Newsy

Branżę weselną czekają chude lata

Branżę weselną czekają chude lata
Magda Nowak

Z danych demograficznych wynika, że w perspektywie najbliższego dziesięciolecia liczba nowo zawieranych małżeństw w Polsce zmniejszy się o mniej więcej jedną czwartą.

Oznacza to pogorszenie sytuacji branży ślubnej, która – według ostrożnych szacunków – generuje co najmniej 6-7 mld zł obrotu rocznie – zauważa demograf prof. Piotr Szukalski z Uniwersytetu Łódzkiego.

– Patrząc na to, że mam do czynienia w dzisiejszej Polsce z zawieraniem związków małżeńskich przez mniej więcej 26-letnie kobiety i 28-letnich mężczyzn, musimy sobie zdawać sprawę, że w nadchodzących kilkunastu latach liczba takich właśnie osób, w najlepszych wieku do zawierania związków małżeńskich, będzie się zmniejszać – podkreślił prof. Szukalski.

W naturalny sposób ten wiek osiągać będą roczniki z końca lat 80. oraz urodzone w latach 90. – W każdym roczniku jest od 3 do 5 proc. mniej osób, co przekłada się na stały spadek – dodał.

Jego zdaniem należy oczekiwać, że liczba nowo zawieranych małżeństw w perspektywie mniej więcej najbliższego dziesięciolecia zmniejszy się o jedną czwartą i to mimo, że liczba małżeństw powtórnych będzie nadal nieznacznie wzrastać. – To są nieubłagane prawa bardzo szybkiego zmniejszania się w latach 90. liczby dzieci, które były wydawane na świat – podkreślił.

Ekspert szacuje, że liczba nowo zawieranych małżeństw w perspektywie 10 lat zmniejszy się o mniej więcej 40-50 tys. rocznie, co oznacza spadek z obecnego poziomu 180-190 tys. do 140-150 tys. małżeństw rocznie.

To wszystko oznacza brak dobrych informacji dla osób związanych z branżą ślubną czy weselną – mówi demograf.

Ekspert zwraca uwagę, że zawarcie małżeństwa to także ważny akt ekonomiczny, choć ekonomiczne znaczenie uroczystości ślubnych jest zwykle niedoceniane. Skromnie zakładając, że typowy ślub i wesele kosztują 25 tys. zł, a w ostatnich latach ogółem nowych małżeństw jest ok. 190 tys. – oznacza to koszty organizacji sięgające w skali kraju rocznie ponad 4,7 mld zł – podkreśla naukowiec.

Kwota ta – zapewne zaniżona wobec rzeczywistej – pozwala się utrzymać dziesiątkom tysięcy ludzi zajmujących się szyciem i sprzedażą ubiorów ślubnych, organizacją ślubów i wesel, czy ich obsługą np. gastronomiczną, muzyczną czy fotograficzną. Jeśli dodać do tego koszty ubiorów, kwiatów, prezentów i dojazdu ponoszone przez zaproszonych gości – okazuje się, iż „przemysł ślubny” generuje przynajmniej 6-7 miliardów złotych rocznie obrotu.

Prof. Szukalski podkreśla, że złe wieści dla osób żyjących z organizacji ślubów i wesel wzmocnione są jeszcze jednym czynnikiem – rosnącym odsetkiem małżeństw powtórnych. W takim przypadku, gdy dokonuje się formalizacja powtórnego związku, jest ona robiona z mniejszych przepychem i mniej uroczyście.

– Zdecydowanie częściej jest to organizacja ślubu bez uroczystości weselnych, z niewielkim przyjęciem, co oznacza po prostu nie wchodzenie na ten rynek usług około weselnych. A to oznacza, iż wszystko wskazuje, że – patrząc z punktu widzenia demograficznego – kwoty, jakie w przyszłości będą wydawane na organizację ślubów i wesel, będą mniejsze niż obecnie – ocenił demograf.

Oznacza to zdecydowanie większą konkurencję np. domów weselnych, czy sklepów z sukniami ślubnymi o klienta. – Z punktu widzenia osób, które dopiero planują w perspektywie 5-10 lat zawarcie związku małżeńskiego, jest to bardzo dobra wiadomość, w przeciwieństwie do osób, które swą karierę zawodową powiązały ze ślubnym biznesem – podsumował prof. Szukalski.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Newsy
Magda Nowak

Każdy przedmiot ma swoją historię i pomaga tworzyć wyjątkowe otoczenie. Dlatego design odgrywa w naszym życiu tak ważną rolę. Magda trzyma rękę na pulsie designowych nowości

Więcej w Newsy

ewolucja

Jesteśmy delikatniejsze od naszych przodkiń

Edyta Nowicka12 grudnia 2017
dojazd do pracy

Nawet tydzień pracy miesięcznie spędzamy na dojazdach

Michal Karas7 grudnia 2017
samotna wigilia 1

Dla samotnych osób starszych Święta tracą sens

Michal Karas1 grudnia 2017
media-polaryzują

Media polaryzują nas z łatwością – warto to rozumieć

Karol Pisarski29 listopada 2017
25.11.2017 Warszawa , Gala - premiera ksi????ki "Sukces jest kobiet??" 
Fot. Franek Mazur

Mitsubishi Japan Motors wspiera Kobiety Sukcesu!

Aneta Zadroga27 listopada 2017
biznes1ikonynowe123

Mitsubishi Japan Motors wspiera „Sukces jest Kobietą”

Aneta Zadroga23 listopada 2017
emocje 2017 2

Emocje 2017 na scenie Opery Krakowskiej

Redakcja Sukces22 listopada 2017
KongresKobietSukcesu11-650

Wydarzenie: AKADEMIA WIEDZY I SUKCESU 2017

Aneta Zadroga17 listopada 2017
DSC_9355

Agata Steczkowska ambasadorką marki samochodów?

Aneta Zadroga16 listopada 2017