Site icon Sukces jest kobietą!

Sylwia Mokrysz: Odwaga i działanie!

Jest dla nas ogromną przyjemnością móc zaprezentować naszym Czytelniczkom i Czytelnikom kolejny materiał z Sylwią Mokrysz, bohaterką kampanii społecznej #JestemPewna, którą realizowaliśmy w październiku 2023 r. w pięknym Krakowie do dziewiątej już edycji książki „Sukces jest kobietą”.

Sylwia Mokrysz to Prokurent i członek zarządu Mokate SA w Ustroniu. Wprowadziła markę LOYD do ścisłej czołówki herbacianych brandów w kraju, włączyła ją do gry o prymat na wielu rynkach Europy, Azji i Afryki. Uzyskała dla marki Loyd prestiżowe członkostwo w The London Tea History Association. Herbacie Minutka zapewniła pozycję krajowego lidera kategorii, wypracowała przewagę konkurencyjną dla szeregu innych herbacianych brandów Mokate, m. in. dla Babci Jagody i dla całej gamy herbat funkcjonalnych. Dała się poznać jako sprawny i wymagający organizator działań projakościowych i konsekwentny inicjator produktowych innowacji. Przysporzyła Grupie Mokate znaczną ilość wyróżnień, nagród i honorowych tytułów. W kluczowym dla rozwoju firmy okresie stała na czele Agencji Reklamowej „Sylwia”, realizując zwycięskie kampanie marketingowe dla sztandarowego produktu – Mokate Cappuccino. Telewizyjna reklama tego napoju, jako pierwsza, całkowicie polska produkcja, weszła do kanonu krajowej sztuki reklamowej. Kilkanaście kolejnych reklam telewizyjnych, powstałych pod jej nadzorem, ugruntowało pozycję Mokate jako jednego z najpoważniejszych producentów żywności w Polsce.

Zapraszamy do przeczytania inspirującego wywiadu o powstaniu marki Mokate, która dzięki produktom najwyższej jakości pozyskuje coraz to nowych i zadowolonych odbiorców w Polsce i zagranicą.

Czy może Pani wymienić kilka szkodliwych mitów z Państwa branży i jak się z nimi rozprawić?

Sylwia Mokrysz, Prokurent i członek zarządu Mokate SA w Ustroniu: Branża spożywcza to niezmiennie ważna i silna gałąź polskiej gospodarki. Nasz kraj znajduje się w czołówce producentów żywności UE. Główne atuty to wysoka jakość produktów, tradycja, a także duży potencjał innowacji.

Konsumpcja kawy, a w tym samym jej rynek, na całym świecie rośnie.

Dostrzegamy większą dojrzałość polskiego konsumenta – kawa to nie tylko jest już wyłącznie źródło pobudzenia czy zastrzyk energii. To ważny element w ciągu dnia, który celebrujemy – stąd coraz bardziej zwracamy uwagę na jakość ziaren. I tu upatrywałabym szansę dla wchodzących dopiero na ten – wydawać by się mogło – dojrzały rynek. Dla miłośników kawy, być może takim biznesowym rozwiązaniem byłaby craftowa palarnia kawy. Oczywiście, rynek ten bardzo dynamicznie się rozwija i takich firm jest już sporo, a może warto “odczarować” ten mit i spróbować wyedukować i pozyskać swoich klientów.

Kolejnym trendem, który wydaje się rozwojowy, to wzrost zainteresowania kuchnią roślinną i związany z nią reduktarianimizm, czyli ograniczenie przez konsumentów spożycia mięsa, a także innych składników odzwierzęcych, takich jak nabiał czy jajka. Według badań rynkowych większość Polaków zetknęła się z roślinnymi zamiennikami mięsa, a prawie połowa miała okazję ich spróbować. Zainteresowanie kuchnią roślinną to trend masowy, który nie jest ograniczony do niewielkiej grupy wegan i wegetarian. Konsumenci chcą dziś kupować i jeść bardziej świadomie, zdrowo. Zwrot w kierunku polskich producentów zdecydowanie przybiera na sile. Zapewniają one odbiorcom równowagę między jakością a ceną. I właśnie tu, w obszarze nieprzetworzonej żywności, upatrywałbym największą szansę dla osób zainteresowanych, aczkolwiek mających obawy co do zainwestowania w branży spożywczej.

Proszę opowiedzieć o swojej firmie i o historii jej założenie. Z jakich osiągnięć firmy jest Pani najbardziej dumna?

Biznesowa historia mojej rodziny zaczęła się ponad 100 lat temu. Wtedy to Josef Mokryš, brat mojego pradziadka, uruchomił pierwszy sklep, w ofercie którego znalazła się między innymi kawa i herbata. Dryg do interesów przekazał w genach, bo kolejne pokolenia kontynuowały rodzinny biznes, dołączając do niego restauracje i betoniarnię. Przedsiębiorstwo prowadzili kolejno dziadek Rudolf, a później dołączył do niego mój tata, Kazimierz. Pod koniec lat 90-tych minionego stulecia firma “Mokrysz”, działając prężnie w branży spożywczej, zatrudniała kilkadziesiąt osób.

Końcówka lat 90. w Polsce była okresem transformacji polityczno-gospodarczych. Dla nas był to również ważny czas z innego powodu. Stery w firmie przejęła moja Mama, Teresa Mokrysz. Dla nikogo nie było to zaskoczeniem. Mama, pomimo pracy zawodowej, cały czas wspierała Tatę w prowadzeniu rodzinnej firmy.

Razem z Bratem byliśmy już w takim wieku, że nie wymagaliśmy ciągłej opieki. Poza tym, wszystkie okoliczności, zarówno rodzinne, jak i gospodarcze, wytworzyły na tyle przyjazną atmosferę, aby mama mogła rozwinąć skrzydła w biznesie. Zwłaszcza Tata wierzył w jej talent i intuicję. Rodzice już wtedy angażowali nas sprawy firmy. Podczas jednej z narad rodzinnych zrodził się pomysł, by zmienić nazwę firmy. Pamiętam, jak siedzieliśmy nad kartkami papieru z różnymi propozycjami. W końcu wyłoniła się nazwa MOKATE: MOkrysz, KAzimierz, TEresa. Była idealna, dźwięczna i łatwa do zapamiętania. A przy tym mocno związana z naszą rodziną.

Był to zaledwie początek zmian. Największa związana była z profilem działalności. Jako jedni z pierwszych wprowadziliśmy na rynek śmietankę w proszku, a następnie cappuccino. W tamtym czasie były to absolutne rynkowe nowości. Okazało się, że potrzebna jest komunikacja z konsumentami. Prowadziłam wtedy agencję reklamową “Sylwia”, która odpowiadała za całość działań promocyjnych firmy. Rodzice postawili wszystko na jedną kartę. Zaangażowali większość rodzinnych oszczędności i zdecydowali się na reklamę instruktażową, pokazującą sposób przyrządzania Mokate Cappuccino. Telewizyjna reklama tego napoju, jako pierwsza całkowicie polska produkcja, wyszła do kanonu krajowej sztuki reklamowej. Był to milowy krok w rozwoju firmy. Mokate Cappuccino stało się rynkowym przebojem, a marka Mokate synonimem produktu.

Wkrótce weszliśmy również w sektor herbaty. Do naszych marek zaliczamy: “Minutkę”, “Loyda”, “Babcię Jagodę”. Intensywny rozwój przekładał się na technologię, asortyment i międzynarodową ekspansję. W Ustroniu i w Żorach wyrosły nowoczesne wieże rozpyłowe i dziś Mokate jest potentatem na rynku półproduktów dla przemysłu spożywczego. Poza granice Polski weszliśmy również za sprawą kilku strategicznych przejęć na rynku czeskim razem z Marilą, jedną z wiodących firm branży kawowej na czele.

Z perspektywy czasu Mokate w niczym nie przypomina dziś niewielkiego zakładu sprzed 30 lat. Obecnie firma składa się z 4 prężnie działających, nowocześnie wyposażonych z ogromnymi magazynami, fabryk. Zatrudniamy ponad 1500 osób. To pokazuje, jak wiele udało nam się osiągnąć w ciągu tych lat. Najbardziej jestem dumna z tego, że oboje z bratem Adamem, jesteśmy już 4 pokoleniem, które kontynuuje biznesowe tradycje Mokryszów. Niedawno obchodząc jubileusz marki Mokate, nasze logo wzbogaciło się o hasło “A Family Business”. To siła, w którą nie przestajemy wierzyć.

Na czym zawodowo Pani się skoncentrowała w 2023 roku? Dlaczego właśnie na tym?

W ciągu ostatnich lat Mokate stało się jednym z największych producentów kawy i herbaty w Europie Środkowej. Jest również liderem na rynku specjalistycznych surowców dla przemysłu spożywczego. Mokate obsługuje dzisiaj ponad 70 rynków zagranicznych. Współczesne oblicze firmy to ponad 30 linii napojów kawowych (cappuccino, miksów kawowych), kaw ziarnistych, a także herbat czarnych, zielonych, owocowych, ziołowych funkcjonalnych. Uzupełnieniem oferty są wafle, ciastka i pierniczki własnej produkcji.

Mokate od wielu lat goszcząc na międzynarodowych rynkach, zyskało sobie grono lojalnych konsumentów, dla których udoskonala produkty i tworzy innowacje, a także wspiera rodzinne marki działaniami strategicznymi w zakresie marketingu.

Zawsze mam w pamięci słowa mojej Mamy, że “sukces nie jest dany na zawsze”. Wiem, że powodzenie jednego projektu dodaje skrzydeł do pracy nad następnymi.

Staramy się działać i wzrastać w oparciu o 3 filary: więzy, odwagę i działanie.

W roku 2023 i nie tylko chciałabym się skoncentrować – jak zawsze – na umocnieniu pozycji naszych marek na rynkach międzynarodowych, by stały się globalnymi brandami oraz liderami swoich kategorii. Marka Loyd uzyskała prestiżowe członkostwo w “The London Tea History Association”. Nasze produkty są lubiane i doceniane przez konsumentów na różnych rynkach. Filozofia firmy zawiera się w krótkim zdaniu, które prezentuje tablica u wejścia do siedziby Zarządu: “Chcemy, by wracali do nas zadowoleni klienci, a nie wadliwe towary”.

Po więcej informacji o działalności naszej Bohaterki zapraszamy TUTAJ.

Fot. Maciej Grochala dla kampanii społecznej #JestemPewna by „Sukces jest kobietą”, Kraków 2023 r.

Źródło: materiał promocyjny Partnera

Exit mobile version