Site icon Sukces jest kobietą!

Młodzi nie chcą wiedzieć o zmianach klimatu

Młodzież i młodzi dorośli chcą działać na rzecz klimatu, ale potrzebują wiedzy. Badanie świadomości młodzieży i młodych dorosłych w Polsce na temat zmiany klimatu.

– Chciałabym, żeby na mojej uczelni były zajęcia dotyczące ekologii i zmian klimatu. Tylko wolałabym, żeby to były takie zajęcia, które by dawały konkretne rozwiązania. Nie tylko określały problem – można przeczytać wypowiedź jednej z respondentek z grupy wiekowej 16-20 lat z raportu „Zmiana klimatu. Raport z badania 2020”.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej, które wspiera nauczycieli i nauczycielki w edukacji klimatycznej w polskich szkołach. Grupa respondentów i respondentek w wieku 13-35 lat została zapytana, m.in. o: źródła informacji na temat stanu i zmiany klimatu, o poziom wiedzy i świadomości, działania, które podejmują na rzecz ochrony klimatu w ich szkole oraz społeczności, obecność tematu zmian klimatycznych w rozmowach z bliskimi i rówieśnikami i rówieśniczkami oraz rolę szkoły w edukacji klimatycznej.

Wyniki badania pokazały m.in., że:
– 70 procent badanych uznało, że odpowiedzialność za zmianę klimatu ponosi człowiek. 3 proc. jako odpowiedzialnych za stan planety wskazało polityków, a 8 proc. korporacje, fabryki i przemysł.
– Zaledwie jedna czwarta osób w wieku 13-20 lat zadeklarowała, że głównym źródłem informacji na temat zmiany klimatu jest szkoła. 59 proc. badanych wskazuje, że szkoła powinna przede wszystkim dbać o kształtowanie postaw i zachowań ekologicznych społeczeństwa.
– 42 proc. badanych deklaruje, że postawa wobec ekologii została wyniesiona z domu rodzinnego.

– Potrzebujemy wysokiej jakości informacji opartych o wiarygodne źródła, z których młodzież czerpać będzie rzetelną wiedzę na temat zmiany klimatu. Dlatego kluczowe jest, aby obok przekazywania wiedzy związanej bezpośrednio z klimatem, pojawiły się działania, które wyposażą młodych ludzi w umiejętności: krytycznego myślenia oraz tworzenia własnych materiałów medialnych – mówi edukatorka klimatyczna Marta Jackowska-Uwadizu. – Dostajemy sygnały od nauczycieli i nauczycielek, że uczniowie i uczennice są zainteresowani tematem zmiany klimatu i chętna do działania. Potrzebuje jednak wsparcia osób, które będą odpowiednio przygotowane i poprowadzą ich przez ten proces. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać w tym zakresie pedagogów i pedagożki poprzez dostarczanie im rzetelnej wiedzy oraz ciekawych i inspirujących materiałów edukacyjnych – dodaje.

Badanie zostało przeprowadzone w ramach programu “1Planet4All – Razem dla klimatu!”, który realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
W ramach programu poprzez warsztaty, webinaria, publikacje i spotkania z ekspertami i ekspertkami CEO wspiera powstawanie i pracę redakcji szkolnych, działalność młodych dziennikarzy i dziennikarek na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Młodzież w działaniach wspiera grupa dziennikarzy, którzy zajmują się zmianą klimatu, oraz nauczycieli, nauczycielek, naukowców, którzy przygotowują materiały, prowadzą warsztaty i są mentorami młodych dziennikarzy i dziennikarek w bezpośrednich spotkaniach. Aktualnie prowadzimy rekrutację do nowej edycji programu: https://ekologia.ceo.org.pl/1planet4all/aktualnosci/rekrutacja-do-nowej-edycji-1planet4all-razem-dla-klimatu
Skróconą oraz pełną wersję raportu z badania można znaleźć i pobrać tutaj: https://ekologia.ceo.org.pl/1planet4all/aktualnosci/badanie-swiadomosci-mlodziezy-i-mlodych-doroslych-w-polsce-na-temat-zmiany

Exit mobile version