Site icon Sukces jest kobietą!

Emma Summerton: Love Letters to the Muse

Love Letters to the Muse, kalendarz Pirelli na rok 2023 stworzony przez Emmę Summerton, został zaprezentowany w muzeum sztuki współczesnej Pirelli HangarBicocca w Mediolanie. Australijska fotografka zadedykowała 49-te wydanie The Cal™ swoim muzom – wszystkim kobietom, które prowadziły ją w poszukiwaniu inspiracji oraz w dokonywaniu wyborów jako artystki i osoby.

Emma Summerton to piąta kobieta stojącą za aparatem dla Pirelli po Sarah Moon w 1972 roku, Joyce Tenenson w 1989 roku, Inez Van Lamsweerde w kalendarzu 2007 (z duetu Inez i Vinoodh) oraz Annie Lebovitz w 2000 i 2016 roku. W tym roku sama Emma Summerton wraz z reżyserem Carlo Alberto Orecchią zadbała o scenariusz filmu prezentującego Kalendarz 2023.

„W Kalendarzu chciałam wrócić do etymologicznego korzenia słowa „muza”. Muza pierwotnie reprezentowała źródło, nie tylko inspirując, ale także posiadając talenty literackie, naukowe i artystyczne” – wyjaśnia Emma Summerton, dodając, że: „fascynują ją kobiety, które robią niezwykłe, kreatywne rzeczy, kobiety, które, poczynając od mojej matki, inspirowały mnie przez całe moje życie i całą moją karierę. Ludzie, od których wiele się nauczyłem: pisarze, fotografowie, poeci, aktorki i reżyserzy. Moim pomysłem było uczczenie tych niezwykłych kobiet i stworzenie świata, w którym będą je reprezentować”.

Na Kalendarz Pirelli 2023 składa się 28 zdjęć 14 talentów przedstawionych w marzycielskim stylu, który jest charakterystyczny dla prac Emmy Summerton. W doborze modelek nie ma nic przypadkowego. Każda z nich ma bliskie pokrewieństwo z archetypem Muz, w które miały wcielić się na planach sesji zdjęciowych w Londynie i Nowym Jorku, zrealizowanych w czerwcu i lipcu tego roku. „W moich zdjęciach granica między rolą odgrywaną przez modelki a tym, czym naprawdę są, nie jest jasno określona, a wszystko łączy się ze sobą, tworząc zdjęcia, które wybrzmiewają magicznym realizmem” — wyjaśnia fotograf.

Posługując się przykładem Ginewry Van Seenus, która jest nie tylko supermodelką, ale także fotografką; Lauren Wasser jest modelką, ale także sportowcem; Ashley Graham, która wcieliła się w postać aktywistki w Kalendarzu, znana jest ze swojej postawy pozytywnego odbioru własnego ciała; Precious Lee odegrała rolę narratorki, ponieważ uwielbia pisać scenariusze i powieści.

Przeglądając Kalendarz Pirelli 2023 w kolejności zobaczymy:
Lila Moss, the Seer;
Guinevere van Seenus, the Photographer;
Adwoa Aboah, the Queen;
Karlie Kloss, the Tech Savant;
Sasha Pivovarova, the Painter;
Lauren Wasser, the Athlete;
Emily Ratajkowski, the Writer;
Cara Delevingne, the Performer;
Bella Hadid, the Sprite;
Kaya Wilkins, the Musician;
Precious Lee, the Storyteller;
He Cong, the Sage;
Adut Akech, the Dream Catcher;
Ashley Graham, the Activist.

Kim jest Kobieta na moim zdjęciu?
Skąd pochodzi?
Gdzie chce iść?
Kogo kocha?
Jak kocha?
Co ją napędza?
Jak wyobraża sobie siebie na świecie?
Jak staje się wyobraźnią samej siebie?

Kiedy zespół Pirelli po raz pierwszy przejrzał poprzedni katalog prac Emmy Summerton, był pod wrażeniem jej umiejętności łączenia rzeczywistości i surrealizmu, tworząc nowoczesny, wykwintny malarski świat, który jest jej znakiem rozpoznawczym. Dlatego Emma, zaczynając nakreślać koncepcję swojego projektu, czerpała inspirację przede wszystkim z własnego portfolio i niezliczonych artystycznych tematów, którymi zawsze się zajmowała. Należą do nich surrealizm i realizm magiczny, piękno i dzika przyroda, jej miłość do kwiatów, dzikiej natury oraz potęgi królestwa zwierząt, połączonych z symboliką odzwierciedloną w sztuce, poezji, muzyce i literaturze.

W rezultacie wyjściowy moodboard Emmy składał się z mieszanki tematów, które wydawały się niepowiązane, ale które uważała za wzajemnie uzupełniające się: elementy, które głęboko rezonowały w niej od dziecka. Na szczególną uwagę zasługują prace Valiego Myersa, zaciekłej bohemy Australijki, którą odkryła jeszcze w szkole artystycznej, oraz jej nastoletnia obsesja na punkcie Marilyn Monroe. Inne to piosenki australijskiej, piosenkarki Chrissy Amphlett, z którą się zaprzyjaźniła, oraz wizerunek włoskiej aktorki Moniki Vitti, zamyślonej na wyspie z rozwianymi włosami – obraz, który zawsze przypominał jej matkę. Na tablicy znalazły się też surrealistyczne malarki, takie jak urodzona w Wielkiej Brytanii meksykańska artystka Leonora Carrington – jedna z założycielek ruchu wyzwolenia kobiet, której symboliczne interpretacje zawsze pociągały Emmę, podobnie jak senne obrazy meksykanki Remedios Varo i amerykanki Gertrude Abercrombie, która często przedstawiała w swoich pracach sowy i koty.

Emma od dzieciństwa wspólnie z mamą zajmowała się szyciem ubrań, co znalazło odbicie w jej pewności siebie i kreatywności. Bardzo ważny był również wpływ jej dziadka, który zainspirował ją do innego spojrzenia na świat – poprzez uchwycenie magicznych chwil, które tworzył dla niej i jej sióstr, poprzez pokazy slajdów wykonanych przez niego zdjęć, pokazy filmów kręconych na taśmie filmowej 8 mm lub słuchanie muzyki i tańce w ogrodzie. Opiekunowie wspólnie rozbudzili w niej młodzieńczą wyobraźnię i marzenia. „W wielu z moich wizualnych opowieściach inspirowałam się historiami mojego dziadka. Podobnie jak moja matka byłam nieposkromionym dzieckiem, jednak zawsze wspieranym przez najbliższych. Bliscy zapewnili mi emocjonalny związek ze zwierzętami i przyrodą, dlatego są prawie zawsze obecni w moich pracach”.

Przed rozpoczęciem zdjęć Emma zawsze zadaje sobie pytanie, kim naprawdę jest kobieta w jej historii, ponieważ to ona, a zwłaszcza jej człowieczeństwo, jest tym, co naprawdę ją inspiruje. „Musisz być wrażliwy, aby znaleźć głębię w innych” – mówi. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania otwierające Kalendarz – „Kim jest kobieta (..), kogo kocha (..), jak kocha? – w myślach zaczęła sobie wyobrażać, kim może być każda z tych kobiet, ale wciąż brakowało nici łączącej je wszystkie. Słowo „Muza” wydało się jej odpowiednim łącznikiem: wszystkie jej opiekunki byłyby modelkami, ale także Muzami, każda portretowana okiem fotograf zgodnie z tym, jak jawi się światu w rzeczywistości.

Muza i postać „fotografki” były punktem wyjściowym dla pomysłu Emmy, a do tej roli wybrano Ginewrę van Seenus. Następna była Sasha Pivovarova, modelka, ale także „malarka”, o której Emma zawsze myślała, że sama wygląda jak obraz. „Wyobraziłam sobie, jak Pivovarova rysuje na jej własnych ścianach, w przestrzeni, która przypomina kolorowe, przesadne i artystyczne prace Valiego Myersa. Na zdjęciu widać łączące się pętle i kręgi, ponieważ Sasha nie widzi różnicy między pozowaniem i malowaniem, co tworzy piękną synergię”.

Modelka, aktorka i muzyczka Cara Delevingne stała się „performerką”, tą, która mimo wszystko zawsze zwycięsko wychodzi ze swojego fantastycznego wewnętrznego świata; Karlie Kloss, „Tech Savant”, która uwielbia uczyć kodowania w futurystycznym środowisku wirtualnej rzeczywistości; Bella Hadid, „dusza”, która ujawnia tylko tyle ile jest konieczne; Ashley Graham, „aktywistka”, olśniewająca na kanapie w wyrzeźbionej kamizelce kuloodpornej, patrząca w kamerę, jakby rzucała jej wyzwanie; Lauren Wasser, „atletka”, nakręcona na jałowym, prawie księżycowym krajobrazie, jak królowa obcych gotowa do bitwy; Adut Akech, „łapaczka snów”, ucieleśniająca poetycką historię jej życia pełnego odkupienia; Adwoa Aboah, „królowa”, której opanowanie i królewska postawa przeczą wewnętrznym zmaganiom, jakie toczy z elegancją Nefertiti; Lila Moss, „widząca”, młoda, ale stara dusza zjednoczona z ziemią, przekazująca mądrość ze swojego magicznego ogrodu; Emily Ratajkowski, „pisarka”, ukazana z odbitymi w lustrze dwiema stronami twarzy, jakby pytała „którą według ciebie naprawdę jestem?”. Kaya Wilkins, „muzyczka”, której teksty inspirowane są krukiem, przedstawionym w artystycznej scenerii; Precious Lee, „bajarka”, której światy opowiadają o podróży, którą przedstawia we wszystkich mediach, w tym także i filmie; He Cong, „mędrzec”, namalowany w całej swojej wrodzonej pogodzie i dobroci, ożywa jak we śnie.

Emma Summerton zawsze angażuje się osobiście w pracę ze swoimi modelkami, z którymi wchodzi w szerszą, głębszą rozmowę. Dla Emmy Kalendarz Pirelli 2023 jest hołdem nie tylko dla tego, czym jest dla niej proces twórczy, ale także dla sposobu, w jaki każda z jej „Muz” przemawia do większego zbiorowego ludzkiego wątku emocji i inspiracji.

EMMA SUMMERTON

Emma Summerton (ur. 1970) ukończyła National Art School w Sydney, gdzie studiowała na kierunku fotografii. W 1998 roku przeniosła się do Londynu, gdzie pracowała jako asystentka artystki Fiony Banner, jednocześnie rozpoczynając własną karierę fotograficzną.

Jej pierwszą opublikowaną pracą był „Self Portrait Polaroid”, historia zobrazowana dla Dazed & Confused w 2005 roku. Od tego czasu Emma stała się jedną z najbardziej utalentowanych fotografek, które debiutowały w 2000 roku. Jej umiejętności techniczne w połączeniu z dbałością o szczegóły i zamiłowaniem do mody sprawiły, że jej zdjęcia są naprawdę wyjątkowe, dzięki czemu wywarła duży wpływ na świat fotografii modowej. W swojej karierze robiła zdjęcia do prawie każdego tytułu Vogue, co przełożyło się na liczbę 50 okładek w 2022 roku.

Emma Summerton, której prace są pokazywane na niezliczonych imprezach i która cieszy się uznaniem na całym świecie, współpracuje ze swoim studiem fotograficznym w świecie mody i sztuki.

Artykuły redakcyjne:

W Magazine, Vogue Italia, Vogue (US), Vogue UK, Vogue Germany, Vogue Japan, Vogue China, Vanity Fair, i-D, Pop, Dazed & Confused, Self Service, Purple, 10 Magazine, Heroine, Out Of Order, The Last Magazine.

Okładki:

W Magazine – George Clooney, Nicole Kidman & Clive Owen.
Teen Vogue – Willow Smith, Kendall Jenner.
Glamour – Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Zendaya, GIRLS!
Vogue Australia – Selena Gomez, Cate Blanchett, Taylor Swift, Emilia Clark, Carey Mulligan, Naomi Watts, Cindy Crawford, Amanda Seyfried, Katy Perry, Dakota Johnson, Dakota Fanning.
Vogue Spagna – Alicia Vikander, Karli Kloss, Dakota Johnson.
Vogue Germania – Isabella Rossellini

Reklamy:

Paul & Joe, Kate Spade, River Island, Topshop, Anna Sui, Burberry, Diane von Furstenburg, Dior, H&M, Jaeger, Max & Co, Miu Miu, Prada, Orla Kiely, Adeam, Agent Provocateur, Terry de Havilland, Violet Grey, Yves Saint Laurent, Scotch & Soda, No7, Ware

Exit mobile version