizacji. W przemyśle modowym, ze względu na jego złożoną specyfikę, ważna jest wiedza nie tylko z obszaru projektowania czy inżynierii w zakresie włókiennictwa i przemysłu mody, ale także zarządzania, w tym zarządzania marketingowego, komunikacji, prawa mody. Niezwykle istotne są także tzw. umiejętności miękkie. Rozwój odpowiednich kwalifikacji oraz kompetencji pracowników tego sektora warunkuje jego stabilny wzrost i powinien być przedmiotem zainteresowania, zarówno na poziomie polityki sektorowej, jak i działań pojedynczych przedsiębiorców. Ma to tym większe znaczenie, że w 2016 r. w branży tekstylnej, odzieżowej oraz skórzanej pracowało blisko 200 tysięcy osób. To liczba porównywalna z populacją większego miasta – mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda, radca prawny, autorka części raportu pt. „Wyzwania i szanse edukacji w branży mody”, członek rady nadzorczej Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody LEWIATAN.

Wpływ pracodawców na edukację

Wpływ pracodawców na dostosowanie programów nauczania oraz form kształcenia do rynku pracy w branży mody jest coraz większy. Szkoły oferujące edukację w branży mody często nawiązują bezpośrednie partnerstwa merytoryczne z branżowymi przedsiębiorcami oraz pracodawcami.

Dzięki takiej kooperacji przedsiębiorcy oraz pracodawcy mają realny wpływ na tematykę, standardy nauczania oraz specjalizacje oferowane przez szkoły, a menedżerowie z firm odzieżowych niejednokrotnie prowadzą praktyczne zajęcia w formie warsztatów, ćwiczeń i konwersatoriów.

Branża mody rynkiem o dużym potencjale

Przemysł mody stanowi część rynku o dużym potencjale. Korzyści wynikające z tempa zmian w tym segmencie, zarówno tych dokonujących się obecnie, jak i mających zajść w najbliższej przyszłości, obejmą nie tylko pracodawców, ale w nie mniejszym stopniu także personel oraz końcowych odbiorców-konsumentów.

Elementy wpływające na dynamiczny rozwój branży mody są jednocześnie tymi czynnikami, które utrudniają dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy. Nowe zawody i specjalizacje na rynku powstają szybciej niż programy edukacyjne opracowywane przez szkoły. Wyzwaniem dla szkolnictwa jest też zapewnienie standaryzacji oferowanych programów edukacyjnych. To przekłada się na zapewnienie stabilnej i niezakłóconej obecności specjalizacji na rynku oraz ich jakości.

Źródło: Newsrm.tv

Related Itemsbiznes modowybranża odzieżowaPolecanerynek pracy w Polsceszkolnictwo
Newsy
2 stycznia 2019
Redakcja Sukces
Redakcja Sukces

Related Itemsbiznes modowybranża odzieżowaPolecanerynek pracy w Polsceszkolnictwo

More in Newsy

Miłość, epigenetyka, dom wpływają na to, jak kochamy

Karol Pisarski13 stycznia 2021
Read More

Błędy, jakie popełniamy w… toalecie

Kalina Samek8 stycznia 2021
Read More

Jak pomóc sobie po przechorowaniu koronawirusa

Zofia Kicińska5 stycznia 2021
Read More

Kiedy masochizm zawita do sypialni

Zofia Kicińska1 stycznia 2021
Read More

COVID-19 przebyło prawdopodobnie ok. 11 proc. Polaków

Dagna.Starowieyska27 grudnia 2020
Read More

Foch: niebezpieczna i nieetyczna zagrywka w relacji

Kalina Samek23 grudnia 2020
Read More

Donatien Alphonse François de Sade: Obrazoburca

Dagna.Starowieyska21 grudnia 2020
Read More

Kolędowanie live online w Mazowieckim Teatrze Muzycznym

Michal Karas18 grudnia 2020
Read More

Co wiemy o zwyczajach intymnych… Majów?

Sylwia Cukierska18 grudnia 2020
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • Biznes się nie poddaje: Odpowiedzialność, odwaga i pasja!
    W praktyce14 stycznia 2021
  • Kogo będą szukać w tym roku pracodawcy?
    W praktyce13 stycznia 2021
  • Dominika Flaczyk: Czyste intencje są najważniejsze
    W praktyce12 stycznia 2021

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.