Site icon Sukces jest kobietą!

Niezadowoleni z opieki zdrowotnej

Możemy narzekać, ciskać gromami, ale pomimo stereotypów i ogólnego przekonania nie wszyscy są niezadowoleni z funkcjonowania służby zdrowia, choć z pewnością są oni w mniejszości, a co gorsze – ciągle ich ubywa

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, właściwie co czwarty badany jest zadowolony z pracy opieki zdrowotnej. Napawa to optymizmem, ale tylko do momentu, gdy nie dowiemy się, ilu jest tych niezadowolonych. Ci stanowią natomiast 74% badanych osób. Po odnotowanym dwa lata temu dość wyraźnym wzroście zadowolenia z funkcjonowania służby zdrowia, w tym roku odnotowano większy krytycyzm.

Okazuje się, że sprawa jest naprawdę trudna, tym bardziej, że ten odsetek osób zadowolonych zmniejszył się o 5 punktów procentowych, a zbiór osób niezadowolonych jest większy o 6 punktów. Wygląda zatem na to, że nie idzie to w dobrym kierunku, a nastawienie ludzi do opieki medycznej z roku na rok jest coraz .

Oceniając porady i świadczenia otrzymywane w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, mniej więcej dwie trzecie badanych pozytywnie oceniło kompetencje lekarzy (67% ocen pozytywnych) oraz dostępność lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (65%). Do najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania opieki zdrowotnej zaliczyć należy dostępność wizyt u specjalistów (8% ocen pozytywnych).

Co z dostępnością lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej? I tu widać niezadowolenie ankietowanych. W ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszył się odsetek badanych przekonanych o dobrej dostępności lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej (o 9 punktów procentowych), a także tych, którzy uważają, że leczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego jest bezpłatne (o 10 punktów).

Coraz mniej jest także tych, którzy pozytywnie oceniają warunki leczenia w ramach NFZ i uważają, że pacjent jest traktowany w sposób życzliwy. Zmniejsza się też liczba tych oceniających pozytywnie lokalizacje samych placówek opieki zdrowotnej. Czy są zatem jakieś pozytywy? Przybyło ankietowanych widzących stosowanie nowoczesnych rozwiązań w opiece zdrowotnej (wzrost pozytywnych ocen o 11 punktów) oraz pozytywnie wypowiadających się na temat dostępności nocnej opieki medycznej (wzrost o 5 punktów).

Źródło: CBOS

Exit mobile version