Site icon Sukces jest kobietą!

Pióro lepsze niż klawiatura

Co sprawdza się lepiej? Sporządzanie notatek piórem komputerowym czy na klawiaturze? Na pierwszy wysuwa się pióro komputerowe, a notatki cyfrowe wypadają znacznie lepiej jako narzędzie edukacyjne

Wielu studentów i uczniów coraz częściej sporządza notatki przy użyciu najnowszych technologii. Używana przez nich do tej pory klawiatura traci jednak ostatnio na znaczeniu. Okazuje się, że notatki cyfrowe sporządzane na komputerze odręcznie za pomocą pióra, mają znaczną przewagę nad tymi spisanymi na klawiaturze, biorąc pod uwagę efektywność uczenia się. Tak wskazują badania nad funkcjonowaniem mózgu, które zostały przeprowadzone przez czołowych światowych naukowców: Audrey van der Meer oraz Ruuda van der Weel z Norweskiego Instytutu Nauki i Technologii (NTNU) w Trondheim.

Wspomniani naukowcy to prawdziwi eksperci w dziedzinie neuropsychologii. Chcieli oni sprawdzić, czy istnieją różnice w aktywności mózgu pomiędzy odręcznym sporządzaniem notatek za pomocą pióra komputerowego a pisaniem na klawiaturze. Ich celem było przede wszystkim określenie, jak te różnice wpływają na zdolność uczenia się. Zainspirowani poprzednimi badaniami, które sugerowały, że ręczne robienie notatek pogłębia proces przetwarzania informacji, zrealizowali dwumiesięczny projekt badawczy z udziałem 20-osobowej grupy studentów.

Całe badanie polegało na wykonaniu przez tę grupę kilku zadań, takich jak: pisanie na klawiaturze czy pisanie ręczne. Podczas tych prób mieli na głowie specjalne urządzenia, wyposażone w ponad 250 czujników, wykrywających aktywność fal mózgowych. Wyniki badań jednoznacznie potwierdziły przypuszczenia naukowców: pisanie i rysowanie za pomocą pióra komputerowego angażowało inne części mózgu, niż pisanie na klawiaturze komputerowej. Podczas sporządzania odręcznych, cyfrowych notatek, bardziej aktywne okazywały są położone głębiej obszary mózgu. To zaś, jak ustalono w poprzednich badaniach, bardzo pozytywnie wpływa na proces uczenia się.

Źródło: d*fusion communication

Exit mobile version