Site icon Sukces jest kobietą!

Magdalena Drab: „Jeśli teatr nie porusza, jest zły”

n/z Magdalena Drab Paszporty Polityki 2019 - nominacja w kategorii TEATR fot. Leszek Zych/POLITYKA

„Olśniewająco wszechstronny talent, jaki wykwitł nam na teatralnej glebie” – napisał o niej Jacek Sieradzki w nominacji do Paszportu Polityki. Młoda aktorka z Legnicy ma szansę na kolejne ważne wyróżnienie.

Aktorka, dramatopisarka i reżyserka. Sama postrzega teatr jako „miejsce szalenie demokratyczne”: „Teatr rodzi się z buntu, z ciekawości, chęci zrozumienia, wtargnięcia w obcą przestrzeń, zbadania jej. (…) Jeśli teatr nie porusza, nie budzi egzystencjalnego niepokoju, jest zły” – tłumaczyła we wrocławskiej „Gazecie Wyborczej”.

Jest autorką dziewięciu sztuk, krytycy doceniają ich różnorodność stylistyczną. Dramat „Słabi – ilustrowany banał teatralny”, za który dwa lata temu otrzymała prestiżową Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, jest szkicowanym delikatną kreską portretem bezsilności i bezradności w obliczu wyzwań codzienności. „Dzielni chłopcy” to z kolei ostry wizerunek subkultury kibicowskiej.

Zaś tegoroczne „Wyzwolenia” to parafraza dzieła Wyspiańskiego, w której współczesną Polskę symbolizuje ciasne, ciemne mieszkanie gdzieś w bloku. Spektakl na macierzystej scenie Drab, w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy, wyreżyserował Piotr Cieplak, a sama autorka brawurowo zagrała w nim Kobietę Obsadzoną Jako Konrad. „Magda Drab zadaje w swoich »Wyzwoleniach « proste pytanie: kim jesteś?, ale nie znajduje dla niego łatwiej odpowiedzi, czym trafia w sedno problemu tożsamości współczesnego Polaka, człowieka, mężczyzny, kobiety” – pisze Wojciech Majcherek.

A Kalina Zalewska dodaje: „»Wyzwolenia« dowodzą, że Drab po zdobyciu kilku nagród nie wpadła w samouwielbienie, tylko potraktowała to jako zachętę do dalszej pracy i rozwoju, sięgając po zadanie naprawdę ambitne i odnosząc zwycięstwo”.

Urodzona w 1990 r. w Katowicach Magdalena Drab jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej Filmówki. Na co dzień występuje w teatrze w Legnicy oraz przemierza kraj z autorskim monodramem „Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”, zrealizowanym w łódzkim Teatrze Zamiast, którego jest współtwórczynią. Spektakl przyniósł jej m.in. ubiegłoroczną wygraną w ogólnopolskim konkursie Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”. A Jacek Sieradzki wróży, że będzie niebawem jedną z liderek polskiego życia scenicznego.

Fot. ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

Exit mobile version