• Kobiety Biznesu
  • Kobiety Showbiznesu
  • Ikony
  • Warto odwiedzić
  • Warto mieć
  • Biznes
  • Newsy
  • Kontakt
  • Regulamin
Sukces jest kobietą!
  • Kobiety
    • Mirella poziom
      Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!
    • Sylwia Mokrysz poziom
      Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!
    • Donata3POZIOM
      Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!
    • Wioletta fbPOZIOM
      Wioletta Żurek: Tworzę naturalne smaki!
    • Marzena Kulesza poziom glowne
      Marzena Kulesza: Warto się uśmiechać!
    • Kobiety Showbiznesu
    • Kobiety Biznesu
    • Ikony
  • Biznes
    • biznes1 ikona 123 21
      Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    • praca ikona
      Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    • KrystynaSzeja poziom
      Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    • koktajk spk
      Sieć Przedsiębiorczych Kobiet zaprasza na dwa wydarzenia!
    • wakacje poziom RenataZ
      Jak przedsiębiorcy spędzają wakacje? Raport portalu PolecanyBiznes.pl
    • W teorii
    • W praktyce
  • Dla Ciebie
    • zdrowie cukier ikona1 123nowe
      Niewyspane nastolatki jedzą więcej cukru
    • ikona123kobieta.uroda4
      Wirtualne obcowanie ze sztuką poprawia jakość życia
    • MaciejM poziom
      Pielęgnacja włosów po lecie by Maniewski
    • warzywa123male
      Warzywa na drugie śniadanie
    • ikona123zdrowie.sport .kobieta
      Chirurgia plastyczna piersi a zdrowie
    • Moda
    • Design
    • Zdrowie
    • Uroda
  • Warto
    • zwierzeta fot.PAP
      Przyroda traci coraz więcej zasobów
    • libia
      Polska Misja Medyczna pomoże mieszkańcom Libii
    • etiopia
      Najkrwawsza wojna ostatnich lat? To nie Ukraina ani Syria
    • 47894681 l 1
      Robimy za mało, by powstrzymać suszę
    • Tunel29 okladka
      Wydawnictwo Insignis poleca „Tunel 29”!
    • Warto mieć
    • Warto odwiedzić
    • Warto przeczytać
  • Newsy
    • las2 n
      Naturalne procesy regeneracji lasów
    • libia
      Pomoc dla powodzian z Libii
    • 08 szlak do Chatki Zima
      Kiedy zniknie polski biegun zimna?
    • przyjaciółki
      Boimy się globalnego ocieplenia?
    • maroko
      Trzęsienie ziemi w Maroku. Czego potrzebują ofiary?
    • Wydarzenia
    • Ciekawostki
  • Więcej
    • Kontakt
    • Regulamin
  • Facebook

  • RSS

Kobiety Biznesu

Jak skutecznie zarządzać biznesem

Jak skutecznie zarządzać biznesem
Anna Chodacka-Penier
3 czerwca 2019

„Jako dziennikarz musisz zachować zimną krew, nawet gdy podczas wywiadu Twoi rozmówcy mówią o bardzo kontrowersyjnych punktach widzenia” – wywiad z Angelicą Pegani, autorką 6 książek, w tym ostatniej pod tytułem „Wywiad z liderem” opublikowanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sukces jest kobietą: Dla kogo przeznaczona jest książka „Wywiad z liderem”. Pisząc ją bardziej miała Pani na myśli osoby, dopiero planujące swoją karierę zawodową czy takie, które już pracują, rozwijają się, a jednocześnie pragną osiągnąć zawodowo pozycję lidera w organizacji?

Angelica Pegani: Celem niniejszej książki było badanie wizerunku liderów oraz analiza zjawiska przywództwa na podstawie osiemdziesięciu wywiadów pogłębionych. Synonimami do słowa przywództwo jest także władza, panowanie, autorytet. Przywołanie konkretnych sylwetek lidera-kobiety oraz lidera-mężczyzny pokazało, że żaden nie jest idealny, ale także, że żaden nie jest ani gorszy, ani lepszy.

Książka „Wywiad z liderem” jest przeznaczona, przede wszystkim dla właścicieli międzynarodowych firm, dyrektorów oraz kierowników korporacji biznesowych, do menedżerów międzynarodowych projektów, wykładowców akademickich z dziedziny ekonomii i zarządzania (i nie tylko), liderów zespołów, do przedsiębiorców – samouków, kobiet-liderek projektów oraz osób, które chcą zgłębić wiedzę na temat zarządzania.

SJK: Który z rozmówców/która z rozmówczyń i dlaczego najbardziej zapadła Pani w pamięć? Jak wyglądała praca nad pisaniem książki?

A.P.: Z większością rozmówców wcześniej się nie znałam, a po wywiadzie, z niektórymi, zostaliśmy na stopie koleżeńskiej. Część osób nigdy nie stanie się mi bliska ze względu na ich zupełnie odmienny, niezgodny z moim, punkt widzenia dotyczący życia, kariery oraz statusu społecznego. Zawód dziennikarza jest o tyle ekstremalny, że wciąż balansuje między misją, a obowiązkiem społecznym. Nie da się odpowiedzieć na wszystkie pytania, a w szczególności zadać wszystkich tych, które nas nurtują. Jednak bardzo ważne jest, aby po prostu wciąż uczyć się rzemiosła i pracować z pasją. Rozmowy do książki niekiedy bywały bardzo trudne, a zbieranie materiałów o rozmówcach bardzo żmudne. Nie każdy fascynuje się przesiadywaniem w bibliotece po 12 godzin. A dzięki temu można się zawsze lepiej przygotować. Po kilku wywiadach nie mogłam spać przez kilka nocy, ponieważ opinie moich rozmówców były tak kontrowersyjne, że nie mogłam zrozumieć jakim cudem to właśnie te osoby zarządzają innymi ludźmi w firmie. Na szczęście, kilka osób było ich przeciwieństwem – i to one stały się dla mnie „światłem w tunelu”, inspiracją oraz motywacją, bo zaskoczyli mnie swoją ponadczasową wizją, wiedzą oraz holistycznym podejściem do swojego zawodu-menedżera. Do dziś utrzymuję z nimi kontakt i może kiedyś uda nam się wspólnie napisać książkę. Kto wie, nigdy nic nie wiadomo (śmiech).

SJK.: Osiemdziesiąt rozmów z liderami to bardzo dużo. Jak udało się Pani porozmawiać aż z tyloma liderami? Jak udało się Pani do nich dotrzeć? W końcu, to osoby pełniące ważne funkcje w strukturach firm, zajęte, które mają ograniczony czas.

A.P.: W dzisiejszych czasach nie da się być w tym samym czasie w kilku różnych miejscach. Pamiętam, że gdy przeprowadziłam najpierw 30 wywiadów, wydawało mi się, że jest wystarczająco, ale wciąż brakowało mi tego „jedynego” wywiadu-rzeki, który stanie się moją inspiracją. Później przeprowadziłam jeszcze kilkadziesiąt, pozostając przy liczbie 50. Po konsultacji ze swoim profesorem, który prowadził monitoring moich badań oznajmiłam mu, że będę przeprowadzać wywiady dalej. Gdy wróciłam po kilku miesiącach z wakacji powiedziałam, że mam 80 wywiadów, na co on odpowiedział mi, że jest to bardzo duży materiał. Niestety, jestem czasami uparta i nie mówiąc mu o moich dalszych poszukiwaniach stanęło w końcu przy liczbie 100. Ze względu na fakt, że te dwadzieścia kolejnych wywiadów nie nadawało się do jakiejkolwiek analizy – trafiło do kosza.

Przeprowadzając wywiad z rozmówczynią z agencji rządowej astronautyki i kosmonautyki z USA korzystałam z wszelkich możliwych komunikatorów internetowych i nie była to jedna rozmowa, tylko kilka w odstępach czasu.

To pozwoliło mi na bardziej szczegółowe zadanie pytań oraz możliwość monitorowania odpowiedzi rozmówcy, tak jak wykonuje się to przy analizie wizerunku w mediach.

SJK: Jaki wg Pani jest idealny lider?

A.P.: Lider, bez względu na płeć, posiada wady i zalety, a są między nimi podobieństwa i różnice. Posługuje się różnymi stylami przewodzenia, w każdym środowisku pełni podobne funkcje, jednak wyróżnia go styl przywództwa: autorytatywny, demokratyczny lub liberalny. Niemniej, przeważnie style te zazębiają się, tworząc uniwersalny styl przewodzenia.

Lidera cechuje przede wszystkim chęć motywowania innych, energia, charyzma oraz zdolność podejmowania decyzji w sytuacjach kryzysowych.

Odwaga, determinacja, optymizm to kolejne cechy charakterystyczne dla przywódców. Badanie własne, które ukazało wizerunek lidera w indywidualnym wywiadzie pogłębionym, stało się istotnym elementem do wnikliwej analizy stylów liderów oraz poszukiwania odpowiedzi o istotę i funkcje lidera w społeczeństwie.

SJK.: Lider a menedżer. Czy te pojęcia są tożsame, czy lider i menedżer to ktoś inny?

A.P.: W literaturze przedmiotu obowiązuje podział na menedżerów oraz liderów, który jest istotny dla zrozumienia specyfiki każdej z tych ról. O tym kryterium piszą szerzej Marek Adamiec i Barbara Kożusznik w książce „Sztuka zarządzania sobą”. Menedżer jest odpowiedzialny przede wszystkim za planowanie, organizowanie oraz kontrolowanie zespołu w przedsiębiorstwie. Przywódca skupia się natomiast na wzbudzaniu motywacji oraz chęci do działania w grupie. Poza tym, przedstawia możliwości, jak kreatywnie i efektywnie planować pracę. Lider kreuje wizję, którą ma realizować menedżer. Można wskazać kilka różnic między menedżerem, a liderem. Ten pierwszy: poleca i nakazuje wykonywanie zadań; wywiera presję na podwładnych, by ci rozliczali się ze swoich zadań w konkretnym terminie; zarządza pracownikami, wyznaczając konkretne zadania (bardzo często), bez możliwości przeciwstawienia się przez pracowników; wyciąga konsekwencje z braku wykonania określonych czynności.

Dla kontrastu, lider: inspiruje oraz proponuje nowe rozwiązania pracy pracownikom firmy; wywiera nacisk na rozliczanie się z określonych zadań; sugeruje pracownikom wzorce do naśladowania oraz dzieli się swoim doświadczeniem; podaje jak największą ilość informacji na temat działalności firmy ich pracownikom, aby czuli się komfortowo; analizuje problemy oraz wyjaśnia, jak zapobiec im w przyszłości.

Przewodzenie oraz zarządzanie to dziedziny pokrewne, ale nie tożsame. Więcej na ten temat pisze R. Griffin  „Podstawach zarządzania organizacjami”, który traktuje przewodzenie jako proces polegający na posługiwaniu się bardziej wpływem w grupie aniżeli przymusem.

SJK.: Kobiety-liderki. Czym Pani zdaniem, po przeprowadzeniu licznych rozmów, różnią się od mężczyzn liderów?

 A.P.: Można by zadać pytanie: czy lider mężczyzna jest lepszą wersją lidera kobiety? Odpowiedź na to pytanie wydaje się nieco zaskakująca. Obecnie, kobieta w roli lidera dorównuje mężczyźnie.  Należy jednak zauważyć, że popularyzacja kobiet zajmujących stanowiska kierownicze w firmach lub organizacjach rozwinęła się na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat.Fot. Gordon Blackler

W obecnych czasach zdumiewająca jest liczba kobiet zarządzających korporacjami lub organizacjami, co zmieniło się przez ostatnie dwa dziesięciolecia.

Myślę, że kobiety nie muszą już toczyć takich batalii, jakie toczyła Marie Skłodowska-Curie, starając się o pracę na Uniwersytecie w Sorbonie. Współczesne kobiety po prostu czasami chcą powalczyć: o lepszy byt, o lepsze stanowisko czy lepsze finanse. I nie mówię, że to jest dobre czy złe.

Nauka nie służy do oceniania czegoś w kategoriach dobra czy zła. Nauka ma wyjaśniać.

Dlatego oczywiście, gdy widzę kobiety, które przejmują inicjatywę, wykorzystują swoją wiedzę, a przy tym wszystkim nie są w swoim stylu przywództwa agresywne – to wzbudza mój podziw i szacunek. Nie można zapominać również o mężczyznach, ponieważ to oni zapoczątkowali definicję przywództwa.

SJK.: Czy zaobserwowała Pani, na podstawie swoich badań, wzrost liczby kobiet w roli liderek w strukturach firm?

A.P.: Można stwierdzić, że przewodzenie innymi było sferą dominującą bardziej u mężczyzn niż u kobiet. Różnice między kobietą liderką od mężczyzną liderem są pulą zalet w jednych dziedzinach, a wad w innych. Przy czym mężczyźni mogą wiele czerpać od kobiet w sferze przewodzenia innymi – posiadania większej empatii. Z kolei kobiety mogą wzorować się na mężczyznach jeśli chodzi o zarządzanie sytuacjami kryzysowymi. I mężczyzna, i kobieta powinni ze sobą współpracować, aby stawać się jeszcze bardziej kompetentnymi liderami.

SJK.: Współczesne korporacje pełne są pracowników, którzy mają różne pochodzenie i kulturę. Jak ta różnorodność Pani zdaniem wpływa na komunikację między liderami. Te różnice pomagają czy przeszkadzają? Jeśli występują pewne trudności, to jak Pani zdaniem można je przezwyciężyć?

A.P.: Mam nadzieję, iż przeprowadzone przeze mnie badania oraz zebrane materiały wraz z obszerną literaturą przedmiotu, pozwolą czytelnikom zauważyć konieczność edukacji w dziedzinie przywództwa – przede wszystkim w krajach, gdzie przewodzenie innymi, jako system zarządzania, nie jest wystarczająco rozwinięte. Chociażby wspomniana wyżej komunikacja, co chciałabym bardziej uściślić, ponieważ w książce chodzi o komunikację międzykulturową. Budowanie tożsamości kulturowej jest bardzo ważnym czynnikiem podczas przewodzenia czy zarządzania multikulturowym zespołem. Z przeprowadzonych badań wyłania się mnóstwo obecnych stereotypów oraz uprzedzeń, które utrudniają wzajemną komunikację. Aby przezwyciężyć te problemy trzeba zdobyć pewien poziom wiedzy w zakresie komunikacji i wielokulturowości. To pozwala na zwiększenie świadomości dotyczącej swojej kultury, a co za tym idzie lepsze zrozumienie cudzej kultury. By umożliwić rozwój w dziedzinie komunikacji międzykulturowej, należy świadomie przeprowadzać badania naukowe oraz propagować zdobytą wiedzę i przekazywać ją kolejnym pokoleniom.

Dziękuję za wywiad.

Dziękuję.

 

O Autorce:

Angelica Pegani – autorka 5 książek, kilkudziesięciu wywiadów oraz artykułów, z wykształcenia dziennikarka radiowa i telewizyjna, menedżer public relations, certyfikowany specjalista ds. reklamy oraz marketingu. Współpracuje z zarządem fundacji The Excellence World Foundation oraz UBC Entertainment and Management Group. Jest absolwentką Wydziału Filologicznego Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, w specjalizacji dziennikarstwo radiowo – telewizyjne oraz studiów magisterskich na Wydziale Nauk Społecznych, Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w specjalizacji reklama oraz public relations. Od 2017 roku absolwentka menedżerskich studiów podyplomowych na Wydziale Zarządzania i Ekonomii w Katedrze Inżynierii Zarządzania Operacyjnego Politechniki Gdańskiej. Jako Prezes fundacji the Excellence World Foundation oraz dyrektor generalny firmy UBC Group w Polsce, Angelica Pegani udziela się w międzynarodowych projektach humanitarnych oraz charytatywnych. Jest aktywnym członkiem fundacji, która składa się z trzech międzynarodowych projektów: rozwoju społeczności, równouprawnienia kobiet i specjalnych programów socjalnych. Jest również członkiem nieformalnej organizacji Padma zajmującej się wspieraniem kobiet biznesu oraz ich pozycji na świecie. W życiu prywatnym interesuje się zdrowym żywieniem oraz fitnessem, prowadząc zajęcia w UBC Health and Fitness Center.

 

 

 

Related Itemsangelica pegani kobieta sukcesuangelica pegani wywiad z lideremkonkurs sukces jest kobietąPolecanewywiad z liderem
Kobiety Biznesu
3 czerwca 2019
Anna Chodacka-Penier

Redaktor Naczelna Sukces Jest Kobietą

Related Itemsangelica pegani kobieta sukcesuangelica pegani wywiad z lideremkonkurs sukces jest kobietąPolecanewywiad z liderem

More in Kobiety Biznesu

Mirella poziom

Mirella Piwiszkis w kampanii #JestemPewna!

Michal Karas13 września 2023
Read More
Sylwia Mokrysz poziom

Sylwia Mokrysz: Witamy w kampanii społecznej #JestemPewna!

Dagna.Starowieyska22 sierpnia 2023
Read More
Donata3POZIOM

Donata Ignaszak: Firma rodziną i zespołem silna!

Magda Dzik-Kordas9 sierpnia 2023
Read More
Wioletta fbPOZIOM

Wioletta Żurek: Tworzę naturalne smaki!

Michal Karas27 lipca 2023
Read More
Marzena Kulesza poziom glowne

Marzena Kulesza: Warto się uśmiechać!

Michal Karas25 lipca 2023
Read More
Kupiec Iwona Darul poziom

Iwona Darul: Kupiec to tylko naturalne składniki!

Michal Karas21 lipca 2023
Read More
zespol 4bohaterki Sycylia

Aneta Zadroga: Uwierz, że się nadajesz!

Redakcja Sukces17 lipca 2023
Read More
Joanna 6 poziom glowne intro

Joanna Tynor: Wysoko stawiam poprzeczkę!

Edyta Nowicka30 czerwca 2023
Read More
AgnieszkaNowaczykPanasiuk podologia2

Agnieszka Nowaczyk-Panasiuk: Nie stoję w miejscu!

Michal Karas29 czerwca 2023
Read More
Scroll for more
Tap

Polecane

  • biznes1 ikona 123 21
    Polacy mniej zadowoleni z pracy niż rok temu
    W praktyce27 września 2023
  • praca ikona
    Czego szukają pracodawcy u kandydatów?
    W praktyce26 września 2023
  • KrystynaSzeja poziom
    Krystyna Szeja dołącza do kampanii #JestemPewna!
    W praktyce21 września 2023

Facebook

Copyright © 2015 PressFactory Sp. z o.o., Stworzone przez G-marketing Regulamin

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem Dowiedz się więcej
Prywatność i polityka ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Go to mobile version