Site icon Sukces jest kobietą!

Zapłata za błędy

Nie ma ludzi nieomylnych. Jednak za błędy niektórych przychodzi nam słono zapłacić. Szczególnie jeśli walutą jest nasze zdrowie lub życie. Gdy ktoś naraża to, co dla nas najcenniejsze powinniśmy reagować. Zanim to jednak zrobimy sprawdźmy do czego mamy prawo i czy aby na pewno nie oczerniamy innych naszym osądem

Łatwo przychodzi nam stwierdzenie, że popełniono błąd lekarski, ale nie zawsze wiemy co to tak naprawdę oznacza. Jest to nieumyślne działanie, zaniedbanie lub zaniechanie ze strony lekarza, położnej, pielęgniarki czy też innej osoby wykonującej zawód medyczny, które w rezultacie powoduje powstanie szkody u pacjenta. W przypadku, gdy doszło do uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia bądź śmierci w wyniku działania niezgodnego z uznanym stanem wiedzy medycznej, lekkomyślności czy niedbalstwa mamy prawo domagać się wypłaty odszkodowania.

Warto zaznaczyć, że skutkiem błędu medycznego mogą być również tak zwane choroby jatrogenne. Jest to postępowanie lekarza, bądź innego pracownika zakładu medycznego, które wywiera niekorzystny wpływ na stan psychiczny oraz fizyczny pacjenta. Czynniki te powodują wystąpienie lub też nasilenie dolegliwości u pacjenta. Choroby jatrogenne często wywoływane są niewłaściwą postawą względem pacjenta oraz brakiem wiedzy lub umiejętności psychologicznych w kontakcie z chorym.

W sytuacji, gdy jesteśmy przekonani, że doszło do błędu lekarskiego i nie miało to miejsca wcześniej niż rok temu osoby pokrzywdzone powinny zainterweniować. Zgłaszać takie przypadki można w Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych. Ustne zgłoszenie nie rozwiązuje jednak sprawy. Poza tym trzeba zabrać ze sobą opis dotyczący tego, co się stało i jak przebiegało leczenie. W tym też dokumencie powinno zostać wyszczególnione, na czym miał polegać błąd, który został zauważony przez ofiarę. W tym wypadku może się również przydać opinia innego specjalisty, która byłaby odmienna od tej jaką wydał lekarz prowadzący.

Należy zabrać ze sobą również pełną dokumentację z placówki medycznej, w której doszło do błędu medycznego. W tej dokumentacji powinna się znajdować pełna historia choroby, opisy wyników badań i konsultacji oraz karta informacyjna leczenia szpitalnego. Trzeba zwrócić również uwagę na inne dokumenty jeśli zdarzenie, o którym chcemy opowiedzieć było połączone z inną wcześniej leczoną chorobą. W tej sytuacji trzeba mieć ze sobą dokumentację również z innych placówek i gabinetów, do których zgłaszaliśmy się z naszym problemem.

Jeśli po zauważonym przez nas błędzie lekarskim podjęliśmy leczenie w innej placówce to i z tego miejsca muszą nam zostać wydane stosowne dokumenty, które będą opisywały cały proces. Dobrze jest zabrać ze sobą także pozostałe dokumenty dotyczące poniesionych kosztów i utraconych korzyści, będących bezpośrednim następstwem błędu.

W przypadku, gdy błąd lekarski nastąpił w przychodni, placówce przyszpitalnej lub też poradni specjalistycznej to wszystkie nasze roszczenia należy najpierw skierować bezpośrednio do tej placówki albo i do jej ubezpieczyciela. Tam także należy zgłosić się z podobnym plikiem dokumentów, jak podczas wizyty w Wojewódzkiej Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.

Za osoby, które zmarły lub są w ciężkim stanie, dokumenty te może złożyć osoba bliska, a resztą postępowania zajmie się prokuratura.

Źródło: Good One PR

Exit mobile version